کشف معدن یک تریلیون دالری در کشور
وزارت دفاع آمریکا از کشف یک معدن با ذخایر فلزات لیتیوم ، آهن، مس، کبالت و طلا به ارزش یک تریلیون دالر در جنوب و شرق کشور خبر داد که بهره برداری از آن می تواند کشورمان را به یکی از مهمترین کشورهای معدنی جهان تبدیل کند 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۴۴    ۱۳۸۹/۳/۲۴ کد خبر: 11294 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper )، وزارت دفاع آمریکا پنتاگون از کشف یک معدن با ذخایر فلزات لیتیوم ، آهن، مس، کبالت و طلا به ارزش یک تریلیون دالر ( 1.000.000.000.000 دالر معادل 58.300.000.000.000 افغانی) در افغانستان خبر داد.

اين معدن عظیم که سرشاز از مواد معدني می باشد توسط گروهي از مقام‌هاي پنتاگون و زمين شناسان آمريكايي كشف شده بیشتر در مناقط جنوب و شرق کشور که هم مرز با پاكستان می باشند،قرار دارد. که گفته می شود اين ذخاير كه رگه‌هاي عظيمي از آهن، طلا ، نيوبيم و كبالت نيز جزو آن است، به اندازه يي است كه مي‌تواند افغانستان را به يكي از صادركنندگان عمده ي مواد معدني جهان تبديل كند.

براساس اين گزارش، گروه كوچكي از زمين شناسان آمريكايي و مقامات پنتاگون اين ذخاير را به كمك نمودارها و يافته‌هايي كشف كردند كه توسط كارشناسان معادن اتحاد جماهير شوروي در زمان اشغال افغانستان توسط نيروهاي اين كشور در دهه ي هشتاد میلادی گردآوري شده بود.

هرچند گفته می شود اطلاعات این نمودارها توسط برخی انجینیرهای افغانستانی در اختیار نیروهای آمریکایی قرار گرفته است . بدین منظور که این زمین شناسان افغان به منظور حفاظت از اين نمودارها در طول هرج و مرجي كه پس از خروج نيروهاي شوروي در کشور پديد آمد، نمودارها را به خانه هايشان برده بودند و اکنون پس از 30 سال جنگ آن را نه در اختیار نیروهای دولتی، بلکه در اختیار نیروهای آمریکایی قرار دادند.

متاسفانه وزارت صنایع و معادن کشور طی هشت سال گذشته نتوانست این اطلاعات را دسته بندی نمایند، اما اکنون پس از همکاری متخصصین داخلی با نیروهای آمریکایی و روسی این معادن دوباره شناسایی گردیده اند.

ژنرال دیوید پتریوس فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا در خاورمیانه در این مورد گفته است: هر چند اگرهای زیادی درباره این معدن وجود دارد، اما مطمئنا ذخایر زیادی در آن موجود است به نحوی که می تواند کشور فقیر افغانستان را به یکی از مهمترین کشورهای معدنی جهان تبدیل کند.

به گفته آگاهان این مسائل، میزان لیتیوم موجود در این معدن به حدی زیادی است که می تواند افغانستان را همانند عربستان که در زمینه نفت بیشترین ذخایر را دارد تبدیل به یک بعد اقتصادی در دنیا کند.

براساس این گزارش ذخاير بالقوه ي ليتيوم افغانستان به اندازه ي ذخاير كشور بوليوي است كه درحال حاضر بزرگترين ذخاير شناخته شده ي جهان را داراست.ليتيوم ماده ي معدني كليدي است كه در باتري‌هاي قابل شارژ و نيز هرچيزي از تلفن‌هاي همراه و لپ تاپ گرفته تا خودروهاي الكتريكي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

آنچه که مسلم است اینکه دولت افغانستان در حال حاضر زیر ساختهای مناسبی برای استخراج این معدن ندارد از همین رو سالها طول می کشد تا این معدن به بهره برداری برسد. ولی این ثروت نهفته که شاید بسیاری از خواندن رقم آن عاجز باشند می تواند رقابت کشورهایی چون هند، چین و روسیه را برای افزایش حضور در کشورمان به منظور استخراج لیتیوم افزایش دهد.

همانطور که قبل از این بزرگترین معدن کشف شده مس یا همان معدن مس آینک در جنوب کابل ، توسط دو شركت چيني با سرمایه ای بالغ بر چهار ميليارد دالر مورد بهره برداری قرار گرفته شده است.

هرچند مقام‌هاي آمريكايي بیان نموده اند که محترم حامد كرزي رييس جمهوری اسلامی افغانستان را اخيرا درجريان خبر اين يافته‌ها قرار داده اند اما هیچ خبری مبنی بر صحت این موضوع از سوی دفتر ریاست جمهوری نشر نیافته است که این قضیه جای بسی تاسف دارد.
زیرا زمانی که رئیس دولت یا معاونینش موضوع به این مهمی را به اطلاع همگان نرسانند، و یک روزنامه غربی این اطلاعات را فاش نماید، مردم هیچ امیدی نسبت به عایدات این معدن طبیعی ندارند در حالیکه تنها رنجها و سختی های این کشور تا کنون نصیبشان شده است.

اگر واقعا مسئولین کشور برای یک بار هم که شده در این زمینه دلسوزی به خرج دهند و فقط به فکر منافع خود نباشند، می توان امیدوار بود که به زودی دیگر کشورمان محتاج کشورهای غربی نخواهد بود و مستقل خواهد گردید.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   شاید این گونه خبر ها بتواند بارقه امیدی از فردای افغانستان را در دلهایی نومید روشن کند.

>>>   البته این یک بخش کوچک معادن کشور است که کشف شده است. اگر ما یک دولت دلسوز داشته باشیم دیگر هرگز محتاج و فقیر نخواهیم و مانند عرب ها در قصر های مرمرین زندگی خواهیم کرد . این سرمایه بزرگ به تناسب نفوس افغانستان خیلی زیاد است یعنی یک هزار ملیارد دالر واقعاً رقم قابل ملاحظه است خدا کند با غور بیشتر در این مورد برخورد شود و مانند سابق به باد فراموشی سپرده نشود. این یک واقعیت است که ما ظرفیت استخراج انرا نداریم اما کمپنی های زیادی است که انرا به بالاترین مفاد برای ما استخراج مینماید.

>>>   سلام : برادران من دیگه کار نمی کنم وضع ما سکه شد نان مان در روغن است فردا خودم را به کابل می رسانم پیاده و سواره سهم منو کسی دست نزنه تا خودم بیام !!!
سردار از ایران

>>>   امیدوارم دولت افغانستان با توجه به اسن مسئله مهم تمام تلاش خودرا بکار گیرد وبه بهترین شکل از این فرصت بدست آمده در راستای ترقی کشور عزیزمان بالخصوص اقتصاد آن استفاده کند.به امید سرافرازی افغانستان درسرتاسر گیتی
حسین

>>>   بعد از این ما هم فدرالی مناطق جنوب را میخواهیم.

>>>   این آقای کرزای اصل" هم ازشنیدن این خبر خوشهال نیستند چونکه اگرمردم اطلاع ازاین ماجراداشته باشد سود برای خانواده وبرادران کرزای ندارد.
دولت آقای کرزای فاسدترین دولت درتاریخ موأصر افغانستان هست وخواهدبود.
ودود: ازایران اسلامی

>>>   خاک ما داراست اما شخص خدمتگار کو؟
پر زگوهرهاست اما صــادق وغمخوارکو؟
کـــــــشور با آفتاب وآب وخاک پر ز زر
آن که برگیرد ثمر زین روضــــه پربارکو؟
دره ها زیبا، کوه ودشت وصحرابی نظیر
لیک یکتن راضی وازعــدل برخوردارکو؟
باهمه زیبایی مردم ز آتش دویی حــزین
آن دلی را کونباشد گل ، به دیـــده خـار کو؟
مهرخاور ابر، نامردمی ها پوشیده است
یکتن ازظلمت پرستان زین عمل بیزار کو؟
روبـــهان بگرفته جای نره شیران وطن
این چنین است حال یاران ،همت وایثار کو؟
جنت خاک خراســـــــانم بدست اجنـــبی
آن کعبـــــــهِ ملک مرا آن صفدرکردار کو؟
آتـــــش دویی نموده خانه وخلقم تبـــــــاه
آن که این آتــش نداند زان سوی ابحـارکو؟
از قضا تا دفتر ودیــــوان ومکتب اجنبی
دایی بهتـــــر زلطــــف مادر غم خـوارکو؟
دشمن خلق جهان امروز جانی تر ز پیش
آنکه این آفات شناســـــد با دل بیـــدار کو؟
چرخ دون راطبع از روزازل دونپروریست
یک شهِ خود اختــیار، یا حاکم بیــــدارکو؟
دورانگریزان وروسان رفت، اکنون نیوکان
آنــکه غیراز نفع خود خواهــد درادوارکو؟
باهزاران قتل وخون دم ازدموکراسی زنند
دوستان !زنجـــیر کو؟ آن تسمه وافسارکو؟
حال این عالم نموده ســاده لوحی ها خراب
غیر خون وقتل ودزدی ، کار استکبار کو؟
اتحــــادِ با( وفا) باشــــــد دوای رنــــج ها
آن که نادم بوده زین معجزه در ادوار کو؟

>>>   از بركت عيسي مسيح است كه چنين زخايز عظيم در كشور خوب ما افغانستان تازه پيدا ميشود وگرنه پيش از اين چرا پيدا نمي شد.
اچگزي يگ مسيحي غريب افغانستان از سويس

>>>   بدبختی افغانستان بیشتر می شود .

>>>   مورچه چیست که کله پاچه او با شد... افغانستان چیست که معدن او با شد... ده افغانستان از دستکه بارود و بم زیاد استعمال شده که حالا خاک ای وطن ره در مایکرسکوپ و لابراتوار عجیب و غریب نشان میته..
ما مردم افغانستان به همین چیز ها که دل مانرا خوش نکنیم به چه چیز دل خوده خوش کنیم؟
لالای وردکی

>>>   بزک،بزک نمیر که جو لغمان میرسد.

>>>   خدا به دادش برسه
گمان نكنم بعد ازاين ديگر اميدي به رهايي اين ملت ستم ديده باشد

>>>   زنده باد وطن. اما حیف که دولت و حکومت ما نه مفکوره ملی دارد و نه استراتژی ملی . لعنت به حکام و سران خاین.
جمیل هزاره

>>>   واقعاً خوشخبری بزرگ است برای افغانستان بیچاره!
بلی حالا فهمیده شد که جنگ برای چه در افغانستان جریان دارد!
ای مردم والا و مقدس افغانستان، بیاید هر یک مان برای بهبود افغانستان صادقانه کارکنیم، ای مقامات دولتی به فکر پروژه های بزرک معدنی (لیتیوم) باشید تا افغانستان خود کفا گردد.
زنده باد افغانستان لیتیوم دار!!!!!! زنده باد مردم غم دیده و بیچاره ما!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
افق

>>>   افغانستان از نظر معادن یک کشور بسیار غنی به شمار میرود و از جمله این معدن نامبرده با ذخایر که کشف شده در راه بهبودی و باز سازی مملکت مصرف شود تا اینکه مردم افغانستان از بیچارگی رهای یابد.
-ح.ن

>>>   تشکر، اما برای استخراج ان نیز باید همکاری کنند
بابه گک
کابل

>>>   بسیار خبر خوش است خداکند که پاکستان ازین خبر نشود که نشود عملیات خود درافغانستان توسط همکاران خویش دیگر زیادتر نکند.
محمد قاسم صادقی
ازپلخمری

>>>   این جا وقت آن رسیده است که از روی وجدان وغیرت افغان بودن، رئیس جمهور باید کناره گیری کند، و اعتراف کند که این سروصدا های ضد آمرکائی که می کردم صرفأ برای منحرف کردن اذهان مردم خودم بود وآنهم به مشوره همین آمریکا بود. ودر ضمن اعتراف کند که هیچ سلاحیتی در اختیار ندارد که حتی پژوهش های زمین شناسان آمریکائی از وی پنهان نگهداشته شده است، واینک یک روزنامه این رویداد بس مهم را افشا می کند.
بسیار جای تأسف است که هنوز هم فریب این گونه اشخاص عوام فریب را می خوریم.
کریمی

>>>   اي كاش فعلآ اين راز ها افشا نميشد و گنجينه ها و ثروتهاي ما در زيرخاك پنهان ميماند تا كشورهاي همسايهما فعلآ خبر نميشدند.
مجاهد

>>>   اصلا فلسفه حضورنیروهای بیگانه کشف وغارت این گونه معادن وسرمایه های ملی کشورماست وقتی کشور یک مسول دلسوز ندارد وهمگی به فکر پول وپارتی باشد طبیعی است کشورهای غربی که دربه غارت بردن سرمایه های ملی کشورهای مستضعف نظیر کشورهای آفریقای عربی و... ید طولای دارند وارد صحنه شده واین کاررا به راحتی انجام میدهند.وهمین است که کشورما همیشه باید دستش به طرف این وآن درازباشد ویک تعداد انسانهای بدبخت فقط به فکر حملات انتحاری باشد که نتیجه اش فقط کشتن مردم بی دفاع اعم ازمردوزن وکودک وپیر وجوان است وبس .ومسولین هم فقط به فکر پر کردن جیب های نامیمون شان هستند . نمیدانم تکلیف مردم ملکی چیست

>>>   این کشور را به امریکایی ها فروخته اند
دولتمردان ما هیچکدام صلاحیت بهره برداری از این معادن را ندارند
برای خود و ایندگان متاسفیم
میترا دانشجوی عولم سیاسی تهران

>>>   دوستان هموطن برگرديد به كشور اين كشور نيازمند شماست
بايد هم طالبان را نابود كنيم هم خارجي ها را بيرون
با هم متحد باشيم
تا كشوري بزرگ داشته باشيم بزرگتر از خيلي از كشورهاي منطقه كه با تكيه به منابعي كه خدا به اونها داده به قدرت رسيده اند

>>>   او لیا ی امور !
به لحا ظ خد ا و روز محشر د ست بکا ر شوید تا از ین نعمت خداو ندی استفا ده در ست صورت یگرد و برای تما می مردم فقیر - تهی دست مظلو م و اکثرا" بیما ر این کشور در همین امروز و فردا بدرد بخور د تا قیا مت چرا زیر زمین دفن بما ند ؟
بهتر ین فر صت کا ر و غریبی نیز نه تنها برای مردم کشور خود ما بلکه برای طبقه کا رگر کشور ها ی منطقه نیز فرا هم میشود احا لت کشور ها ی خلیج را ببینیند اگر بو اقعیت کا رشود و منا صفه مفا د ان نیز برای مردم افغا نستا ن برسد در سطح زندگی مردم صعود قا بل ملاحظه بو جو د میا ید .
خو شحا ل لغما نی

>>>   زنده باد افغانستان همرای دوست های غربی اش و معادن سرشارش.

>>>   سلام به همه
متحد بودن در افغانستان یک کار آسان نسیت برادر
تا وقتی متحد میشویم که مردم افغانستان اتفاق را مراعات نمایید
این گونه نباشد که من بگویم تو هزاره هستی و توبگویی که تو تاجک هستی اصلا نی .
متحد شدن در افغانستان مشکل است
حسیب الله از پلخمری

>>>   هیچ گونه مفاد عملی از این روزنه امید تا زمانیکه کرزی و برادرش و باند شان در قدرت است به دست نمی آید. لاشخور ها همین حالا در حال پرسه زدن هستند. چینایی ها میخواهند داخل بازی شوند و برادران کرزی جنگ سالاران میراث خواران جهاد و بقایای قهرمانان حق میخواهند. طالبان تا آخرین قطره خون خواهند جنگید تا مانع دسترسی خازجی ها شوند . عساکر ناتو و امریکا خون شانرا میریزند تو گویی اینها سزاوار اولین مرمی هستند. اصل مسله این است که برای افغانها هیچ چیزی نخواهد رسید. زندگی آنها تغییر نخواهد کرد .صرف 5% انها سرمایه دار تر خواهد شد و متباقی 95% در فقر خواهد ماند. و همین طور دوام خواهد کرد.
بصیر

>>>   سلام دوستان
ما کاش معدن نمی داشیم ولی آدم می داشتیم . معدن ازقدیم داشتیم ولی آدم نداشتیم و حال هم نداریم و همه را آدم دارها
می برد . ژاپن را نگاه کنید دنیا گرفته معدن اش همان بچه خوردش است و ما معدن از قبل داشتیم و تشنه لبان میگردیم آب ما به خارج می رود که هم نان است هم برق است هم طلا اس هم .................فقط جهاد را بلد هستیم از نوع خرابی و
کشتن مردم مظلوم بیگناه یگ نفر پیدا نمی شود بگوید که درس همه چیز است
احمدزاده از ناروی

>>>   سلام بر هموطنان پا برهنه و بی خانمان که همه چیز دارند ولی در حقیقت هیچ چیز ندارند! کشور ما در گذشته از جهات مختلف بی نظیر بود. تمدنش بی نظیر بود، فرهنگش بی نظیر بود زمانی مهد علم و دانش و ادبیات فارسی بود. حکومت های نیرومند و داشت. دانشمندان بزرگ را در خودش پرورش داد . اما یکباره چه شد که همه اینها به باد فنا رفت و اثری از اینها در کشور دیده نمی شود . چیزی که امروز در کشور خود نمایی میکند خشونت، آدم کشی، ذلت ، ذبونی در برابر بیگانگان، دشمنی با همدیگر، خود فروختگی و... می باشند. و باز صبیعت کشور ما مستعد برای انواع مسائل اقتصادی میباشد و در دنیا کم نظیر است لکن چه سود؟ استعداد زمینهای زراعتی ما را که همه دولت ها با چشم دیده و می بینند ولی هیچ کار مثبتی در این حوزه انجام نشد. آبهای کشور را می بینند که بلا استفاده از کشور خارج می شوند و هیچ سد و بندی ساخته نشد! مگر در اسخراج معدن آهن آجیگک که سالها پیش کشف شده بود چه کاری انجام دادند؟ امروز که این معادن بزرگ توسط آمریکاییها آن هم توسط سازمان سیاه کشف گردیده از دست سرمدارن کشور ما چه کاری ساخته است؟ این معادن هم همان سر نوشت کل کشور را خواهد داشت و هیچ سودی برای مردم بیچاره ما به بار نخواهد آورد. بهترین هایش را همانهایی که کشف کرده اند به جیب خواهند زد پسمانده ها و تفاله هایش نصیب سردمدارن کشور خواهد شد و دود و گرد و خاکش چشمهای نازنین ملت را کور خواهد کرد.
زابلی

>>>   بیادر ها امو حق مره جدا کنین و نقد برم بتین مه ره دگه به شما کاری نیست.تا که نیرو های نظامی اشغالگران در این وطن اند چیزی از ای معادن به ما نمی رسد.

>>>   بیدار شو ای کرزی و وطنفروشان و مردم کشور مظلوم ما تا به کی خوار زار باشیم در حالیکه چنین سرمایه های بی نظیر را در این خطه پاک سرزمین خود داریم.

>>>   اچگزي مسيحي افغان.
پشتون انتهاري و وهابي كم بود كه ما پشتون مسيحي نيز داريم اي واي ديوانه شدم از دست اين قوم

>>>   مردم دلش بنام این معدن خوش است و اگر معادن وطن استخراج شود باز همان اش و همان کاسه .
شما خیال نمودید دولت به فکر مردم غریب و بیچاره هست .
هرگز ناصر

>>>   فكر مي كنيد چرا آمريكا اين قدر به افغانستان لطف مي كند براي اينكه روزي اين معدن را از خود كند كشور هاي همسايه نمي گذارن كه افغانستان پيشرفت كند
ستايش مهاجر مقيم ايران

>>>   خداوند همه چیز بما داده بغیر از عقل
farhad

>>>   خاک برستان غربی های برایتان هیچ موقع دوست نمی شوند این را من نمی گویم خدا در سوره بقره در قران می گوید . آنها فقط به خاطر منافع خودشان کار می کنند و برای پیشبرد خودشان شما را در ظاهر کمک می کنند که این کمک نیست این تیشه به ریشه شما زدن است.
ای مردم مسلمان افغانستان از خواب غفلت بیدار شوید

>>>   برادر گرامی اچگزی مسیحی .توکه مسیحی شدی تره به خیر و برکت دگه چی .تو شناختی از خدا ی یکتا نداری واز عیسی ابن مریم نداری .این همه نعمت خدای یکتا ,خدای عیسی است
با احترام دوست دار خدا و قران و محمد و اسلام ان از امریکا

>>>   دل تان را خوش نکنید مگر اخبار را به دقت نخواندید که نوشته بود نظامی های امریکایی این معادن را کشف کرده اند و انهم جند تا خلقی و پرچمی بآنها کمک کرده و توپوگرافی و نقشه های جیالوژیکی را بدسترس آنها گذاشته اند- اکنون این معادن و صد ها معادن دیگر در ید قدرت امریکا است و برای کرزی پوچاق را هم نمیدهند ! ما وشما را که امریکا - ناتو- طالب- گلبدین و آی اس آی پاکستان که در شمار کشته شده گان گرفته اند!!.
با به گک اصل

>>>   ازمیتراجان عزیز خواهیش میکنم ناامید نباشید ناامید همیشه شیطان است.مابه نظرات تون احترام قائلیم
شاید بعداز حامدکرزای کسی پیدانشود که نوکری i s i پاکستان را بکند
.بعدازاین یکی بتواند برای ملت ظلم دیده سی ساله افغان کمک کند.
ودود جان ازایران اسلامی

>>>   این خبرها از یکسو دلخوش کن هستند، و الی از سوی دیگر میترسم انگیزه ی دیگری شود برای بلاخوران داخلی و جهانخوران بیرونی ، بخصوص برای انگریز زاده های پاکستانی که گفته میشود اینهمه ذخایر خداداد در بنا گوش شان قرار گرفته است . حرص و طماع جهانخوران سرمایه و استعمار تا آنجاست که در هراسم بهمین منظور حتا جغرافیای منطقه را تغییر دهند، " کشورکی" در آنجا ایجاد نموده دلقک فروخته شده یی را در رأس آن بگمارند و آنهمه ذخایر را از زیر ریش او و " تیم کاری" اش بارزده بیرون کشند. ملت درد مند، رنجور، زحمت کش، محروم و مظلوم افغانستان سالهای طولانی همه چیز داشته ، ولی هیچ چیز دراختیارش گذاشته نشده . پس، امید که این خبر های خوش با ایجاد یک دولت ملی - مردمی - آزاده - مستقل- باهمت - با غرور و با صلابت درکشورعزیز ما توأم گردد.
کریم

>>>   سلام به هم وطنانم بیگویم که کاش خداوند به جای این معدن
برای ما عقل میداد اتحاد میداد تا این وضع را نداشتیم
ضیا از اصفهان

>>>   سلام دوستان
به آقای سردار از ایران باید بگویم که خودت را زحمت نده .
این معادن کشف شده مال افغانها است . نه مال تو و .......
تو اول نوشتن فارسی و گپ زدن فارسی را یاد بگیر بعد دیگران را
مورد تمسخر قرار بده.
مهاجر بیوطن از شهر مسکو

>>>   کسی که خود را مسیحی قلمداد نموده !
1- اینکه بصور ت قطعی نا م - تخلص و مکا ن تقلبی و دروغ محض است .
هر کسی که استی انسا ن بسیار ...... استی و یا هم از طرف دستگا هها ی نشر مسیحیت گما شته شده ائی و به هیچصورت پشتو ن بوده نمیتوا نی .
2- اگر لوده و بی عقل نبا شی هیچکس در کشور ی ما نند سو ئیس غریب بوده نمیتوا ند .
باز هم اگر از عقل پیا ده نبا شی و تو در سو ئیس با شی که یقینا" تا حا ل از جغرا فیا ئ آن نیز خبر نداری و تا بیعت حا صل نموده با شی پس تو را به کشور افغا نستا ن چکا ر که آنر ا هنوز هم وطن خود میدا نی .
با احترام
بنده خدا امت خا تم الا نبیا ء حضرت محمد "ص"
الما س ستوری خیل از دیو ا س سو ئیس

>>>   برادران، اگر پشتون ها نمی بودن کشور را کی رهبری میکرید، شکر بکشید، اگر نی دنیا میفهمد که کی نقشه تجزیه افغانستان را کشیده بود.
بابه گک
کابل

>>>   ستایش خانم امریکا دارد چپاول میکند و افغانها متحد نیستند چه ربطی به کشورهای همسایه دارد....واقعا خیلی ....

>>>   یگعده . راست میگی اگر پشتونها نمیبود کشور را که رهبری میکرد و این را هم بداند که بصورت دخترها تیزاب پاشی میکند و مکاتب را اتش و سرک ها را ویران ودر یک کلمه وطن را خراب میکند . امروز وطن ما از سایه سر. سر دمداران پشتون از لهاظ عقب ماندگی در در جه پاین تر از سومالی هست و همسایه های وطن به کجارسید . افسوس که چشمان تان ملا عمر وری است . حقیقت را نمیبیند . ناصر

>>>   افغان مسیحی ندارد. دین مسیح با ورود مبارک اسلام منسوخ گردید
آن یکی اچگزی که خود را مسیحی معرفی میکند ولقب افغان میزند که اصلا نیست اگر واقعاً افغان باشد و چنین عملی را که اورا راهی دوزخ خواهد کرد پس دیگر افغان نیست
وبرادر ما که ادعای نبودن فقط پشتون ها را به مسیحیت مینماید باید با دقت برخورد کند و گپ خودر اصلاح نماند وقتی گپ مسیحیت در میان میاید حد اقل دیگر با تبعیض سخن مگوئید
برادر دانشمند شما خراسانی

>>>   لعنت خدا غضب خدا برانعده افغانان مشرک که بخاطر پوند و دالر دین و ناموس خود را به مشرکین فروختند ما بتمام پیامبران خداوند لایزال و لاشریک ایمان داریم و در بین شان هیچ فرقی قایل نیستیم هرکسی که دربین پیغمبران خدا فرق میکند کافر است .اما افتخار برماست که مابهترین دین و بهترین پیغمبر داریم وان دین دین مقدس اسلام است و بس و پیغمبر بزرگوارمان محمدصلی الله علیه وسلم میباشد ما بحضرت عیسی علیه السلام بی احترامی نمیکنیم واین خزاین که در زیر زمین قراردارد از آن خداوند یکتاست که مثال وشریک ندارد.
اولا بر او اچگزی از خداوند یکتا طلب هدایت و دوباره مسلمان شدن را دارم که خدا هدایتش کند که باردیگر به دین اصلی خود که دین مقدس اسلام برگردد اگر قابل هدایت نیست خدا تباهش کند و در زمره اهل دوزخ حسابش کند آمین .
هرکسی که بنام .... عیسوی شده خدا بشرمانیش و خدا رسو ایش کند
این متجاوزین بخاطر چی بافغانستان این قدر لشکرکشی کرده
و چرا در افغانستان اینقدر علاقه زیاد دارد در حدود سی سال است که در وطن ما افغانستان جنگ و در بدری است همه بخاطر بدست اوردن ذخایر زیرزمینی خاک ما است

>>>   نوش جانت امریکا معلوم نیست پیش از این چقدر بردی و در اینده بقیعه اش را هم خواهی برد
اسحاق ایران

>>>   با سلام به هموطنان عزیز
کشور عزیز ما افغانستان به لحاظ موقعیت جغرافیایی خاص خود از ذخایر عظیم زیر زمینی و معدنی بر خوردار می باشد و این نمونه که توسط زمین شناسان کشف شده است به اصطلاح یکی است از هزاران ... اما ای کاش دولت ما مدیریت و تخصص کافی را در زمینه کشف و استخراج منابع به صورت تخصصی و اندیشمندانه را می داشت که از آن برای پیشرفت عادلانه و سرتاسری در تمام جهات استفاده می کرد به امید آن روز
یک هموطن

>>>   بايد كرزي از الان دست به كار شود رايزني را با امريكا.را براي بدست اوردن سهمي از ان معدن تا دير نشه

>>>   این ها هم اشتباه میکنند در افغانستان بیشتر از این ها است قیمت معدن لیتیوم آن تنها لیتیوم که بیش از 100 ها ملیارد دالر ارزش دارد مردم افغان باز فریب میخورند.
دکتور احمد پویا متخصص زمین شناسی

>>>   برادران باعقل مسلمان و مجاهد ! اجكزي جواب خود را خود خواهد داد . شما كوشش كنيد كه خود مثال خوب إز اسلام و اسلاميت باشيد . تا ديكران هم إز دين شما فرار نكنند .
شما مجاهد زادها كه كشور را صد ها سال به عقب كشانديد ، تمام سرمايه ملي ومدني اش رابه تاراج برديد وهنوز هم سخن إز دين و اخرت ميزنيد ، ............!!! برادري كريخته ازراكت و انتحاري شما
حميد إز المان 

>>>   لعنت خداوند بر تمام کسانیکه به نام این و آن دربین مردم ما نفاق میاندازند.

>>>   میرسد ایام وصل توزهجران غم مخور.مبارکباد

>>>   سلام عزيزان
افغانم و افغانم محتاج جرعه آب ولقمه نانم
به روی گنج خوابيده خشــــــــک است لبانم
گر هزاره يا تاجکم ويا ازبک يا پتــــــــانم
از پدر پدر درين ملکم بي شک که افغــــانم
گر نخوانمت افغان ور تو نـــــخوانی افغانم
پس ملک بی صاحب است جنت افغانستانم ؟
در هفـــــــــــــــتمين سماء شد ناله و فغانم
سيلی خود به روی خود زنم شاکی ازين و آنم
دستم هست سرخ به خون هم کاسه و هم خوانم
خود کشم بيگــــــانه پرورم از بس که نادانم
عزيزان اگر اشتباۀ شده به بزرگواريتان بنده را ببخشيد .
وسلام برادر تان ملنگ

>>>   انشا الله که افغانستان آباد شود
اول باید خارجی ها بیرون شوند...
....................
به یاد داشته باشید اگر مواد خام معدنی مانند لیتیوم اورانیوم و...را صادر کنید
باید فراورده های آنها با چند ده برابر قیمت وارد کنید
مانند باطریهای لیتیومی
آن اورانیوم هم امریکا تبدیل به سوخت رئاکتورهای هسته ای یا بمب های اتمی هیدروژنی و...می کنه
در پناه خدا....

>>>   فکر کردید که این همه دعوا بر سر طالبان بوده؟ نه آقاجان. گاز و لیتیوم و ثروت... خدا به دادتان برسد. دعوا بر سر لحاف ملاست. مگر ایران که نفت و گاز و معدن دارد را نمی بینید؟
یک ایرانی هجرت کرده به آمریکا

>>>   برادر گریخته از راکت
شکر می کنم به این که همینقدر احساس در وجودات هست که از عیسوست ویهودیت تمجید نه نموده وبخاطر قبول شن کیس ات به این ادیان رجوع نه نموده یی.سخن دراین است شاید که شما درافغانستان پیرو مکتب مارکسیزم ولینینزم وماویسم بودید که بااین قباحیت به کلمه پاک مجاهد توحین مینمایید شکر است که درالمان پهلوی سایر هم مسلگان نممسلمان خود قرارد داری وشما بودید کهمردم مارا خاک ما را به این سرنوشت دچار نمودید اگر ماماهایت (قشون سرخ شوروی)را دعوت به قتل برادرت هموطن نمیکردی این حالت بر سر این ملت نمی امد واگرشما برای روسها خوش خدمتب به قیمت خون ابرو وعزت هموطن مسلمان نمیکردی این حالت به این وطن نمیامد شماهستید تا روسها بود به دهل انها میرقصیدیت وامروز به المان پناه برده اید شما بودید به مرشد تان کارمل لعین که میگفت(مرگ برامپریالیزم جهانخوار امریکا )ولی امروز به دامن همان امپریالیزم سقوط نموده اید وشمارا به این کشور جی کار باده بالاکن به سرسلامتی همکاران یهودیت پیک بیچنگان وبیرقص وهمرا بافامیل دردیسکوتیک ها با عیش تمام سپری کن وبس.
مگر زور مردم مجاهد مارا دنیا دید که به نیروی وتوکل به خدا نیروی سرخ شوروی را به زانو دراورد درست که این حرف حق برای شما تلخ است وشرم اور ولیکن شما از هموطن عیسویت ویا یهودیت که گاه وبیگاه شاید در کلیسا یکدیگررا ملاقات میکنید بگویید که ازبرکت کی غیرت کی شهادت کدام مردم دوالمان به یک المان تبدیل شد این مردانگی شیران افغان است که تاریخ دنیارارقم زده واین عقل شما این رانمیپذیرد همانادراولبرایت تذکردادم که از عقده که درمقابل اسلام ومردم مسلمان ما داری نشات میکند دیگر چیزی نیست واینکه درالمان هم زندگی مینمایید اینهم ازبرکت خون مردم ما وغیرت مجاهدین افغانستان است .ورنه شما بودید وماسکو
ازکابل

>>>   استعمار یک تریلیون دالری دیگر برای کم ازکم 500 سال دیگر به افغانستان تبریک
دلداری

>>>   پشتونها مسلمانهای افراطی هست و بعض شان مثل اچیکزی مسیحی شده بطور یقین از ظلم طالبان بوده است .
مسلمان میانه رو معتدل برای مردم وطن خوب هست نه وهابیت طالبانی /

>>>   بهترین و قیمت ترین معدن انسان است احترام به حقوقش و به انسان بودنش.رابطه به معدن که زیر زمین بوده باید گفت حاصلاتش
صرف در ان وقت به مفاد ما و اولاد های ما خواهد بود که مایان از منافقت و تفرقه اندازی بین اقوام عزیز ما صرف نظر کرده و مشغول
سخنان شویم که اتحاد و همبستگی را بمیان اورد نه اینکه هم رشد اقتصاد را بخواهیم و هم تفرقه اندازی کنیم.

>>>   من معزرت میخواهم که ناو قت به این ادرس مراجعه کردم.
یگانه موضوع که در حال دیدن روان من را نا راحت ساخت وقلبا مایوس شدم. دیدن این برادر مسیحی افغان بود.
جوانان عزیز من کسی هستم که دین عزیز اسلام،قرآن،و پیغمبر ما حضرت محمد(ص) را به درستی شناخته ام و معلومات کافی در مورد این دین حق و کتاب کامل و پیغمبر اخرین دارم بناا ای برادر عزیز اگر دوباره به این سایت مراجعه میکنید. لطفا بردار عزیز من امت محمد(ص) هستم و اینرا برایت میگویم بیا و قران را مطالعه کن که عیس(ع) برای تو چه پیشنهاد میکند چرا از حقیقت فرار میکنید؟ ان کتابیکه 1400 سال شده است ثابت باقی مانده است. بخدا(ج)قسم یاد میکنم! اگر خدا را شناخته ایی پس به اوامر او گوش کن. و میگوید:آنانیکه بخدا و محمد(ص) ایمان ندارند همه بدوزخ میروند.در حال حاضر شخصی بنام عبدلکریم ذاکر نائیک این خود ثبوت برای حقیقت بودن قران محمد(ص) و اسلام است.
برو و هر سوالی که داری مطرح بکن، در غیر ان....به حال خود در روز اخرت افسوس میبری و ناله ها خواهی کرد بجای هم نمیرسد.
برادر تان عبدلوحید از پنجشیــــــــــــــــــر

>>>   اچگزي يگ مسيحي غريب افغانستان از سويس
این معدن از برکت عسی مسیح نیست بلکه از برکت خداوند متعال است.
کمی تاریخ افغانستان را مطالعه کن و ببین که این اولین معدن است یا پیش از این کدام معدن دیگری بوده یکی از آنها مس آینک است. این خبر در همین مطلب بالا بوده. و این همه اش از برکت خداوند متعال است.
از مسیح شدنت خودت که شاید قبل از اسلام بودنت هم کدام مفاد برای اسلام نداشتی اگر میداشتی مسیحی نمیشدی.
لطفاً در سوره مائده ایت سه را مطالعه نما که خداوند متعال دین اسلام را پسندیده نه دین مسیحیت را.
مجاهد از کابل

>>>   سلام من یک دانش امز هستم به نظر من کشور افغانستان تا در دست سودجویان بیگانه باشد به هیچ جایی نمیرسد اگر کرزی خان میخوانند بدانند که حداقل با یک قراردادی که توسط حداقل 15 کشور مطرح نظارت داشته باشند با امریکا ببندند ان هم از 4 قسمت سود فقط 1 قسمت به انها تعلق گیرد اول انکه فکر نمیکنم کرزی فکرش به ان چیزها کار دهد یا اون امریکا به فکر مردم فقیر افغانستان باشد

>>>   من بغير از طالبان ديگر به هيچ كدام تان باور ندارم وانها فقط به حكومت داري وقانون ميفهمند.
اچگزي مسيحي

>>>   اچگزی بهتر است بگویی از کجهای هزاره جات هستی؟

>>>   سلام به دست اندرکاران سایت
سپاس وتشکر می کنم ازخداوند {ج} که به ما این نعمت هارا ارزانی نموده است .
دوردسلام بر آنانکه وسله میشوند تا این نعمت خداوند پاک را برای خلق خدا آماده میسازند{اعضای دولت }
شاعر ی می فرماید .شکر نعمت نعمتت افزون کند .کفر نعمت از کفت بیرون کند.
نشود که ازاین نعمت خداوندی به صورت نادرست استفاده شود
R Z

>>>   سلام خدمت همه دوستان وقلم به دستان
راستی بسیار خوش شودم که به این سایت جامع دست رسی پیدا کردم . افغانستان دارای معادن زیاد است که تازه امروز بوجود نیامده ومامعادینی زیادراقبلانیز خبر شده بودیم
انچه مهم است این است که چطور ازاین نعمات خداوندی برای بلند بردن سطح زنده گی وابادی وطن عقب مانده خود استفاده نمایم . تاهمانند گذشته گان خود این ارزوی رادراخرت نبریم. البته من مطمینم که فقط بازحمت کشی وبه دست اوردن علم ووحدت ملی وصداقت کامل می توانیم معدانها راخود کشف واستخراج نمایم ودر غیر ان ..............
ع م ازکابل

>>>   بی .......... ایا مسح ا ین معادن را ساخته است یا خدا؟ این اقای که میگو ید به برکت عسی مسیح این معادن کشف شده است سوال من این است که مگر قبلا درافغانستا ن پیروا ن عیسی مسیح نبودند ؟چطورانوقت این معادن کشف نشد؟ اگرواقعا وجود دین مسیحیت باعث کشف ذخایر است باید در کشورهای که دین رسمیش مسیحیت است انواع واقسام معادن را شاهد بودیم

>>>   امیدوارهستیم این خبرواقیعت داشته باشد امالطف خداوند مهربان بی اندازه است پس شکی نیست که این معدن درافغانستان وجود دارد چون ذخایرافغانستان هنوزهم سرپوشیده است بنآ ازدولت مردان کشورتقاضا مینماییم تا درچنین مسایل مردم خویش را متیقن ساخته ودراستخراج آن سعی نموده تا هموطنان ما دیگر ازغم بیکاری به کشورهای بیگانه رو نیاوردند ومردم کشورهای بیگانه به طرف افغانها به دیده تحقیر آمیز ننگرند
ا.ع.غ.ر. ازولایت غور باستان

>>>   سلام به تمام دست اندرکاران سایت .
ازخداوند متعال بی نهایت سپاس گذارهستیم که بسیارنعمات فراوان را نصیب ملت افغانستان کرده است واین خبرجدیدراکه مطالعه نمودیم واقعآ خبر خوش برای ملت افغانستان است واینست که خداوند بزرگ یکباردیگرمارا متوجه اهمیت امنیت درکشورخویش میسازد اگرما افغانها که متشکل ازتمام اقوام ساکن درکشورهستیم دست به دست هم داده واز جنگ برادرکشی دست برداریم وهرفرداحترام متفابل رارعایت نماید ودربازسازی وطن خویش درهرسطح که هست سهم بگیرد دیگرمحتاج به هیچ کشورنخواهیم بود وآنست که افغانستان آزاد ومستقل میداشته باشیم که آروزی هرفرد افغانهاست.
همچنان ازدولت مردان کشورخواهشمندیم تا دراستخراج همچومعادن تلاش جدی نمایند.
بااحترام
رحیمی ازولایت باستانی غور

>>>   ایکاش کشورما صاحب میداشت تابه دربدری ونابسامانی آن رسیدگی میشد تاهرکسی مثل گرگ برای طعمه خودبه بهانه های مختلفچشم خودرا سرخ نمی کرد

>>>   من کسی هستم که حاضرم برای وطنم جان فدا کنم اما نمیدانم قدم اول را برای مملکتم چگونه بردارم ما افغانها همیشه از دیگر هموطنانمان توقع داریم تا به فکر مملکت باشند وتنها یاد داریم نظر بدیم و انتقاد کنیم وخودمان انگار نه انگار که از این مملکت هستیم یا نه . دلمان میسوزد به مملکتمان اما خودمان یک گام مثبت وخیلی کوچک برای آبادیش بر نمیداریم و همیشه از دیگران میخواهیم که آبادش کنند .بیا ای هموطن من و تو باصداقت شروع کنیم تا دیگر هموطنان وطنپرست نیز با ما همراه شوند.
رها

>>>   فرهنگش بی نظیر بود زمانی مهد علم و دانش و ادبیات فارسی بود. حکومت های نیرومند و داشت. دانشمندان بزرگ را در خودش پرورش داد . اما یکباره چه شد که همه اینها به باد فنا رفت و اثری از اینها در کشور دیده نمی شود . چیزی که امروز در کشور خود نمایی میکند خشونت، آدم کشی، ذلت ، ذبونی در برابر بیگانگان، دشمنی با همدیگر، خود فروختگی و... می باشند. و باز صبیعت کشور ما مستعد برای انواع مسائل اقتصادی میباشد و در دنیا کم نظیر است لکن چه سود؟ استعداد زمینهای زراعتی ما را که همه دولت ها با چشم دیده و می بینند ولی هیچ کار مثبتی در این حوزه انجام نشد. آبهای کشور را می بینند که بلا استفاده از کشور خارج می شوند و هیچ سد و بندی ساخته نشد! مگر در اسخراج معدن آهن آجیگک که سالها پیش کشف شده بود چه کاری انجام دادند؟ امروز که این معادن بزرگ توسط آمریکاییها آن هم توسط سازمان سیاه کشف گردیده از دست سرمدارن کشور ما چه کاری ساخته است؟ این معادن هم همان سر نوشت کل کشور را خواهد داشت و هیچ سودی برای مردم بیچاره ما به بار نخواهد آورد. بهترین هایش را همانهایی که کشف کرده اند به جیب خواهند زد پسمانده ها و تفاله هایش نصیب سردمدارن کشور خواهد شد و دود و گرد و خاکش چشمهای نازنین ملت را کور خواهد کرد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است