صندوق کمک به آثار قلمی و فرهنگی ایجاد می شود
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۶    ۱۳۹۵/۱/۲ کد خبر: 113694 منبع: پرینت

محمد اشرف غنی رییس جمهور در مراسمی که به مناسبت تجلیل از سال نو برگزار گردیده بود، به ۲۲ تن از نویسندگان، شاعران و محققان ادبی و فرهنگی به پاس خدمات ارزنده شان، نشان عالی دولتی سید جمال الدین را اعطا نمود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، در این مراسم که قبل از ظهر روز گذشته در ارگ انجام شد و در آن شماری از نویسنده گان، شاعران، محقیقین ادبی و فرهنگی و استادان ولایات مختلف کشور حضور داشتند، ابتدا داکتر محمد حسین یمین به نمایندگی از دیگران، در خصوص ادبیات و فرهنگ ملی مخصوصا جشن ملی نوروز صحبت نمود.

رییس جمهور غنی نیز طی سخنانی خطاب به اشتراک کنندگان مراسم گفت: شما در عرصۀ تقویت فرهنگ افغانستان تلاش نمودید و در شرایط دشوار بخاطر نهادینه ساختن فرهنگ ملی خدمات ارزنده انجام داده اید و در زمینه تقویت فرهنگ ملی تلاش ها و نقش شما کمتر از نقش اردوی ملی و محرکین اقتصادی نیست.

رییس جمهور غنی زبان های دری، پشتو و ازبکی را از جمله زبان های مهم افغانستان دانست و خاطر نشان کرد: من به تمام زبان های که تاریخ بزرگ و آینده درخشان دارند افتخار می کنم و زبان های مختلف محلی افغانستان نیز باید بگونه اساسی تقویت گردد تا هر شخص بداند که هویت های محلی بخشی از فرهنگ بزرگ ما است.

رییس جمهور غنی افزود: دانشمندانی مانند الفت، انگار و غبار مفکوره های ملی داشتند و بخاطر انکشاف این مفکوره با وجود مشکلات حاضر بودند که در بند بمانند و از برکت آنان برای نخستین بار دموکراسی مطرح شد.

رییس جمهور گفت، قبلاً میان تولید فکر و زندان فاصله کم بود و اکنون امیدوارم که شما انرژی عظیم خود را برای ساختن ملت وقف کنید.
وی اضافه کرد که امروز ملت و دولت از هم جدا نیستند و قانون اساسی ما آرزوهای بزرگ فرهنگی افغانستان را در چوکات اساسات فکری و به دستور العمل دولت مبدل کرده است.

رییس جمهور از ایجاد صندوقی جهت کمک به آثار قلمی و فرهنگی خبر داده ابراز داشت: به منظور تقویت آثار قلمی، فرهنگی و باستانی صندوق ایجاد خواهد شد که امسال برای نخستین بار آثاری که انعکاس دهنده فرهنگ ملی ما ترمیم خواهد شد و همچنان با اشخاص برجسته بخاطر انکشاف مفکوره های طولانی مدت دیدار و مشوره می نمایم.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است