سفر جنرال دوستم به ولایت‌ها نمایشی‌است
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۴۰    ۱۳۹۵/۲/۶ کد خبر: 115052 منبع: پرینت

بسیاری‌ها سفر‌های جنرال عبدالرشید دوستم به شمال را نمایشی، بی دستاورد و حتی در برخی از حالت‌ها برای سرکوب حریفان سیاسی‌اش می‌دانند.

به گزارش طلوع، شماری از آگاهان نظامی و اعضای مجلس نمایندگان می‌گویند که معاون اول رییس‌جمهور در سفرش‌هایش به شمال، پول‌های هنگفت و امکانات زیاد دولتی را به مصرف می‌رساند. سفرهایش نتیجۀ مطلوب به دنبال نداشته‌است؛ زیرا او هر بار که به کابل بر می‌گردد، هراس‌افگنان خشمگین‌تر از پیش، بخش‌های پاک‌سازی‌شده را به کنترول در می‌آورند و از نظامیان و مردم انتقام می‌گیرند.

میرزامحمد یارمند، آگاه مسایل نظامی می‌گوید: «سودش این است که وقتی جنرال دوستم به محل می‌رود هراس‌افگنان فرار می‌کنند؛ اما وقتی بر می‌گردد، گروه‌های هراس‌افگن دوباره بر می‌گردند و به فعالیت‌های شان جدی‌تر و خشمگین‌تر از گذشته ادامه می‌دهند و انتقام می‌گیرند.»

محمد‌هاشم ‌هاشم، نمایندۀ مردم فاریاب در مجلس نمایندگان می‌گوید: «البته برای عقب‌زدن حمله‌های هراس‌افگنان و جلوگیری از تعرض‌های هراس‌افگنان اندک سودی داشته است، اما آنگونه که مردم انتظار دارند و انتظار داشتند، سودی نداشته است و برای مردم پذیرفتنی نیست.»

با اینهمه، چرا معاون اول رییس‌جمهور بار بار به فاریاب و جوزجان می‌رود؟ در حالیکه سوای از مصرف‌های میلیون دالر شخصی‌اش، به ارزش سد‌ها هزار دالر مهمات نظامی و امکانات دولتی انگار به هدر می‌روند.

فیصل سمیع، سناتور می‌گوید: «به نظر من این حرکت‌ها نمایشی است؛ یعنی جنرال دوستم نمایش قدرت می‌دهد و می‌خواهد در برابر مخالفان سیاسی‌اش ایستاده شود. او باید برای حفظ ساحات و جلوگیری از ورود دوباره هراس‌افگنان هم توجه داشته باشد و کاری بکند که محلات برای همیشه پاک‌سازی شوند واین عملیات‌ها اثر گذار باشند.»

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت امور داخله می‌گوید: «تا دشمن تعقیب نشود و راه فرار شان بسته نشود، دوباره بر می‌گردد؛ اینبار دستور به نیروهای که زیر نظر معاون صاحب اول می‌جنگند این است که دشمن راتعقیب کنند واز بین ببرند.»

جنرال دوستم پس از نزدیک به ۱۵ سال برای بار چهارمین لباس نظامی بر تن کرد و راهی میدان‌های نبرد فاریاب وجوزجان شد.

با اینهمه دیده شود که نتیجه عملیات‌های اینبار جنرال دوستم چی خواهد بود بد تر از گذشته یا بهتر از پیش؟

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   دوستم دوستم قدیم نیست حالا شده مانند تیر بشت باید چند نفر از زیر بغلش بگیره تا راه برود اون زمان را گاو خوردکه دوستم متری میجنگید وهمه از نام دوستم میترسید مخصوصا"پشتونهاکه وقتی اوشتکشان خو نمی رفت میگفت خو کو که اگه نی دوستم می بریته دوستم برای پشتونها شده بود مثل دیو ولی حالا از اون دوستم هیچ چیز
باقی نمانده ...پیر

>>>   عربستان و ترکیه بهمایت امریکا حامی و اساسگذار تروریسم القاعده، طالب و داعش در جهان است. دوستم که با اردوغان تروریست ارتباط گرفته است چطور میتواند بر ضد داعش و طالب باشد. جنگ دوستم دروغ و عوامفریب است. دستم عوض شده است.

>>>   انتقادآسان اماعمل دشواراست .کاش کسی پیداشودکه مانندجنرال دوستم درقندوز هلمندوسایرجاهاهم همچوعمل انجام دهد !
تاحدیکه من اطلاع دارم افرادجنرال دوستم درآقچه مصروف تصفیه خانه بخانه اند .شب و روز ازهرمنطقه مخالف دستگیروبه پنجه قانون سپرده میشوند .
اینکه یکسره توپ کاری نمیکند کارعاقلانه است بایدتشکرکرد.
وطندار

>>>   این عملیات های چلیکی که اگر قوه امد بگریز درغیر ان پیش بیا به هر دوطرف به پروژه های پر منفعت تبدیل شده است که باید وزارت دفاع ازان چلوگیری نمایند وعملیات را بروی تدابیر مشخص که حالات بعد از عملیات نیز مدنظر گرفته شده باشد صورت گیرد درغیر ان ضیاع وقت ومصرف بیجا مهمات وروغنیات است حتی سربازان مفت درین طور عملیات شهید میگردد .

>>>   اگرجنرال دوستم به فاریاب نمیرفت فاریاب پیش از قندوز سقوط میکرد. چراکه تعداد افرادطالبان فاریاب بیش از طالبان قندوزاست

>>>   اګر نمایشی هم است باعث روحیه ملت میګردد
افرین بر چنین افغان مرد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است