آصف آشنا: نظام باید تغییر کند
 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۱۱    ۱۳۹۴/۱۲/۷ کد خبر: 112520 منبع: پرینت

رهبران نسبت به مردم در مطالعات اجتماعی عقب مانده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، آصف آشنا کارشناس مسایل سیاسی گفت: مشکل ما از درون است.

وی افزود: قدرت سهم و حق مردم است و تا زمانی که شکل گیری قدرت و ساخت نظام براساس پروسه های دموکراتیک صورت نگیرد به جایی نمی رسیم.

آشنا تاکید کرد که دموکراسی در کشور به صورت نمایشی بوده است و افزود: مشکل نیز مشکل رهبران است زیرا مردم در 14 سال گذشته بسیار غیر قابل مقایسه نسبت به رهبران متحول شده اند و سطح مطالعات اجتماعی آنان رشد چشمگیر داشته است اما رهبران همچنان نسبت به مردم عقب مانده اند.

وی خاطر نشان کرد که اگر قرار است که افغانستان به فردای بهتر دست یابد، باید نظام تغییر کند و منطق تغییر این نظام باید تقسیم قدرت در نهادهای دموکراتیک باشد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ازقدیم گفتن که سنگ راکه بلندکردی وبلندنتوانستی ماچ کن بان سرجایش حالاهم تاهمه مردم ازگرسنگی وبیکاری ازیک طرف وگروگانگیری وکشت وخون طالب وداعش همگی نابودنشده بایدهردو ریس جمهورهم اشرف غنی وهم عبدالله هردویشان به خیر وسلاح مردم وکشورافغانستان قدرت راواگذارکنندوهمه مردم افغانستان درحقشان دعای
خیرمیکنند.هاشم

>>>   سی وچندسال است عقبمانی شعوراجتماعی کشوررامیدان جنگ ساخت دورازتصوربشریست که طی این مدت طولانی نعدادکثیری ازافرادنافهم مسلح میشودتامکتب بسوزاندمکتبی راقتل کند. این شعورعالی ودرک سباسی دریک قشرروشنفکری باقیست که اقلیت آن شامل محاربه است.
جنگ دامنه داراست چون هنوزاطفال مارابرده انتهاری تربیه میکنندگشنه هافقط برای لقمه نان درون آتش وحشیگری میرود
پس روشنفکراگربهبودآینده یاهوس دموکراسی داشته باشدبجای ارگ یامرگ شعاروطن یاکفن راسردهندتاشعوربالارود
وطندار

>>>   بزرگ‌‌ترين عيب پذيرفتن نام "افغان" بر تمام شهروندان افغانستان اين است كه درجه‌‌بندى شهروندى را در ضمير و روان شهروندان افغانستان دايمى و نهادينه مى‌‌كند. به صورت ناخودآگاه عده‌‌اى احساس افغان‌‌تر بودن نسبت به يك عده ديگر مى‌‌كنند. عده‌‌اى احساس اصلى بودن پيدا مى‌‌كنند و عده‌‌اى ديگر احساس پذيرفته شدن، تن دادن، فرعى بودن و ملحق شدن. به نظر من بحث روى هويت تحميلى افغان، بحث روى يك واژه نيست. بلكه در اينجا بيشتر بحث روى سلطه، سلطه‌‌جويى و تسليم شدن به سلطه و سلطه‌‌جويى است. قرارداد كردن روى يك هويت بايد منصفانه، معقول و انسانى باشد. به طور مثال با كدام منطق، "اوغو" ساختن هزاره با توجه به تاريخ رابطه "اوغو" و هزاره، منصفانه، معقول و انسانى است؟

>>>   طلاق در اسلام با وجود كراهتش ، مجاز است ، چرا در سياست هم چنين نباشد. در افغانستان حكومت هاى قبيله اين سرزمين را براى شهروندانش جهنم ساخته است ، طالب ، قاتل ، آدم كش و گروه هاى تروريستى و متحجر خود را در مقابل جامعه روشنفكرى غير تبار خودش ترجيع مى دهد و هر روز جامعه را به سوى آينده نامعلوم سوق مى دهند ، كه بازنده اساسى اقوام غير پشتون خواهند بود. آيا با چنين وضعى فلاكت بار كه سده ها است ادامه دارد مى شود ديگر به زندگى با همى باور داشت ؟ اين پرسش را بايد سرانجام از خود پرسيد . باور من اين است كه تا هنوز هيچ گروهى به گزينه جدايى و تجزيه تاكيد نكرده است ، ولى اگر چنين ادامه پيدا كند ، نسل جديد اين گزينه را بعيد نخواهند دانست. جدايى در چك و سلواك ، در يوگوسلاويا، سودان ،اندونيزى، در شوروى سابق و جا هاى ديگر ، راه را براى حل اختلافات هموار كرد و كشور هاى با ثبات را شكل داد. حتا در هسپانيا و كانادا وبريتانيا، مناطق اند كه به گزينه جدايى باور دارند.
افغانستان يك كشور جعلى است و حاكمانش در اين سيصد سال به ملت سازى و دولت سازى باور نداشته اند و عدالت اجتماعى در هيچ جاى از برنامه هاى شان مطرح نبوده است و اين روند ادامه دارد. جدايى بهتر خواهد بود اگر نتوانيم در كنار هم انسانى زيست كنيم . سر انجام بايد به مردم فكر كرد نه به كوه و سنگ ها.

>>>   این نظام فاسد و مزدور باید تغیر کرده ومزدوران یهود و نصاری برچیده شده و یک نظام الهی حکم فرما شود

>>>   من قبلأ مفهوم دموکراسی امریکایی را تشریح کرده ام. به نظر من ایجاد یک سیستم فدرالی به برقراری صلح و در نهایت پیشرفت وبهبود زنده گی مردم در آینده نزدیک موثر است. تعدادکشور هایی که ازین سیستم بهره برده اند کم نیست.
با عرض حرمت،
آزاده از نیم کره جنوبی

>>>   نظام بايد تعويض شود.

>>>   نام اوغانستان چه وقت و از کجا پیدا شد؟
احمد شاه درانی نام کشور را تغیر نداده۰
احمد خان ابدالی که یکی از کارمندان دربار نادر افشار بود پس از آنکه نادر افشار بقتل رسیده بود در سال ۱۷۴۷ میلادی (حدد ۲۷۰ سال قبل) در قندهار اعلان سلطنت نمود و خودش را امیر خراسان اعلام کرد۰
او یک دیوان اشعار (شعر های فارسی و پشتو احمد خان درانی)، و یک کتاب تاریخ بنام تاریخ احمد شاهی دارد که زیر نظر خودش در دربارش نوشته میشد۰
درهیچ یکی از این آثار تاریخی نامی از افغانستان نرفته و همیشه خراسان ذکر شده۰
شهاب ترشیزی شاعردربار تیمورشاه درانی در مورد انتقال پایتخت از قندهار به کابل در تجلیل از این عمل شاه آورده:
کابل امروز به آئین کیان جشن گرفت ء که نهد تاج بسرشاه خراسان تیمور
نام کشور تا زمان امیر محمد افضل خان پدر عبدالرحمن خان هم خراسان بود۰ امیر محمد افضل خان بنام خودش بنام امیر خراسان سکه ضب زده بود وآن سکه ها در موزیم ها موجود هستند۰
سپاه مشرق و مغرب بهم مفصل شد
امیر ملک خراسان محمد افضل شد
نام افغانستان در ابتدا توسط یک انگلیسی بنام Mountstuart Elphinstone و شاه شجاع در مورد این کشور گرفته میشد۰
واژه افغانستان بصرت رسمی نخستین بار در معاهده مثلث لاهور میان شاه شجاع، مکناتن و رنجیت سنگه، توسط انگلیس بکار برده شد.
سپس این واژه در نخستین قانون اساسی بنا برخواست انگلیس توسط امان الله تأیید گردید.
تعیین حدود افغانستان امروزی در حدود ۱۳۰ سال قبل در زمان امیر عبدالرحمن خان در نتیجه یک سازش بین برتانیه کبیر و روس تزاری آنوقت صورت گرفت۰
هردو دولت بزرگ استعماری دنیا این کشور جدید التاسیس را در بخشی از خراسان کهن بکمک دست نشانده های خود ایجاد کردند چون در آن زمان به یک منطقه حايل بین قلمرو هایشان ضروت داشتند۰
افغانستان یا افغانلند یک نام جعلی است که توسط انگلیس به این کشور داده شده۰ اسم اصلی این دیار خراسان است۰

>>>   نام افغان منحیث نام شهروندان کشور با جعل، ریا، و تهدید در لویه جرگه سال ۱۹۶۳ از طرف باند قومپرستان پشتون آن وقت و به همکاری ظاهر و کاکا هایش بالا مردم تحمیل شد۰ پشتون ساختن کامل کشور یکی از پلان های شوم آنها بود که تا به حال ادامه دارد۰ افغان، اوغان، پتان، همه نام های مترادف برای قوم پشتون هستند، و با هویت دیگر قوم های ساکن اصلی این دیار هیچ ارتباط ندارند۰ تحمیل نام و هویت یک قوم بالای قوم های دیگر خیانت ملی است، و خاموشی علیه آن هم بُزدلی و خیانت ملی میباشد۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است