اتحادیه اروپا؛ مدعی جدید دریای جنوبی چین
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۳۰    ۱۳۹۵/۱/۲۸ کد خبر: 114628 منبع: پرینت

دریای جنوبی كه اصلی ترین كانون منازعات امروز دنیا به حساب می آید یكی از بزرگترین شاهراه حیاتی اقتصادی است و سهم بزرگی از تجارت جهانی از طریق سامانه كشتیرانی این منطقه كه بیش از پنج هزار میلیارد دلار در سال برآورد شده، انجام می شود.

حالا به جز آمریكا، جاپان، فیلیپین، ویتنام، مالزیا، ‌تایوان و برونئی كه هر یك سهمی را در این منطقه طلب می كنند اما چین خود را مالك بیشترین بخش آن می داند؛ اروپایی هم پا پیش گذاشته و به دنبال بهره‌مندی از این دریا هستند.

این موضوع اخیرا در اظهارنظرهای برخی مقام های اروپایی دیده شده كه گفته اند «این اتحادیه هم در دریای جنوبی سهمی دارد.»

دیپلمات های اروپایی خاطرنشان كرده اند كه این اتحادیه نیز به مسایل دریای جنوبی اهمیت می دهد و مایل است حاكمیت قانون در آن اجرا شود.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   امریکا از چین میپرسد:
تو چرا در بحیره چین ساخت و ساز نظامی میکنی؟
چین در جواب میگوید:
بخاطر دفاع از مملکت خویش. زیرا کشتی های جنگی یک کشور دیگر که ده هزار کیلیومتر ازین جا دور تر است، در منطقه مستقر شده است و تمامیت ارزی من را به خطر مواجه کرده است، مثلی که استقرار راکت های روس ها در کیوبا استقلال شما را به خطر مواجه ساخته بود.
چین از امریکا میپرسد:
شما چرا از ده هزار کیلومتر دور تر به اینجا کشتی های جنگی خود را مستقر نموده اید؟
امریکا در جواب میگوید:
ما به درخواست هم پیمانان نظامی خویش مانند جاپان و کوریای جنوبی و فلیپین و تایلند و غیره کشور های منطقه، بخاطر دفاع از تمامیت ارزی آنها در مقابل مداخله خارجی به منطقه آمده ایم، مثلی که روس ها در افغانستا ن آمده بودند.
منتهی فرق اش درین است که از روس ها غیر قانونی بود، اما از ما قانونی است.
اگر شما متوجه شده باشید، ده ها مرتبه شورای امنیت تجاوز شوروی به افغانستان را محکوم کردند، اما از ما را یک مرتبه هم محکوم نکردند. پس لشکر کشی ما قانونی است. اگر باور ندارید از شورای امنیت بپرسید.

>>>   به غنی و عبدالله هم بگید سریع بروند برای افغانستان سهم بگیرند و نوبت را هم رعایت کنند و همه در صف با انضباط منتظر گرفتن سهم شان شوند .
چوپچوپی از جلال آباد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است