مرگ سیاسی سران حکومت تسلیت
سفر بی موقع عبدالله به چین و دست و پای لرزان رییس جمهور در پشت کانتینرها و ایجاد یک روز کاملا امنیتی در پایتخت، بدترین پاسخ به یک حرکت مدنی برای کشوری است که نام مردم سالاری را یدک می کشد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۱    ۱۳۹۵/۲/۲۸ کد خبر: 115936 منبع: پرینت

فریاد بلند دادخواهی مردم در "دوشنبه بزرگ" ارگ را بر سر رییس جمهور بی لیاقت و ناتوان خراب کرد و داکتر سپیدارنشین به چین پناه برد.
مرز میان غرب و شرق کابل بواسطه کانتینرها در روز گذشته در حقیقت همان شکاف عمیق سیاسی میان ملت و دولت بود که بدترین تصمیم غنی و عبدالله در چنین موقعیتی برای آنها مرگ تدریجی سیاسی را رقم زد و شاید این مرگ سیاسی همان زمزمه های پیچیده در رسانه ها و شبکه های اجتماعی باشد که یا غنی را ترسو خواندند یا عبدالله را حقیر.

سفر بی موقع عبدالله به چین و دست و پای لرزان رییس جمهور در پشت کانتینرها و ایجاد یک روز کاملا امنیتی در پایتخت، بدترین پاسخ به یک حرکت مدنی برای کشوری است که نام مردم سالاری را یدک می کشد.

در این میان بازهم زخم اختلافات رهبران سیاسی سرباز می کند و روز گذشته توتاپ بهانه ای شد تا بیش از پیش اختلاف میان رهبران سیاسی در جریان یک حرکت مدنی خودنمایی کند، طبل میان تهی و حرف های بی مایه خلیلی از سویی و عدم حضور محقق از سوی دیگر در نوع خود بسیار تامل برانگیز بوده و جای حرف بسیاری دارد.

اگر معاون رییس جمهور پیشین مخالف توتاپ است، این پروژه در بیش از دو سال پیش فیصله شده و حالا چه جای اعتراض است؟ و از طرفی چرا معاون فعلی رییس جمهور نه تنها روز گذشته در پاسخ به معترضان حضور نیافت بلکه به انتشار اعلامیه ای بسنده کرد که از آن بوی مخالفت با برق رسانی به ولایت های مرکزی می آید.

هفته ها است که جنبش روشنایی خواهان شفاف سازی موضوع توتاپ بوده و حکومت به بهانه های واهی در تلاش است تا این موضوع را میان وقایع بزرگ و کوچک کشور گم کند تا مردم فراموش کنند که توتاپ چه بود و از کجا شروع شد؟ و به خاطرشان نیاید که بامیان به صلاح بود با سالنگ؟ و بعد راضی شوند به برق 300 مگا وات برای بامیان و در آخر هم همه سکوت کنند و بعد که تمام شد بازهم دولتی ها گرد هم بیایند و با افکار مسموم و بیمار منفعت طلب خود دوباره به نام پروژه ای یا پروسه ای یا هر چیز دیگر به داشته های کشور چوب حراج بزنند و استقلال کشور را با هر چیزی که دهان شان را می بندد معامله کنند.

اما اگر قرار است هر دو جانب موضوع بررسی شود باید از مظاهره کنندگان نیز گلایه کرد که علت اصرار و پارفشاری صرفا بر سر مسیر بامیان چیست؟ در حالی که باید بطور جدی از دولت این سوال پرسیده شود که چرا تا دیروز بامیان از نگاه علمی بهترین مسیر برای انتقال برق بود و چرا امروز سالنگ؟ و باید دولت را به چالش کشید که بیاید و از تمامی موضوعات ناشفاف و مبهم پرده بردارد.

علی الظاهر در روزهای گذشته از سوی دولت اسامی کمیسیون بررسی توتاپ منتشر شده و برخی از اعضای جنبش روشنایی نیز در این کمیسیون حضور دارند، اما سوال اینجا است که این اقدام دیرهنگام دولت در پاسخ به معترضان چه معنایی می تواند داشته باشد جز ساکت کردن مخالفان توتاپ از مسیر سالنگ در آستانه تظاهرات؟

سران حکومت وحدت ملی باید متوجه این مساله باشند که بی توجهی و غفلت از خواسته جنبش روشنایی سبب اوج گرفتن معترضان به تغییر لین برق از بامیان به سالنگ شد، در صورتی که پاسخ شفاف و روشن و بدور از هرگونه دسیسه سیاسی می توانست این موج را آرام کند نه اینکه با واکنش های نه چندان جالب ارگ، عامل تحریک این موج به سمت مسایل قومی قبیله ای شود.

حالا هم تصمیم با ارگ نشینان است، هم می توانند با چنین رفتارهایی شکاف میان خود و مردم ملکی را عمیق تر کرده و به حیات سیاسی خود هر چه زودتر پایان دهند و یا اینکه با صداقت، فاصله میان خود و ملت را کم و کمتر کنند.

کد (20)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   فکر کنم این موضوع سفر متعلق به خودشان است نه به به جنبش روشنایی، دراین شرایط اساس باید سرتاسری مدنظر گرفته شود نه مظاهرات بی سرسامان .
عبدالله ریحان

>>>   انها فقط چو کی را به خا طر سفر های جا رجی از خو د نمو ده اند تا در خا رج مو رد تقدیر شو ند

>>>   ما منتظر ماندیم و نظر به تاکید ریس اجرایی و بقیه رهبران شما ما سکوت اختیار کردیم اگر مثله قوم و سمتی شود ماه سکوت اختیار نخواهیم کرد ما منتظر برادری و وحدت استیم و سکوت ما هم به همین خاطر است اگر نه ما هم زبان داریم هم قوت پس برادران هزاره ما لطفا این موضوع را دامن نزنند در غیر ان به تاوان شان خواهد بود
شغنانی
کابل

>>>   در دولت گذشته این فهیم نبود که تصمیم گیر بود بلکه کردی از قوم دلیر پشتون بود

>>>   به عقیده بنده باز هم رهبران قومی ملیت شریف و برادر هزاره میخواهند عمر ، بقا و ثروت های اندوخته شده خویش را با مخشوش ساختن ذهن مردم عوام هزاره ، بقا بخشند ، ببینید این رهبران قومی هزاره در طول تاریخ عقب رو رهبران پشتون بوده اند ، در زمان امیرحبیب الله کلکانی ، در زمان حاکمیت مجاهدین به رهبری برهان الدین ربانی و زنده یاد احمد شاه مسعود با گل بی دین شورای نا هماهنگ هماهنگی ایجاد کردند و بعد از سال 2001 و تجاوز غرب به کشور بازهم دنباله رو کرزی و غنی شدند ، همین اسدالله سعادتی به نفع غنی گلو پاره مینمود و حالا در ضدیت با نظام استبدادی غنی - عبدالله عوام فریبی میکند ، بنده پشتیبان مردم زحمت کش بامیان و مناطق مرکزی میباشم که در طول تاریخ مورد خشم و غضب حکومات مستبد عبدالرحمن خانی ، نادری ، امینی ، کرزیی و غنی قرار گرفته اند ولی پروژه برق یک پروژه ملی است و در آن تمام مردم کشور تساوی الحقوق حق دارند . بنآ پیام من به برادران هزاره اینست که دنباله رو این رهبران معامله گر قومی هزاره مانند خلیلی ، محقق و دانش نیاشید .
کوه کن

>>>   جنبش کانتینری حکومت باید تعداد زیاد کانتینر وارد کند چون نسبت به کرایه گرفتن خریدن ارزان تر تمام میشود حکومت وحدت ملی باید سهمیه کانتینری برای تمام ولایات مخصوصا ولایات مرکزی را هم بدهد وکانتینر های ولایات مرکزی باید ازراه میدان وردک بامیان انتقال گردد
ر

>>>   جماعت خاینی که از طریق تقلب امروز ارگ و قصر سپیدار را غصب کرده اند در صدد خدمتگذاری به باداران خارجی خود اند نه خدمت به مردم. این گروه م...وسیله ای است برای پیاده کردن توطئه های زمین خواران جهان در آسیای میانه و شرق کبیر. شکایت کار را به جائی نمی رساند. باید عمل کرد و این گروه نابکار را به محاکمه کشانید ولو که این محاکمه سمبولیک هم باشد. باید محکمه ای ایجاد کرد، و اجازه داد تا وکلای دعوای مردم اقامهٔ دعوا کنند و مدافعین جناح های ع و غ به دفاع بپردازند تا دیده شود که که حق به جانب و که مقصر است.
گلداد کابلی

>>>   برادران محترم من چندین بار گفتم که در افغانستان جنگ نیابتی میان پاکستان وهند جریان دارد کسی قبول نمی کند معدن آهن جاجیگگ دومین معدن آهن در جهان است قرار معلومات برنده این پروزه کشور هند میباشد هرگاه برق از ولایت بامیان بگیرد کار معدن شروع میشود مردم افغانستان صاحب یک لقمه نان حلال وصاحب روشنایی میشوند که پاکستان این را نمی خواهد واز طرف دیگر در مسیر راه چندین معدن ذغال سنگ قرار دارد اصل قضیه این است که مردم افغانستان باید برای همیشه محتاج پاکستان باشد خود را به ناحق سرگردان نسازید تا زمانیکه مزدوران پاکستان به سر قدرت سیاسی باشند روز خوش را نمی بینیم در قدم اول باید دشمن درونی نظام را سرکوب کنیم توهین وتحقیر به اقوام ساکن درد هیچ ملت را دوا نمیکند ونه کرده است
با احترام حقگو کابل

>>>   دلیری پشتونها دوصدو چند سال است که سر زبانهاست.مانند تکه پاره کردن کشور دادن انها به کشور های پیرامون واستعمارگر.، خودکامگی واستبداد ، نسل کوشی وجنایت در داخل کشور، نوکری برای پاکستان ووطن فروشی ، انفجار وانتحار وکشتن مردم بیگنا از زن ومردوکوچک وبزرگ.تخریب زیربناهای کشور ، وعقب ماندگی کشور از نشانه های دلیری این قوم دلیر می باشد وواقعا باعث افتخارومباهات کل دنیا شده.......برو برادراگر دیگه کس جای شما قوم دلیر می بود از پشتو بودن خود شرم میکرد واقعا با این حرفت ثابت کردی دلیری........

>>>   اینکه استفاده از انرژی برق حق همه مردم افغانستان است، سخن درستی است. اما سوال این است که با توجه به بررسی های علمی و کارشناسانه انتقال برق از طریق بامیان به داخل کشور، از هر جهت مناسب و به صرفه بود و قراربود برق از این مسیر منتقل گردد، چرا به یک باره مساله سالنگ مطرح شد؟ ٱیا این چیزی جز تحقیر مردم هزاره و نادیده گرفتن حقوق ٱنان میتواند باشد؟ ما مردم هزاره هیچگاه بر طبل اختلافات قومی نمیکوبیم و وحدت قومی را امر لازم میدانیم اما این مساله را مانع دادخواهی مسالمت ٱمیز از حقوق مان نیز نمیدانیم. باید هوشیار بود که طرح اختلافات قومی، دسیسه ای از سویی سران نالایق دولت است تا از ٱب گل ٱلود ماهی بگیرد.

>>>   حــــــــــکـومت وحـدت ملی باید تمام سرحد افغانستان پاکستان را توسط کانتینر ها مسدود کند این تجربه کانتینر سازی خیلی موفق بود ودر تشکیل وزارت دفاع وداخله هرکدام یک فرقه کا نتینر بسازد تا این فرقه ها بعد از فراگیر ی طریق کـــــــرایه جابجائی وانتقال کانتینر ها به مردم ووطن خود خدمت کنند
ر

>>>   پاسخی با همان فرد که خود را ش... و باز هم از موضع جهل سخنراند، میدهم ، شما قوت وزبان تان رادر طول تاریخ افغانستان بکار بردید و تجربه کردید واین قوت وزبان شما بود که باعث شد کشور بکلی ویران شود، پنچ ملیون هم وطن آواره گردد وزیر ساخت های کشور نابود گردد ،هنوز متوجه نشدئید که ملت شما زور مداران را سر جای تان نشانده و زبان تان را بریده ؟ شما که هر از چندگاه دزدکای حملات انتحاری انجام میدهید وبا فشار که ملت بر سر تان آورده است اقدام به خود کشی مینمائید ،این الآن تمام قوت تان است . شما دیگر در کشور هیچ قوتی برای ظلم کردن وهیچ زبانی برای زور گوی کردن ندارید ، نه تنها ملت بلکه همه مردم دنیا شمارا به سراخ موش جای خواهند کرد .

>>>   برادران هزاره ما باید به یاد داشته باشند که ما تاجکها ۲۷ فیصد هستیم و هزاره ها ۹ فیصد پس اګرما بخواهیم هرکاری کرده میتوانیم خاصتا درآستان پروان جای که نفوس ما سه برابربامیان و دایکندی است. لطفا ازمدارا کاربګیرید ما مردم پروان پوز هرکسه به خاک مالیدیم نشود که با شما هم ازخشونت کارګیریم.
زنده باد افغانستان
شاکرپروانی

>>>   به نظر من برادران هزاره حق دارند مانند تمام شهروندان دیکر در روشنای زنده گی بکنند ولی باید به دنبال رهبران معامله گر خود نروند و رهبر جدید به خود پیدا گنند تا بتواند از حق شما به وجه احسن آن دفاع نماید در غیر ان رهبران فعلی شما در معامله به سرنوشت شما دربدل چند چوکی همیشه آماده است.

>>>   وحشت تنظیمهای هفتسره وهشتسره مجاهدین را مردم به یاد دارد! جواب وحشت کانتینر است درغیر ان همه رهبران فردا در کابینه اند!

>>>   شاکر پروانی چقدر دقیق امار بلدی ده کجا درس خواندی با این نبوغ که تو داری مواظب باش اختطاف نشی

>>>   افغانستان یک مردم نیمه متمدن با اکثریت بی سواد دارد. نود درصد کسانی که کامنت می گذارند تلاش شان بر این که خود را کوه کن، صف شکن نابودگر و... لقب بتن. بناء 1- پیش از رجز خوانیها بیاییم اسناد شرکتی آلمانی که مسیر لین برق را مطالعه و سفارش کرده است، دقیق بخوانیم. 2- لزوما به ضدیت ها دامن نزنیم. هزاره بدبخت، پشتون جنایتکار وتاجیک انحصار طلب دردی را دوا نمی کند. تا کی خود را فریب بدهیم و به این راضی باشیم که چون بچه قوم است پس دزدی شه خیر است، جنایتش خیر است، بی کفایتی شه خیر است و... 3- از مدیران محترم سایت خواهشمندم در راستای وظیفه انسانی وملی خود از پستها و مقاله های نفرت انگیز خود داری کند.

>>>   شــــــاکـر پروانی !
تو باید شاکر باشی که جنگ منگل وشمالی تکرارنشده اگر آگاه نیستی تاریخ زمان نادرخان رابخوان ببین پوزکی بزمین مالیده شده ودیگر چی شده ؟ به نظر من اگر حکومت دزد های پروان را مهارکند 90 فیصد دزدی درسراسر کشور کم میشود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است