مذاکرات چهارجانبه نتیجه ای ندارد
متاسفانه این حقیقتی بزرگ و تلخ است که نه پاکستان و نه آمریکا اصلا صلح و ثباتی برای افغانستان نمی خواهند چه برسد به اینکه برای آن تلاش کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۳    ۱۳۹۵/۲/۳۰ کد خبر: 116031 منبع: پرینت

دور پنجم نشست های چهارجانبه در اسلام آباد برگزار شد. این در حالی است که پاکستان به تعهداتی که در چهار دور قبلی داده بود، عمل نکرده بود. گمانه زنی ها بر این بود که دولت افغانستان این بار این نشست را تحریم خواهد کرد اما عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان در این نشست شرکت کرد. زاخیلوال گفته است که دیگر از پاکستان تعهدی را خواستار نیست بلکه روی اجراشدن تعهدات گذشته تاکید دارد. آیا این بار این نشست نتیجه ای خواهد داشت؟ آیا افغانستان می تواند بر پاکستان برای صلح فشار آورد؟

همایون همایون، عضو مجلس نمایندگان در برنامه «خط کابل» گفت: از زمانیکه شوروی در افغانستان وجود داشت، داکتر نجیب الله کوشش بسیاری کرد که با طالبان همان وقت به شکلی از اشکال صلح را پیش ببرد. اما متاسفانه به هیچ وجه نتوانست به این مهم دست یابد.

وی، با انتقاد از رییس جمهور در ارتباط با صلح افغانستان بیان داشت: در طول چهارده سال گذشته رییس جمهور کرزی، بارها به پاکستان سفر کرد و بهترین پیشنهادها را به این کشور برای آوردن صلح و ایجاد ثبات در افغانستان داد اما هیچگونه دستاوری در این زمینه نداشت. علت هم این بود که همانطور که کرزی گفته بود کلید صلح افغانستان به دست پاکستان و آمریکا بود اما آنها هیچ اراده و تمایلی برای صلح افغانستان نداشتند. متاسفانه این رییس جمهورجدید، بدون اینکه با دیگران مشورتی کند و بدون اینکه سالهای گذشته را در نظر بگیرد، مستقیم به سراغ مذاکرات صلح با این کشور رفت. کشوری که حتی استقبالی گرم از رییس جمهور اشرف غنی درکشورشان نکردند. چه برسد به اینکه صلح را به افغانستان بیاورند.

همایون، معتقد است کسانی که در صلح افغانستان دخیل هستند اراده ای برای آن ندارند و افزود: رییس جمهور بدون اینکه با کسی مشورت داشته باشد تصمیمی شخصی گرفت که نشست های چهارجانبه را برای صلح دنبال کند. متاسفانه این حقیقتی بزرگ و تلخ است که نه پاکستان و نه آمریکا اصلا صلح و ثباتی برای افغانستان نمی خواهند چه برسد به اینکه برای آن تلاش کنند. همه ساله آمریکا ادعا می کند که که به پاکستان پول می دهد تا دست از دهشت افکنی بردارد اما مشاهده می کنیم، تمام تجهیزات نظامی که آمریکا با خود به افغانستان آورده بود حالا در اختیار پاکستان قرار گرفته است.

این نماینده مجلس، در ادامه گفت: سیاست های غلط رییس جمهورهای افغانستان در دوران مختلف باعث شده است که ما هیچ وقت به صلح نرسیم. متاسفانه هر رییس جمهوری که به افغانستان می آید، ابتدا بدون مشورت با هیچ قوه ای هر برنامه ای را به طور شخصی اجرا می کند و در صورت به بن بست خوردن شروع به مشورت با قوای سه گانه می کند. این کار باعث می شود که در اثر همین سیاست های اشتباه، شهرهای ما سقوط کند، هزاران نفر در کشور شهید شوند، نیروهای امنیتی ما انگیزه خود را برای ادامه دفاع از دست دهند و میلیون ها جوان از کشور فرار کنند.

همایون، معتقد است نشست های چهارجانبه که آمریکا و پاکستان در آن شریک هستند، ره به جایی نمی برد و بازهم اتلاف وقت و انرژی است و گفت: رییس جمهوربرخلاف ادعای تازه ای که کرده است هیچ گاه در مقابل پاکستان نمی ایستد. چرا که پاکستان، آمریکا و رییس جمهور افغانستان در نوعی اتحاد قرار دارند و این اتحاد باعث می شود که هیچگاه در تقابل با هم کاری انجام ندهند. اشرف غنی در زمان کارزار انتخاباتی پول های بیشماری از پاکستان و آمریکا برای حمایت گرفته است و اکنون کاری نمی کند که آنها نخواهند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است