نقدى بر قسمتی از صحبت هاى فاروق اعظم
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۰    ۱۳۹۵/۲/۹ کد خبر: 115186 منبع: پرینت

فاروق اعظم روز گذشته در مراسم گرامیداشت 8 ثور گفت: اين بى عدالتى است كه از دايكندى 6000 متقاضى در كانكور اشتراك مى كنند و از قندهار 2100 تن.

نخير آقاى اعظم، اشتباه كرديد. اين بى عدالتى نيست. اين عين عدالت است. براى هر دو ولايت مكتب، تشكيل، معلم، كتاب و قرطاسيه و امكانات فراهم شده است كه بچه ها و دختران زحمتكش دايكندى از فرصت هاى موجود استفاده بهينه كرده اند. نوش شان باد! بچه ها و دختران قندهار را غرور از جاده اصلى منحرف ساخته است. هيچ كسى براى دانش آموزان قندهارى نگفته مكتب نرويد. مكاتب قندهار را هيچ کس به آتش نكشيده است و بر شانه هيچ طالب كه در قندهار مانع رفتن شاگردان به مكتب مى شود تفنگ نيست.

در دايكندى فقر نسبت به قندهار بيشتر است، در دايكندى دو كيلومتر سرك پخته وجود ندارد. تشكيل معارف دايكندى نسبت به قندهار به مراتب كمتر است. اما جوانان دايكندى با وجود تمام مشكلات درس مى خوانند.

تره کی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سلام خدمت همشهریان عزیر!
منم دل بحال دنش اموزان مناطق نا امن میسوزد دل هر انسان با وجدان این وطن میسوزد به جوانان موفق این وطن که با کمترین امکانات درس میخوانند زحمت میکشند و باتمام بی مهری های که دولت مرکزی روا میدارد
باز هم افتخار می افرینند می بالم .
از حق نگذر یم کی مناطق شما را نا امن کرده مردانه بگویید و علیه شان قیام کنید زور ملت را هیچ نیروی ندارد ،اما شما متاءسفانه با دید قومی میبینید و همین هست که جوانان شما شکار ترور و تریاک و وحشت و انتحار میشود بیایید مردانه اعتراف کنید که بازنده شمایید اگر اقدام نکنید .
جناب فاروق اعظم اگر همفکران شما به ترورستان اجازه ماندن در خانه و قریه شان را ندهند دیگر جای دربین مردم نخواهد داشت .

>>>   وقتی از افراد تحصیل کرده حرف های کاملا ناروا می شنوم میگویم همان بیسواد با تمیز بهتر از باسواد بی تمیز است با آنکه برادران قندهاری ودایکندی هردو را توته قلبم میدانم ! چـرا چنین اگر بی ادبی نشود منافقت؟؟ آیا همه مردم قانع نیستند اینکه امسال کانکور کامــلا عــــادلانه بــــــوده"؟؟؟ تفغصیر جوان دایکندی اینست که زخمت کشیده درس خوانده خداوند به او استعداد داده؟؟ همه ما میدانیم درقندهار هلمند زابل ارزگان پاکستانی ها جوانان وبرادران مارا به درس نمیگذارند همه روزه انتحار وانفجار است ، حتی تعدادی مجبور اند روز شاگرد وشب اشرار باشند ، فاروق اعظم چی هدفی ازین اختلاف افگنی دارد؟؟ اگر واقعا قلب پاک ونیت پاک دارد برود ودر پوهنتون قندهار برای برادران عزیز ما تدریس کند زحمت بکشد تا سویه علمی شان بلند برود ودر سال بعد 5000 جوان عزیز قندهاری ما شامل پوهنتون گردند ! ایا حاضراست این خدمت را کند؟؟؟ با این حرف ها می خواهد مکاهی بگیرد یغا چوکی یا درانتخابات بعدی وکیل شدن ! مردم شریف قندهار ما خوب وبد را بهتر از او درک میکنند
گیلگمش

>>>   از جوانان پشتون خواهش مندیم که از این ارگ نشینان پشتون پپرسد که قدرت و ثروت را در قبضه و انحسار گرفته اند .به طالب جرت داند تا از فقیر ترین و محرم ترین قشر پشتون و اولاد غریب پشتون به حیث چوب سوخت استفاده شود و اتش جنگ را داغ نگهدارند تا به ثروت اندوذی کنند و قدرت را انحسار کنند. اگر دنبال مقصر می گردید سر در گریبان خود کنید و بس.

>>>   این یادداشت را حتمن به فاروق اعظم برسانید.
نوشته: داود «ناجی
فاروق اعظم درست می گوید. چرا باید اهالی قندهار و زابل و دیگر ولایت های جنوب یا بقول آقای اعظم پشتونها نسبت به دیگران کمتر در کانکور شرکت کنند.
اما اشتباه آقای فاروق این است که آدرس طرح سوال را اشتباه کرده. باید از فاروق اعظم. فارودک، حکمتیار، ملا عمر، مولوی نبی، یونس خالص و هم تیپ و تبارهایشان پرسید که شما با این جامعه چه کرده اید که از درس و مکتب گریزانند؟
باید از روشنفکران جامعه مورد نظر آقای اعظم پرسید که در حالی که همه امکانات ملی و دولتی و ارگ و وزارت معارف را سالها در اختیار داشتند برای مردم عادی جامعه پشتون چه کار کردند.
باید پرسید آنهایی که در ارگ ریاست جمهوری تکیه زده اند و برای هرچیزی نسخه می پیچند، چرا نمی توانند در قریه هاشان در لوگر و لغمان بروند و چرا اینها که پالیسی ساز بودند در 15 سال حاکمیت شان هیچ برنامه فرهنگی برای مبارزه با افراط گرایی در جنوب طراحی و اجرا نکردند. چرا از نویسندگان و فرهنگیان پشتون حمایت نشد؟ رئیس جمهور خوشتیپ چپن پوش قندهاری، در پانزده سال حاکمیت خود با پولهای باد آورده غربی چکاری در عرصه فرهنگی برای پشتونها و غیر پشتونها کرد؟
آقای فاروق اعظم! آنچه در دایکندی و دیگر نقاط هزاره جات می گذرد، نتیجه کار فرهنگی و تغییر نگاه مردم آن مناطق است. نه نتیجه امکانات دولتی. ورنه بسیاری از مکاتب دولتی دایکندی هنوز ساختمان ندارند. چه رسد به دیگر امکانات. اما پسران و دختران روزانه یک ساعت پیاده روی می کنند تا به مکتب برسند. زمستانها در کابل می آیند و از جیب خالی خانواده خود اتاق کرایه می کنند و فیس کورسهای آمادگی کانکور و انگلیسی می دهند.
در آخر کلام. تازمانی که "سوال" ها به درستی پرسیده نشوند. تازمانی که نگاه قدرتمندان و ارگ نشینان به قدرت، فقط و فقط "قدرت نظامی و اقتصادی" باشد. شمار داوطلبان کانکور بالا نمی رود.
"چشم هارا باید شست."
سوال ها را باید به آدرس درست مطرح کرد.
دلیل شرکت نکردن قندهار و پکتیا در کانکور شما و دوستان تان هستید. ریس جمهور کنونی است. و رئیس جمهور قره قل پوش و چپن پوش 15 سال گذشته است.
درس خواندن ما دلیل درس نخواندن شما نیست. شما هم مکاتب تان را باز کنید. پولهای مکاتب خیالی را از فاروق وردک پس بگیرید. درس بخوانید در کانکور شرکت کنید. ما خوشحال تر از پیش استقبال می کنیم چون در آن صورت راه زابل نیز امن می شود.
وپوهیژی؟ یا بیا ووایم؟

>>>   همین فاروق را چنمد روز پیش اشرف غنی خوب بی اب ساخت درانجا هم حرفهای نا معقول گفته بود

>>>   از طرف من به جوانان دایکندی !
ازینکه برادران جنوب کشور مارا پاکستانی ها واشرار به درس خواندن نمیگذارند شماهم درس نخوانید وبه پوهنتون شامل نشوید تا وحدت ملی خراب نشود
ر

>>>   حیف نام فاروق اعظم بالای این متعصب کوردل.

>>>   جناب فاروق عظیمی جای تآسف و تآثر است که تا بحال خود را در کوچه حسن چپ زده و از دگران سوال مینماید که چرا اشتراک کنندگان در دایکندی 6000 و در قندهار 1200 است بسیار خوش باش شاید این تعصب های مثبت شما را از سیاه چاهای که بدست خود تان و برای خود تان ساخته اید نجات دهد . دوم اینکه این سوال به ذهنم خطور میکند که آیا واقعآ شما از فرهنگ و عنعنه دست ساخته خود تان بیخبرید؟ در هزارجات کلمه که زنان جنس دوم است پیدا نمیشود و هیچ کس این حق را به خود نمیدهد چرا که زندگی شان به اساس انسانیت به وجود آمده و ار قانون و قواعد انسانی خودشان برخوردار هستند و به انسانیت ارج میگذارند تکیه کلام که شما برای ممانعت دختران تان به مکتب رفتن استفاده میکنید خیلی در بین تان عام و قابل احترام است که دختران را خداوند برای خانه و برای خدمت مردان ساخته است و این اراده را با افتخار تمام تعقیب مینماید که از اجداد تان به ارث برده اید بار بار تحقیقات در اینباره صورت گرفته توسط مو سسه های داخلی و خارجی که اگر شما با فرهنگ کتاب خوانی آشنایی میداشتید تا به حال این سوال پیش تان باقی نمیماند . نصف از اشتراک کنندگان کانکور دایکندی دختران است که روزانه 4 ساعت با پای پیاده فرسخ ها را پیموده خود را به مکاتب میرسانند اگر یک بار در دایکندی سفر نمایی و سر در مکاتب ها بزنی تمام موضوع برایت حل میگردد ما در هزارجات متعلمین داریم که تمام روز را در مکتب میگذرانند نیم روز درس میخوانند و نیم روز دگر را درس میدهند بدون کدام مزد و امتیاز ز اینکه ما به وجه احسن از دولت و دولت داری در امور مردم خود با خبریم و این درس را تاریخ به ماداده است ما خود میخواهیم از فرهنگ بالا برخوردار گردیم و اطاعت از اوامر خداوندی و با احترام به مذاهب خود حرکت مینمایم این کدام امتیاز و یا کدام کمک کشور های خارجی نیست که ما را به این جا رسانده باشد این مفکوره انسانی خود مردم است برای شما شرم است که با تعصب سوال میکنید شما بخواهید یا نخواهید مانع پیشرفت فکری و فطری ما شده نمیتوانید بنآ خوش باشید که یک ولایت از افغانستان و یا یک ملیت از افغانستان مردم با فرهنگ و کو شا در دنیا معرفی گردد . و گذشته از آن اگر خواسته باشید با ما همراه شوید آغوش ما باز است و فرهنگ ما هم پول گذاف نمیخواهد تنها اعتماد به نفس و ارج گذاشتن به قانون خداوندی و بشریت و پزیرفتن استعداد های عالی به نفع همه اشتراک کنندگان کانکور را در سر تا سر افغانستان مساوی میسازد و افغانستان را بسوی آرامش و ارتقا سوف میدهد
جاغوری

>>>   ای اعظم اگر تو ملعون نیستی برو دقندهار و هلمند امی حرفه برای جوانانان تان بیگوید که خودرا انتهار انفجار ندهد درس بخوانددرمسیر شاه راها مردم بیگناه بیدفاع رانکشد درس بخواند کی مانع شرکت در کانکور شان میشود خودت... استی ازبیگانه گان پول میگیری و طالب مزدور را ده خانه اد جاه میدیهی تا اولاد این وطن از درس تحصیل باز ماند
بامیانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است