وزیر تحصیلات: هیچ نوع تبدیلی در دانشگاه ها نداریم
مقام های بالای دولتی در تفاهم با دونرها 15 میلیون دالر برای ارتقای لیلیه های دختران و پسران کمک گرفته اند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۲    ۱۳۹۵/۱/۲۹ کد خبر: 114698 منبع: پرینت

فریده مومند وزیر تحصیلات عالی برای پاسخ به سوالات نمایندگان در جلسه علنی پارلمان حاضر شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، فریده مومند روز گذشته در 28 حمل در جلسه علنی پارلمان در این استجواب گفت: سوالات بسیاری در مورد تبدیلی دخترانی که در ولایت هایی غیر از ولایت خود کامیاب شده اند مطرح شده که باید بگویم امسال به طور قطع هیچ تبدیلی در دانشگاه ها نداریم.

وی ادامه داد: درست است که برخی ولایت ها دوردست بوده و یا مشکل امنیتی دارد اما وضعیت کانکور امسال شفاف بوده و ما به شرکت کنندگان کانکور اعلام کرده بودیم که می توانند 5 انتخاب داشته باشند و در تمام مکاتب این اطلاعیه را منتشر کردیم که باید در انتخاب خود دقت کرده چرا که هیچ تبدیلی پس از کامیابی نداریم.

وزیر تحصیلات عالی تاکید کرد: اینگونه هم نمی شود که ما تمامی محصلان را فقط در چند دانشگاه و فاکلته متمرکز کنیم چرا که در این صورت در برخی ولایت ها لیلیه و صنف ها خالی می شوند و در برخی دیگر با تراکم محصیلان مواجه خواهیم بود که همین امر باعث از دست رفتن بسیاری از دونرها که به ما کمک می کنند می شود.

مومند یادآور شد: باید به این مسئله توجه شود که اگر 80 فیصد دخترانی که در کانکور کامیاب می شوند بخواهند دانشگاه خود را تبدیل کنند وضعیت نابسامانی پیش می آید.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از متقاضیان کاکنور نامشان نه در لیست کامیاب شدگان بوده و نه در لیست کسانی که کامیاب نشدند، خاطرنشان کرد: این تعدادد به دلیل برخی مشکلات تخنیکی نامشان در سیستم ثبت نشده و ما با پیگیری های لازم به دنبال حل مشکل آنها هستیم و بزودی وضعیت آنان مشخص می شود.

وزیر تحصیلات عالی تاکید کرد: تعداد کسانی که امسال در کانکور شرکت کرده اند 1 لک و 79 هزار است که مشمولان اناث 58 هزار و 144 و مجموع کامیابان و نهادهای عالی و نیمه عالی 31 هزار و 30 نفر، واجد شرایط قشر اناث در موسسات تحصیلات عالی خصوصی بیش از 19 هزار و فیصدی کامیابان اناث 86 فیصد و میزان ناکام های کانکور هفت هزار و 911 نفر بوده است.

مومند ادامه داد: امسال توانستیم میزان کامیابان قشر اناث در کانکور را بیش از 9 هزار افزایش دهیم که تقریبا 34 فیصد افزایش یافته است.

وزیر تحصیلات عالی در مورد فراهم آوری تسهیلات برای دختران گفت: برای دخترانی که در ولایت غیر از ولایت خود کامیاب شده اند پلان های مشخصی روی دست داریم و عمده بودجه ای که بانک جهانی به وزارت تحصیلات عالی داده را صرف لیلیه ها به ویژه لیلیه های دختران خواهیم کرد.

وی یادآور شد: یکی از خبرهای خوش ما این بوده که مقام های بالای دولتی در تفاهم با دونرها 15 میلیون دالر برای ارتقای لیلیه های دختران و پسران کمک گرفته اند.

کد (20)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مردم ولایت هرات نام دانشگاه را ترجیع میدهند
این تعصب نیست ، بلکه این احترام به زبان های رسمی و رایج درافغانستان میباشد
ربان ستیزان ، قدرت خود را در هرات بنمایش میگذارند رسمی بودن دو زبان را درافغانستان نادیده گرفته تلاش دارند ، فقط نام های پشتون را روی مغازه ها و ادارات همه ولایات افغانستان به خصوص هرات بنویسند ، که این را فقط زبان ستیزی مینامند. چرا در ولایت قندهار چنین چیزی نیست و همه نام ها روی ادارات و مغازه ها به زبان پشتون نوشته میشود درصوریکه ده ها هزارنفر فارسی زبان در قندهار زندگی میکنند؟ احترام داشتن به زبان درافغانستان فقط در تبلیغ بنوده ، باید آنرا به مرحله اجرا گذاشت . همشهریان محترم این نوشته کوتا فقط برای عدالت زبان های رسمی و رایج در افغانستان میباشد ، که باید رعایت شود ، درآن غیران فقط زورگوی است : ( این مطالب از برگه عاصم جان گرفته شده دروازه دانشگاه هرات ساخته شد. قراربراین بود تا با ساخته شدن دروازه دانشگاه لوحه ای به هر دو زبان رسمی کشور برآن گذاشته شود و ما هم به احترام تصمیم والی قبلی هرات که گفته بود "تا ساخته شدن دروازه اصلی صبر کنید" اجازه دادیم تا هر دو لوحه را بکنند(لوحه که رییس وقت تنها پوهنتون نوشته بود و لوحه که ما به هر دو زبان نوشته بودیم) حالا حرف های شنیده می شود که گویا می خواهند لوحه دانشگاه را تنها با نوشتن پوهنتون بالا کنندبه هیات رهبری دانشگاه هرات می گویم که به خیر همه ای ما است تا اگر چنین برنامه ای است لغو شود در غیر آن همانگونه که در گذشته جلوش گرفته شد اگر صدبار دیگر هم چنین شود ایستادگی خواهد شد. ختم مطلب) لطفا به زیان های رسمی و رایج افغانستان احترام گذاشته به چنین مسایلی با دقت تمام نظر بدهید

>>>   منجمزاده عزیز، درد ما از خود فارسی زبانان اند که در راس ادارات قرار دارند.آنها بخاطر حفظ مقامکی نا چیز خود فارسی ستیزی را نهادینه میسازند. من در دانشگاه بغلان لوحه را بلند وچون خواست مردم و استادان ما بود تا آخر از آن دفاع و حراست نمودم.

>>>   شما به عنوان هراتی از هوا و سرسبزی ها عزل های عاشقانه این مرز و بوم و دوستان هراتی تان لذت می برید ، ولی در رابطه با واژه دانشگاه کم لطفی دارید . لطفا ببینید درقندهار ، هلمند خوست چطور نوشته شده ، درحقیقت اگر درتمام افغانستان به دو زبان رسمی نوشته شود شاید قابل تحمل باشد ، در صورتیکه چنین نیست. فشار زبان ستیزان به هرات مرکز تمدن چندین هزارساله هویت و زبان فارسی در دستورسیاست های ضد فرهنگی و ضد زبانی ارگ نشینان قرار گرفته است ، فقط این قابل تحمل نیست .

>>>   یک چیزبسیارجالب که متوجه شدم خیلی ازآدم های که خودراپشتون و مدافع سرسخت زبان پشتون میداندولی هیچ زبان پشتورا یادندارندوهمیشه بفارسی صحبت میکنند.

>>>   مستند در مورد فاشیسم زبانی باری جهانی که بی سر و صدا و خاموش همه نهادها را پشتونیزه و حتا پاکستانیزه کرده می رود، اما ملت خفته، بی هیچ واکنشی تماشاگرفاشیسم زبانی این دزد چراغ به دست اند.

>>>   ما را همیشه به مرگ میگیرند که به تب راضی شویم! در مقابل ...و تمامیت خواهی باید قاطعانه ایستادگی و مبارزه کرد, این تنها زبانیست که میتوان با فاشیزم صحبت کرد. هرگاه که بخواهیم از ارزش های هویتی خود دفاع کنیم؛ از جانب اینها متهم به تبعیض گرایی می شویم. در کدام یک از ولایات جنوبی کشور اسم "دانشگاه " در لوحه های دروازه های پوهنتون های شان نصب شده است!؟ ما در شهر چهار ملیونی فارسی زبان برای گنجانیدن اسم دانشگاه در کنار اسم پوهنتون در لوحه حوزه اکادمیک خود با فاشیزم داریم التماس می کنیم. واژه های پوهنتون و پوهنزی, پوهیالی, پوهندوی پوه پوه پوه... باید از این سر زمین نابود شوند. این است جواب فاشیزم

>>>   در مقابل قوم جاهل باید از علم با عمل استفاده نمود . در بازاز،در نانوای،در دوکان ، در مغازه وبلاخره در مراحل داد وستد از زبان شیرین فارسی صحبت و این زبان شیرین جز از زنگی روزمره شان است ولی باز هم سد راه این زبان میشوند، من تعجب میکنم این چه مردم نا سپاس اند.

>>>   اینجا کاپیسا است نه قندهار یا خوست )
جوانان مبارز کاپیسا کجا هستید ؟
امروز لوح حاوی واژه های دانشگاه و دانشکده از بالای درب ورودی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه البیرونی پائین گردیده و لوح پوهنتون و پوهنزی نصب گردید.
از دوستان مبارزم میخواهم تا این موضوع را همگانی ساخته و در جهت ترتیب و نصب دوباره لوح دانشکده مشترکانه اقدام نمائیم.

>>>   فارسی زبانان محترم : اصل گپ فقط واژه دانشگاه نیست
به زبان های خود محبت داشته به آن عشق بورزید و زبان ها را گرامی بدارید و بگذارید هر کس به زبان رایج خود بنویسد و تکلم کند
اکثرآ که این مشکل را ندارند . فکرمیکنند ، که چرا برای یک وازه دانشگاه اینقدر جنجال هاست و افغانستان با مشکلات زیادی از قبیل القاعده ، داعش ، طالبان و سایربحران های که دامنگیر این کشور شده است بخش زیادی ازجامعه ما فقط واژه دانشگاه را عنوان میکنند . چرا واژه دانشگاه ؟ برای اینکه این واژه مرکزعلم ، دانش ، مدنیت دوری از اطرافگرایی وجعل و بی خردی میباشد و برای اینکه این واژه محل انسان سازی و آموزش بیستر برای شناخت انسان وهرچه در اطراف آن وجود دارد میباشد . زبان هویت و مدنیت یک جامعه میباشد اگر شما اجازه نداشته باشید زبان خود را بیاموزید و نتوانید به آزادی به آن تکلم نموده واژه های مورد نیاز خود را بکار نبرید ، بدون شک احساس حقارت مینماید و گاهی هم خشمگین میشوید . بردران غیر پشتون ، که این مشکل را ندارد و از هر واژه دلخواه میتوانند استفاده نمایند و گاهی از روی دلگرمی و گاهی با خشحالی زبان ما را به تمسخر گرفته ، میخدند و گاهی جوک میگویند ، نمیدانند با این نیش زدن ها قلب هموطنان خود را مجروح می سازند و به محبت ها آسیب می رسانند زبان ها را با چوب و چماق نمیتواند تقویت نمود اگر چنین می بود در ۴۰ تا ۸۰ سال گذشته پشتو تولنه و دیگر نهاد های اموزشی پشتو تقویت میشد . انتقام عدم تقویت زبان پشتو را نباید ، از زبان فارسی بگیرید بهتر است برای توسعه زبان پشتو تلاش ورزید با واژه های فارسی ، پشتو و سایر زبان های رایج درافغانستان میتوان غزل عاشقانه ساخت و عاشقانه حرف زد و احساسات قلبی خود را به دیگران انتقال داد . بدون محبت به زبان و خصوصیات یکدیگر آرامش روحی و روانی وجود ندارد . تعصب چه زبانی و چه مذهبی ، انسان را از خشن بار می اورد و انسان را از محبت و صمیمیت دور میسازد . دراخیر بگذارید با زبان های مختلف در افغانستان و جهان عشق و محبت مان را به دیکدیگر ابراز نمایم

>>>   گوشه اى از توانايى هاى زبان پارسى!
ناگفته نماند كه پارسى مرز ندارد، بيشتر واژه هاى كه فكر ميكنيدايرانى‬ است، چند صد سال پيش ابو على سيناى بلخى، ناصر خصرو بلخى و البيرونى در كتاب هاى خود انها را استفاده كرده اند، البته كه بزرگان ايران هم براى رشد پارسى كوشيده اند!
پارسى مال پدرتان نيست كه ان را مفت بدهيد، اينجا هم صاحب دارد!
‫‏شيخ_دوزخى

>>>   به زبان های خود محبت داشته به آن عشق بورزید و زبان ها را گرامی بدارید و بگذارید هر کس به زبان رایج خود بنویسد وحرف بزند. در هرات دانشگاه و در قندهار پوهنتون

>>>   پیام هری
آیا در کندهار کدام نام دانشگاه وجود دارد
آیا در پکتیا کدام نام دانشگاه وجود دارد
آیا در ننگرهار کدام نام دانشگاه وجود دارد
از این آیا ها بسیار زیاد است ولی هرات بخاطر علم و فرهنگ اش چنین کار نموده است
میبالم با هرات نشینان

>>>   دانشگاه زبان من است، از زبان خود پشتیبانی میکنم!
تعصب ندارم لوحه دانشگاه را به دو زبان رسمی و یک زبان بین المللی بنویسید، بدنبال جدال و معرکه نباشید و گر نه تا پای جان ایستاده ایم و آنگاه باز خود ما به یک زبان خود لوحه را حتی برنگ خون خود خواهیم نوشت!!!

>>>   بصورت عموم به مردم بافرهنگ کاپیسا و بخصوص محصلین و جوانهای با غیرت و پاسداران فرهنگ، هویت، زبان و اصلیت خویش متذکر میشوم.
اولآ جای بسا تائسف است که ...ها لوحه عنوان در ورودی دانشگاه البیرونی را که به واژه فارسی نصب شده بود پائین کردن و عوض آن واژه زبان پشتو را نصب کردند که یک کار... تبعیضانه و نفاق افگنی و در کل بی احترامی توهین و اهانت به زبان و ملیت و اصلیت شما کرده اند.
2- آیا چطور شما غیرت و و جدان زبان، ملیت و اصلیت و سواد شما این را قبول کرد که بیکدیگر نگاه کرده و سرافگنده سکوت را اختیار نمودید که فاشیژم با پائین کردن لوحه واژه فاسی چه جنایت تاریخی و اهانت را بالای شما عملی کرد که شرمنده تاریخ خواهید بود افسوس صد افسوس بحال شما که در مقابل این بیعزتی خیر، است گفته و بیتفاوت بودید وبیتفاوت باشید.
ما به همه زبان های محلی اقوام افغانسان احترام مطلق داریم و زبان فارسی {دری} و پشتو زبان رسمی کشور است که هیچ کدام از یکدیگر برتری و امتیاز ندارد. چرا این فاشیستها از تقریبآ 55 سال قبل به این طرف در پی هذف واژه های فارسی هویت مردم بومی این سر زمین شدیدآ کوشیده اند و در این اواخیر بشدت هر چه بیشتر محراق توجه شان قرار دارد و ماهرانه و شیطان صفت خطوه خطوه مرام های شوم فاشیستی خود را عملی میکنند در حالیکه قبل از 6 دهه همه عناوین ادارات دولتی و نامهای منسوبین اردو وپولیس به زبان فارسی بود آیا در همین مدت یک عنوان پشتو به فارسی تغیر داده شده است ؟ یا یک شخص فارسی زبان ادعاء کرده که فلان جمله پشتو به فارسی تغیر داده شود ؟ متائسفانه که مردم ساده ما هم خیراست گفته غافل از اینکه فاشیژم بیخرد و لجوج آنها را به کشتار گاه مهوه آبدی اصلیت و زبان سوق میدهد. اگر انصاف عدالت برادری و همپزیری مطرح است پس چرا اینها به اعمال زشت و عدم احترام به اقوام دیگر اتباع افغانستان بخصوص تغیر دادن واژه های فارسی میباشند؟ خلاصه باید در جمیع ولایات و مناطق افغانستان همه عناوین به 2 زبان فارسی و پشتو نوشته شود . درغیر آن لعنت و نفرین به آن اشخاص که در این باره احمقانه لجوجی تب تلاش میکنند و هزار ها....ه آن اشخاصیکه به همچو اهانت و بی ننگی آبدی سر تعظیم آبدی را فرو می آورند.

>>>   جناب وزیر صاحب تحصیلات عالی !
اگر در افغانستان 2 زبان یعنی فارسی {دری} و پشتو زبان رسمی دولت است و به هر 2 زبان و ملیت شما و بزرگان تان احترام دارید پس چرا پائین کردن لوحه ها و عناوین دانشگاه ها { پوهنتون ها} که به زبان اکثریت است جاهلانه و ملیتگرائی و تبعیضانه روی دست گرفته اید؟ اگر برادر های پشتون برادر و برابری و همدیگر پزیری و ترقی و آبادی علمی و اقتصادی کشور { آه وفغان} را میخواهند البته خوب بفهمند و درک کنند راه ترقی و اتحاد افغانستان با تعصب، تبعیض طلبی و ملیتگرائی و جهالت نیست بلکه احترام گذاشتن به زبان وفرهنگ و ملیت همه اقوام بومی ساکن افغانستان است شما با تعصب یکصد ساله خویش چه دست آورد و افتخارات را به ملت بیچاره کمائی کرده اید؟ اگر انصاف و عقل منطق و کرامت انسانی و همدیگر ذره ئی در وجدان بزرگان رهبر های نفاق افگن پشتون باشد باید جمیع عناوین ادارات دولتی و موئسسات تعلیمی در جمیع ولایات به 2 زبان رسمی کشور نوشته شود . تا همه افراد جامعه خود را باهم برادر و برابر احساس کنند. این سخت بی عدالتی و بی احترامی است به جمیع اقوام افغانستان که شما وچند ...روی دست گرفته اند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است