وقتی فعالان هزاره آبروی افغانستان را می برند
کاش فقط نام فعال مدنی را یدک نکشیم و کاش یاد بگیریم که تبسم بر لب داشته و بخندیم و انتقاد بدور از هرگونه توهین داشته باشیم، حتی به فاسدترین رییس جمهور دنیا... 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۶    ۱۳۹۵/۲/۲۵ کد خبر: 115799 منبع: پرینت

گپ در خانه نماند و نقل اختلافات درونی افغانستان و نارضایتی های مردم از رییس جمهور دست نشانده، جهانی شد و بر سر زبان ها افتاد.
رییس جمهور غنی پس از حضور غیرضروری اش در تاجیکستان با شتاب برای شرکت در کنفرانس ضد فساد عازم لندن شد و البته چه عازم شدنی و چه حضور پر از جنجالی.

در حقیقت حضور جنجالی افغانستان در کنفرانس لندن آیینه تمام نمای بیسوادی حکومت در زمینه آداب و عرف دیپلماتیک و از سویی بیسوادی طبقه به اصطلاح روشنفکر و تحصیلکرده در تشخیص توهین و انتقاد از هم بود تا آنجایی که چینی ترک خورده اتحاد ملت و دولت افغانستان در نگاه داخلی و خارجی ها شکست و تکه و پارچه شد و نه آبروی یک رییس جمهور بل آبروی کشوری به نام افغانستان رفت.

بی تردید در هر کشوری اختلافات و کم و کاستی هایی هست، بی شک در همه کشورها، ملت ها گلایه ها و قصه های پر غصه ای از سران حکومت و دولت مردان خود دارند و بطور حتم دامن تمامی این مشکلات در افغانستان ناامن گسترده تر است اما سوال اینجا است که باید راز دل با هر کسی گفت؟ و نکته مهم تر اینکه یعنی معترضان مدنی هزاره و لندن نشین ما هنوز تفاوت میان انتقاد و توهین را نمی دانند؟ و حتی به این مساله پیش پا افتاده واقف نیستند که غنی به عنوان یک رییس جمهور، دارای جایگاه حقوقی بوده و با تکیه بر اصلی چون اتحاد و یکپارچگی نباید دهان خود را بی مورد باز می کردند و با عناوینی چون درغگو و خاین آب سرد بی آبرویی را روی افغانستان مظلومی که سال ها و دهه ها چوب این بی سیاستی ها و قال و مقال های تهی را می خورد، بریزد.

گرچه از اشرف غنی هم گلایه داریم که چرا آداب و عرف دیپلماتیک را رعایت نکرده و اصرار دارد که حتی در غیر ضرورترین سفرها، جلسه ها و کنفرانس ها حضور داشته و شان خود را به عنوان عالی ترین مقام یک کشور رعایت نکند و می خواهد خودمحور در این سفرها یکه بتازد اما انگشت اتهام ما در درجه اول به سمت کسانی است که خود را فعال و معترض مدنی و از جامعه روشنفکر و درس خوانده افغانستان می نامند و در مقابل با انتقاد که نه، با توهین به رییس جمهور خود در مجمعی بین المللی و در مقابل جهانی از دیدگان دوست و دشمن، فرصت طلب و افغانستان ستیز، بر بیسوادی خود صحه گذاشته و مُهر تایید زدند.

حرف من با کسانی است که از بی کفایتی های حکومت وحدت ملی خسته اند و قرار است با برچسبی به نام فعال مدنی دادخواهی کنند و صدای عدالت خواهی خود را فریاد کنند، حرف من این است که آقایان فعال و معترض مدنی، هم آبروی خود را بردید، هم آبروی عزت و اتحاد افغانستان را و جامعه جهانی حتما به ریش ما خواهد خندید و به افغانستانی که فعالان مدنی اش هنوز نمی دانند دهان خود را کجا و چگونه باز کنند.

ما خود در صف اول منتقدان دولت هستیم و همواره صدای خود را در بی عدالتی ها و فساد ها کشیده ایم اما انتقاد ما "انقلاب تبسم" است، می خندیم و انتقاد می کنیم و هیچ گاه توهین نخواهیم کرد حتی اگر غنی، فاسدترین رییس جمهور باشد.

گرچه در این داستان سران حکومتی هم کم مقصر نبوده اند و بی توجهی آنان به خواسته های مردم کار دستشان داد.
بیش از دو هفته است که تغییر مسیر لین انتقال برق 500 کیلوولت از بامیان به سالنگ سبب اعتراض های گسترده ای در افغانستان شده و الحق که آفرین بر فعالان جنبش روشنایی که نماد انقلاب تبسم هستند و بدون کوچکترین خشونتی، منطقی و بر اساس قانون مدنی، حرف خود را به گوش ارگ نشینان می رسانند.
اما در مقابل بی توجهی حکومت به موج گسترده اعتراض ها و در نهایت انحراف افکار عمومی و خاموش ساختن صدای معترضان با تشکیل کمیسیون رسیدگی به توتاپ سبب شد تا این زخم معترضان، در جایی مثل لندن و در کنفرانسی چون مبارزه با فساد سرباز کند و آن اتفاق تلخی که نباید می افتاد، بیفتد.

حالا هم تصمیم با دولت است، بر پایه اتفاقات اخیر، گمان آن می رود که عدم رسیدگی دولت به خواسته معترضان توتاپ و پاسخ روشن به جنبش روشنایی ممکن است سبب رسوایی دیگری شود، شاید در وارسا و شاید در بروکسل...

هر چند اتفاقی که نباید می افتاد، افتاد اما حکومت هم باید چاره اندیشی کند با رسیدگی هر چه زودتر به موضوع توتاپ و توجه به خواسته جنبش روشنایی، از هر گونه تحرک نامناسب دیگر در مجامع بین المللی جلوگیری کند.

کاش فقط نام فعال مدنی را یدک نکشیم و کاش یاد بگیریم که تبسم بر لب داشته و بخندیم و انتقاد بدور از هر گونه توهین داشته باشیم، حتی به فاسدترین رییس جمهور دنیا...

کد (20)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اصلآ بی احترامی را خود اشرف غنی شروع کرد.
پس از انتخاب شدنش به عنوان رییس جمهور ، در کنفرانس مطبوعاتی اش با دیوید کامرون صدر اعظم انگلستان هنگام دیدارش از کابل به او میگوید که منبعد کمک های خارجی و انجو ها باید از طریق بودجه افغانستان مصرف شود.
این اظهارات وی در حقیقت دولت های خارجی و انجمن های کمک های اقتصادی آنها را متهم به اختلاس و سؤ استفاده میکند و آنها را دزد معرفی میکند.

>>>   باتشکرازنویسنده محترم بهتربود که نام نویسنده نیزدرپایان این مقاله چاپ می شد تامشخص شود که ازچه مذهی ویاقومی بود .امادراین مقاله چندنکته به نظربنده جای تامل واشکال دارد،اولا همه می دانند که اشرف غنی به حیث رییس جمهور واقعی کشورافغانستان نبوده ونیست چراکه باتقلب گسترده آراء وباحمایت های دولت های غربی ومخصوصا امریکابرسرکارامده ورای میلیونی مردم دراین باره نادیده گرفته شده است.ثانیا ایشان چطوربه خودشان اجازه می دهند که به یک قوم خاص اهانت کنندواعتراض به حق انهاراکه مشروع وبرخاسته ازدل همه آنهاست رازیرسوال ببردثالثا شیوه وروش تبسم انتفادی الان ودراین زمان ودرکشوری مانند افغانستان اصلامعنا ومفهومی نداردخودشما بگویید دراین مدت دولت برای بهبود اوضاع امنیتی ومعیشتی ومبارزه بافساد درسرتاسرحکومت وبرگزاری انتخابات درموعد مقرروچاپ ونشرتذکره الکترونیکی وغیره ...چه کارهای مثبتی انجام داده ویادردست اقدام دارد به نظر بنده شما به جای حمایت ازدولت فاسد وفانون گریزکه خون این مردم رابه شیشه کرده وخاک این کشوررابه اجانب ودشمنان قسم خورده این مملکت ودرقبال...وحکومت چندروزه فروخته اندبناید سکوت نمود ویا ازروش لبخند وتبسم استفاده نمودکه انهارا هرروز جری تر کندتابرپشت این مردم سوارشده وهیچکسی نتواند به انها انتقادویا ازانها بازپرسی کند.به نظر من امروز تمام مردم افغانستان به این واقعیت رسیده اند که این حکومت واین دولت بااین فساد گسترده وبیکفایتی های فراوان نمی توانند رییس دولت درکشورونماینده واقعی این مردم درجهان باشند چراکه سران دولت های دیگرنیز این واقعیت رادرک کرده ولذا برای نمایندگان دولت افغانستان هیچ گونه ارزشی قایل نیستند وصراحتا به دولت وملت توهین می کنندوبه انها تهمت می زنند.امروزه برهرکسی که توانایی داردلازم است تا درمقابل دزدی ها وجنگ افروزی ها ورشوت خوری هاحق کشی هامظلوم کشی هاوغیره انچه را که ازدستش برمی اید به کارببردتا این سران فاسد وخاین لحظه ای به خود ایندتابلکه اصلاح بشوند.
مهق

>>>   ضرب المثل مشهوراست ( به تنگ آمد به جنگ آمد )
در افغانستان آزادی بیان است ولی عکس العمل دولتمداران خاموشی است . ضرب المثل دیگر است (بگذار بگویند ما کار
خود را میکنیم ) حکومت باید در مقابل صدای مردم خاموشی
اختیار نه کند و دلیل خود را در رد خواست های مردم از اول بگوید
تا طشت رسوایی از بام نیفتد.

مثلآ مردم صد صدا برآوردند که چرا سفارت دولت دوست بریتانیا
خدمات کنسلی خود را در کابل فعال نه میسازد چرا دولت افغانستان حقوق مسلم انسانی و بشری شهوندان را طی مکتوب
و عرف دپلوماسی به سفارت و دولت برتانیه نه میرساند و شهروندان را از بلای رفتن های مکرر به پاکستان خلاص نمی سازد اهانت پولیس پاکستان - اختطاف ها - توهین - حتی توهین
پولیس پاکستان به مستوره ها و زنان وپول گرفتن ها به بهانه ها
و ده ها موارد توهین آمیز امروز شهروندان افغانستانی به هر گوشه جهان از جمله برتانیه پراگنده و ساکن اند مردم به دیدن اقارب میروند روج ها و عروس های جوان به شوهران می پیوندند
مردم به تجارت میروند به سیاحت میروند و ده ها موجبات دیگر
دلایل بیشتر ازینست که من می نویسم شهروندان بیشتر استغاثه ها
کردند و می کنند اما دولت توجه ندارد تا اینکه خواسته ها خیابانی
شود و گپ به گپ ها بکشد. ما یک کشور چند هزار ساله با روابط
سیاسی طولانی با جهان و در جمله بریتانیا هستیم اما عمر تشکیل پاکستانبه ۷۰ سال هم نمیرسد .ما حقوق انسانی و بشری گسترده خود را داریم.
حاجی بهرام پروان

>>>   منطق ابوجهل و ابولهب و ابوسفیان در برابر حضرت محمد ص نیز همین منطق نویسنده بود که می گفتند این بزرگان قریش جایگاه حقوقی دارند و توهین به این ها توهین به قبایل عرب است و محمد ص نباید به این ها اعتراض کند و بلکه باید ساکت بنشیند و دست از دعوت به مبارزه در برابر فاشیسم و بیداد بردارد. عجب منطقی با این منطق شما حضرت محمد باید هیچ گاه دست به خشونت و جنگ و مقابله به زورگویان و فاشیستان نمی برد و ... خدا نویسنده محترم را کمی عقل و هوش بدهد هم خوب است.

>>>   هر کس حق دارد تا ابراز نظر نماید و حتی سوال کند ولی نه به این اندازه که به یک ریس جمهور توهین شود و خاین گفته شود خایین برای همه معلوم است کی در حق مردم خود فریب کرده است اگر این برادران واقعا حرف از دروغگو خاین میزنند باید از رهبران خود سوال کند که در طول 14 سال کدام کاری در بامیان و دایکند در حق این مردم هزاره نموده اند با وجودیکه در پست های کلیدی حکومت وظیفه داشته اند به جز از تجارت و منافع شخصی خود هیچ کاری انجام نداده اند ولی مطمین استم که انها این جرعت را ندارند تا رهبران خود را دروغگو و خاین خطاب کنند در حالیه هستند
شغنانی
کابل

>>>   متاسفانه هنوزم از طريق شبكه هاى اجتماعى بعضى به اصطلاح نخبه ناماها اين جسارت جوان با احساس و شجاع وطن را تحقير توهين تمام ملت ميپندارند ، در حاليكه درين جهاده سال روزى نبوده كه سران بيكفايت حكومت و تيكه داران قومى و جهادى اراده اكسريت مردم را به تمسخر و معامله نگيرند و جز چندتن انگشت شمار بقيه همه معامله گر و بلى گوى بخاطر بقا در سمتهاى نمايشى و بي صلاحيت از تمام خواستها و ارزشهاى معقول مردم چشم پوشى كرده اند .
اما حالا كاسه صبر مردم لبريز شده و ديگر كسى نيست كه به چرخه گيران استبداد اهميت داده و از انها پيروى كنند .
جوانان اگاه حالا خود كمر همت بسته و به مبارزه حق طلبانه خود تا احقاق حقوق همه مليتهاى مظلوم ادامه خواهند داد .

>>>   خواست قومای هزاره ما راجع به خط توتاپ از راه بامیان غیر منطقی و سیاسی است.

>>>   در طول اين يك دهه اگر يك حركت صادقانه بر عليه حاكمان دست نشانده و مزدور قبيله صورت گرفته باشد ، همين اعتراض شجاعانه مهاجرين مقيم انگلستان بود . اين حركت مليون ها انسان را در داخل و خارج كشور بيدار كرد و روحيه بخشيد . كسانى كه مى آيند و با هر انگيزه يى اين حركت بى همتا را توهين به رييس جمهور مى دانند ، بايد به اين بى خبران و كم وجدان ها ياد دهانى شود، كه اگر كسى جمهور مردم را در كشور توهين و تحقير كرده باشد همين غنى و باداران خارجى اش اند. اين ائتلاف نامشروع داخلى و خارجى ، يك پروسه ء مردمى را به گند كشيدند و بر خرد جمعى مردم تف كردنند. غنى و اين حكومت مزدور حتا به توهين كردن هم نمى ارزند، اين ها مشتى از مزدوران هرزه و بى حيايى اند كه سرنوشت مردمى را به بازى گرفته اند. اين ها را بايد از هر تريبونى افشا و رسوا كرد، ورنه نسل هاى بعدى جبن ما را نخواهند بخشيد .

>>>   كسانى كه مى آيند و با هر انگيزه يى اين حركت بى همتا را توهين به رييس جمهور مى دانند ، بايد به اين بى خبران و كم وجدان ها ياد دهانى شود، كه اگر كسى جمهور مردم را در كشور توهين و تحقير كرده باشد همين غنى و باداران خارجى اش اند. اين ائتلاف نامشروع داخلى و خارجى ، يك پروسه ء مردمى را به گند كشيدند و بر خرد جمعى مردم تف كردنند. غنى و اين حكومت مزدور حتا به توهين كردن هم نمى ارزند، اين ها مشتى از مزدوران هرزه و بى حيايى اند كه سرنوشت مردمى را به بازى گرفته اند. اين ها را بايد از هر تريبونى افشا و رسوا كرد، ورنه نسل هاى بعدى جبن ما را نخواهند بخشيد .

>>>   بدنيا ثابت ساختن كه واقعا مردم جهان كفته است كه متقلب ترين كشور اوغانستان است بلكه متقلب ترين جعل كار ترين فساد بيشه ترين نه تمام افغانهاست بلكه قوم انتهار قوم متقلب قوم انتهار جنين است نه همه مردم

>>>   اوج خشونت در قلب ارپا! حلقه فاشستی و فاسد اگر در اروپا با اعتراض کنندگان چنین استبدادی برخورد می کنند٬ در داخل کشور چگونه برخورد خواهندکرد؟! برادران هم سرنوشت از فرصت پیش آمده برای نابودی حلقه فاشستی درکنارهم بهترین استفاده را بکنیم تا از شراین هیولاهای وحشت و دهشت برای همیشه خلاص شویم! توتاب بهانهٔ است برای تحقق عدالت و مبارزه با حلقه فاشستی پس بیا تا همصدا این غده سرطانی را نابود کنیم. ما می توانیم.

>>>   وقتیکه یک ریس جمهور دروغ گو و عوام فریب باشد هر کس که بی ابش می کند حق دارد

>>>   فکر کنم چندتا معامله گر ضعیف النفس، .... از مجراهای پنهانی آمده اند تا ازین مزدوران فرومایه تحمیلی بعنوان رئیس‌جمهور دفاع نمایند، آنهم بدون اینکه عواقب کار خود را بدانند.
مبارز

>>>   تا جائی هم هزاره ها در هر میدان و در هر جریان مبارزاتی تاجیکها را در مقابل مزدوران فرومایه تحمیلی تنها گذاشتند و همواره تماشاگر صحنه بوده اند ؛
این، یک سیاست کاملا غلط است که هزاره ها دارند ؛
این سیاست، درواقع بر استحکام بیشتر حکام قبیله مهر تائید گذاشته بازوی نیرومند و بازدارنده خود(تاجیکها) و حتی ازبکها را ضعیف ساخته و میسازند.

>>>   هزاره ها مقصراصلی هستند و نه تاجیک ها! حلقه فاشستی خوب می داند اتحاد اقوام هم سرنوشت پایه های ظلم و استبداد حاکمیت فاسدقبیله رانابود می کند. به همین دلیل تلاش دارند تا این قدرت را ازما بگیرند و تاهنوز موفق هم بوده! حتی برفرض قضاوت شما که من مطمئنم درست نیست اگر هدفتان مبارزه با حلقه فاشستی است از فرصت پیش اومده استفاده کنید تا دیگر استانکزی کسی که نقش اصلی را در ترور استادربانی بازی کردن دیگر به عنوان سرپرست وزارت دفاع و یا امنیت نباشد. در انتخابات واقعا هزاره ها شمارا تنها گذاشتند؟! در قضاوتهایتان کمی انصاف را در نظر بگیرید.

>>>   تاریخ تلخ قومی به نام هزاره تاریخ تلخ بنام سقوی تاریخ تلخ زبان پارسی واژه به نام دانشگاه مگر این قصه تلخ را میشود به گفتار زیبا حل کرد منتظر عمل هستند همه نه شعار برابری بد برادری

>>>   همين كل مرغ ديوانه مردم ما رادر آلمان توهين نكرد ومردم را ظرفشويي نام كرد وغيره

>>>   دیگر روزنامه هشت صبح را نمی خوانم
منحیث یک خواننده جدی، رسانه هشت صبح را نسبتا روزنامه آبرومند تصور می کردم. وقتی این رسانه به گونه یی جانبداری از "شورای حراست و ثبات" کرد، اندکی مشکوک شدم اما حالا به وضاحت می بینیم که هشت صبح نه تنها که مستقل نیست بلکه در پیشانی آزادی بیان داغ ننگ گذاشته است. من چند پرسش ساده در مورد بریتانیایی خواندن معترضان لندن از هشت صبح دارم، آقای هشت صبح، اگر معترضین لندن بریتانیایی هستند، رییس جمهور شما آقای احمدزی از کجاست؟ از کدام ولایت دورافتاده افغانستان وارد تعاملات سیاسی شده و رییس جمهور شده است، مگر احمدزی پاسپورت خارجی ندارد؟ آقای هشت صبح، مگر نه این است که اکثریت مطلق کابینه به شمول آقای صلاح الدین ربانی نماینده سیاسی کشور ما شهروندی کشورهای خارجی را دارند؟ تو از کدام بریتانیایی حرف می زنی، از بریتانیایی که به خاطر حق تو در این جا جانش را به خطر می اندازد و فریاد می کشد یا آن بریتانیایی و آمریکایی که غاصبانه قدرت سیاسی را در این کشور گرفته اند و من و تو را مفسدترین اجتماع سیاسی در جهان معرفی کرده اند؟

>>>   تاجیکان عاقل قومندان های تان را دریابید!
باحفظ حرمت به تمام فرمانده هان تاجیک تبار. گذشت روزگار طی پانزده سال آخر نشان داده است که شماری قومندان های تاجیک ابزار بیش نبوده اند؛ چنان ابزارک خود ویرانگر و بى هوده شدند که در پیش چشم شان قصاب زمان خوبان همین قوم؛ مانند داوود داوود، سیدخیلی و شاه جهان نوری و دیگران را گلچین کرده نیست و نابودکرد.
آرزوی دیرینۀ و خواب تعبیر ناشدۀ اتاق فکری فاشیسم مصروف نگهداشتن تاجیک-هزاره و ازبیک است. تیئورسن های فاشیسم تباری چونان گربۀ شکاری در کمین جنگ گنجشککها است که لقمۀ بی درد سری را فراچنگ کند.
چند روز پیش از همین پنجره نوشتم که شماری از آدم ها حمد و ثنای چپن کرزی را می گویند ولی نمی دانند که کرزی و غنی حساب شده روی یک هدف سیاست می کنند.
پروژۀ برق توتاپ از هرمسیری که بگذرد به باور شخصی من در فرجام خیر و فلاح ساکنان همین کشور است. اما، به هیچ وجه و هرگز به بهانۀ سالنگ و بامیان نباید خواب غنی و کرزی و اتمر تعییر شود. حمایت از مسیر بامیان با ده ها دلیل حق مدارانه و عدالت خواهانه توجیه پذیر است. قومندان ها و ارباب هایی نا فهمی که به هر دلیلی از تبار تاجیک وارد میدان مخالفت می شوند یا شده اند به شدت اعلام می کنم که فاقد فهم تصمیم گیریی اند که به خیرمردم و قوم شان منتهی شود؛ اینها هر طرفی که پهلو بزنند بازهم دُم شان دست برتری جویان تباری است و برعقل شان دیگران حاکمیت دارند.

«خردچراغدار راه تان باد»!

>>>   اقای رییس جمهور !
آیا شما ار قدرت نمایی ملیت هزاره چیزی فهمیدید یا خیر؟ امکان دارد فردا دعوای داماتی کنند .
تحلیل مشخص از اوضاع مشخص را باید بیاموزید. افغانستان یک کشور چند ملیتی است نباید شرایط وخواست های که با زورگویی همراه باشد ، پذیرفته شود . در موجودیت قوای ناتو باید به جنگ سالاران درس انسانیت داده شود
ف - ا از شهر فرانکفورت - آلمان

>>>   آنچه که در حق غنی در لندن کردن بجا وشایسته ی حالش بود چون یک آدم متقلب را جزایش همین است

>>>   درست است این عمل یک ابرور ریزی است برای تمام افغانستان.
اما دولت افغانستان نا عادلانه نسبت به مردم خود بر خورد مکند که ....
یا با استفاده از قدرتی که دارد به زور روز راه به زور شب می قبولاند به مردم
یعنی در افغانستان رییس جمهور هیچ کس را حساب نمی کند که مشکلات در داخل حل شود

>>>   البته که این عمل میوه ای عملکرد دولت ناموفق بود اما چرا عاقل کند کاری که بهر آرد پشیمانی .
به امید پیروزی نور بر ظلمت.

>>>   اول اينكه دو هفته از جنبش روشنايي مي گذردو مردم به شكل مدني از حكومت خواستند كه پروژه توتاب از باميان طبق فيصله شركت إلماني كه تجارب زيادي در سروي برق دارد عمل شود ، حكومت با دلقك هاي كه در رياست برشنا دارد , با هزاران دروغ ونيرنك به غير اقتصادي بودن از طريق باميان تاكيد دارند ، گاهي مي گوييند وقت زياد مي گيرد ، خلاصه به هر طريق اصرار از سالنك دارند ، به خاطر مصونيت وكه ٦ ولايت ديگر بي برق نماند از وردك تا زابل قندهار وديگر ولايات جنوبي همه مي خواهند از مسير مطميين يعني باميان بايد عبور كند، اگر اشرف غني منطق استدلال داشته باشد يكبار مرور دو باره كند ، آيا فابريكات ذغال سنك كه درمسير باميان است، از آن مي توانيم به برق حرارتيمار بيگيرييم ونياز هدر رفتن پول زياد هم نيست وهزاران نفر اشتغال كاري هم پيدا مي كنندوهمين طور معادن حاجي گگ كه دومين معادن آهن جهان را با خود داردو ده ها معادن سنك و آهن درين مسير قرار داردوهمچنان جاذبه هاي توريستي ومردم كه خيلي كم از كمك هاي جوامع بين المللي مستفيد شده اندو سخت كوش و با استعداد وهم صادق ترين ومدني ترين مردم افغانستان هست،وخود غني چه دلاييل دارد كه مسير برق راه تغير مي دهد، آيا از پيشرفت واستعداد خدادادي كه درين مردم نهفته است ترس دارد يا مساييل ديگر، موضوع لندن حق هر شهروند افغانستان است به ريس جمهور منصب كه به سويه بين المللي دروغ بگوييدو توسط مردمش افشا شود ، هموطن عزيز تو كه از غني دفاع مي كني اين دروغ اش دامان تو را هم مي گيرد، دامان همه مالت به هم برادر را ، هر روز صد ها اعتراض در جوامع ديموكراتيك باي ريس جمهور شان مي شود هيچ كدام شان با سيلي به روي مردمش نه زده ، و با جواب منطقي وتشكري زياد كه متوجه اشتباهات اشكرده از شهر وندش تشكري كرده ، نه مانند اي بي مغز و بدوي منش، آبروي افغانستان رااين خايين ملي برده، نه ما مردم، اصلا با پلسپورت امريكايي كه دارد ، ببين خانمش در بي بي سي چه مصاحبه كرده ، افغانستان را اين فاميل تاراج مي كننند ، برادرش از آمريكا آمده قرارداد تيل وزارت دفاع را گرفته، هيج كس نسيت كه انتقاد كنند ،خودت با چند تن از برادران كه در رياست امنيت وظيفه پروپاگند كه داري ، خالا قرن ٢١ است همه مسايل را مردم زير ذره بين و با دقت مي بينند ، نه عصر حجر ، و خدامند كه با اين مضمون كه پروپاگند مي كني و مليت هاي افغانستانرا در تقابل قرار مي دهي چيزي گيرت بي آييد در غير إن مايه شرمساري وذلت ات است.

>>>   او برادر ٬ این کار که در سالهای قبل پلان شده و توسط اغای فهیم معاون اول به زور تحمیل گردیده بود که باید از راه شمالی لین برق تیر شود . شما نمی فهمید که شورای نظار کابل را به اتش کشید و ویران کرد اما به دیگران حق نداد ! اکنون هم انها حاضر اند که هر کار بکنند تا لین باید از شمالی و سلنگ تیر شود تا قلف دروازه شمالی پایتخت را در دست داشته باشند و در وقت لازم لین برق را قطع کرده بتوانند و ازین طریق نا مشروع همیش کابل را زیر فشار بگیرند فراموش نکنید که کابل در طول تاریخ همیش از طرف شمال ویران و چور شده است نمونه های نه چندان دور اش را در حمله بچه سقاو و شورای نظار خوب مشاهده کرد که کابل هنوز نفس به راحت ندارد !

>>>   به این گفته توجه نمائید:
«بسم الله شیر، رییس حزب وفاق ملی در اینباره گفت: رهبران حکومت افغانستان، هرچه در نشست وارسا می گویند دروغ می گویند و حقیقت ندارد. پولی که تا بحال جامعه جهانی برای افغانستان داده است، صرف هیچ برنامه مفید و هیچ پروژه ای برای مردم نشده است. بلکه توسط افراد حکومت چورو چپاول شده است. اگر این پول صرف مردم و کار برای مردم می شد، امروز جوانان از کشور فرار نمی کردند و مردم هرروز کشته نمی شدند.»
به اعتراف دوست و دشمن دولت وحدت ملی دورغ گو است. پس معرضین لندن چیزی بد نگفته است. به ریش کسی هم نخندیده است این ریس جمهور است که به ریش ملت می خندد.
ناهید

>>>   تبسم یعنی ازاد کردن طالبان خونخوار تبسم یعنی طرح تصویب شده را با تبعیض به سمت وقومی خواص تغییر دادن تبسم یعنی اکثر بودجه کشور رابه سمت وقومی خواص صرف کردن وان قوم وحشی دوباره خراب کنن ودوباره دولت هزینه کند.تبسم یعنی رشوه یعنی پارتی یعنی دزدی یعنی ظلم چه قدر ساده ای...یا خود را به سادگی زده ای.

>>>   از ماست که بر ماست
در دوران انتخابات ریاست جمهوری نامه سرگشاده به استاد خلیلی نوشتم که جناب استاد هم خواندند. در نامه بعد از ادای احترام به استاد خلیلی پرسشی را مطرح کرده بودم که اگر فردا روز اشرف غنی برنده شود و چهره متعصب وی بیش از همه وقت ظاهر تر شود، شما چه پاسخی برای قوم خویش دارید؟
مانند استاد خلیلی بسیاری ها به این سوال پاسخ نمی دادند و می گفتند که اشرف غنی مغز متفکر جهان است. من آن عده را درک می کردم. آنها می خواستند که به هر قیمت در صحنه باشند و حریفان خویش را زیر بگیرند.
گرچند عبدالله هم زیاد قابل تعریف نیست. سکوت وی در این روز ها در مقابل جنبش روشنی بسیار ناراحت کننده است. اما در مقابل انتخاب بد و بدتر می توان گفت که اشرف غنی بدترین و متعصب ترین فرد است.
گاهی گلویم را عقده می گیرد و با خود می گویم با وجود اینکه دنیا فانی است و کرسی های تشریفاتی دولتی هم رفتنی پس چرا بعضی اوقات انسان ها برای این جاه و مقام پا روی ارمان های مردم بی چاره می گذارند.
اشرف غنی اگر امروز ریس جمهور است، بعضی هزاره ها بودند که برایش گلو پاره می کردند، منشور انتخاباتی وی را می نوشتند، نظام عبدالرحمن جبار را می خواستند تا وی را به کرسی ریاست جمهوری رساندند.
اشرف غنی واقعا که مغز متفکر بود که خود را از هیچ به کرسی ریاست جمهوری با هزار نیرنگ و فریب رساند.
حالا ای اشرف غنی تو حق داری که دیوار های زندان مناطق مرکزی را بلندتر سازی. حق داری که هزاره ها را توهین و تحقیر بکنی چون هزاره ها از تاریخ درس نمی گیرند. هزاره ها نمی دانند که حاکمان این کشور اگر روی قرآن هم امضا و مهر کنند، فردایش قرآن خوری می کنند. هزاره ها نمی دانند که دشمنی با هزاره ها برای حاکمان یک اصل است.
حالا هم رهبران هزاره برای چند روزی در کنار هم جمع هستند و بعد از ختم تظاهرات باز به رقابت های حزبی می پردازند.

>>>   با سلام و عرض خدا قوت
متوجه نشديم منظور شما از فعالان هزاره چيست ؟ چرا به راحتي اقوامي را كه هيچ اظهار نظري در اين خصوص نكرده اند مورد تهمت قرار مي دهيد
انصاف خوب است كمي خرجش كنيد!!!!!
حميد

>>>   نویسنده نامت چیست، همین مرتضوی معاون سخنگوی رییس جمهور نباشی

>>>   انتقاد سالم لازم است اما توهین نباید کرد مسله برق از راه بامیان و یا سالنګ را سیاسی ساخته اند پول این برق را بانک بین لمللی میدهد و اګر قیمت و وقت ان طولانی شد شاید انرا لغو کنند این نوع مظاهرات بی منطق و عقدیی به نقص هزاره های افغان ماست خود فروش و وطن فروش نباشید و به خاک وطن و رهبرا ن ان توهین نکنید و لو اګر یهود و نصارا باشید
بصیر نظری

>>>   اشرف غنی رئیس جمهور خوبی است و کارهای بسیار خوبی انجام داد , پروژه های عمرانی زیادی را در حال انجام در کشور است اما اشراف غنی دستش خالی است باید انصاف داشته باشیم , افغانستان یک کشور فقیر است با ۳۵ میلیون جمیعت که خواسته های این جمیعت با این اقتصاد ویران ناممکن است چرا در زمان کرزای کسی از دزدی های ایشان اعتراض نمی کرد , این افراد هم که در لندن به رئیس جمهور توهین کردند برای این بود که نام خود را سر زبانها بگذارند و معروف شوند اینها معترضین چیزی از سیاست و فعالیت سیاسی و روشنفکری و آزادی بیان نمی دادند و فهم و شعوری هم آزادی و دموکراسی ندارند و اصلا نمیدانند آزادی و دموکراسی چی است ؟

>>>   افغانستان ابروش کجا بود که بره ...

>>>   ایا این بود فرهنګ هزاره ها ی انګلیسی!
من از بوکس افغان وکله انګلیس مزدور بسیار لذت بردم! همان جزا بسش هست!

>>>   نام فاسد ترين كشور دنيا را افغانها به كشور افغانستان نداده است. اين نام را ديگران داده است. همان كشور هاي تمويل كننده كه به نام دونر از انها نام برده مي شود. اين نام براي افغانستان جهاني است و دولت هاي تمويل كننده هر روز بيشتر تحت فشار شهروندانشان قرار گرفته اند كه چرا از ماليات انها به فاسد ترين كشور دنيا مي بخشند؟؟!!! با اين وجود أيا آبروي هم براي اين ملت مانده كه بخواهيم با قشري گري، نام چند هزاره را در لندن به بي ابرو كردن ان، نسبت دهيم؟؟؟!!!
به نظر من رسوا كردن رئيس فاسد ترين كشور دنيا در لندن اگر اتفاق نمي افتاد خود دليل بر پذيرفتن اين بي ابروي از سوي شهروندان كشور در مقياس جهاني تلقي مي شد.
اعتراض شهروندان كشور در لندن نشان بيداري ملت سر بلند افغانستان است. دنيا اينك مي داند كه ملت افغانستان با فساد كنار نيامده است. انها فساد را در ارگ شناساي كرده و بر عليه ان در بالاترين سطح به مقابله برخواسته اند.
شهروندان افغانستان در لندن براي ملت افغانستان با اعتراض در برابر فساد ابرو خريدند.
چشم ها را بايد شست؛ جور دير بايد ديد!

>>>   جعفر عطایی:
من جنگ نرم مجيد قرار و ارگ براى تخريب چهره‌‌ام را مى‌‌فهمم و مى‌‌دانم كه آنها چه مى‌‌خواهند. اما جنگ نرم بعضى دوستان بر عليه خودم را نمى‌‌فهمم. به هر چيزى متوسل مى‌‌شوند تا مرا مقصر جلوه دهند. يكى مى‌‌گويد چرا از پرده كشيد، ديگرى مى‌‌گويد وقتى سلام رحيمى گفت "سگ وارى بنشين پست!"، چرا من به حرف او گوش كرده، ننشستم و همچنان به اعتراض و مقاومتم ادامه دادم.
من نه قهرمان هستم و نه قهرمانى برايم مهم است. باور خودم اين است كه من و ديگر دوستانم در برابر يك نظام فاسد، خائن، متقلب و دروغ‌‌گوى كارى طبيعى و عادى كرديم كه هر شهروند افغانستان بايد آن را انجام دهد. آيا فرياد كشيدن و اعتراض بر ضد يك نظام سرتاپاى فاسد و ضدمردمى، واقعا قهرمانى است و يا يك مسؤوليت فورى و ضرورى شهروندى؟
كسانى كه حتى اخلال سخنرانى يك رئيس جمهور سرتاپاى فاسد را روا نمى‌‌دارند، درباره كسانى كه تفنگ گرفته، مغز چنين حاكمان را هدف مى‌‌گيرند چه قضاوت خواهند كرد؟ به نظرم مدنيت‌‌گرى اين نوع مردم چيزى غير از زبون‌‌پرورى و ظالم‌‌نوازى و مطيع فاسد بودن نيست.
من شخصا توانى خيلى محدود دارم. ولى اگر روزى عدالت ايجاب كند اين دارايى و توانايى اندك خود را به پاى عدالت و انسانيت قربانى و نذر خواهم كرد. از هر طريقى و در هر مقياسى.

>>>   خوب است كه تمام دنيا خبر شود كه در افغانستان چه فاشيست هايى حكومت ميكند و دليل عقب ماندگى كشور هم همين است. تربيت محافظان لوچك و لاابالى ارگ هم نمايان شد. اظهارات دروغين سرپرست بى كفايت اين سفارت (سيامك هروى) هم ثابت شد كه كذب و دروغ هست.

>>>   آبروی افغانستان را هزاره ها نبرده است بلکه آبروی افغانستان را رییس جمهور و افراد وابسته اش برده اند، آنها که افغانستان را تبدیل به دومین یا سومین کشور فاسد اقتصادی در جهان کرده اند. آبروی افغانستان را کسانی برده اند که افغانستان را تبدیل به مرکز تولید مواد مخدر و فساد اداری و تروریزم و کشتار و بی کاری بی بند و باری گروگان گیری و اختطاف کرده اند. اتفاقا اعتراض معترضان به جا و مناسب بود.

>>>   از چهره اش معلوم میشود که چندان تعادل عقلی ندارد

>>>   تو بی شخصیت که به دین پدرخود وفا نکردی هرحرکت از تو قابل انتظار است

>>>   به نظر بنده هیچ کس حق ندارد در مقابل اعتراض مدنی از ریشخندی و گریز از جواب دادن استفاده کند که این عرف سیاسی نیست باید به قناعت نسبی پرداخت و در لندن به تمام مردم ما گوشزد شد که کسی حق اعتراض را ندارد چه مدنی و چه غیر مدنی ، و حرف ما حرف است (خاموش ) واین یک نمایش بود و به همه جهانیان که فاسد هر جا باشد فاسد است هیچگاه زمان و مکان نمیشناسد و برایش مهم نیست . در گذشته های نه چندان دور یک زمامدار غرب که اسمش را فراموش کرده ام در بیانیه رسمی خود گفته بود که( افغان ستان کشوری است از دزدان و در راس آن یک دزد شاه است ) اینبار به شکل زنده در مقابل چشم خبرنگاران بین المللی و گمره های تیز بین این نمایش را به تمام جهان پیشکش نمودند که کسی دوباره از آنها سوال نکند که چرا درین کشور اصلاحات نمیآید یک جواب قناعت کننده ارایه کردند و خوب هم نمایش را تنظیم نموده بودند که آرامش میزبان این حرف را حکایت میکند و آنها گذاشتن که کار به مشت زدن به انجامد. مشت زدن به دهن جعفر عطایی از هر کجایی که است و به هر قومی که تعلق دارد مشت به دهن ملت است به همان ملتی که وی را به آن مقام قرار دادند و امروز مشت اول را به دهن همان زد که برادر خود نه گفت و فریب یک دلقک و تیمش را خوردند .
خراسان زاده

>>>   خداوند بانگ برداشتن به بدزبانى را دوست ندارد مگر [از] كسى كه بر او ستم رفته باشد و خدا شنواى داناست. سوره نساء. ۱۴۸

>>>   حالی خلیلی دوست مردم هزاره شده وقتی 15 سال معاون رئیس جمهوربود چی کردبه مردمش فقط زمین چورکرد و تجارت کرد حالی مردم گوسپندی را حمع کرده دلسوز مردم شده

>>>   گرچه من هزاره نیستم، اما طرفدار از بین بردن آبروی ع و غ در خارج و داخل کشور هستم. زیرا این دو فرد را مردم افغانستان به قدرت نراسنده، بلکه نمایندۀ امریکا (جان کری) آنها را به این سمت ها نسب کرده است. فلهذا آبروی مردم افغانستان از بین نمی رود، بلکه آبروی ع و غ و کری و در اخیر امر آبروی دولت امریکا با این انتخابش از بین میرود.

>>>   اقلا برای خود دروغ نگید ...
در انتخابات ریاست جمهوری بکمک صد ها رهبران فروخته از هر اقوام ع و غ سر قدرت امدن .

>>>   آن دو پسر هزاره نهایت بی ادبی شان را دربرابر جناب رییس جمهور افغانستان نشان دادند. نباید به چنین افراداوباش وکوچه بازاری اجازه اشتراک در چنین نشست ها که افراد رده های بلند انسانی گرد هم جمع میشوند ، داده شود.
عکس العمل محافظین جسور رییس جمهوردربرابر آن دوشخص بی وطن وبی ادب کاملا بجاوقابل ستایش است.
لعلی از دانشگاه پولیتخنیک کابل

>>>   مگر بره اوغانستان آبرويى هم مانده؟؟؟ فاسد ترين و فاشيست ترينها در ارگ و سپسدار جمع شده اند. كسانى كه منافع شخصى را به تمام حيثيت و آبروى وطن ترجيح ميدهند. عبدالله هم تبديل شده به طفل بله قربانگوى غنى و غنى هم خوب از اين طفل بى دانش و كوتاه فكر به نفع خود استفاده ميكند.

>>>   چند نکته در رابطه با حواشی سخنرانی رییس جمهور در لندن:
1- اینکه کسی در مقابل رییس جمهور قرار گیرد و رییس جمهور را به چالش بکشد یک کار ساده وجزء حقوق افراد پرسشگر محسوب می شود وهر کسی حق دارد از افراد مسؤل پرسشهای چالشی خود را مطرح سازد.
2- کشور بریتانیا یکی از نامدار ترین در حوزه حقوق است که در جهان محور همه نطامهای حقوقی یکی «کامن لا/نا نوشته» که برتانیا بنیانگذار آن است ودیگری حقوق «رومی-جرمنی/نوشته» که فرانسه وآلمان از آن پیروی می کنند. در انگلیس تعرض به حقوق افراد به شکل ساده ترین وجزئی ترین آن بدون پاسخ نیست سیلی ومشت که جای خود دارد حتی رفتار که هیئت وشکل حمله را بخود داشته باشد به نوعی که در طرف مقابل ترس ایجادکند مجازات دارد بدون اینکه کوچکترین تماس بدنی داشته باشد ویا سخن تهدید آمیز بزبان آورده باشد.
3- محافظان یک مقام سیاسی وظیفه دارند از جان آن مقام محافظت کنند ونگذارند کسی به آن مقام سیاسی آسیب برساند اما وظفه ندارند جلو دهان دیگران را بگیرند. وظفه ندارند مخاطبان را مجبور کنند که به سخن یک مقام سیاسی گوش کنند در مقابل پرسش افراد وجنجال حاضرین درجلسه حد اکثر اینکه یک سخنران نمی تواند سخنرانی کند وجلسه را ترک می کند. ودر این میان اگر کسی سخنی بگوید که مصداق آزادی بیان نباشد وعنوان توهین را داشته باشد توهین کننده باید پاسخگو باشد.
آقای عطایی یک شهروند بریتانیایی است دولت بریتانیا دادخواهی شهروند خود را بدون پاسخ نخواهد گذاشت. واز محافظ رییس جمهور خواهد پرسید که وظیفه تو محافظت از رییس جمهور بوده وچرا با توسل بزور دهان یک%<:/NB/A7نسان را بستی؟
4- حواشی لندن را بگذارید در یک فرصت دیگر فعلاً همراه شویم با جنبش روشنایی وتمام تلاش را براین بگماریم که فریاد علیه تاریکی به بهترین شکل ممکن بر گذار گردد ودر روز دوشنبه پرده تاریک وسیاه تبعیض را کنارزده کشور مان را روشنی ببخشیم.

>>>   زمانی که به اعتراضات و شکایت های مردم پاسخ گفته نشود، راه دیگری جز اهانت و رسوائی باقی نمی �%. :.A7ند. آفرین بر جوانان باشهامت هزاره که صدای خفه شدهٔ مردم خود را به گوش جهانیان رسانیدند. کاش سایر جوانان افغانستان نیز از چنین بیداری و شهامت برخوردار می بودند. اگر چنین می بود، ظلمی که امروز در حق ملت جریان دارد، سال ها قبل چاره شده بود.
گلداد کابلی

>>>   دوست‌گرامی‌یاهر‌که‌هستی‌بهتر‌بود‌‌از‌این‌ادم‌وطن‌فرش‌‌جانب‌داری‌نمکردی‌از‌گفتهایتان‌‌این‌‌رافهمیدم‌که‌اینها‌هر‌چه‌کردن‌خوب‌است‌‌شما‌حقی‌ندارید‌‌‌شاید‌شما‌‌هم‌کلام‌‌ملا‌عمر‌باشید‌که‌
کفت‌یا‌مسلمان‌شوید‌یا‌بمیرد‌با‌شد‌شما‌درست‌میفرماید‌از‌مشهد

>>>   نویسنده محترم انتقاد زمانی بی احترامی گفته میشود که فرد مذکوز به یکی ازحرفهایش عمل کرده باشد یکی ازهر فهای که عمل کرده شما بگویید تا مردم بداند ازروزکه عین. غین به قدرت رسیده ناامنی بیداد میکند رشوه خار ی همین طور حق کشی بیکاری تمام اینها درد است که ملت به تنگ آمده اگرتوهین هم شده بایس بانی اش خودش هست طرح که تایید شده کارشناسی شده چرا میخواهد تغییر بدهد آیا مردم مرکزی جزاین خاک نیست که هرروز به بهانه ی کارشکنی میکند آن برادر که گفته حرف مردم هزاره منطقی نیست. آیا منطقی این است که مردم مرکزی از پروژه های ملی بهر مند نباشد اکرمنطق شما این را میگوید پس من میخوام بی منطق باشم شما خوش باش بامنطق تان(محمدعلی صادقی) ازدایکندی

>>>   زن غنی خودش یک یهود است و اولاد های غنی بیدین هستند، خود غنی هم یک دروغگو، متقلب، و منافق آشکار است۰

>>>   من یک هزاره ام ما باید از خلیلی سوال کنیم او روزی که بعد از شهادت بابه مزاری در دفتر حذب وحدت آمده بود گریه میکرد. گریه دروغین و می گفت من غمخوار ... بابه هستم چرا موقع که به چوک رسید زمین که قرار بود برای خانواده های شهدا و معلولین داده شود شهرک حاجی نبی حرام خور شد؟

>>>   واضع است که هر اعتراضی کوشش به اخلال و مشکل آفرینی میکند و واضع است که به همان هدف در مجلس میآید۰
ولی این شاغلی ولسمشر که چند تا بدمعاش مثل خودش را محافظین خودش تعین کرده آیا این وحشی ها نمیدانند که موقف آنها موقف رسمی است و نباید از خشونت و زور کار میگرفتند۰ آن وحشی که با مشت بر صورت اعتراض کننده کوبیده فعلن در زندان لندن از طرف پولیس انگلیس زندانی است و غنی هم بصورت بین المللی بی آب شد۰

>>>   خواست قومای هزاره ما بجا و معقول است، چون مبنای تخنیکی و اجتماعی دارد. هیچ فرد از فرد دیگر درین مملکت برتر نیست و موضوع دیگر اینکه حق خواستن به مفهوم دشمنی با کسی نیست.

>>>   این فعال مربوط به هرقوم که هست واقعاًکه کارنیک وپسندیده رااجراکرده است.
ع

>>>   به نظر ما گپ خانه باید در خانه خود حل شود نه در لندن که او هم کسی که تابعت کشور دیگری را داشته باشد بر حل مشکلات افغانستان باشد باز اگر انتقاد داشت چرا توهین انتقاد به گفته نویسنده محترم ما به خند هم گفته میشود پس چرا اینگونه قهر بدون شک که اوغده دیگر بوده بخاطریکه که گفته در کمپاین های انتخاباتی با رئیس جمهور منتخب بوده با این که رئیس جمهور به او کدام چوکی یا کدام مقام نداد ایش به خاطر هم این گونه واکنش نشان داده و نا نگفته نباشد گذاشت که دست های بیگانه بدون شد که در این بوده هتاً سفارت های بیشتر از دو ویا سه کشور .

>>>   این اشخاصیکه ازعمل توهین آمیزهمان شخص که عیسوی (نصارا) شده راتحسین میکنندیکبارفکرکنند که آزادی بیان بحث ازانتقادات میکند نه توهین امروز رئیس جمهور یک کشور هیثیت پدرمعنویی یک کشوررابازی میکند ودرمقابل تمام رسانه های کشورها بالای بزرگ افغانستان توهین میکندکه درآن کدام بیان نبودکه آزادی بیان مدنظرگرفته شود و دوم اینکه برای شخص متذکره ازطرف رئیس جمهور اولاّ موقع داده شد تاحرف خودرابگوید گرچه موقع آن نبود چون تاختم بیانیه یک شخصیت سیاسی ولو ازهرکشوری باشد هیچ نوع سوال نباید کرد ولی این دوشخصیکه غرض قبولی کشورانگلیس به عیسیویت رونموده بودند وفعلاّ که خود از حال واحوال ملت وزدوبندهای زبانی ملیتی وسمتی که ازنافهمی همچواشخاص بی بندوبار بی پدر و بی مادر درافغانستان جریان دارد چه خبردارند که بالای بزرگ ونماینده یک ملت بزرگ چنین توهین میکنند .اگرکسی ازاین عمل نابخشودنی این دو نصارا خرسند شده اند نشاندهنده ضعف تربیه فامیلی آنهاست چون بی احترامی وتوهین به بزرگ فامیل توهین به تمام فامیل است وهمچواشخاص باید درداخل محبس تحت تربیت مجدد برای یک مدت طولانی قرارداده شوند.

>>>   هنوزاول فلم است ریس جمهورجان به هرکشوری که بروی ازین ببعد ازین حرفای بد تری خواهید شنید پس انتظارشنیدنش را داشته باش.ما پذیرای تو دربروکسل هستیم.!!
تظاهرات چی

>>>   جناب نویسنده از نوشته هایت بر می آید که آدم محافظ کاری حرفوی و حتی در کادری هر دولت بوده باشی چرا که شناخت تمام مسایلی که از افغانستان و پاکستان و ع و غ داری باز هم خود را به خواب زده آید و من هم قصد بیدار کردنت را ندارد.
اولتر از همه این پنج نفر آدم ها عادی هستند نه فعالان مدنی. ....فقط برای زندگی بهتر مهاجرت قبول کردند. در قسمت شخصیت اشرف غنی که در باطن رهبرت است باید گفت، آفتاب با دو انگشت پنهان نمی‌شود و مردم را لطفا مثل خود امثال تان فکر نکنید و مردم را به خواب لالایی نبرید. اشرف غنی خوب می داند که چه میگذرد در جلسه اش کاملا بی تفاوت است اگر کدام عکس العمل نشان می داد آنگاه می دانستیم خلاف شخصیت وعمل کردش اقدام شده است آنقدر بی حیا است که به رخ خود نمی کشد. فراموش نکنید که نخست وزیر بریتانیا قبل از کنفرانس چه گفت. احترام به اشرف غنی شخصیت تمام مردم افغانستانرا در نزد خارجی ها زیر سوال می رود، شما میگوید برای یک دزد و آدم کش در خارج احترام قائل شوید. درحالی که تمام دنیا او را میشناسد. وسلام

>>>   پدر یک متعلم که به صورت ‫‏نخست_وزیر‬ کشور کوریای جنوبی سیلی (قفاق) میزند، چرا؟
چون کودکش در یک حادثه غرق شده و جانش را از دست داده.
حاضرم شرط بسته کنم که هر کدامتان با خواندن این خبر با خود میگفتین: وله عجب مملکی، عجب قانونی، عجب مردمی. دولتشان ایقه از مردم ترس میخوره که حتا نتانست کاری کنه.
اما دقیقا دیروز، یک انسان از افغانستان در کنفرانس ‫‏لندن‬ به رییس جمهور ‫غنی‬ گفته که : تو دروغگو‬ هستی.
همین شما مردم، به هموطن خود میگویید خاین، بی نزاکت، چرا به رییس جمهور توهین کدی؟
کلاه خود را قاضی کنیم، چرا باید آشنا کش بیگانه پرست باشیم؟
چرا باید احمق باشیم؟

>>>   آیا در افغا نستان " راز دل پو شیده ی" و جود دارد ؟ کدام راز ؟
" راز بیسواد ی و تبعیض ؟ " راز حذ ف و انحصار " ؟ راز "بی
عدالتیهای حکام تما میت خواه" ؟ راز " درو غگوی غنی" ؟ راز " انواع وطن فروشی آ نهم از طرف حکام قبیله " ؟ یا راز
" راز بی ابر ویی افغا نستان " ؟ ببنید و یکدفعه به تاریخ سیاسی افغا نستان مرا جعه کنید . افغا نستان به جز از ده سال دوره ی امانی انهم نسبی کدام آبرو و افتخاری در دنیا ی سیا ست داشته ؟ واکر داشته باشد لطفا مقا له نویس با لا که هم ته نعل میزند وهم به میخ این افتخارات را برای عامه
مردم بیان دارند تا به گفته ایشان فعالان مدنی و روشنفکران دست اورد ها وافتخا رات را در جامعه بین المللی یاد کنند کسا نیکه " انقلاب تبسم " مینمایند در واقع ستون پنجم شیوه حکو مت داریی "فاسد" و " بیکفایت" میباشند که با کار وان خیانت همسو در حرکت اند .زیرا " انقلاب " و "تبسم" زمین تا آسمان ازهم دورند . انقدر هم که " انقلا بیون متبسم " فکر میکنند فعا لان مدنی وروشنفکران افغا نستان سطحی نگر و قشری نگر نیستند که از روابط پشت پرده ریس جمهور غنی و حا میان خاجی و پیروان تنگ نظر وتمامت خواه داخلی ایشان بی خبر باشند و خوب میدانند چه آشی دهن سوز را دارند درنیمه اول قرن 21 برای کشور اماده سازند. فعا لان مدنی کشور نه به شعار مزورانه دور از وا قعیت " انقلا ب"باور مند اند ونه به "تبسم " تجاوز کا رانه متجا وزین . فعا لان مدنی به افشا گریی در وغگوی ها و بیعدالتی ها و فساد مالی حکام افعانستان در هر جاه و هر مقام که باشند می پر دازند. واین حق قانونی ومدینی ایشان میباشد .
آیا آ فشا کردن دروغ یک شخص " تو هین " است یا " سگ " گفتن یک انسان ؟ بادی گارد یا طرفداران اشرف غنی در حا لیکه معترض اقای غنی با کلمات رکیک دشنام
" سگ "گفتن از محضر مجلس به زور و زدن وبیر ون میکردند
وهمه حاضرین انرا تما شا کردند . شما قضاوت کنید که کدامش "توهین" به انسانیت است ؟
صفدری

>>>   امیدواریم که در وقت نظردهی در باره ی این مطلب از عقلانیت کار گرفته شود. معظله ی انتقال برق نباید وسیله برای اهداف شوم چون دامن زدن به اختلافات قومی شود. یک تعداد از برادران هزاره به عوض اینکه به عملکرد حکومت قبلی و بر حال انتقاد نمایند، تا که می توانند به یک قوم خاص توهین می نمایند. قرار ظهارات محمد اشرف غنی در نشستی که با شرکت اعضای هر دو مجلس شورای ملی در ارگ ریاست جمهوری برگزار شده بود بیان کرده که انتقال پنجصد کیلوولت برق ترکمنستان به پیشنهاد اعضای کابینه قبلی محمد اسماعیل خان و به امضای مارشال محمد قسیم فهیم معاون رئیس جمهور سابق از راه سالنگ تعیین شده است.
سوال بنده از این افراد قوم هزاره اینست که آیا اسماعیل خان و قسیم فهیم پشتون بودند که این فیصله را نمودند؟
کریم خلیلی که در آنزمان پست مهمی را در اختیار داشت، چرا به این مسله عکس العملی نشان نداد؟؟ برادران هزاره قبل از اینکه رییس جمهور و پشتونها را دشنام بګویند باید از رهبران خود شان که یا در این تصمیمګیری دخیل بودند ویا هم خاموشی اختیار کردند، بپرسند که انګیزه خاموشی شان چه بود؟ آقای محقق هم بیګناه نیست، اګر در حکومت کدام پستی نداشت ولی در مجلس افغانستان صاحب موقفی قوی بود.
شریف

>>>   حکومت مجبوراست که راه حل پیدا کند با رسیدگی هر چه زودتر وبه موضوع توتاپ و توجه به خواسته های جنبش روشنایی، از هر گونه تحرک نامناسب دیگر در مجامع بین المللی جلوگیری کند. تاخدا نخواسته از درد کرده پندیده گی زیاد نشود.
تشکر - فضل احمد نیکپی از بغلان

>>>   چراخودی مان رافریب میدهیم سران حکومت فعلی به نفعی هیچ یکی ازمانیست پس بیخودازآنهادفاع نکنیم لطفااین حق خواهی رابه انحراف نکشید ماهمه برادریم وبرابراین راهمه افغان هامی پذیرندپس حقی برابرراهم بپزیریم @
هارون ازکرمان

>>>   تبسم و لبخند بر انسان خوب است نه رر بی شرف چون غنی

>>>   سلام وطنداران !
برادران به جای این همه قیل وقال نژاد پرستانه ؛ لطفا! یک بار با خود فکر کنید که در این مدت 14 سالی که گذشت حکومت آقای کرزی و هم چنین اشرف غنی نسبت به سایر اقوام افغانستان برای هزاره ها چه کرده اند؟ آیا بعد از تقسیم برادران پشتون به طالب، داعش، اخوانی ، موافقین ومخالفین کرزی واشرف غنی به راستی بازهم آنها اکثریت آرا را دارند؟ و از خود بپرسید که چطور است که پنجشیر وخوست وارگون با مساحت های که دارند تنها برابر بامیان نیستند اما سه ولایت را تشکیل داده اند در حالی که برای هزاره جات در غزنی از یک السوالی جغتو دو السوالی به نام واغظ وخوگانی که پشتو زبان هستند جدا کرده اند و مناطق هم جوار هزاره جات را تقسیم وبه آنها اضافه نموده اند؛ ما از شما منقدان هزاره می پرسیم که چه فرقی بین این دولت وعبدالرحمن مل... است؟ و مردم هزاره این درد ها را با چه کسی بگویید ؛ گفتن همین تظاهرات است که فریاد کل ملت است؛ اما برادران تاجیک ما مخالف شان نیستیم و خیلی هم خوش حالیم که جای حبیب الله سقاو را پُر کرده اند؛ از آنها ما چیزی نمی خواهیم . والسلام حمید سامانی

>>>   بزرگوارانم
حقیقت این هست
توهین کردن ریشخند وتمسخر واستهزا نمودن یکی از اصل جامعه نوین تمدنی هست برای پیروان سیکولاریزم ماتریالیست های اینگونه تحرکات یک امر ادی هست
درحالیکه پیروان اسلام که سرمشق زندگی ایشان قران واحادیث انحضرت (ص) میباشد
برای مومنین خطاب مینماید که ای مردم تمسخر واستهزا نکند هیج قومی بالای قومی دیگر وجناب استهزا گر وسایر پیروان واقوام اش بوصرت عموم اینها راه خودرا از راه اسلام جدا نموده اند به ماننداین شخص که فعلا یک عیسوی شده ه هست پس جای تعمق وتفکر دراین مورد نیست
به گفته شاعر
کاسه چینی که صدا میکند
خود صفت خویش ادا مینکند
بااحترام
محمد کریم

>>>   حق الناس حقوقی است که انسان در رابطه با دیگران باید رعایت کند و رعایت نکردن حقوق دیگران باعث گرفتاری انسان هم در دنیا و هم در قیامت می‌شود.
صریح ترین آیه شریفه آیه 29 از سوره مباركه نساء است كه می فرماید: «یا اَیُّها الَّذِینَ آمَنوا لا تأكلوُا اَموالَكُمْ بَینَكُمْ بِالباطِلِ اِلّا اَنْ تَكونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنكُمْ» «ای اهل ایمان اموال یكدیگر را از راه باطل نخورید، مگر آنكه تجارتی از روی رضایت انجام دهید.»
متاسفانه آن ۲ به اصطلاح روشنفکر هزاره نهایت بی احترامی را به نماینده بیش از ۳۵ میلون افغانی کردند کسانیکه جیره خور دامن انگلیس هستند حق اعتقاد و حرف زدن در مورد افغانستان و ملت افغانستان را ندارند کسی که پناهنده است دیگر مال افغانستان نیست

>>>   ابروی افغانستان با بی منطیقی مسوءلا ن برده میشود نه اعتراض مظاهره کنندگان

>>>   کدام دولت که از حیسیت همه مردم دفاع کند.چشم خود را روی حقایق نپوشانید از دولت فاس حمایت نکنید

>>>   اگر اینها اجیران انگلیس ها نیستند پس چطور داخل جلسه ریس جمهوران خاریجی شده اند؟

>>>   به نظر من كار اين دو جوان كاملا شايسته و قابل قدر است خداوند پادش شجاعتشان را بدهد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است