انگلیسی ها و سوء استفاده از مهاجران در قطر
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۲    ۱۳۹۵/۱/۲۶ کد خبر: 114588 منبع: پرینت

دو شركت بزرگ ساختمانی انگلیس متهم به سوء استفاده از كارگران مهاجر در كشور قطر كه هم اینك بشدت درگیر ساخت تاسیسات و زیر ساخت های مربوط به مسابقات جام جهانی 2020 میلادی است، شدند.

روزنامه گاردین روز چهارشنبه در گزارشی فاش كرد: شركت‌های ساختمانی انگلیسی 'بالفور بیتی' و 'اینترسرو' كه تحت پوشش شركت‌های قطری كار می‌كنند، متهم به نقض حقوق كارگران مهاجران به دلیل كاهش دستمزد آنها و خودداری از دادن پاسپورتشان شده‌اند.
به نوشته این روزنامه، شركت قطری 'بی كی گلف' به مدیر كلی 'استیو سولیوان' كه بخشی قابل‌ توجهی از سهام آن در اختیار 'بالفور بیتی' است و 'شركت پیمانكاری گلف' (جی سی‌سی) كه 49 درصدش از سهام اش متعلق به 'اینتر سرو' هست، متهم هستند كه اقدام به بهره‌كشی و سوء رفتار با كارگرانشان می‌كنند.

این روزنامه نوشت: این سوء رفتارها شامل پرداخت نامنظم و حتی كاهش دستمزد كارگران، مصادره پاسپورت كارگران خارجی و گرفتار كردن آنها با سطح بالایی از بدهكاری و پرداخت پایین‌تر از سطح دستمزدهای متعارف به كارگرانی كه در كشورهایشان به استخدام این شركت‌ها درمی‌آیند، است.
گاردین افزود: این كارگران در فضایی از ترس و ارعاب مشغول به كار بوده و در صورت اعتراض تهدید به دستگیری یا اخراج می‌شوند.

این روزنامه نوشت: شماری از كارگرانی كه برای این شركت‌ها كار می‌كنند در جریان گفتگو با گاردین، به دلیل ترس از دست دادن شغل شان، خواستار این شدند كه ناشناس باقی بمانند.
گاردین افزود: یكی از كارگران شركت ساختمانی گلف به خبرنگار گاردین گفت كه وی به دنبال كاهش 20 درصدی حقوقش از كارفرمایش خواسته است كه اجازه بدهد كه قطر را ترك كند اما او را به‌زور نگه‌داشته‌اند.

این روزنامه نوشت: به گفته این كارگر كارفرمایش به او گفته است تا زمانی كه قرارداد كاری‌اش تمام نشود او نمی‌تواند به خانه‌اش بازگردد.
گاردین اضافه كرد: كارگرانی كه برای شركت ' بی كی گلف' در موزه ملی قطر كار می‌كنند می‌گویند حقوق آنها بسیار كمتر از مبلغی است كه در زمان استخدامشان در كشورشان نپال قول آن را داده بودند.

این روزنامه افزود: برخی از این كارگران گفته‌اند كه حقوق پایه آنها 135 پوند در ماه هست كه این مبلغ نیز در صورت كه نتوانند به دلیل بیماری سركار حاضر شوند، كاهش می‌یابد و بایستی بابت پرداخت هزینه‌های درمانی بیش از 20 پوند پرداخت كنند.

گاردین نوشت: به‌رغم اینكه مقام های قطری طرح‌هایی را برای بهبود وضعیت كارگران مهاجر از جمله بهبود وضعیت اقامتگاه‌های آنها شروع كرده‌اند، اما برخی از كارگران شركت‌های بی كی گلف و جی سی‌سی همچنان در شرایط بدی در كمپ‌های ساخته ‌شده در صحرا بسر می‌برند.
این روزنامه افزود: كارگران شركت جی سی‌سی ادعا می‌كنند كه در یك اتاق بیش از 13 نفر بسر می‌برند و این در حالی است كه براساس قوانین كارگری قطر، بیش از چهار نفر نبایستی در یك اتاق زندگی كنند و یا حداقل فضای لازم برای هر فرد بایستی چهار مترمربع باشد.

گاردین افزود: شركت‌های انگلیسی از جمله شركت‌های خارجی هستند كه درگیر بخش ساخت و ساز در قطر كه در حدود 220 میلیارد دالر ( 155 میلیارد پوند) تخمین زده می‌شود، می باشند.
این روزنامه نوشت: بیشتر این شركت‌های ساختمانی خارجی با مشاركت با شركت‌های محلی قطری كه 51 درصد از سهام این مشاركت را در اختیار دارند، در این طرح‌ها مشاركت كرده‌اند.

گزارش گاردین در حالی منتشر می‌شود كه سازمان عفو بین‌الملل نیز در گزارشی قطر و فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) را به بی‌تفاوتی نسبت به سوءاستفاده از كارگران مهاجری كه در كار ساخت زیرساخت ها و ورزشگاه‌های جام جهانی 2022 قطر مشاركت می‌كنند، متهم كرد.
این سازمان در این گزارش تحت عنوان 'جنبه زشت بازی زیبا: استثمار در محل‌های برگزاری جام جهانی سال 2022 در قطر' گفته است تاكنون موارد متعددی از سوءاستفاده‌های حقوق بشری از كارگرانی كه در كار ساخت یا نوسازی ورزشگاه بین‌المللی خلیفه در دوحه و مجموعه ورزشی (Aspire Zone) مشاركت داشته اند، گزارش شده است.

عفو بین‌الملل در گزارش خود آورده است: مقام های دوحه به وعده‌هایی كه در ماه 'می' 2014 برای انجام اصلاحات اساسی همچون پرداخت حقوق و اصلاح نظام كفالت و ضمانت داده بودند، عمل‌نكرده‌اند.
از زمان انتخاب قطر به‌عنوان میزبان رقابت‌های جام جهانی فوتبال 2022 كه در سال 2010 صورت گرفت، این كشور تاكنون میلیاردها دالر را صرف نوسازی یا ساخت اماكن عمومی مختلف از جمله فرودگاه‌ها، بندرگاه‌ها و سیستم راه‌آهن خود كرده است.

دولت قطر برای پیشبرد فعالیت یاد شده هزاران كارگر مهاجر را به كار گرفته است.
براساس گزارش های منتشر شده كارگران خارجی 94 درصد نیروی كار قطر را تشكیل می‌دهند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است