چه درس هایی از 7 و 8 ثور گرفته اید؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۲    ۱۳۹۵/۲/۸ کد خبر: 115136 منبع: پرینت

هفتم و هشتم ثور که یکی کودتا علیه داودخان و روی کار آمدن رژیم کمونیستی می باشد و دیگری سالروز پیروزی مجاهدین.

بسیاری هفتم ثور 1357 را سرآغاز جنگ ها و بدبختی های سه دهه اخیر افغانستان می دانند و البته هشتم ثور روزی بود که می شد بر همه مشکلات افغانستان خاتمه داد اما متاسفانه اهداف غربی ها بر این استوار شده بود که افغانستان به منطقه ای نا امن بدل شود.

هرچند بي تدبيري، کم تجربگي، فزون خواهي قومي برخي از گروه ها و دخالت پنهان و آشکار برخي از همسايگان زمینه ساز حضور غربی ها و چپاول آنان گردید و قدرت هاي فرامنطقه اي مانع تشکيل حکومت پايدار و فراگير در افغانستان شدند.

به هر حال نکته مهم این است که باید از این اتفاق ها درس گرفت. درسی که رهبران ما نگرفتند.

حال در این موضوع هفته از شما عزیزان می پرسیم: مهمترین علت شکست مجاهدین در آستانه پیروزی چه بود؟
مقام ها و مسوولان فعلی چقدر از وقایع هفتم و هشتم ثور درس گرفته اند؟
آیا تفاوتی بین این دولتمردان و دولتمردان آن زمان وجود دارد؟

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   شکست مجاهدین از قدرت طلبی های زیاد ربانی بود که به ناحق بر چوکی نشسته بود . بدبختی افغانستان از روزی شروع شد که حزب دموکراتیک خلق به ناحق در برابر داووخان کودتا کرد و این مرد تاریخی را به ناحق به شهادت رساند و از زمانی که کمونیست بر کشور حاکم شدن سالروز بدبختی افغانستان اغاز شد . تا امروز که وطن ما به ویرانه ی مبدل گشته است . سرزمین عزیزم افغانستان شرمنده ام .
حبیب الله یوسفزی

>>>   هفت ثور هم محصول مردمان هشت ثور است چون به گفته وحـیـد مـــــــــژده گلبدین قاتل میر اکبر خیـــبــر بوده اگر این قتل واقع نمیشد کودتا هم بی وقت صورت نمیگرفت وممکن بود بعد تر داود خان ازین جریان آگاه میشد وآنرا متلاشی میکرد، با همه این ها هیچ تغیری بد تر ووحشت بارتر از هشت ثور نیست ، کمونست ها آدم میکشتند مگر گلچین کرده می کشتند اما اخوانی ها تروخشک را میکشتند ، همه کسانیکه درپلچجرخی زندانی بودند می بینید که حالا با افتخار میگویند ما فعالیت های مخفیانه بر ضد حکومت کمونست داشتیم آیا حکومت فعلی مخالفینش را زندانی نمیکند؟ مثالش محصلین ننگرهار، همین تکنوکرات های که توسط کنونست هارانده شده بودند وحالا که برگشته اند آیا این ها به مردم ووطن خود صادق هستند؟ همین اخوانی هاراکه کمونست ها دشمن می دانستند میتوانند وطن را آبادکنند؟ به جزخود فکرمردم رادارند؟ کدام برنامه منظم اقتصادی وسیاسی اجتماعی دارند؟ اینها چی زمانی برنامه عمل واساسنامه داشتند؟ اقلا کمونست ها همه یا رهبران شان استادان دانشگاه ها پوهاند پوهاندوی داکتر انجینیر بودند حزب شان مرامنامه داشت اساسنامه داشت، برای حزب وحکومت خود وفاداربودند به فکر مادیات وزر اندوزی نبودند ، من خودم بچشم سردیدم که وزیر فوائد عامه وقت شخصا در زمانساختن پروژه پنجصد فامیلی گل را بالا می انداخت و آن پروژه که با پول کلان پگیشبینی شده بود به اثر کارهای داوطلبانه به مصرف خیلی کم ساخته شد ، پاکستانی ها نگذاشتند که آن حکومت برای وطنش کارکند ، رهبران تنظیمی که در زمان حکومت اسلامی ومردمی داوند خان به آغوش نصیرالله بابر وبوتو پناه برده بودند جنگ را براه انداختند حکومت کمونستی مجبور شد دست به سلاح ببرد ورنه هیچ کس راضی به کشتن مردم خود نمیشود ، همین حالا اگر درولایتی یا السوالی کسی برضد حکومت اقدامی تنکند حکومت عملیات میکند؟؟ هرگز نمیکند وقتی مجبور به عمکلیات خمیشود که عده یاغی به دستور پاکستانی ها جنایتی کنند حکومت مجبور میشود بمبارد کند بکشد زندانی کند معلول ومعیوب خلق کند که مقصر اصلی پاکستان یا اسرائیل ما ومزدورانش هستند نه حکومت ما ، دران زمان هم عین معامله بود ، روسها به درخواست های مکرر حکومن هفت ثوری به کمک درمقابل پاکستان آمدند
(( ر ))
ر

>>>   8 ثور روز تاریخ سیاه و اشغال افغانستان توسط نوکران ومزدوران پاکستان تا اکنون مردم بیچاره ما رنج می برند

>>>   مبارزه بر ضد فاشيزم وظيفهُ انسانى هر شهروند است.
من نميدانم اين رزايل اوباش و نوكر پاكستان از تاريخ زبان و فرهنگ باداران شان هيچ آگاهى ندارند كه بيش از ٥٠ در صد زبان اردو را از واژه هاى زبان فارسى تشكيل شده است.
باز تو را چى كه من كدام واژه را براى خودم و همتبارم انتخاب ميكنم.

>>>   اصلا قیام هفت ثور علیه سردار داوودخان یک قیام تحمیلی بود که بالای حزب دموکراتیک خلق تحمیل شده بود درغیر آن درمرامنامه واساسنامه شان قیام مسلحانه یا کوداتا یا جنگ های گوریلایی یا پارتیزانی نبود زمانیکه تحت ضربه قرار گرفت یک تعداد اعضای رهبری شان شامل پلان ترور گردیده بودازجمله کارمل وخیبر که به عوض کارمل یک پیلوت آریانا که درین بلاک زندگی داشت وچهره اش مشابه به کارمل بود درعین دهلیز به قتل رسید وکسانیکه اورا به قتل رساندند میر اکبر خیبر را هم به قتل رساندند بعد ها افشا شد وترور خیبر تا سالها افشا نشده بود لاخره معلوم شد که حزب اسلامی این کارراکرد.وهم اگر سردار داودخان بالای رهبری شان حمله نمیکرد کودتا نمیشد اول دولت حمله کرد. انها میگویند که دفاع مشروع نمودیم امکانات داشتیم چرا مارا به زندان انداخت . بعدها امپریالیست ها ویک تعداد کشور های همسایه مداخله کردند بی نظمی وترور ووحشت را انداختند درمقابل مداخله غربی ها اروگاه سوسیالیزم هم مداخله کرد درین قیام هفت ثور یک ربل روسی ویا یک دالر امریکایی مصرف نشد.
درمقابل شما طرفداران هشت ثور هم کشور اهی بیگانه را داخل خاک نموده دالر اخذ گردید که امریکایی که پول یا دالر داده بود درکتاب خود افشا کرد که چقدر پول به کی ها داده شد(لیست آن درکتاب وی موجود است).زندگی مردم ازبدبدتر شد.کشتار به مراتب درین دوران زیاد شد آدم ربایی ,اختطاف اطفال,قاچاق و کشت مواد مخدر به مراتب زیاد شد.فساد اداری واخلاقی به کلی افزایش یافت که تصورش هم نمیشد انتحاری وانفجاری را کسی نمیشناخت که بوجود آمد.گراف جنایات قوس صعودی خودرا پیمود وه دران وقت نبود.فقر وبیکاری واسطه وقوم پرستی به مراتب بالا رفت که همه شاهد اند.
مقامات رده های بالایی دولت درفساد دست دارند که دران وقت رهبری به فساد آغشته نبود. اینکه قصر ها درداخل وخارج را کی ها اعمار ویا خریداری کردند که دران وقت دولت مردان هفت ثور یک خانه معمولی را هم به ممیراث نگزاشته اند رشوت دران وقت از نادرات بود ولی امروز رشوت جز اخلاق دولت مردان فعلی است...بلاخره همه چیز بد تر شده است الله یعلم وانتم لاتعلمون والسلام علی من الطبعی الهدا.عبیدالله آخوندزاده نجرابی.

>>>   رئيس جمهورى براى صرفه جويى سوراخ دعا گم كرده است!
بستن دفاتر نمايندگى دايم افغانستان در يونسكو به فرمان رئيس جمهور؛ نه به دليل صرفه جويى ، بلكه ريشه در تفكر تمدن ستيزى و فارسى ستيزى او دارد.من باور نمى كنم كه داكتر اشرف غنى اينقدر احمق باشد كه فرق بين تأثير حضور دايم نمايندگى افغانستان در سازمان مركزى يونسكو و بستن دفتر دايم نمايندگى و انتقال وظيفه ى آن را به سفارت افغانستان در پاريس متوجه نشود!
رئيس جمهورايكه به خود حق مى دهد سالانه حدوداً (500/000) دالر آمريكايى مصارف دفتر آقاى كرزى را فرمان دهد؛
حكومت ايكه از بودجه بيت المال سالانه صد ها هزار دالر هزينه استخاره به رهبران بازنشسته ى جهادى مانند ( مجددى و گيلانى و ...)مى پردازد؛
آنوقت با عوام فريبى شرم آور ، اعلام مى كند كه براى صرفه جويى حدوداً (بيست هزار دالر ) در سال دفاتر دايم نمايندگى افغانستان در يونسكو را بسته است.
نخير، آقاى رئيس جمهور!
شما بخوبى مى دانيد كه در يونسكو سخن از فرهنگ ، تاريخ و تمدن خراسان است ؛
سخن از بلخ و هرات و باميان است ؛
سخن از رسميت يافتن زبان فارسى به عنوان هشتمين زبان بين المللى مى باشد.
شما با فرهنگ و تمدن خراسان مشكل داريد!
شما با تمدن زبان فارسى و عظمت بلخ و هرات و غزنين و باميان مشكل داريد!
شما در واقع نمى خواهيد افغانستان حضور فعال و تعين كننده داشته باشد.
شما بخوبى مى دانيد كه هم اكنون پيشنهاد شناخته شدن زبان فارسى به عنوان هشتمين زبان بين المللى روى ميز مدير يونسكو مى باشد و حضور نمادين ما در دفتر دايم يونسكو اهميت استراتيژيك و حياتى دارد!
در شرايط ايكه ارگ با شناخت نقاط دقيق منافع ملى و بين المللى(فرهنگى و تمدنى) ما
حساب شده و هدفمند عمل مى كند، كاخ سپيدار اين نمايش هژمونى قومى ارگ را به تماشا نشسته است !؟

>>>   از هشت ثور بسیار چیزها اموختیم که بدون هشت ثور اموختن ان غیر ممکن بود.
چور و چپاول.
بجایی انسانیت وحشت ودهشت
بجایی سواد بیسوادی
بجایی انسان دوستی انسان ربایی.
بجایی عزت. ذلت
بجایی ابادی ویرانی
بجایی خدمت به وطن خیانت به وطن
بحایی دفاع از ناموس. ناموس فروشی.
بجایی دوست داشتن وطن. جاسوسی وطن به بیګانه
بجایی نګاهداری خاک. فروختن خاک
ما اینها را از هشت ثور اموخته ایم.

>>>   7 و 8 ثور اولش خوب بود مردم خوشحال بود بعدا خراب شد
بعد از۷ ثور ۸ ثور امد اولش خوب بود مردم خوشحال بود بعدا خراب شد
بعد از ۸ ثور طالبان امد اولش خوب بود مردم خوشحال بود بعدا خراب شد
بعد از طالبان کرزی امد اولش خوب بود مردم خوشحال بود بعدا خراب شد
ازین به بعد باید یک کاری عاقلانه را شروع کنیم که اولش خراب با شد بعدا خوب
شود مردم خوشحال شود ازی به بعد بجای که بگویم صلح صلح ا تا قراری
باید بگویم جنگ جنگ تا نابودی افراد انتهاری
نبی جاغوری

>>>   سقوط حکومت دموکراتیک ملی فاجعه عظیم تاریخ ملتهای افغانستان است چون مستقل بودیم اسیر شدیم . پندگرفتیم که تا مردم تشنه انقلاب نباشد اقدام به انقلاب فاجعه است . طی 12 سال اشغال به مردم مفتخوری را ترغیب کردند شاید درآینده درد گرسنگی را تحمل کنند خودبخودعقل شان به راه سالم سوق میگردد آنگاه حرف سالم مزه دارد .
فاریابی

>>>   نظریه اول جالب بود.

>>>   اغاز بدبختی افغانستان کودتای 26 سرطان داود بود 7 و 8 ثور ادامه ان ... بازی بود

>>>   هفت براي همه معلوم است به بيان ضرورت ندارد. هشت ثور روز پير وزي مردم بيچاره افغانستان و افتخار بزرك براي مجاهدين كه ٩٨ فيصد مردم ما را تشكيل مي دادند و هم جنان روز سياه و تاريخ براي كشورهاي جون باكستان... بود

>>>   نه اول خوب بود و نه دوم شروع شد و جریان دارد خدا به مردم افغانستان رحم کند.

>>>   7 ثور شهادت رهبر و اولین رئیس جمهور کشور به شهادت رسیده و آغاز بحران و کشتار مردم بی گناه و بی دفاع افغانستان بود.
8 ثور روز پیروزی مردم مسلمان و مجاهدین افغانستان در برابر تجاوز ابر قدرس اتحاد جماهیر شوروی سابق و حامیان آن بوده است.

>>>   علت اساسی از هم پاشی مجاهدین تغیر در هدفشان بود یعنی آنچه هدف واحد شکست متجاوزین شوروی و تشکیل دولت اسلامی در کشور بود به اهداف گروهی و قومی منجانب بعضی از احذاب مجاهدین تبدیل گردید. که در نتیجه توفیق الهی از آنها گرفته شد و در گیر جنگ های داخلی گردیدند و نکته مهم باید فراموش نشود که جنایات جنگی به هیچ وچه نمی تواند تا جهاد مقدس مردم با غرور و مبارز افغانستان را زیر سوال ببرد.
فاروقی

>>>   حوادث که بان اشاره شده مقدمات تباهی و بربادی که از ان میسوزیم هر یک میباشند باید از ان می اموختیم ضعف ها و اشتباهات را شناسایی و در صدد اصلاح ان باید میشدیم که هیج تغیر و اصلاح نیاوردیم با تاسف مجریان حوادث تلخ گذشته تحمل و قبول عدم تکرار اعمال خود را ندارند هر یک خود گروپ و تیم خود را مفتخر به شکست این ان و تغیر جغرافیای جهان قلمداد میکنند و تصاحب مناسب دولتی چور چپاول دارایی های عامه را حق منحصر به خود می پندارند در حالیکه عملا شاهد جریانات سه دهه میباشیم کدام تغیر مثبت در مسیر خود نداریم چالشها را بیش از قبل میبینیم
ایوبی

>>>   درس بزرگ این بوده که از رهبران هفت ثور حتی یک دوکانی هم به میراث نمانده ترکی خانه گلی داشت در کارته جهار. حفیظ الله امین خانه گلی داشت در خوشحال مینه و ببرک کارمل حتی هیچ خانه یی نداشت و در خانه پدرش جنرال حسین خان زندگی میکرد . داکتر نجیب خانه یی داشت در مکروریان. بعد از مرگ شان هیچ رسانه و خبر نگاری تا کنون قادر نشده تا حتی یک بلست زمین هم بنام شان پیدا کنند....

>>>   سقوط حکومت دموکراتیک و شهید شدن قهرمان ملی مردم افغانستان پکستان دیگر کشورهای که از منابع آب ما مستقما استفاده می کنند خوش شدنند. بخاطریکه دولت نجیب الله یک قدرت نظامی و داری سلاح مدرن در منطقه در آن زمان بود و کشورهای ... ما چشمه دید قدرت نظامی افغانستان را در منطقه نداشتن و هم مانند افغانستان در آن زمان مجهز به سلاح و نیرو تحصیل کرده نبودنند.

>>>   7 ثور روشنفکران کو دتا کردند چون خام بودند اشتباهات کردند ووقتیکه پحته و آب دیده شدند امپر یالیزم آنها را از بین برد. آنها به
هر اند یشه که بودند آرمانشان اعتلای وطن بود.
8 ثور دزدان و چپاولگران بنام مجاهد چور و غارت کردند و آرمان شان آباد کردن قصر ها برای خودشان بود.
ما از 7 ثور آموختیم که نباید فریب سازمان ملل و غیره ارگانهای نام نهاد حقوق بشر و امسال آن را بخوریم، در جهت سواد بکوشیم و خود ما تصمیم بگیریم.
ار 8 ثور چیزی را نباید بیاموزیم در غیر آن این وطن لانه دزدان و جنایتکاران میشود.
دانش آموز

>>>   سلام واحترامات: جنایت 7 ثور نمایان بود و جنایتکاران تقریبآ به جزایشان رسیدند.اما ثمره جنایت 8 ثور فراموش ناشدنی است.
اوردوی مملکت تکه تکه شد. وتانکهای اوردو توسط ماشینهای ولدنگ و گیس قطع قطع شد و بالای غلام انگلیس (پاکستان ) به تول وترازو
فروخته شد. عزت خواهران و مادران پایمال شد.حتی ازخانه های مردم لینهای برق و اموالشان دزدی و به غارت رفت وبه کیلو به پاکستان فروخته شد.گدامهای دولتی که حتی تار وسوزن هم داشت چور شد و موقع به همسایه گان مساعد شد که امروز بدون کدام حراس درخاک ما قمار بازی میکند .حقیقت این است که مردم وطن پرست در به در شدند. محتاج شدند. بدبخت شدند
پایمال شدند.غلامی غلام شدند.جگر شان از خاطر وطن عزیز خود کباپ میشه اما از دست شان چیزی نمیشه و رنج میکشه
پروردگارا تو بالای افغانستان عزیز رحم کن.
داوری

>>>   ۷و۸ثور حتمی آمدنی بود،اگر مردم ما میخواستند و یا نمیخواستند چون افغانستان همیشه مورد توجه استعمار بودو جان میلیون ها هموطن ما را گرفت۰ در پهلوی همه بربادی ها یک خوبی هم داشت و آن اینکه حکومت های تک قومی برای همیشه از افغانستان رخت بست۰
هاشم پیغام

>>>   مردم نباید همه چیز را ساده فکرنمایند.
بیش از دوصد سال قبیله پشتون با حمایت خارجیها حکمرانی نمودند- ولی در هشت ثور با درهم شگستن شوروی و تجزیه آن ابرقدرت - دولت قبیلوی پشتونی نجیب درمیدان خداو راستی تنها گذاشته شد و همزمان با آن قبیله گرایان داخل حکومت میخواستند کمافی السابق به یکه تازی و غارتگری شورع کنند-
کودتاه شهنواز تنی که کاملآ با هماهنگی نجیب جهت قلع وقمع پرچمیهای غیر پشتون به همکاری پاکستان وانگلیس سازماندهی شده بود- نباید آنرا نادیده گرفت- بعد ازشگست کودتاه توسط طرفداران پرچم غیر پشتون حکومتی - در داخل حکومت نجیب - جنگهای لفظی و ترورهای منظم برعلیه جناح پرچم شروع و همزمان با آن طرح آشتی حکومت نجیب زیرنام مصالحه ملی ؟؟؟؟ فقط تنها با جناح های پشتون جهادی مانندگل بیدین -سیاف-ملانبیمحمدی-ملاگیلانی-ملاخالص-وملامجددی و غیر جهادی مانند ظاهرکل وطرفدارانش شروع و جناح های جهادی و غیر جهادی اقوام دیگر اهم از ازبک وتاجیک و هزاره بیرون کشیده شده بودند- همین زد وبندهاتحت حمایت امریکا وغرب و پاکستان بود که جناح های غیرپشتون حکومت را وادارساخت تا اینها هم با جناح مجاهدین غیر پشتون یعنی گروه جمعیت و مسعود و گروه حزب وحدت مزاری کنار آیند و حکومت قبیلوی نجیب را سقوط دهند- وبعد که دیدیم جنگهای کابل که با حمایت بیدریغ غرب وشرق یعنی امریکاییها و انگلیسها و پاکستانیها علیه حکومت نوپای مجاهدین شروع و حتی کشورایران هم با فزون خواهی به اصطلاح حقوق شیعیان خود را همنوا با سیاستهای امریکا وانگلیس ساخته در پهلوی پاکستان - حزب وحدت را از حکومت ربانی بیرون نمود و ایران هم هرروز شعار منافع ما در اوغانستان را سر میداد.

>>>   safawiهموطنان آزاد ی خواه سرزمین من،
این بار اول نیست که به ظاهر برادران؟! قوم پرست و متعصب خود خواه من دست به چنین جنایت تاریخی و شرمبار می زنند، هرگاه به چند دهه قبل تاریخ دقیق نظر اندازیم، در میابیم که سیاست خصمانه و تنفرانگیز موجود ادامه همان تفکر آتشسوزی فاشیزم دهه های گزشته است که تفنکشان سیاه دل مادر زاد اینبار به شیوه دیگر و زمان دیگر با استفاده از کاربردهای نهایت دقیق و حساب شده و در موجودیت معامله گران بی عزت و میراثخوران ذلیلی که از خون پربهای هزارها انسان پاک این سرزمین تمویل می شوند صورت گرفته است. خجالت و شرمساری دیگری بر این هویت فروشان تاریخ که خود را تیکه داران من و تو قلم داد و یا جاه زده اند افزون گردید.

هموطن عزیز، نباید تاریخ تلخ گذشته را فراموش کرد، جریان جنایت حسابشده زمانیکه کوچه ها، پس کوچه ها ،قریه ها، قصبات، شهرها و مناطق عظیمی ازشرق، شمال و غرب کشور را برایش نام های جعلی هم مانند نام «افغانستان » گذاشتند و نامش را «افغان سازی» نهادند شروع می شود.

پروسۀ اول که تغیطر نام های یک تعداد مناطق و هکذا جایگزین کردن کلمات افغانی (پشتو ) به جای کلمات فارسی درنظام اداری را در بر می گرفت با روش خفاشانه، جبر و توهین عملی گردید و درد و مصیبتش هنوز ناله می کشد وهیچ مرجع عدالت خواهی هم وجود نداشت که به آن رسیدگی میشد، و مقاومتی لازم هم که می توانیست صد راه این وحشیگری ایستادگی نماید وجود نداشت و فاشیزم مؤفق کردید آنچه که میخواست کاملا عملی و تطبیق ساخت.

حالا پروسه دوم آغاز گردیده است که نامش را "پاکسازی کلمات بیگانه" نامیده اند. و شورای مزدوران دولت فاسد فرمان زمینۀ تعرض و جنایتگری دیگر را نیز صادر نمود.

این سرزمین مقدس بدست جنایتکاران تاریخ افتیده است و هر روز از روزدیگر خون گریه می کند ودر بی سرنوشتی فرورفته است، در حالیکه یک زخمش هنوز مرحم نمی گردد، ولی صیادان جلاد قسمت دیگر وجودش را زخمی مینمایند.

بلی هموطن، فراموش نکنید که تاریخ پراز درد و رنج چند قرن اخیر وخصوصآ چند دهه خونبار گزشته بیانگر آنست، زمانیکه سردمداران قبیله به هدف شوم خویش نائل میشوند فورآ دُهل برادری وهموطنی را شرینتر از هر وقت دیگربیان و می کوبند ، اما تا زمانیکه هنوز به هدف اصلی و نامیمون خویش نرسیده اند، سر و صداهای خطر «وحدت ملی؟!» و «تجزیه » را به راه می ندازند و از این طریق اهداف غیرانسانی و غیر هموطنی خویش را تعقیب و به کرسی می نشاند، که همۀ مان شاهد این وضع هستیم.

هموطنان عزیز، اگر به فکر این بوده باشیم که این ختم کار است که گویا من و تو دیگر نفس آرام خواهیم داشت و هویت ملی و فرهنگی مان دیگر از تهاجم کوردلان تاریخ حفظ و در امان خواهد ماند و فاشیزم متعصب دیگر دندان نمی گزد و دیگربرایش کفایه است، اما نخیر! هموطن عزیز نباید اشتباه تاریخی دیگری را مرتکب شد، همان که گفته اند "آزموده را باز آزموده کردن خطاست".

و صادقانه برای تان یاد آور میشوم که این گروه متهجر کمر واقعی و ناجوانمردانه نگبت آمیز برای از بین بردن تاریخ و هویت پرافتخار من و شما بسته اند. تازمانیکه هستی و موجودیت باشندگان اصلی این سرزمین را نیست و نابود نکنند آرام نخواهند نشست. این گروه قبیله پرست و عظمت خواه قبلهاست که تصمیم خود را گرفته اند، این من و شما هستیم که هنوز با کلمات فریبنده چون «برادری ... » بر ظاهرخیلی دلچسب دلگیر شده ایم ولی عملآما نخواستیم و یا نمیخواهیم بدانیم که عمق فاجعه چقدر زیانبار خواهد بود. اگر افاده و مفهوم «برادری» و «وحدت ملی » همین است که هست، نفرین بر این وحدت ملی توهین آمیز و به زبان رسائ مادری ام اعلان میدارم که من از این برادری بیزارم. و سکوت اختیار کردن در زمینه جوابگوی وجدانی و مسؤلیت سنگین تاریخی برنسل آینده را در قبال خواهد داشت.

>>>   به جواب كسي كه نوشته است كه رهبران 7 ثور يك دوكان و خانه گلي نداشتند ايك كاش صد خانه گلي ميداشتند و مردم بيگنا افغانستان را زنده به گورهاي دسته جمعي نميكردند توسط بيل دوزر ها زنده به زير خاك نميكردند و بطور دسته جمعي با دستان بسته به دريا ها نه مي انداختند تاريخ هر گز واقيعت ها را فراموش نميكند و شما هم در اين فكر نباشيد كه جنايات 8 ثور آشكار و جنايات 7 ثور در انظار مردم و ملت افغانستان پنهان است مطمين باشيد كه اين ملت آنچه كه در 8 و 7 ثور گذشته است فراموش نخواهد كرد.
محمد سليم از بدخشان

>>>   تاکه افراد خودخواه و بیگانه پرور و شریر در کشورما در اریکه قدرت باشند روز خوب نخواهد دیدیم .شما ببینید که هرتغیر مثبت که در کشور در حال بوقوع پیوستن بود یک تعداد بنام کفر آنرا مسما و مردم را به جنگ علیه آن دعوت کرده اند. این جاهلان همیشه به دستور بیگانگان علیه ترقی و انکشاف همیشه جنگیده اند که یک نمونه آن کودتاها متعدد از آن جمله کودتای سال 1354 هجری شمسی در لغمان ،بدخشان و پنجشیر توسط گرگ های مانند گل بدین ،رباین و مسعود را میشود نام برد. این جانیان معلمین را می کشتند حتی ملازمین مکاتب را گوش و بین بریدند این شما و قضاوت شما .
فاطمه

>>>   او وطندارا
حکومت بابه کلان ملت، بابای ملت، شهید داودخان(بچه کاکای ملت)، حزب دموکراتیک خلق و مجاهدان راه خدا!!!، عمارت اسلامی و کرزی و غنی کاکا هر کدام به نحوی از انحا به قدرت فکر کردند، نه به افغانستان جناب بابه کلان ملت میراث نسبتا ملی را که غازی امان الله خان با وصف کشتارها و ستمگری های اجدادش به وجود آورده بود ربوده و از ان دوباره برای تحکیم قدرت است از ان استفاده کردند نه تنها شخص خود ایشان که خلف صالحشان یعنی بابای ملت نیز با زور سر نیزه بر تناقضات اجتماعی موجود در کشور سرپوش گذاشتند. بچه کاکای ملت نیز بر اساس ناگزیری از تغییرات طبیعی به و جود آمده در کل جهان دست به ایجاد ریفورم های اساسی زد، ولی هرگز در حل تناقضات اجتماعی کوشش نکرد. بعد از ایشان در هفت ثور که حکومت حزب دموکراتیک خلق بمیان آمد و میخواست نظام ملی و دموکراتیک به وجود آورند عده ای در داخل خود حزب با تاکید بر حفظ میراث نادرخان و ظاهرخان و داودخان به خاطر نفی تناقضات احتماعی کوشیدند و جنگ به پا کردند و سرپوش دیگ جوشان تناقضات اجتماعی را بالای نظام سیاسی افغانستان به زور توپ و تانک نگه داشتند. در نتیجه این حکومت در اثر فروپاشی اتحاد شوروی حمایت بیرونی اش را از دست داد و قدرت سیاسی در هشت ثور به دست گروه های نامتجانس سیاسی که هیچگونه تجربه حکومت داری نداشتند سقوط کرد. لازم به ذکر است چون گروه های جنگی آن دوران اکثرا از قرا و قصبات سربازگیری میکردند، اکثرشان بعد از سقوط حکومت برای اولین بار شهر را میدیدند. این باعث شد که جنگجویان تنظیم ها که بجز جنگیدن و فتح چیزی نمیدانستند ، طلای به کار برده شده در آنتن رادار میکشیدند و یک دستگاه رادار را که تنها نصب کردن آن مصارف و تخصص زیادی لازم داشت به خاطر چند گرام طلا تخریب میکردند، و یا سربازان با آتش زدن کتابهای کتابخانه مرکزی پوهنتون کابل خود را گرم میکردند، چون به آنها گفته شده بود دولت کافر است و تأسیسات دولتی را مال کفار فکر میکردند و عنیمت جنگی بافی خود قضاوت کنید
چپن سالار از سمنگان

>>>   بـرادر محـترم نـبی جـاغـوری چـهار دوره، از 7 ثـــور تــا جمهور شاهی مطلقۀ کرزی را خوب و مختصر به تصویر کشیدند. اما برای اینکه مردم به تمام تاریـخ از دریـچـۀ این چهار تـصویــــر نگریسته ناامید و تاریخ زده نشوند، من دو دورۀ دیگر را هم قابل یادآوری میدانم. دورۀ سلطنت شاه امان الله که نسلها هنوز از ان به نیکــوئی یاد میکـنند. و دورۀ ریاست جمهوری داودخـان کـــــه نـمادی از پاکـنـفسی عاری از هر گونه فساد. و ممثل غرور ملی و آزادمنشی بود. از فامیل داود خان گمان نمیکنم که کسی در قید حیات باشد ولی در گرانبهاای از سلالۀ شاه امان الله، شاهدخت ایندیانا چون نور درخشان در میان جمع و جامعه میدرخشد. امـــیدوارم که کاندید و برندۀ انتخابات ریاست جمهوری این دوره باشد.
دور اندیش از اشعـۀ نـور

>>>   از 7 ثور : بدبختی، سیاهی، بربادی همه کشور، ازبین رفتن 3 میلیون افغان، فروختن وطن توسط باند بدنام خلق و پرچم، ویرانی کشور، خرابی همه سیستم های کشور. اما 8 ثور: روز آزادی، روشنی، گریز خلقی ها و پرچمی ها به روسیه و دیگر غارها، با وجود جنگها داخلی، آزادی بیان، بیشرفت تاجایکه من و تو را اینقدر آزادی بیان داده است که به کرزی مداری هم گفته میتوانیم و به این جرم دیگر اعدام نمی شویم،
هراتی

>>>   حالا کمونست ها را ببینید، جهادی ها را ملامت می کند. بخاطر چی بخاطر برائت دادن خودشان. این کمونست ها بیایند و به مردم حساب بدهند که این کشارهای دست جمعی که اینها کرد و حتی هموطنان ما را به جرم این که نماز می خواند و به مسلمانی خود راست است، می کشتند. زمانی که بالای کسی مشکوک می شدند که مسلمانی خوبی دارد، او می بردند و در خندقی می کشتند و زن، بچه و برادر او سرگردان که او چی شد، به همین قسم به لکها هموطن ما را همین کمونست ها به همین قسم کشتند. آفرین به جرحت اینها که باز در مقابل کمره های تلویزیون ظاهر می شوند و از حکومت و حزب شان دفاع می کنند، اینها هیچ شرم و حیا ندارند.
صمیم وطن دوست

>>>   رهبران هفت و هشت ثوری درس شانرا آموختند. اینها دیگر با دست ها و جیب های خالی افغانستان را ترک نخواهند کرد. اما مردم بیچاره افغانستان باید بیاموزد که بار دیگر خود را برای خواسته های این رهبران آزموده شده قربانی نکنند. بلکه رهبران جدیدی از میان خود که به مردم و وطن شان وفادار باشند، انتخاب کنند.
نادر

>>>   اگر فراتر از مرزهای افغانستان برویم و به قضایا و رویدادهای افغانستان نگاه کنیم در میابیم که هیچ حرکت افغانها خصوصاً در سه دهه اخیر خود جوش نبوده . انقلاب 7 و 8 ثور همه برنامه ریزی شده توسط قدرتمندان و سازمانهای استخباراتی منطقه و فرا منطقه ئی بوده است. یکی تفنگ روسی بر شانه گذاشتند و دیگر امریکائی. ولی متاسفانه در میان انقطاع جنگ سرد میان دو ابر قدرت افغانهای مظلوم که فاقد سواد و دانش سیاسی بودند قرار گرفت، نتیجه اش را ما همه به چشم دیدیم. هفت ثور حکومت مشروع با برنامه های حتی جهانی که داشت از بین برد. هشت ثور ... از دین استفاده ابزاری شد و حکومت مقتدر دیگری که در رأس داکتر نجیب الله قرار داشت با اردوی قوی نظام درست با یک دیدگاه و ایدیولوژی ملی، تجهیزات نظامی و زیربناهای اقتصادی همه و همه را زیر عنوان کمونیزم از بین برد حالانکه این رئیس جمهور فقید نه ناسیونالیست بود، نه هم کمونست و یک حکومت مستقل را اساس گذاری کرد بحاطر این ادعای خود من دلایل منطقی نیز دارم. مثلاً نام حزب دیموکراتیک خلق به حزب وطن تغیر داده شدن نه تنها نام بلکه تمام اندیشه ها و روش های آنها که در کنگره حزب وطن در رده اول نگاشته شده، نام دولت جمهوری اسلامی، ایجازه فعالیت به تمام احزاب داده شد، حزب از رهبری دولت برکنار شد. انقدر دین که در آن زمان رشد داده شد حالا نیست، وزارت حج اوقاف در آن زمان با مرکز تحقیقات اسلامی اساس گذاری شد و مثل این ده ها کارهای ملیگرانه. اما شماری از سران تنظیم ها این حکومت را حالانکه مستقل بود و روس ها برآمده بودند از کشور ما اما دست نشانده میدانست ولی خودشان در کریملن دیده شده و از آنها خواسته است" قدرت را از نجیب برگیرد و به ما دهید و ما از دوستان غربی خود نیز میخواهیم که برای ما مشروعیت بدهد. هموطنان عزیز ایا میدانید چرا این جریان به اتفاق افتاد ؟ چون اینها استقلالیت فکری و عملی نداشتند. اردو افغانستان که حق ملت بود نه از شخص یا حزب کاملاً منحل کردند و تنها در کابل 60000 نفر بی گناه کشته شد نمی دانم در تمام کشور چقدر. یکی از دوستان ما در اینجا گفته بود که نجیب نشنلست بود و با کمک تنی بی وجدان و مزدور خائن و طن فروش کودتا را سازماندهی نموده بود. اصلاً غلت است جرا که داکتر نجیب اگر متعب میبود باز گارد خاص خود را همه از تاجکان و دیگر اقوام انتخاب نمیکرد و در دولت اینقدر جایکاه نمیداد و مهمتر اینکه او قصد جان خود را حودش طراحی نمیکرد. خوب بیشتر از این را همه مردم میداند و قضاوت را میگذاریم به تاریخ اما باید از این حوادث پند بگیریم و خود فروش وطن فروش نشویم.تا از این بدختی ها نجات یابیم.
مصطفی ناحیه دهم

>>>   7و8ثور دو میوه تلخ تاریخ افغانستان است که خاطره های بدی را زنده می سازد ودو روز تاریک وسیاه در دل تاریخ است .
ع-ب-کابل

>>>   هفت ثور اشتباهات داشت ولی به هزار مراتب ازهشت ثور کرده بهتربود
ازنام خداوند وجهاد چه کارهای این طایفه اهل چخین نکردند

>>>   از این دو روزی سیاه هیچ درس عبرت وپند دولت مردانی افغانستان نگیرفتند.
زلمی

>>>   هفت ثور دست امپریالیزم را به کلی از خاک مقدس ما کوتاه ساخت. هشت ثور امپریالیزم بین المللی را بخانه دعوت کرد و از زیبایی های خانه خود او را مستفید کرد.
ثور شناس

>>>   در این جای شکی نیست که در تمام خرابی های هفت و هشت ثور در قدم اول ما افغانها خود ملامت هستیم اما در پشت پرده کشورهای خارجی بنا بر رقابتهای ذات البینی خود این حالت را بر سر ما آوردند. بعد از هفت ثور، افغانستان میدان شطرنج همپیمانان ناتو و و ارسا شد. در قضیه هشت ثور موضوع بسیار متفاوت نبود اما در هشت ثور و فاجعه های ناگوار آن خارجی ها بخصوص کشورهای همسایه زیرکانه در پشت پرده عمل کردند و شگاف دشمنی و بی اتفاقی را در بین افغانها عمیقتر و عمیقتر کردند و در آتش جنگ و ویرانی در افغانستان هیزم ریختند.

>>>   35 ساله شدم از دست ای... های بی دین غیر از صدای مرمی و صدای شلیک دگه چیز یاد نگرفته ام.
ابوزر آزادبیگ

>>>   هشت ثور بدتر وسیاهتر ازان

>>>   7ثورروزافتخارآفرین به مردم افغانستان بوده است ومردم از8ثورچه خاطراتی باخوددارند

>>>   8 ثور آغاز سیاه بختی در افغانستان!!!

>>>   هفتم ثور درتاریخ کشورما جایگاه منحوسی دارد، درین روز افسران کمونیستی وابسته به مسکو بهمکاری باداران شان بزرگترین جنایت را درتاریخ دوصدساله کشورما انجام دادند که تا هنوز هم شاهد مصیبت بالای مصیبت میباشیم که زاده کمونیستان میباشد.
عبدالملک ولایت غور

>>>   هشت ثور، تاریکترین روز در تاریخ افغانستان عزیز. روزیکه تمام دست اورد های حکومات گذشته را در تمام عرصه ها از بین برد.
مهدی

>>>   تاريخ افغانستان به از زماني كه اسم آن عوض شد پيوسته به سوي حالات بد تر در حركت است. و امروز هم بهتر از روزهاي اشغال كشور توسط شوروي نمي باشد بلكه مي توان گفت بدتر است چون نه دوست معلوم است و نه دشمن و در آن زمان دشمن معلوم بود اما امروز دشمن با لباس دوست بر گردن مردم ما نشسته و حكمروايي مي كند.
درست است جرقه آتش براي خرابي كشور را كمونستها زدند اما بعدي ها با نام دوست و مدافع اسلام و ملت آن را شعله ور ساخت و طوفاني از آتش در كشور به وجود آورد كه تا امروز هيچ اطفائيه اي آن را نتوانسته خاموش كند بلكه آن گازي كه از اطفائيه ها براي خاموش كردن اين آتش بيرون مي شود خو آتش افروز تر است.

>>>   لعنت به طراحین کودتای هفت ثور اګرکمونستهاکودتای هفت ثورراعلیه رژیم داودخان برپانمیکرد هشت ثور اصلا صورت نمیګرفت وهم چنان یاداور باید شد که کسانیکه علیه کمونستها و اشغالګران روسی الی سال ۱۳۷۱ جهاد کرده جهادشان برحق وکسانیکه درین راه جان خودرااز دست داده همه ایشان شهید اند وباعث افتخارملت مااست ولی کسانیکه بنام جهاد ومقاومت بعد ازسال ۱۳۷۱ سلاح برداشته وعلیه مردم خود جنګ کرده اګرکشته شده اند مرداراست واګرزنده است ادم قاتل وجنایتکاراست که هیچګاه تاریخ وملت افغانستان این مردم رانخواهد بخشید وازمحاکمه خداوند متعال درروزاخرت خلاص ندارد

>>>   همه میدانند که این سناتوران چه کسانی اند، آخر همه شان جیره خواران ارتجاع سیاه و امپریالیزم اند، پس باید با محکوم کردن انقلاب ثور چهره های خود را پاک نمایند، هزار بار انقلاب ثور را محکوم نمائید ولی حقیقت این است که همه بدبختی ها در کشور از جهاد نامقدس تان بجا مانده اند نه از انقلاب ثور!
شما محکوم نمائید ولی ملت افغانستان، حتی مجاهدین افغانستان (مجاهدینیکه با صداقت در سایه فریب رهبران نامنهاد جهادی) دانسته اند که در اقدام دشمنانه علیه انقلاب ثور چه اشتباهی را مرتکب شده بودند و امروز به آن معترف اند، بلی شما راهی بهتر از اینرا نخواهید داشت که تمام جنایات تانرا بدوش انقلاب ثور باندازید، چاره ای بیش از این ندارید
ادعا نمائید که جنایاتیکه امروز هم انجام میشوند وابسته به حامیان انقلاب ثور اند، در حالیکه جنایت طالبان (که مداومین همان جهاد نامقدس شما اند) آبرویی بشما نمانده ولی شما باز هم بیشرمانه مدعی حق بودن استید، بدا بحال شما!!!

از مسئولین سایت پر خوانندۀ شبکه اطلاع رسانی افغانستان خواهشمندم که تمام نظریات مطروحه در مورد این مضمون را بدون کدام سانسور بنشر برسانند، تا معلوم گردد که ا دعای این عالی جنابان (سناتوران) و حامیان شان چگونه بقضاوت گرفته خواهد شد

با احترام کمـــــــین

>>>   آغاز تمام بد بختی ها که امروز دامنگیر ان هستیم هفت ثور 1357 کودتای کمونستی بود که تا امروز ادامه دارد. اگر هفت ثوری نبود هشت از کجا میشد. کسانیکه اغاز گر این بدبختی در افغانستان بودند روی شان سیاه باد.
عزیز

>>>   فرق بین هفت و هشت ثور: در هفت ثور مردم یک شب قبل از ورود دولتمردان وقت به محل جشن میرفتند تا جای برای خود ریزرف کنند و برخود جای بگیرند و هشتم ثور مردم یک شب قبل از خانه و کاشانه شان کوچ داده میشوند و بعد دولتمردان به محل جشن می آیند و از پیروزی خود جشن میگیرند. و دیگر کدام تفاوت بخصوصی دیده نمی شود.

>>>   هرکدام اش از یک بد تراست در افغانستان
سناتوران صاحبان زیاد شان در ین جنک شریکت است حالی در جوکی پنردار ششته .
حشمت الله از کابل

>>>   هشت ثور در رقابت با هفت ثور مسابقه فروش وطن مسابقه قتل مردم بی گناه و بی دفاع مسابقه ویرانی و تباهی
هر دو روز نزد مردم مسلمان و بیچاره کشور محکوم است و به صفت روز سیاه شمرده میشود
لعنت خدا بر خاینان و جنایتکاران در هر لباس و هر رنگ که باشند

>>>   از هفت ثور چه میپرسید ، از هشت ثور ، از قتل عام مردم کابل ،از فاجعه افشار ، از میخ کوبیدن ها بر فرق مردم ،از سینه بریدن زنها ،از رقصاندن مرده ها، از ازبین بردن صد ساله اردوی ملی ،از چور و چپاول اموال مردم ، دارائی عامه، از تجاوز به ناموس مردم ،از ویرانی شهر کابل که تاکنون ویرانی ها شاهد هستند،از سیستم اداره دولتی امروزی که تحت اداره مجاهدین است ، از فرار زندانیان طالبان از قندهار، از حمله بر وزارت دفاع ، از حمله روز مراسم تجلیل هشت ثور سالهای قبل، از ناامنی های امروز در کشور بپرسید. با کدام روی شما هفت ثور را تقبیح میکنید خجالت بکشید امروز پاکستان دالخور از شما جزیه میگیرد و امریکا پایگاه خود را میآورد . وشما با سر فرازی هفت ثور را تقبیح میکنید . خجالت آور است باید اعمال شوم خود را تقبیح کنید و به اعضای حزب دموکراتیک خلق افغانستان باید احترام بگذارید گرچه من عضویت حزب را نداشتم مگر برایشان احترام قایل هستم زیرا جنایاتی را که از شما دیده ام از آنها ندیده بودم .
بااحترام
حفیظ

>>>   انقلاب ۷ثور ادامه دارد، تا هنوزی به پیروزی کامل نایل نشده .
خایین وطنفروشان روز بروز شناخته میشود، انروز که نتنها افغانستان از شر این جنایتکار خون خوار نجات خواهد یافت بلکه، جهان ازاد خواهد شد، نزدیک است .
منظورم از سرمایداران و نوکران انهادر هر لباسی که هستند مجاهد،طالب،اخوند، ملا .... به خون ملیونها انسان پولدار شدند و امروز هر نوع فلم پوری که میخواهند سر شان فلم پوری میکنند .
ای انسان زحمتکش ! دست را بدست همدیگر دهید، کره زمین را از شر این پراذیت ها برای ابد نجات هید !
اینها در شرایط نهایت د شوار بسر میبرند، بخاطر دریافت راه بیرون رفت از بحران اقتصادی موجود، گاهی به افغانستان حمله ور میشوند و گاهی به عراق، گاهی به لیبا وگاهی به کشورهای ديگر ،بخاطر چند روز زندگی بیشتر .
مارکس بزرگ در اثر مشهور خود ( کپیتال) از زوال خود بخود جامعه سرمایداری با تفصیل توضیحات را ارایه کردند .اگر شما خواننده محترم امکانات دارید ، این اثر با ارزش را یکبار بخوانید .

>>>   اگر روسها حمله نمی کردند افغانستان حالا مثل جاپان یا حداقل مثل ترکیه می بود و دیگران نمی توانستند به افغانهای اصیل بگویند افغانی کثفت.

>>>   امروزه بازهم تفاله های رژیم های منحوس کمونیستی دست بکارشده اند. آنها میخواهندبااستفاده از اشتباهات مجاهدین وقدرت طلبی رهبران مجاهدنمای ساخته و پرداخته شده ... نجیب ،کارمل وغیره را غسل تعمید دهند.
جهاد پر افتخار افغان ها دست آوردی بزرگ برای ملتی بزرگ بود که بامداخله ی بیگانگان وعدم تجربه ی حکومتداری مجاهدان به ثمرننشست.
بهترین هاشهیدشدند و بدترین ها به قدرت رسیدند. اما این امر چیزی از منحوس بودن کمونیست های افغانی نمی کاهد. پیشانی آنها بخاطر وطن فروشی دایما سیاه خواهدماند و دستان آلوده به خون شان بر همگان برملا.
هفت ثورروز شهادت سردار پر افتخار افغانستان محمد داوودخان است و روز شهادت فامیل و نواسه ی شیرخوارش. کمونیست های متعفن حق ندارند 7ثور و کودتای شوم شان را باهیچ روزی مقایسه کنند.7ثور و 6 جدی روزهای رسوایی کمونیست های است که متاسفانه تابعیت افغانی داشتند.
کمونیست های که امروز بر کرسی های دولتی جلوس نموده اید!نفرین بر شماوبرکسانی که شمارابه کاردولتی گمارده اند.

>>>   فردا هشتم ثور برابر است با نوزدهمین سالروز پیروزی آشوبگران ، غلامان ، نوکران ، که به صدها هزار مردم رنجدیده کابل و دیگر ولایات کشور را زیرخاکهای شهر کابل زیبا مدفون نمودند .
نفرین به روز هشت ثور

جمشید از کابل

>>>   پیام مردم افغانستان این است که هشت ثور سیاهتر از هفت ثور. حداقل پیش از هشت ثور ما وطن داشتیم, تمام دارای کشور بین جنگسالاران بی فرهنگ و بادار های خارجی شان تقسیم نشده بود. بعد از هشت ثور ملت ما آنقدر رنج کشید, که فعلا از کلمۀ مبارک مجاهد و جهاد نفرت دارند.

>>>   7 ثور روز بیداری مردم افغانستان

>>>   گرچند افغانستان در آنزمان به يك انقلاب ضرورت جدي داشت اما حيف وصد حيف كه يك كودتاي ننگين توسط افراد بسيار بيسواد ومتعصب بنام انقلاب هفت ثور بوقوع پيوست كه عامل تمام بدبختي ها الي امروز همين كودتاي ناميمون 7 ثور است به صد ها هزار افغان بيگناه ومسلمان زير بلدوزر شدند جاي صاحب منصبان اصلي وكاردان را ضابطان ماشيني پركرد جاي استادان پوهنتون ومردمان دانشمند اين كشور يا قبرستان يا گوشه زندان شد جوانان بي علم وتجربه با بروت هاي پهن وبرزگ بخاطر اينكه عضو حزب بدنام خلق وپرچم بودند به چوكي هاي بزرگ رسيدند كه نه احترام خورد رادانستند ونه از بزرگ رانه عالم را شناختند ونه دانشمند راحكومت به دست چند نفر طفل نادان وتركي كوچي افتاد 80 فيصد كشور ويران شد 2مليون افغان كشته شد 2 مليون ديگر معيوب ومعلول شدند 5 مليون هموطن ما به كشور هاي همسايه مهاجر شدند از زمين وفضاي كشور در 14 سال دود وآتش وغم ميباريد هيچ مادري بي داغ نماند دريك روز در شهر هرات باستان 24 هزار افغان را كشتند تظاهرات دانشمندان كابل را درچنداول و 3 حوت با آتش گلوله جواب دادند كه به هزاران محصل ومتعلم واستادان پوهنتون ها درين روز ها كشته وناپديد شدند زراعت كشور كه تكيه گاه بزرگ اقتصادي كشور بود توقف كرد به مليون ها مين درافغانستان فرش گرديد بلاخره زمينه تجاوز تمام كشور هاي جهان در افغانستان مهيا شد
گرچند شوروي زمان نسبت به افغانستان زياد متضرر شد امپراطوري بزرگ شوروي از هم پاشيد و 16 كشور اسلامي وغير اسلامي به آزادي رسيدند ونظام كمونيزم جهانخوار از جهان برچيده شد اما هنوز هم كشور عزيز ما در آتش ويرانگر جنگ ميسوزدوميسوزد كه باز هم عامل وسر چشمه همه بد بختي ها همان كودتاي ناميمون 7 ثور است وميباشد اگر دقيق محاسبه كنيم هر زمام دار خلق وپرچم (تره كي حفيظ االه امين ببرك ونجيب) 5 صد هزار افغان را كشته و5 صد هزار ديگر را معيوب ومعلول ساخته اند وبلاخره اين جوانان بيسواد وماشينكي وبي تجربه انقلابي كشور را از سوي ترقي به قهقرا وقرن 0 بردند
فضل هادي اميري

>>>   هفت ثور تکرار شدنی است!

>>>   سلام به همه!
من یک شخص بی طرف هستم ولی در زمان داکتر صاحب نجیب الله خدا جنت نصیب شان کند واقعاً یک عدالت نسبی وجود داشت، حالا بعضی ها از نام جهاد اسلام استفاده های نادرست میکند خلاصه کلام شمشر زن و ..... هیچ معلوم نیست تا وقتی کی همگی بر زد این اشخاص فاسد جهاد دومی را اعلان نکنم مردم افغانستان هیچ وقت روی خوبی را نخواهد دید. زنده باد مردم افغانستان خداوند ما را در این عرصه کمک نمایند.ومن با متن بالا که دست باهم داده بایست علیه بی عدالتی مبارزه کنم و این پند و نصیحت پیغمبران اسلام و نیکان ما است.
جمشد از کابل.

>>>   درين روز قهرمانان وطن ما از خود حماسه افريدند. انقلاب و تعير كمي و كيفي را در وطن ما بوجود اوردند.

>>>   روز هفت ثور روز شروع ذدبختی ها و بربادی وطن
اسد از کابل

>>>   قبول میکنیم که هفت ثور نتایج مطلوب را نداشت، اما آنهای که خود را مسلمان، مجاهد فی سبیل الله خطاب میکردند چی کردند؟
بیشتر از شصت هزار نفر را در تنها در کابل کشتند. بیت المال را به تاراج بردند، پاتک ها ایجاد نمودند، به ناموس مردم تجاوز نمودند، به سر انسان های بیگناه میخ کوبیدند، مردم به به کوچ اجباری مجبور ساختند، باغ ها را سوختاندند، زمین های شخصی و دولتی را غصب نمودند، و بلاخره وطن را به غربی ها فروختند و خود مصروف زو اندوزی شدند و مهمتر از همه که همه جنایات خود را به نام جهاد و اسلام انجام دادند.
پس میتوان گفت که هشت ثور سیاهتر از هفت ثور در تاریخ افغانستان است.
داکتر ادریس
از کابل

>>>   این هم دست آورد دیگری از اوغانها یا الله من هر قدر کتاب مطالعه کردم یک جز از کار خوبی این قوم درنیافتم به جز وطنفروشی خیانت خاک فروشی ووووو
از دوستان میخوام که یک کم در باره عبدالرحمن خان(خط دیورند) شاه شجاع و نادر غدار (معاهده گندمک) و غیره وطنفروش ها نظر دهند ،میخام یک کم معلومات خود را زیاد بسازم
اجمل(پنجشیری)

>>>   بدون معامله گری هیچ رژیمی به وچود نمیاید این ساخت ساز ها ضروری است ازخود چیزی نداریم تغیر و تحول در یک کشور به زر و زور ضرورت دارد اینرا نداریم باید معامله صورت بگرید با کلمه خوبتر سازش ضروری است این کار هم ابتکار کاردارد در وجو همه کس نیست بعضی سیاستمداران ورزیده عمل را انجام میدهند وبه هدف خود میرسند هدفشان شخص نیست همه ملت وکشور شان میباشد تابتوانند تمام کشور رااداره کنند وقانون را درسرتاسر کشور خود حاکم بسازند:

>>>   ۷ ثور و بعد ۸ ثور هردو فاجعه آفرید

>>>   اجملک وپنچرمین ها بودند که افغانستان را به امریکائی های سیاه واشغالگران وانگلیس ها تسلیم نمودند هیچ متوجه خود نیستند...
بغلانی.

>>>   اجمل جان پنجشیری خیلی عقده مند هستی.
کمی فکر کن ومطالعه کن اگر چه ناخبر هستی.
در 10سال حکومت مارشال ومسعود گرفت10 کیلومترخاک ات.
قاسم اوغان شد شهید صدا بلند نکرد هیچ پنجشری.
قادری ازکابل

>>>   هفت و هشت ثور هر دو کودتا ما را بدبخت و آواره کرد...

>>>   قادری صاحب عزیز، این قوم پرست ها و شکم پرست های شورای نظار مانند باز شیرگل خان چوچه مرغ های کوچه خود را خوب بلد هستند که شکار کنند(یعنی به خانه جنگی در کابل و سایر شهر های کشور) در مقابل بیگانگان همیشه پشت دور میدهند و پروتوکول امضا میکنند.
نجیبه نوری

>>>   انقلاب 7 ثور یک انقلاب واقعی بود که مردم بی سواد افغانستان نتوانست درکش کند امروز همه پیامد های سیاسی از پی همان انقلاب است

>>>   هفت ثور هشت ثور هردو سور شد سرخ شد ازخون
ثور یعنی سبز ولی بر سری ملت سیاه شد تاریگ شد
دریائ سرخ شد از خون مظلوم وسلام
یک مسافر

>>>   " ...تا زمانی که حادثه11سپتامبر رخ داد و انها وارد افغانستان شدند برای مبارزه با تروریزم شاید کم کم انگیزه های دیگر هم بوجود امده باشد."
نه آقای فرهنگ، شما دارید که به امریکا زیاد زیاد وابسته شوید و اشغال وطن ما را توجیه کنید.
نادر

>>>   هفت و هشت ثور بأيد دو روزي سياه در تاريخ افغانستان نا ميده شوند بجر بد يختي زنج خون ريزي ملتي بيچا ره افغا نيستان وأهداف شومي خارجي تو سطي پاكيستان شيطان ISIخون خور مردمي افغانيستان ديگر معناي ندارد

>>>   بنده از روز هفتم وهشتم ثور حمایت میکنم زیرا هفتم ثور ازبین بردن حکومت سلطنتی فرزندان نادرخان است . وهشت ثور روز پیروزی ملیت های اقلیت وسهم آنهادر سحنه های سیاسی کشور است.
(نقــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــوی

>>>   لشکر کشی سلیبی ها هیچ توجیع نداره چون هدف دوتا شو ن یکی هست

>>>   اقای فرهنگ نه تنها یک پزوهش گر سیاسی بل یک انسان رشوه خور و بی کفایت است و صلاحیت تحیل و ارزیابی قضایا را ندارد و تا دیروز با کرزی همنوایی داشت و امروز گاهی بمثابه یک عنصر بیمایه و ابن الوقت در جا های دیگر برای خود جایگاه سراغ میدارد
شما از طرز بیان کلمات درمیابید که چقدر ایلجار صجبت نموده است
ارین

>>>   محمد امین فرهنگ قبل از اینکه در مورد 7 و 8 ثور صحبت و مصاحبه کند برود در مورد اختلاس و دزدی هایش که از اثر آن از پست وزارت برطرف شد، صحبت کند. شرم و حیا ندارد. چقدر دیده درا است.

نجف کامگار

>>>   هفت وهشتثور همه ای مردم افغا نستان میدانند که پیامد های خوب در پی نداشت با این وجود هم بانظام های اقتدار گرا وتوتالیتر هم تا ابد نمی شد کنار آمد وباید انقلاب به وجود می آمد وپایه ای یک نظام تکثر گرا ودموکراتیک ریخته می شد این پروسه نیازمند یک رهبری کار آمد وملی داشت که باتدبیر مبتنی بر منافع ملی به سرانجام می رساند متاسفانه تشتط و پراکندگی در رهبری از یگ سو و منا فع شخصی وقومی سمتی رامقدم داشتن بر منافع ملی از سوی دیگر ، زمینه ای تاسیس یک دولت فراگیر ملی را ازبین برد ودر نتیجه جهاد ی مردم افغانستان آنطوری که باید ثمر نداد ومردم قهرمان ههچنان ضربه ای همین نبود رهبری ملی رامی خورند . علی امیری (فیاض )

>>>   اقای محترم نادر ! پس حقیقت هشتم ثور را شما چګونه توجیه میکنید ، کم از کم اګر حقیقت را بابسم الله اغاز کنید مقبول خواهد بود . تشکر
علی احمد از کارته یی نو

>>>   اقای فرهنگ
برادر من خوب نوشتید و تحلیل درست از وضع دادید تنها اینقدر تعلقیت شما را وانمود میسازد که به استثنای پره گراف اخری شما دیگر همه باز دیپلوماسی کرده اید گاهی به میخ زده اید و گاهی به نعل بهر صورت من از شما میاموزم و بعد ازین نوشته هایم را مطابق بان عیار میسازم اقای فرهنگ ترس و بیم شاید همه را به یاوه گویی محبور سازد مگر از شما توقع این بود تا خوب بدی های هشت ثور و بدبختی های هفت ثور را به بیان گیرید از مقابله میگذرم امید وارم تا همه در نوشته هایش بر واقیعیت ها ی موجود و گذشته استوار باشد
دیوانه از دره بوم

>>>   سلام خدمت دوستان برنامه و خوننده گانی عزیز ! در هر کشوری که ظلم و ستم به اوج خویش میرسد و سر انجام جهت تغییر رژیم انقلاب صورت میگردد و یک خوشبختی را بار می آورد که در افغانستان خوشبختی نه بلکه بدبختی را بار آورده اند . 1- هفت ثور یک کودیتای ننگین سیاه ثبت تاریخ کشور خواهد بود که توسط یک مشت بیسوادی قبیله سالاری خلقی و اشراف زاده گانی شهر که هردو جناح معنی و مفهوم شرایط عینی و ذهنی انقلاب را درک نمی کردند و به اندازه سری سوزن هم از جامعه شناخت نداشتند و بیشرمانه باعث به شهادت رسانده هزاران عالم دین - روشنفکران غیر خلقی و به شهامت رسانده هزاران انسانهای زحمتکش - انقلابی و شهروندان این میهن شدند . 2- هفت ثور یک رژیم صد در صد وابسته به اتحاد شوروی و اقماری آن بوده و شوروی ها بدون تحلیل و ارزیابی از کشوری مسلمان و نگرفتن درس از جنگ مجاهدین سر برکف افغانستان و انگلیس بی شر مانه با مشوره خلقی ها و پرچمی ها خواب گرقتن قلب آسیا و رفتن به آب های گرم را برای ابد از دست دادند . رژیم منفور هفت ثور و یکتازی شوروی بزرگ که آفتاب در سایه اش غروب نمیکرد که 7 به زوری مجاهدین وبه کمک غربی ها و اروپای ها سرچپه شد و 7به 8 تبدیل شد . هفت ثور یک ضربه سنگین به مردم و به روشنفکران این میهن بار آورد که جبران ناپدیر خواهد بود و متقبل یک جنایت بزرگ انسانی و مالی و دوباره اشغال این میهن شد .
و اما 8ثور :
هشت ثور نتیجه کودیتای نافرجام 7ثور میباشد . 8 ثور خون بهای چندین هزار انسان های بیگناه و مجاهدین سر برکف این میهن میباشد . 8 ثور خون بهای هزاران هزار شهید -آواره - زخمی - معلول و مجاهدین فی سبل الله میباشد . هشت ثور آزاد ساختن آسیای میانه ازجنگال ستمگران کشورکشایان کمونیزم و شکستاندن دیواری بزرگ برلین و فرو پاشی قصر های آسمان خراش .
اما چند روزی از پیروزی هشت ثور و انقلاب بزرگی مردم افغانستان نگزشت که خون هزاران شهید و مجاهد از جانب هوا خواهان دالر و کلدار( رهبران مجاهدین و تنظیم های مختلیف قدرت طلب چوکی ) امید و آروزوهای مردم به خاک مبدل شد و باعث به شهادت رسانده هزاران انسان بی گناه شهرو ندان عزیز شهری کابل شد . هشت ثور نیز روز سیاه و ویرانی شهری کا بل در تاریخ این کشور خواهد ماند . زیراکه رهبران مجاهدین انقلاب اعظیم مردم را به دالر- کلدار و بلند منزل فروختند و نیز متحد نبودند تا قدرت سیاسی را بدست بگرند . موج است که آسوده گی ما عدم ماست - ما زنده بر آنیم که آرام نگیریم .
در حقیقت 7 ثور و 8 ثور یک سیکه ودو روی میباشند که یکی آن طرفدار کمونیزم و دیگری طرفداری امپریالیزم و انگلیس.
ما طرفداری صلح هستیم و نه از جنگ . خلاصه : نه هشت ثور و نه هفت ثور کدام خوشبختی را برای مردم غریب بار نیاوردند به جز جنگ و ویرانی . ما از جامعه جهانی میخواهیم که در جهت امنیت سرحدات کشور و صلح پایدار بیشتر بکوشند .
ع رستم - بدخشان

>>>   همانطوریکه همه میدانند که 7 و 8 ثور پیامد های ناگواری بر اقتصاد، امنیت، اداره و بلاخره بر روح و روان مردم افغانستان داشته است گله که مردم افغانستان میتوان از مجاهدین پس از 8 ثور داشته باشند اینست که چرا آنها تا آنوقت که در مقابل روس به جهاد و مقاومت میپرداختنند متفق و یکدست بودنند و بعد از آنکه در جنگ با روس ها کامیاب شدنند بر جان یکدیگز افتیدند و بر سر تقسیم قدرت به توافق نمی رسیدنند. تمام این نا بسامانی های و بن بست های را که امروز در افغانستان شاهد آنیم همه و همه نتیجه حوادث 7 و 8 ثور میباشد.
روح الله "عمرخیل" از ولایت کندز.

>>>   با تقدیم سلام به همه عزیزان هموطن!
هر جند وقت صرف کردن به موضوعات ، از روی عقده و انتقادات ناسالیم ، کار درستی نمی باشد اما ما مردم افغانستان همین را یاد گرفته ایم و همچنان بر همین روش پافشاری می کنیم. و هر روز مسایل و موضوعات از قبیل 7 یا 8 ثور را از روی عقده به نقد می گیریم بدون اینکه پشت آن یک منطق نهفته باشد وآن را به غرض عبرت گیری مطرح نماییم. شاید هم این روش از سوی دیگران بر ما تحمیل شده باشد!
به هرحال سخن من این است که : هر اقدامی که به منظور یک تغییرو تحول صورت می گیرد، باید چیزی برای جایگزین کردن آن در نظر باشد، اگر ما خانه کهنه ی را خراب می کنیم طرح ساختن خانه نو را باید همرا با امکانات اجرایی آن در اختیار داشته باشیم و الا هم خانه نو نداریم و هم خانه کهنه را از دست می دهیم. متأ سفانه مسئولین و مردم ما فقط خراب کاری را یاد گرفته است و کار اساسی که ساختن باشد را فراموش کرده ایم و لذا از تحولاتی چون 8 ثور نه تنها چیزی عاید ما نمی شود بلکه ما را به مصیبت های بیشتر گرفتار می کند. پس از ناکامیها است که همواره تلاش می کنیم خود را از تقصیر مبرا سازیم و بهانه و یا تقصیر را به گردن دیگران بیندازیم .
صبا فتاح. ایران

>>>   7 ثور سياه ترين روز درتاريخ افغانستان ميباشد از همين روز روز بدبختي ودربدري و تباهي افغانستان شروع شد. چند نفر افراد بيسواد وكم سواد وكودن خودرا دردامن شوروي وقت انداخته حلقه غلامي برگردن بستند وبا يك كودتاي ننگين 2 مليون از هموطنان عزيز مارا به بسيار بيرحمانه يازير چين تانك هاي شوروي كردند يادرزندان ها زير كيبل وبرق به شهادت رسانيدند ويا درپليگون ها زير بلدوزر كردند وياهم توسط تانك ها وبم هاي ناپالم قطعه قطعه كردند و2 مليون انسان ديگر اين سرزمين را بيدست وپا كردند و 6 مليون افغان ديگر را آواره . مهاجر وبدبخت ساختند اقتصاد كشور را به صفر ضرب زدند ريشه علم ودانش را از بيخ بركندند نظام عسكري ونظامي مارا باتربيه ظابطان ماشيني بخاك يكسان كردند سيستم زراعت ومالداري مارا باگذاشتن مليون ها ماين بكلي ازبين بردند سيستم تعليمي مارا ازريشه كشيدند (هركسي عضو بدنام خلق يا پرچم ميشد ) بدون هيچگونه دانشي برايش دپلوم اعطا ميگرديد. بلاخره كشور مارا صد سال به عقب بردند اين 7 ثور لعنتي زمينه ساز تمام بدبختي هاي آينده نيز گرديد وعاملان اين 7 ثور (گروه مزدور خلق وپرچم) با بسيار بيحيايي بعد از اينكه درمقابل حملات مجاهدين وآزاده گان تاريخ تاب مقاومت درخود نديدند با بسيار مكارگي وبيشرمي وطي يك پلان منظم نصف آن خودرا به جمعيت اسلامي ونصف ديگر آن به مجاهدين حزب اسلامي تسليم نمودند ونصف شهر كابل را به يك حزب ونصف ديگر را به حزب ديگر تسليم كردند وزمينه جنگ هاي داخلي را فراهم كردند كه دراصل مسول همه جنگ هاي داخلي نيز همين كمونستان شدند نجيب گاو بدون اينكه دولت را رسما به مجاهدين تسليم ميكرد فرار را برقرار ترجيح داد تا اينكه دستگير شد وبه جزاي اعمالش رسيد

>>>   مشکل افغانستان بصورت یک کل باید مورد ارزیابی قرار گیرد. محدود سازی آن به حادثات هفتم و هشتم ثور یک اشتباه بزرگ است:

قبل از هفتم ثور افغانستان با مشکلات عظیم مواجه بود و این مشکلات سبب نارضایتی عموم در افغانستان بود و افغانستان به یک تحول نیازمند بود. مشکل عظیم این است که امروز زمینه طوری مساعد شده که کسی از آن مشکلات حرف نمی زند یا اجازه حرف زدن ندارند. تا وقتیکه نارسائی های تاریخی افغانستان بصورت علمی و عینی ارزیابی نگردد، این مشکل بحیث ام المشکلات باقی خواهد ماند. برای بیرون رفت از مشکلات باید مشکل افغانستان در کل بحث گردد، از زمان تاسیس تا زعامت حامد کرزی.

کودتاچیان هفتم ثور توسط رفقای وطنپرست خلقی و پرچمی تحول در ساختار سیاسی افغانستان وارد نمودند ولی مشکلی دیگری را بر مشکل افغانستان افزود. این یک حقیقت است که قابل انکار نیست. یکی از علت ها این بود که رفقای خلقی و پرچمی تحت یک رهبری بی کفایت و بی فرهنگ خارجی پرست در راه تحقق اهداف شوروی وقت شکل گرفته بود.

به تاریخ هشتم ثور برادران مجاهدین و اسلامگرا ساختار سیاسی افغانستان را دیگرگون ساختند ولی باز هم مشکل دیگری بر مشکل کل افزوده شد. برادران مجاهدین در حقیقت امر بحیث مزدوران دستگاههای استخباراتی کشورهای همسایه و سیای امریکا جنگیدند ولی هیچ برنامه ای جز سرنگونی نظام پوشالی خلقی و پرچمی در سر نداشتند.

طالبان کرام با کمال شهامت بدستور و رهنمائی آی اس آی پاکستان، به ساختار سیاسی دوران مجاهدین خاتمه دادند ولی آنها نیز مشکل بزرگ دیگری را خلق کردند تا اینکه ...... ما در موقعیت و وضعیت امروزی هستیم.

نتیجه:
در افغانستان هر افغان با شهامت و پر افتخار فرهنگ جنگ و خصومت را بخوبی فرا گرفته و بکمک مالی و معنوی کشورهای خارجی آن را عملی می کند ولی از فرهنگ مدنی و خدمت به مردم نیازمند عاجزند. برای بیرون رفت ازین گرداب کثافت در افغانستان باید کارهای ذیل صورت گیرند:

اول:
فرهنگ سازی شود و این کار باید از نوشتن کتاب های مدنی برای شاگردان صنف اول آغاز شود. طبق این برنامه بر انسان بودن و تبعیت از اصول انسانی ساکنین افغانستان مطابق روحیه قرن موجود توجه بیشتر مبذول گردد تا اینکه ما از ساکنین افغانستان "افغانان پرافتخار" و "مسلمان های متدین" بسازیم! مردم افغانستان باید شیوه همزیستی با همدیگر در داخل و زندگی صلح آمیز با همسایه ها را در قوم اول بیاموزند.

دوم:
یک تاریخ درست از افغانستان درست و در دسترس مردم افغانستان قرار داده شود. تاریخی که تا کنون در مورد افغانستان چاپ و در دسترس مردم قرار داده شده، سبب اکثر تشنجات شده و خصومت های قبیلوی و قومی و مذهبی را دامن می زند. در حقیقت امر کوشش شده تاریخ یک قوم و قبیله بنام تاریخ افغانستان ارائه شود. افغانستان یک کشور کثیر القومی و کثیر الملیتی است. اکثریت مطلق مردم افغانستان در مورد تاریخ افعانستان اختلاف نظر دارند تا در مورد آینده. در صورتیکه مردم افغانستان در مورد گذشته شان به توافق نرسند، یک گام مثبت بطرف آینده ممکن نخواهد بود.

سوم:
با کمال تاسف باید گفت که توقعات زیاد از حکومت جناب کرزی می رفت ولی جناب شان و حکومت های شان مفت و رایگان زمینه اجرای اکثر امکانات برای پیشرفت در افغانستان را از بین بردند و در عوض وقت و انرژی را بالای چند موضوع ناچیز برای بقای افعانستان (در نفاق) صرف کرد و آن اینکه نام مرکز تحصیلات عالی کابل باید پوهنتون باشد نه دانشگاه، سرود ملی باید به پشتو باشد، تذکره تابعیت باید به پشتو چاپ گردد، نام ساکنین افغانستان باید افغان باشد ....!

اگر خوب توجه شود تمام این برنامه های دولتی برای تفرقه افگنی طرح و عملی می گردد. پس وقتیکه خود دولت به دامن زدن نفاق و دشمنی فعال باشد، چطور ممکن است که در افغانستان یک آشتی ملی برای حرکت به پیش بوجود آید؟

باحترام
حمید بیتا از شهر وانکوور، کانادا

>>>   ۷ ثور روز آغاز حکومت مزدوران شوروی و ۸ ثور آغاز حکومت مزدوران پاکستان در افغانستان وآغاز برآورده شدن آرزو های دیرین آی آس ای در افغانستان که بطور مکمل به ارزوی خود دست یافت

>>>   پیامد هفت و هشت ثور از نظامهای پوسیده استبدادی دوصد وهفتادساله - بخصوص نظامهای ظاهرشاهی و داود شاهی که جزخود به دیگران فکرنمینمودند و حتی بااینکه شعار دهه دموکراسی را برخی از فرزندان ظاهرشاه میدهند -اما درین دهه نیز احزاب برسمیت شناخته نمیشود و قانون احزاب نیز پاس نمیشود.
بنابران هفت ثور و هشت ثور یک خیزش مردمی بخصوص هشت ثور که یک نظام قبیلوی دوصد هفتاد ساله سرنگون گردید و قبایل درسدد قدرت دوباره وبه انتقام از مجاهدین غیر قبیلوی ولو به هروسیله که باشد مجهز به پیاده های لشکر سیاه پاکستانی گردیده و اینرا همه مردم کابل بیاد دارند -که وقتی بطرف چهار آسیاب کابل بخاطر خرید یک کیلو روغن وچندسیر آرد میرفتند به چشم سر میدیدند که تمامی راکت چیهای -گلبیدین مردمان پاکستانی بودند و - این چنگها -هرگز جنگ داخلی نبوده و جنگ مستقیم پاکستان علیه آنعده مجاهدینی بود - که از آی اس آی اطاعت نمینمودند.
و بالاخره دیدیم که بعدآ پاکستان بطور مستقیم زیرنام طالب بیفرهنگ -به جنگ مستقیم همراه با توپ و طیاره به میدان آمد و اینرا امروز حتی وقتی قبایل میخواهند کتمان نمایند- که نه /طالبان -اوغان بودند -ولی وقتی در مورد انهدام بوداهای بامیان صحبت میشود - آنها یعنی قبایل اعتراف مینمایند -که بتهای بامیان را خارجیها یا همان پاکستانیها منهدم نمودند.
پس جنگهای هشت ثور هرگز جنگ داخلی نبوده -بلکه جنگ پاکستان ویک کتله فروخته شده اوغان که حکومت و قدرت را مال پدری خود ومیراث پدری دانسته وبخاطر رسیدن به قدرت به هرنوع معامله و بی هویتی دست میزنند.

>>>   تاريخ نشان داده كه روس ها نميخواستند به افغانستان مداخلهكنند مگر اين تشويق امريكا و انگليس بود كه بعد از سالها سعي تلاش با تربيه اخوان المسلمين، جوانان مسلمان در زمان حكومت داود بكمك پاكستان دست به يك سلسله امدامات نظامي زدند و آهسته آهسته روس ها مجبور شد كه بژالسي جذب كمونست و در خواست حفيظ الله امين مداخله كرد و تا اكنون در آتش جنگ ميسوزيم. 7 و 8 هر دو در تاريخ كشور روز شوم و نحس در تاريخ كشور است. بهروز

>>>   سلام خدمت همکاران شبکه اطلاع رسانی افغانستان و خوانندگان عزیز:
نخست از همه باید در مورد این صحبت کنیم که آیا در افغانستان واقعاً جهاد فی سبیل الله صورت گرفته یا خیر ؟
جهاد فی سبیل الله زمانِ صورت میگیرد که مردمان مسلمان و مومن یک کشور در مقابل شرک و کفر با مال و جان خود و از همه مهمتر با ایمان قوی و تقوا مبارزه و نبرد نماید.
در افغانستان متاسفانه هیچ جهاد صورت نگرفته ، چون جنگ افغانستان با طرح، پلانگذاری و فرماندهی استخبارات آمریکا یعنی (سی . آی . ای) صورت گرفته بود.
جنگ افغانستان اصلاً جنگ سیاسی بوده نه جنگ عقدتی، و تمام افرادِ که امروز منحیث رهبران جهادی شناخته میشوند ، از ابتدا و قبل از ورود شوروی در افغانستان تحت رهبری استخبارات آمریکا و غلامان حلقه بگوشش تعلیم و تربیه شده بودند و همچنان کشور مانند پاکستان، عربستان و سایر کشور های همسایه برای منافع ملی و اقتدار سیاسی خویش از چنین پالیسی طرح شده و فرصت طلایی استفاده نمودند، و یک تعداد افغانهای وطن فروش را حمایۀ اقتصادی و سیاسی نمودند و بد بختانه مردمان بی گناه افغانستان که قبلاً با جهاد آشنایی فزیکی نداشتند قربانی چنین عملکرد های شوم و زلالت گردیدند.
آیا اینرا واقعاً جهاد بنامیم " که از پول و حمایۀ اقتصادی کشور های غربی و کفر چنین جنگ مقدس پیش برده شود؟ شاید جواب اکثریت منفی باشد: بنده با هیچ تنظیم و حزب ملحق نمی باشم و فقط میخواهم که از بی چاره گی و بد بختی هایکه در صور 3 ده دیده ام بنالم:
مجاهد کسی است که یک جنگ مقدس را برای رضایت خداوند متعال با دفاع از دین، وطن و ناموس انجام بدهد و بعد از آزادی سلاح و ابزار جنگی خویش را گذاشته و در کار های روزمره خویش مانند دیگر افراد جامعه ادامه دهد. اما متاسفانه جنگ افغانستان مبدل به یک جنگ هوس و قدرت طلبی گردیده که برای چنین هوس قدرت طلبی رهبران جهادی امروزی ما این خاک مقدس و وطن که همه دنیا آنرا مادر خطاب میکنند در مقابل خواهشات نفسانی و غلامی دیگران فروختند. و اهانت به چادر مادر خود کردند.
امروز هر بد بختی و بیچارگی که بر مردم افغانستان وارد شده از دست مجاهد صاحبان شده است.
از فامیل خودم دو برادر و یک مامایم که در مقابل خشون شوروی میچنگیدند به شهادت رسیدند. اما باید تحلیل کنیم که چرا شکنجه چنین بد بختی ها افغانها گردد. مردم افغانستان امروز این حقیقت را قبول کنند که جنگ 3 دهه را که جهاد می نامند جز از یک جنگ سیاسی و منافع ملی کشور های شیطان نبوده است.
امروز یک طفل 10 ساله افغانستان در باره سیاست از یک سیاست مدار غربی بیشتر میفهمد. آمریکا و غلامان حلقه بگوشش طراحی و پلانگذاری خیلی فوق العاده را طرح نموده بود.
نخست گروه را از پوهنتون ها عصر علیه ایدولوژی روسی ها برآویختند و بعداً آنها را حمایه اقتصادی نموده به کمپ های آموزشی آی . اس. آی پاکستان منتقل نمودند و قرارداد های بزرگ تجارتی صورت گرفت و افغانها را بنام مجاهد در دم تیغ قرار دادند و قربانی عملکرد های غربی ها شدند.
بعداز شکست روسها تمام میزایل های که استخبارات آمریکا برای رهبران جهادی داده بود، دوباره با پرداخت پول گذاف خریداری نمودند که امروز آمریکای های در کتاب های مستند خویش از وطن فروشی و خیانت مجاهدین علنی صحبت میکنند.
در اواخر شکست روسها تعلیم و تربیه طالبان در پاکستان ادامه داشت، چون منتظر شکست و خروج روسها در افغانستان بودند و آهسته آهسته در دولت و نقاط مختلف کشور جا بجا شدند و آماده اشغلگری کابل و سایر ولایات دیگر شدند و رژیم طالبان رژیم دست نشانده آمریکا و غربی ها بود و اسلام را طبق خواهشان آنان در جامعه افغانستان در نقاط مختلف پیاده نمودند.
اسلام را یک دین و آئین خشن و متعصب معرفی کرد و مردم افغانستان به فغان رسیده بودند، خوب به یادم است که مردم میگفت خدا یک سگ را بیاره اما طالبان را از قدرت خارج کند، آمریکایی های منتظر چنین وضعیت بود و در عین زمان پلانهای سازماندهی شده استخبارات آمریکا که به همکاری استخبارات پاکستان و عربستان صورت گرفته بود ، قادر شدند که مراکز تجارتی نیویارک را هدف قرار دهند تا دلیل قانع کننده به جامعه جهانی و کشور های غربی و پیمان ناتو گردد تا اعزام عساکر غربی در افغانستان صورت گیرد.
امروز آمریکایی های از راز های نهفته چند ساله سازمان استخباراتی آمریکا مطلع شده اند و اعتبار و اعتقادات شان نسبت به دولت آمریکا کم رنگ شده است،
امروز روز جهاد است که با بِل و کلنگ باید با غربی ها بجنگیم چون توهین که آمریکایی به کردند روسها نکرده بود، آمریکایی ها کتاب مقدس و کلام خدا را آتش زدند و به کودکان رحم نکردند و به خانمان تجاوز کردند و حقوق بشر را پایمال کردند.... مه از مجاهدین صاحبان می پرسم که کجا است غیرت جهاد شان، کجا است شعار جهاد شان، کجا است فتوا هایشان ، امروز بی غیرت ترین فشر از کسی که خود را مجاهد مینامد در افغانستان پیدا نمی شود.
وطن پرست
ولایت قندهار

>>>   جناب وطن پرست: وقتيكه لشكر 150 هزار نفري تابدندان مسلح شوروي وپكت وارسا به كمك رهبران مزدور فروخته شده وكمونست ما اززمين وفضا بالاي بالاي مردم بيدفاع مان حمله ور شدند ودولت وارتش مزدور ما نيز كه سالها ازخون اين ملت برايشان توپ وطياره وديگر تجهيزات نظامي خريداري شده بود عليه خودما ومردم عوام ما استفاده نمودند وبا شوروي همدست شدند. درين جا گناه مردم عوام چيست شما جواب دهيد چند نفر بنام احزاب اسلامي وچند نفر بنام كمونستي باهم جنگيدند ومتضرر وچوب سوخت مردم عوام شدند ومردم عوام بخاطر دفاع از خو دچه چاره داشتند آيا بجاي دين اسلام مكتب كفر والحاد كمونستي را قبول ميكردند آيا بجاي آزادي غلامي وبردگي را قبول ميكردند يا به حكم خدا وپيامبرش وآزادي وطن دست به جهاد ومبارزه ميزدند چه بايد ميكردند؟؟؟؟ بلي در آغازين روز هاي جهاد ومبارزه مردم افغانستان هم امريكا وهم اروپا وهمه جهان كارافغانستان را تمام شده ميدانستند وفكر كرده بودند كه مانند ديگر كشور ها افغانستان هم دربلعوم ارتش سرخ فرورفت وراه باز گشت ندارد تا اينكه به اثر جهاد مقدس وپايمردي جوانان اين سرزمين ما افغانستان را دوباره ازحلقوم كمونيزم بدست آورديم كه ما اين پيروزي را ثمره جهاد وحقانيت دين اسلام ميدانيم امروز كه نام كمونيزم از جهان گم شد امروز كه ديوار برلين شكسته .امروز كه 16 كشور مستعمره شوروي به آزادي رسيد وامروز كه شوروي به روسيه مبدل گشته از برق شمشير همين راد مردان افغان است نه امريكا قدرت دين اسلام است نه سياست امريكا ودرآينده هم هر كشوري باما مقابله كند مانند شوروي نيست ونابود ميگردد
خدادوست

>>>   از دید من هفت ثور آغاز یک حرکت سیاه ویک کودتا بود و هشت ثور روز نوید و امید برای ملت های در بند و اسیر و رهایی از بند طاغوت و استبداد و رفتن بسوی یک حرکت و یک دید اجتماعی هشت ثور راه گشای برای آزادی ملت های آسیای میانه و قسمت از اروپای شرقی این روز را گرامی بدارید.
>>>   پیــــــــــــــــــش ازهـفـت ثـــور رهبران تنظیمی به پاکستان رفته بودند اگر هفت ثور نمیشد بازهم اینها با داود خــان جنگ داشتند
ر

>>>   هــمــین حـــالا کــرزی 8 ثــــوری نـزد پــــوتیـــــن رفـــــــــتـه ودر مسـکـو چـگـر میزنـد

>>>   جناب یوسفزی بسیار زیبا نوشتن .
افرین برادر .

>>>   هفتم وهشتم ثورهردوازجمله روزهای بدافغانستان بشمارمیرود.
ع

>>>   برادر آن کمونیست ها ی که در ابتدای حکومت شان دست به قتل و کشتار زدن مانند باند ی حفیظ الله امین و هوادارانش که ميگفتن تربيه شده آمریکا بوده و این دستورات را از دستگاه استخبارات جهنمی امریکا می گرفته که این باند مزدورتوسط خود ی کمونیست ها ازبین برده و بکلی از صحنه روزگار محوه شد حفیظ الله امین گفته بود که من دومیلیون نفر کافیست باقی نفر ها باید برود زیر خاک

>>>   حکومت امان الله خان یعنی هـفـــــــــت ثــــــــــور

>>>   7و 8 ثور روزهای سیاه هستند روزهای ظلم به مظلوم

>>>   ۷ ثور روز نجات از استعمار ٬ مساوات مردان با زنان٬ توزیع زمین به دهاقین ٬ مبارزه با بیسوادی٬ رشد کلتور و زبان اقوام از اقلیتها ٬ و حرکت کشور به سوی انکشاف و برابری در جامعه و اما مبارزه و مقاومت عقبگراها باعث ۸ ثور شد و انهم نظام دکتور نجیب از داخل سبوتاژ و کودتا گردید و حکومت را تسلیم شورای نظار کردند. شورای نظار غصب قدرت نمود وبه گروهای ساخته شده در پاکستان و ایران حق نداد و در نتیجه کابل ویران و هزارها انسان کشته شد و کابل به چندین حکومت از تنظیمها تقسیم گردید و همچنان حکومتای محلی در هر ولایت و ولسوالی بمیان امد و هر قواندان ساحه و منطقه خودرا داشت و افغانستان عملن در بی ثباتی رفت و کشور پاشیده شد بنام قوم و تنظیم .
مصوونیت وجود نداشت و هر مجاهد و مسلح از خود قانون داشت و شریعت.
گدودی و جنگها به اوج رسید . مردم ترک وطن کردند و کمر هجرت بستند و ناموس وطن در بازارهای پاکستان بنام ٬٬ کابلی٬٬ بفروش رسید و برباد رفت.بعد طالبان را ساختند و بعد هم ۱۱ سپتمبر را بهانه کردند و هجوم اوردند به افغانستان بیدفاع و مظلوم و تا که توانستند این ملت را اسیر و سرکوب کردند هم سرکوب فیزیکی وهم روانی. کشور را برای همیشه وابسته و محتاج خود ساختند .
۸ثور روز سیاه و ننگین به ملت ما است از ان میتوانیم درس عبرت بگیرم وبه افراد و اشخاص که بنام جهاد و جنگ مردم را فریب میدهند و تجارت میکنند اعتماد نکنیم و خود و وطن خودرا از شر انها نجات دهیم . و کشور را بسپاریم برای وطندوستان و افراد ملی ودلسوز که البته هنوز هم خوشبختانه هستند انسانهای خوب و صادق درافغانستان.
زلمی

>>>   اگــــــــــــر پاکستان نمبود چند روز پیش امسال 38 مین سالگرد انقلاب شکوهمند ثور برگذار میشد تا حال ما خیلی پیشرفت کرده بودیم حالا قویتر از پاکستان بودیم انواع راکت تانک طیاره دافع هوا داشتیم زمین های دولتی هم بجای شان بود تاحال هزارها مسکن ارزان قیمت برای مامورین ساخته میشد

>>>   بیادر گل ما خو یک آدم ساده و باشنده دهات هستیم، خو همین قدر میدانیم که:
با 7 ثور نام ببویت به گربه چوف، خربه چوف تبدیل شد،وطن ویران شد به جز کابل 33 ولایت ویران، غمدیده، یتیم، بیوه، کشته و مانده داد.
در 8 ثور باز نام و نشان تان دوباره به فلانی زی و فلانی خان تبدیل شد. و این تبدلی به قیمت خون میلیونها افغان بدست آمده است. شما کابلی ها چه میگویید هویت ملی.
بلی، از هویت ملی و هویت اسلامی تان همین 7ثوری ها با خون فرزندان شان دفاع کرده است. سبب همه بدبختی های دیروز و امروز همین باند بد نام خلق و پرچم میباشد.

با احترام
کاکا آهنگر از دشت برچی

>>>   هفتم ثور روز بیداری مردم افغانستان بود .وهشتم ثور روز بدبختی ،روز وحشت ،چپاول دارائی عامه ،کشتار بیرحمانه مردم بیگناه و....
یوسف

>>>   ا گر در بین اعضای حزب دموکراتیک خلق افغانستان دشمنان قسم خورده شکاف ایجاد نمی کردند .آنها توانائی آنرا داشتند افغانستان را از وجود تروریست ها وکسانیکه امروز هزاران بیگناه را می کشند پاک کاری میکردند،ومردم بیچاره مان شاهد بدبختی ها ،کشتار ها مردم بی دفاع ، چور وچپاول وغیره ..نمی بودند .با غرور به مردم مظلوم بگویم که هفتم ثور سر آغاز شکوفائی وبیداری مردم بوده ،واز تاریخ کسی پنهان نشود وتاریخ محاصر خود قضاوت خواهد کرد کهاخدمتگار مردم ،وکها به مردم جفا کردند.
با احترام یوسف


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است