سیاست حمایت از طالبان در حکومت وجود دارد
برخی افراد در نظام، خود طالب هستند. تنها فرق آنها با طالبان این است که آن ریش های بلند را نمی گذارند اما از نظر فکری و ایدویولوژیکی یکی هستند 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۴۲    ۱۳۹۵/۲/۶ کد خبر: 115056 منبع: پرینت

حکومت افغانستان، ظاهراً رویکردش را در برابر طالبان تغییر داده است. پس از پاسخ های خشونت آمیز طالبان به تلاش های صلح حکومت، شورای امنیت ملی می گوید که از این پس اولویت های حکومت وحدت ملی، جنگ با طالبان است نه صلح. رهبران حکومت وحدت ملی به نیروهای امنیتی دستور داده اند تا با کار گرفتن از تمامی داشته هایشان، گروه طالبان را نابود سازند. اما آیا گزینه نظامی در برخورد با طالبان به صلح در افغانستان می انجامد؟

داکتر ظهیر سعادت، عضو مجلس نمایندگان در برنامه «فراخبر» گفت: بار اول نیست که حکومت تغییر استراتژی می دهد. هر بار که حادثه دردناکی در کشور رخ می دهد حکومت به شکل مقطعی، زودگذر و آنی تصمیم می گیرد و در جستجوی راه های نظامی می گردد. در صورتیکه اگر حکومت، از قبل برنامه ای مدون نداشته باشد این تغییر استراتژی های احساساتی و مقطعی نمی تواند ما را به جایی برساند.

وی، با بیان اینکه رهبران حکومت وحدت ملی، برای مهار ناامنی ها چند موضوع را باید شناسایی کنند، افزود: در قدم اول ما باید دشمن را شناسایی کنیم. این دشمن هم در داخل مرزهای افغانستان و هم در خارج از آن باید شناسایی شود. ما دشمن را در حد شعار می شناسیم و هیچ راهکار جدی برای مبارزه با آنها تا به حال وجود نداشته و یااجرایی نشده است. درست است که در جبهه های جنگ نیروهای امنیتی ما می جنگند اما کسانی که در داخل نظام یا برای حمایت از طالبان، از طریق رسانه ها و نشست های اجتماعی با طالبان، هماهنگی دارند و از آنها و موضع آنها دفاع می کنند، هیچگاه دشمن خطاب نشده اند. بنابراین عامل جنگ و ناامنی را باید به صورت بنیادی بشناسیم. بیش از سی سال است که در افغانستان جریان دارد. عامل جنگ چیست؟ تا زمانیکه ما این عامل راندانیم و برای آن آمادگی هایی نداشته باشیم هر نوع تصمیمی تصمیم هایی مقطعی خواهد بود.

داکتر سعادت، ادامه داد: ایجاد یک استراتژی مشخص در امر مبارزه با دهشت افکنی و تروریزم و همچنان جلب کمک کشورهایی که هدف جدی برای از بین بردن تروریزم دارند، می تواند برای کشور، موثر باشد. ماباید یک استراتژِی تدوین شده مشخص داشته باشیم و در آن راستا از دیگران نیز بخواهیم که به ما کمک کنند.

وی، سیاست حمایت از دشمن را از سیاست های حکومت دانسته و گفت: از جانب ما صدها سرباز و چندین فرمانده، در خط مقدم جبهه جنگیدند و با یک توطیه حالا در پشت میله های زندان به سر می برند. آنها به این دلیل به زندان انداخته شده اند که طالبان را در این خط های مقدم کشته اند. حکومت هم از آنجا که سیاست حمایت از طالبان را دنبال می کند به بهانه های مختلف آنها را به زندان انداخته است. همچنین به طور آشکار از فرمانده هایی که می توانند با عملیات نظامی، دشمن را از پای درآورند، جلوگیری به عمل می آورد. متاسفانه ما از درون به تمویل دشمن می پردازیم.

وی، در خصوص مصداق حمایت عوامل حکومت از طالبان بیان داشت: برخی افراد که در ارگ کار می کنند و برخی کسانی که در شورای عالی صلح هستند باشنیدن مرگ ملا عمر مجلس فاتحه خوانی گرفتند و بارها از تریبون های مختلف از طالبان حمایت کردند. حتی اخیراً یکی از آنها در حمایت از طالبان، با نماینده مجلس،در پارلمان درگیری فیزیکی داشت. اینگونه افراد که در نظام هستند، خود طالب هستند. تنها فرق آنها این است که آن ریش های بلند را نمی گذارند اما از نظر فکری و ایدویولوژیکی همان طالبان هستند. همه این افراد، برای مردم و برای حکومت مشخص هستند اما حکومت هیچگاه آن را پیگیری نکرده است و در این عدم پیگیری عمد وجود دارد.

داکتر سعادت، در خصوص عامل انتحاری های اخیر عنوان کرد: انتحارگرانی که انتحاری های افغانستان را به راه می اندازند، مطمین هستند که اگر زندانی شوند، دوباره از زندان آزاد خواهند شد. بطوریکه یکی از انتحارگران در برنامه ای گفته بود که بعد از رها شدن از زندان و قبل از رفتن به خانه، فعالیت های خود را ادامه دادم تا این عمل انتحاری را انجام دهم.

این نماینده مجلس، ادامه داد: مسوول اصلی قضایای خونریزی بعد از رها ساختن شش هزار طالب از زندان های افغانستان، رییس جمهور قبلی یا حامد کرزی است. مسوول درجه یک هر قطره خونی که توسط یک طالب، بعد از رها شدن از زندان می ریزد، وی این جفا را در حق مردم افغانستان روا داشته و این جانی ها را آزاد کرده است. متاسفانه بسیاری از مردم ما هم در بسیاری از مراسم ها از حامد کرزی استقبال می کنند. در حالیکه مردم باید بدانند ریشه آغاز این بدبختی ها به کارکرد وی برمی گردد و ادامه دهنده راه وی رهبران جدید می باشند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مسوول اصلی قضایای خونریزی بعد از رها ساختن شش هزار طالب از زندان های افغانستان، رییس جمهور قبلی یا حامد کرزی است. مسوول درجه یک هر قطره خونی که توسط یک طالب، بعد از رها شدن از زندان می ریزد، وی این جفا را در حق مردم افغانستان روا داشته و این جانی ها را آزاد کرده است. متاسفانه بسیاری از مردم ما هم در بسیاری از مراسم ها از حامد کرزی استقبال می کنند. در حالیکه مردم باید بدانند ریشه آغاز این بدبختی ها به کارکرد وی برمی گردد و ادامه دهنده راه وی رهبران جدید می باشند.

>>>   امان از دست رهبران كه ما را به بيگان ها فروختنند و روحمان را زخمي كردند و دلمان را مجروح ساختند و عزيزانمن را كشتند ما به كه پناه ببريم ما به كه پناه ببيريم كه كسي جز خدا را نداريم كه به ما رجم كند.

>>>   دولت كه نمي خواهد طاالب نابود شود صدسال سياه هم كه بگذرد همينگونه است. هيچگاه انها را از بين نمي برد طالبان زي هايي هستند كه اقوام اشرف به حساب مي آيند چگونه مي آنها را بكشد يعني نسل خود را بكشد عمرا اگر اين كار را كند

>>>   قبیله گرایان ارگ برای هیچکس پروانه سرکوب طالبان را نخواهد داد،تمام سخنان غنی امروز بخاطر آرام سازی احساسات مردم بود که دست به تظاهرات نزنندودر پی خونخواهی فرزندانشاند قیام نکنند.

>>>   شب گذشته هشدار داده بوديم كه مجلسى چك چكيان فقط وظيفه دارند چك بزنند و غنى را مشروعيت ببخشند .غنى از اتمر و استانكزى تشكرى كردو تعريفش هم از دشمن آنگاه سخن روى هم تباران طالبش بود فرار كرد، همان ... و همان پالان .

>>>   درود به فرزندان راستین وطن در این گردهمایی اشتراک کنید،دولتمران افغانستان در طول سه دهه عاملان اصلی فاجعه در افغانستان هستند. اینها نجات دهنده کشور نیستند. اینها قبر کن های ملت هستند. اینها معامله گران وطن فروش هستند،صداقت شان برای مردم معلوم شده،در مقابل این نظام خائن ومعامله گراستادگی نماید...

>>>   اګرما به جای کفار دست های خودرا به ممالک اسلامی بدهیم امکان داردکه معضله افغانستان حل خواهدشد نه اینکه شرق ویا غرب رابه یاری بیګرم که این صریحا مخالفت با قران است

>>>   اګرما به جای کفار دست های خودرا به ممالک اسلامی بدهیم امکان داردکه معضله افغانستان حل خواهدشد نه اینکه شرق ویا غرب رابه یاری بیګرم که این صریحا مخالفت با قران است
سلیم ازکابل

>>>   اين هم شد يك معدنى و داكتر. اين قدر كه طالب نفوذ دارد بس طالب برنده است !!! إز سخنان ات بد بويى تبعيض مى ايد!! اكر به سخنان تو عمل شود كس ديكر فرست سخن كفتن نخواهد يافت!!! داكتر متعصب و نا خرد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است