مبارزه با فساد را از ارگ آغاز کنید نه وزارت عدلیه
گویا ارگ نشینان هم با برکناری و تبدیل 500 قاضی فهمیده اند در این کشور از همان نقطه ای که باید عدالت برقرار و فساد نابود شود، با اظهار تاسف فساد بیداد می کند هر چند ما که به مبارزه با فساد دولت دل خوش نکرده ایم و شما هم دلخوش نکنید 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۶    ۱۳۹۵/۱/۲۹ کد خبر: 114708 منبع: پرینت

براساس دستور رییس جمهور، 500 قاضی در وزارت عدلیه به منظور مبارزه با فساد برکنار و تبدیل شده اند و این اصلاحات قضایی ظاهرا گامی جدی در مبارزه با فساد است اما باطن آن را ...

تا آنجا که در خاطر ما مانده هر دولتی که روی کار آمد فریاد دادخواهی اش برای مبارزه با فساد گوش عالم و آدم را کر کرد اما حقیقت موضوع اینجا است که طبل میان تهی بیش نبود و حاصل مبارزه با فساد در دولت ها لاغر شدن وضعیت اقتصادی مردم و چاق شدن مسوولان و پر شدن جیب رشوت بگیران بوده و هست.

حکومت وحدت ملی هم از این قاعده مسثنی نبوده و هر گاه حرف از مبارزه با فساد و برقراری عدالت زده تقریبا همه می دانستند فساد و رشوت گیری و باج خواهی در دولت به اوج خود رسیده است.

جناب رییس جمهور! مگر مردم داستان اختلاس و فساد در کابل بانک را فراموش می کنند که آنهم بی نتیجه دولت در مبارزه با فساد بود، یک جنجال مطبوعاتی به راه انداختند و چند مهره اصلی را بازداشت کردند اما بسیاری از افراد مرتبط با این پرونده راست راست و آزاد به کار خود ادامه دادند و کسی هم با آنها کاری نداشت و هیچ کس نفهمید آخر این پرونده چه شد و به کجا ختم شد.

گویا ارگ نشینان هم با برکناری و تبدیل 500 قاضی فهمیده اند در این کشور از همان نقطه ای که باید عدالت برقرار و فساد نابود شود، با اظهار تاسف فساد بیداد می کند هر چند ما که به مبارزه با فساد دولت دل خوش نکرده ایم و شما هم دلخوش نکنید.

اما این سوال مطرح می شود که در بطن موضوع مبارزه با فساد، آیا دولت ها اراده ای برای مبارزه ندارند و یا فقدان یک برنامه مدون و وجود گروههای فشار مانع مبارزه با فساد می شود؟

نگاهی اجمالی به عملکرد دولت ها در افغانستان نشان می دهد که شعار مبارزه با فساد راهکاری عوام فریبانه برای گمراهی افکار عمومی بوده وگرنه هیچ گاه این دولتمردان به داشته های اندک مردم رحم نکرده و به این زندگی نکبت بار عادت کرده اند که روی میزهاشان یا کلدارهای پاکستانی باشد و یا افغانی و یا دلار و با این وضعیت اگر افغانستان در صدر کشورهای فاسد جهان نباشد باید تعجب کرد.

القصه.... حرف ما این است که تشت رسوایی دولت در مبارزه با فساد از همان ابتدا از بام افتاد و حال و روز مردم افغانستان حاکی از تلاش های بی دریغ دولت در این راه است و ما نیز مانند همه مردم به این تلاش ها که جیب دولتی ها را پُر و پُرتر می کند می گرییم و متاسفیم.

آقای رییس جمهور! اصلاحات در مبارزه با فساد باید از ارگ شروع شود.

کد (20)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این کارها نمایشی بوده وصرف میتواند جابجایی افراد تیمی باشد با این شیوه ها فساد هرگز ختم نه خواهد شد.. این راهی که میروید به ترکستان است.
سروری

>>>   مبارزه با فساد در ستره محکمه در حقیقت یک نوع از امتیاز دادن به وکلا و بعضی از زور داران نظام است . ستره محکمه فقط بی واسطه ها را دور کردند و به جایش واسطه داران را جا گزین ساختند. زیرا کمترین معاش یک قاضی اخیرا مبلغ ۱۵۰ هزار افغانی است حال همه کوشش دارند تا به یک نوعی امتیاز بگیرند و قاضی القضات که یک شخص نهایت محافظه کار است با این اقدام در حقیقت توانست جای در دل داکتر عبدالله و اشرف غنی پیدا کند . بنا این اصلاحات نه یک عمل کیفی است بلکه یک عمل کمی و غیر ماهوی است . زیرا معیار تبدیلی فقط واسطه و اهمال نفوذ بوده نه یک ضرورت کاری . بطور مثال یک قاضی محکمه ابتداییه را مستشار ساختن کفر قضایی است مستشار حد اقل باید بیست سال تجربه کاری داشته باشد .

>>>   درارگ هم فساد است اما بسيار زياد خوب شد كه قاضى هاي رشوت خور وقسم خور را بر طرف كردن همه خاين وشيطان صفت بودند بسيار كار خوب است ٠
مسافرجبرى

>>>   بزرگترین فساد تقلب است که ارگ نشینان ان را بی مهابا انجام داده واز اثر همان تقلب به خانه ای خلق راه یافتند قاعده ای اصولی است هرچه بر فساد بنا شود فاسد است ازینرو تمام اقدامات ارباب ارگ باطل ونا جایز وغیر مشروع میباشدبالبته این بان معنی نست که ما از قاضی ها وسارنوال ها دفاع میکنیم ولی اینقدر میدانیم که فساد قضات کشور از ابتدای تاسیس افغانستان معادل اندازه ای فساد اقای کرزی و زمامدارهای فعلی وزاخیل وال وعبدالرحمن الکوزی وفاروق وردک نمیشود نه باندازه ای همه باندازه ای فرد فرد اینها نمیشود چندین ملیارد دالر اقای کرزی به گفتن اسان معلوم میشود واندوخته های زاخیل وال ووردک صاحب و الکوزی چیزی بسیار زیاد است که از عهده ای یک وهزارها کس بیرون میباشد میگویند یک روزگاری الکوزی از بی پولی چند بار اقدام به خود کشی مینمود وامروز بیشتر از یک ملیارد دالر دارداز کجا شد از دزدی های محصول های دولتی که سیگار هارا درزیر کاغذ تیشو وچای پنهان نموده می اورد ودرصدی زمام دار ها ووزارت مالیه را می پردازد مابقی راذخیره مینماید مشوانی راست میگفت ولی اورا به اظهاراتش نماندند چرا رپیس های گمرکات تبدیل نمیشوند بخاطر که انها نماینده های زورمندان وارگ نشینان اند به هرصورت فساد از هرکه باشد نابود باد وفاسد هرکه باشد تباه وبرباد گردد
تبنگ چی

>>>   عربستان سعودی به همراه چند کشور دیگر "ائتلاف ضد تروریزم" تشکیل داده اند. فقط مانده که ضیاالحق امرخیل ائتلاف ضد تقلب، حامد کرزی ائتلاف ضد بی‌چشمی و بشیر بیژن ائتلاف ضد نامزدی تشکیل بدهند تا دنیا گل و گلزار شود.

>>>   عزیزان سلام ، اگر در کشوری دو مجموعه فاسد بود همۀ ملت فاسد خواهد شد که یکی ، ... : یعنی دولت مردان که بحمد الله از ریس جمهور تا وزراء کلهم فاسدند که در این قسمت اتفاق نظر وجود دارد . دوم ، العلماء : برادران ! قضات کشور در ظاهر همه عالم هستند ، این علماء مصداق بارز علمای فاسق اند، چرا که شما رشوه خوردن را در محاکم قضای افغانستان، دیده ئید که حتی قاضی مستقمآ از طرفین دعوا رشوه را می خواهند و می گویند که اگر می خواهید این دعوا ختم شود مثلاً یک لک افغانی بدهید ! این قسمت دوم نیز مورد اتفاق است .پس طبق حدیث شریف پیامبر«ص» هنگامیکه این دو گروه فاسد شد ، عالم فاسد می شود . ملت مظلوم ما حق دارند که از وظن آبای خود فرار وزندگی در کشور مسحیان را ترجح دهند ،چرا که در یک کشور صد در صد فاسد زندگی نمودن، همۀ زندگی از لقمه نان تا خانواده وفرزندان را،فاسد می کنند که در نتیجه نه دین دارد ونه دنیا، زندگی در کشور مسیحیان حد اقل یکی از این دو هست به دنیای خود میر سند.
رادمند .

>>>   یک رســــــــــــــــــــم نا معقول دربعضی مجالس رسمی :
زمانی کرزی به اثـر فشار امریکائی ها در ظاهر تصمیم به ازبین بردن فسـاد گرفت در ارتباط با این موضوع درپارلمان صحبت میکرد که گفت: امــــروز فســـــــــــاد به اوج خـود رسیـــده ! اعضای پارلمان شروع کردند به کف زدن چک چک ! آیا رسیدتن فساد به اوج افتخار یا دست آورد است که باید چک چک کنند ؟ درخیلی موارد دپگـــــر کسی حرفی را میگوید که باید به آن گریه کرد اما ببینی بدون درک مطلب شروع میکنند به چــــــــــک چـــــــــــک !
گیلگمش

>>>   سلام:-وقتی حرف از فساد به میان میاید همه به این میاندیشند که باز دولانده را میخواهد غارت کند اینکه در اصل کسانیکه داد از مبارزه بر علیه فساد را میزنند و خود شان تا گلون قرق در فساد هستند هیچ چای شکی نیست اصلأ در نظام سرمایه داری فساد جز دست اورد ها بوده ومردم را درین راستا تشویق وترقیب نموده وبه نوعی زمینه را برای گسترش فساد اماده میسازند من کسی را ندیدم که اراده راسخ به این امر داشته باشد ورنه بدون اینه صدها اداره را برعلیه این پدیده گماشته شود میشود انرا ریشه کن ساخت

>>>   آنکس که به سارنوال و قاضی پول ندهد و یا واسطه قوی نداشته باشد به طور طبیعی محکوم است.
این دستگاه ها قابل اعتماد نیستند و فساد اصلی راس های حکومت است.
کجکنی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است