نامه مردم مناطق مرکزی به رییس جمهور
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۲    ۱۳۹۴/۱۲/۶ کد خبر: 112500 منبع: پرینت

به نام خـداوند دانا و دادگر

نامه مردم مناطق مرکزی افغانستان به رئیس جمهور محترم و کمیته تدارکات ملی

اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ (مائده -8)
عدالت كنيد كه آن به پرهيزگارى نزديكتر است و از خدا پروا كنيد كه خدا بدانچه می‌كنيد آگاه است.

جلالتماب رییس جمهور ج. ا . ا و اعضای محترم کمیته تدارکات ملی السلام علیکم و رحمت الله.

همانگونه که شما در جریان هستید، ماسترپلان 20 ساله برق افغانستان در سال‌های 2012 و 2013م  به اساس پیشنهاد وزارت انرژی و آب و سروی و بررسی کمپانی معتبر آلمانی ساخته و آماده شده و در اختیار دولت افغانستان قرار گرفت ولی در این میان متاسفانه شرکت برشنا بدون اطلاع وزارت انرژی و آب و با یک اقدام غیرقانونی و فراتر از حوزه کاری خویش، در ماسترپلانی که با یک هزینه هنگفت از جانب متخصصان خارجی تهیه و آماده شده بود، دست اندازی کرده و مسیر خط انتقال برق 500 کیلوولت ترکمنستان را که مسیر بامیان-وردک به کابل بنا به دلایلی که در ماسترپلان موجود است ـ توصیه و ترجیح داده شده بود را تغییر داده و مسیری دیگری را برای آن پیشنهاد کرده است. کمپانی مطالعه کننده علاوه بر مطالعات میدانی و محلی که خود برای تعیین مسیر این خط کرده بود، به بررسی‌ها و تحقیقات شرکت کانادایی SNC که در سال 2010 برای عبور خط کاسا 1000 انجام داده بود نیز استناد کرده که حتی برای همان خط کاسا یک هزار که فعلا از مسیر خاواک پنجشیر عبور داده شده است، نیز مسیر بامیان-وردک مسیر خوب و مطمین خوانده شده بود.

جلالتماب رییس جمهور!
با توجه به این مساله که حضرتعالی دقت و توجهی ویژه‌ به کارهای فنی و تخصصی دارید و از جانبی هم می‌توانید شرایط و دلایلی که کمپانی‌های خارجی بر مزیت مسیر بامیان- وردک اشاره کرده بودند را خوب تحلیل کنید، برای تان شاید واضح شده باشد که اقدام شرکت برشنا و رییس سابق آن یک عمل غیرقانونی، مخالف با اصول تکنیکی و ایجابات شرایط اجتماعی و ملی است. شرکت برشنا تنها حرفی که بر این اقدام غیرقانونی خود دارد، هزینه اضافی مسیر بامیان وردک است که در این محاسبه نیز با اغراق و ابهام صحبت می‌کنند! بر فرض اینکه مسیر بامیان- وردک نسبت به سالنگ چند میلیون دالر بیشتر هزینه داشته باشد، آیا مناطق مرکزیی که حضرتعالی و ریاست محترم اجرایی، وعده شکستن زندان طبیعی آنجا را داده و رفع تبعیض از آن مناطق را به مردم مژده داده بودید، این حق را ندارند که چند میلیون دالر به خاطر تامین برق آنها مصرف شوند؟ این در حالی است که تمام دلایل فنی، تکنیکی و اجتماعی، واضح ساخته است که مسیر بامیان- وردک مسیر مطمین، بی خطر و به نفع کُل افغانستان است. آیا این منطقی است که تمام لین‌های انتقال برق را در یک مسیر پرخطر و حادثه خیز قرار داده و هیچ بدیل و آلترناتیو برای آن نداشته باشیم که در صورت وقوع یک حادثه طبیعی مثل برف‌کوچ یا زلزله در مسیر سالنگ تمام برق ولایات جنوب هندوکش به شمول کابل قطع گردد و زیان‌های اقتصادی، محیط زیستی و اجتماعی آ ن را نادیده بگیریم؟ آیا ضررهای مالی هنگفتی که شرکت برشنا و همچنین شرکت‌های تولیدی و صنعتی و سایر مردم در سال گذشته از افتادن پایه های برق در سالنگ و قطع برق کابل نزدیک به دو ماه متحمل شدند، برآورد و محاسبه شده و عالی‌جنابان در جریان آن قرار دارید؟ آیا در جریان هستید که چرا شرکت برشنا و بانک انکشاف آسیایی بر خلاف منافع ملی افغانستان، در پی اسناد سازی برای تغییر مسیر این پروژه بوده اند؟؟ که هنوز جوابی روشنی برای این کار شان ندارند.
 حضرتعالی در جریان هستید که در حدود دو ماه قبل به اساس فیصله کابینه دولت وحدت ملی، مسیر لین کاسا هزار از سالنگ به خاواک پنجشیر تغییر مسیر داده شد زیرا سالنگ ظرفیت احداث این خط را نداشت؛ بناء به همان دلیل و ده ها دلائلی دیگر می‌بایست مسیر لین 500 کیلوولت نیز از مسیر مطالعه شده و اصلی اش یعنی بامیان -وردک عبور داده شود.

جلالتماب رییس جمهور گرامی!
علاوه بر دلایلی که شرکت‌های مطالعه کننده به اساس مطالعات و بررسی‌های میدانی و تکنیکی خود در باره مزیت‌های مسیر بامیان -وردک آورده اند، در اینجا توجه جنابعالی و همکاران شمارا به دو معیار و اصل اسلامی و ملی جلب می‌کنیم.
الف- اصل منافع ملی:
 1)- عبور خط برق از جوار معادن ذغال‌ سنگ که در مسیر بامیان است مثل آشپشته، دره آجر و دره‌صوف که در دراز مدت با تولید برق حرارتی از ذغال‌سنگ و تزریق آن درشبکه سراسری کشور، افغانستان از خرید برق وارداتی بی‌نیاز خواهند شد که این خود یک منفعت بزرگ ملی است.

2)- تراکم خطوط برق فشار قوی؛ خطرات و مضرات زیادی صحی، محیطی و اجتماعی برای مردم منطقه و محل دارند، این در حالی است که در مسیر سالنگ و ادامه آن بیشترین محل عبورِ خطوط برق از روی مناطق مسکونی، زراعتی و شاهراه ترانسپورتی می‌باشد که در مسیر بامیان-وردک چنین نیست.

 3)- قابلیت اطمینان و امنیت طبیعی که مسیر بامیان- وردک برای خطوط انتقال برق دارد، خود ضامن این است که این خط در هر شرایطی می‌تواند برق افغانستان را تامین و در هیچ وضعیتی دسترسی به این خط نا ممکن و مشکل آفرین نباشد.

4)- در نظر گرفتن یک مسیر بدیلی برای سالنگ که اگر حادثه‌ مثل سال گذشته در سالنگ و امسال در دندشهاب الدین پیش آمد، مسیر دومی بتواند برق کابل و سایر مناطق را تامین و کشور را از بی برقی مطلق نجات دهد. و این در حالی است که اگر خط 500 کیلوولت ترکمنستان از سالنگ عبور داده شود، باید برای نزدیک به یکسال تمام برق جنوب سالنگ تا کابل قطع شود، تا خط دومی احداث گردد.

5) رعایت توازن انکشافی و وحدت ملی در عمل. جناب رییس جمهور محترم! وحدت ملی با گفتار تنها محقق نمی‌شود. پایه‌های وحدت ملی بر بنیاد عمل و توجه به مناطق مختلف و کتله‌های اجتماعی و قومی به صورت یکسان و برابر تحقق پیدا می‌کند. آیا محروم نگه داشتن یک بخش از کشور به بهانه‌ای افزایش مقداری از هزینه یک پروژه ملی، با وحدت ملی و برابری سازگار است؟ آیا این از انصاف است مردم بامیان علیرغم ده ها فعالیت مدنی و ساختن چوک الکین بازهم کیلوات ساعتی 50 افغانی برای برق بدهند؟ در حالی که در کابل، هرات، مزار و... کیلوات ساعتی دو افغانی پرداخته می شوند.

6) جناب رییس جمهور! مستحضر هستید که عبور خط 500 کیلوولت ترکمنستان از بامیان- وردک، درخواست و تقاضایی حداقل شش ولایت مرکزی است: ولایاتی که در تمام برنامه های ملی و مبارزه با تروریزم و تریاک بهترین نمره و بیشترین حمایت را از دولت داشته است. از آنجایی که دولت مکلف است که باید برای تمام ولایات برق رسانی نماید، آیا در صورتی نرفتن خط 500 کیلوولت ترکمنستان، خطی دیگری که دولت باید به مناطق مرکزی ببرد، هزینه ندارد و این پروژه مجانی انجام می شود؟

ب) اصل عدالت اجتماعی:
دولت جمهوری اسلامی افغانستان به اساس احکام دینی، مکلفیت قانونی و تعهدات ملی، مجبور و مکلف هستند که عدالت اجتماعی را در تمام تصمیم ها و برنامه‌های خود لحاظ کنند و نگذارند تا نارضایتی های ملی ناشی از انکشاف نا متوازن، باعث عدم پشتیبانی مردم از دولت گردد!  ماده ششم قانون اساسی افغانستان به صراحت حکم می‌کند که «دولت به ايجاد يک جامعه مرفه و مترقی بر اساس عدالت اجتماعی، حفظ کرامت انسانی، حمايت حقوق بشر، تحقق دموکراسی، تامين وحدت ملي، برابرى بين همه اقوام و قبايل و انکشاف متوازن در همه مناطق کشور مکلف مي‌باشد».

جلالتماب رییس جمهور!
شما که وعده «شکستن زندان طبیعی هزارجات» را داده بودید و در تمام منشور تیم شما در انتخابات ریاست جمهوری و مخصوصا در بخش سوم (عدالت و مشارکت)، در مقدمه و ماده‌های اول و دوم آن به جدیت و صراحت وعده داده بودید که عدالت اجتماعی و انکشاف متوزان را رعایت کرده و هرگز اجازه نمی‌دهید که بی‌عدالتی ها و تبعیض در تصمیمات دولت افغانستان دخالت داده شود، امروز نیز بر اساس همان سه حکم: 1) دینی 2) قانونی 3) تعهدات شخصی تان، ملکف هستید که عدالت اجتماعی و انکشاف متوازن را در تمام برنامه و مخصوصا در مسأله برق 500 کیلوولت ترکمنستان مراعات و لحاظ نموده و نظر به دلایلی که به عرض رسانده شده، مسیر بامیان –وردک را در کابینه ج.ا. افغانستان تایید فرمایید.
والسلام علیکم ورحمت الله

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201602/201602250816492103.jpg

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201602/201602250816494864.jpg


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   با تا یید خواستهای مشروع قانو نی و عا دلانه همو طنان
ولا یات مر کزی کشور از وزرا وکلا ی شورا ی ملی و شو را های
ولایتی نیز تقا ضا میشود که بالای ریس جمهور و ریس اجرا ئیه
فشار اورند تا جدا دراین موصوع خوا ستهای مردم محل را طبق
وعده های که داده اند عملی سازند.
صفدر پور

>>>   من خود یک کابلی هستم نه بامیانی ویا وردکی اما درد هر هموطنم درد من است و مشکل شان مشکل من طوریکه دلایل ونظریات وانتقعادات وپیشنهادات مردم ولایت بامیان ارایه شده دیدم وخواندم با درنظر داشت دلایل مقنع ومستند ومدلل همه جانبه شان برطبق ماستر پلان منظور شده قبلی دولت برق ۵۰۰ کلیوولت ترکمنستان از مسیر اصلی ان بامیان وردک عبور داده شود بهتر است نه بخواست اشخاص مغرض تفرقه انداز وحدت شکن همانطوریکه نام این دولت وحدت ملی است باید ممثل وحدت ملی باشد وعملا انرا بمردم وجهانیان ثابت سازد که یکی ازین ثبوت ها توجه وعملکرد به خواست برحق مردم ولایت مرکزی بامیان است ولایت باستانی بامیان که دور افتاده از مرکز است نباید از نظر دولت هم بدور انداخته شود امیدوارم که هم جناب محترم ریس جمهور و هم جناب محترم ریس اجرایی در این مورد توجه بیشر شانرا مبذول فرمایند و بخواست بر حق انها پاسخ مثبت ارایه فرمایند .
ومن الله توفیق
سید هاشمی کابلی

>>>   ایا حکومت کابل تصمیم ګیری میکند و یا یک شرکت المانی. باید ګفت که این کشور افغانها است یا المانیها.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است