بررسی وضعیت پناهجویان در شورای وزیران
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۸    ۱۳۹۴/۱۱/۲۹ کد خبر: 112108 منبع: پرینت

دومین اجلاس کمیته فرعی شورای وزیران تحت ریاست رییس اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان و با مشارکت شماری از اعضای شورای وزیران و مسوولان نهادهای بین المللی در امور مهاجران و پناهندگان در کاخ سپیدار برگذار شد.

وضعیت پناهندگان افغانستان در اروپا، چگونگی برخورد کشورهای پاکستان و ایران با مهاجران و پناهندگان افغانستان در این کشورها، وضعیت بیجاشدگان داخلی و نگرانی از بیجا شدگان پاکستانی در ولایت های مرزی افغانستان از مسایلی بودند که در این اجلاس به بحث و بررسی گرفته شدند.

سیدحسین عالمی بلخی وزیر مهاجران و عودت کنندگان، با بیان اینکه هم اکنون دوصد و پنجاه هزار شهروند افغانستان به اروپا رفته و درخواست پناهندگی داده اند افزود: قرار است به زودی گفتگو ها میان مقام های افغانستان و کشورهایی که پناهندگان افغانستان در آن بسر می برند آغاز شود.

وی تاکید نمود که تفاهمنامه ای میان دولت افغانستان و شش کشور اروپایی در سال 2002 میلادی به امضاء رسیده است و اکنون این کشورها می خواهند بر اساس همان تفاهمنامه عمل نمایند.

داکتر عبدالله رییس اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان، با تاکید بر اینکه حکومت افغانستان در قبال هر شهروند کشور و به خصوص پناهجویان افغانستان در اروپا مسوولیت دارد، به وزیر مهاجران و عودت کنندگان هدایت داد تا به تفاهمنامه 2002 میان افغانستان و کشورهای اروپایی که به امضا رسیده است تجدید نظر نمایند.

سیدحسین عالمی بلخی وزیر مهاجران وعودت کنندگان، ضمن تذکر این مطلب که کشورهای اروپایی در صدد اخراج شماری از پناهجویان افغانستان هستند، افزود: کسانی که در مناطق نا امن زندگی می کنند، مواردی که منجر به جدایی فامیلی شود، خانواده هایی که سرپرست شان زنان باشند، افراد آسیب پذیر و کودکان مشمول اخراج اجباری نخواهد شد.

رییس اجرایی کشور از وزیر مهاجران و عودت کنندگان خواست که تعریفی روشن و مشخص از مناطق نا امن شود، تا از هرگونه سوء استفاده جلوگیری صورت گیرد. وزیر مهاجران و عودت کنندگان در ادامه سخنانش علاوه کرد که جلوگیری از مهاجرت های بیشتر به اروپا با تامین بهتر امنیت، اشتغال زایی در داخل کشور و فراهم سازی زمینه های کاری در کشورهای همسایه و خلیج و امضای تفاهمنامه با کشورهایی که تا کنون با افغانستان در این مورد تفاهمنامه ای ندارند، در دستور کار آنان قرار دارد.

در همین حال مسوول کمیساری عالی ملل متحد در امور مهاجران از آمادگی این سازمان با دولت افغانستان در مورد پناهجویان افغانستان در اروپا یاد نموده گفت که آنان به همین منظور کمیته ای را ایجاد نموده اند و به زودی نتایج فعالیت های شان را با دولت افغانستان شریک خواهند ساخت.

در این اجلاس تاکید گردید که از پناهجویان افغانستان در اروپا حمایت های لازم صورت گرفته و روند عودت بیجا شدگان به کشور هم، دوره ای و مقطعی بوده، بر اساس برنامه ریزی دقیق صورت گرفته و غیر اجباری باشد.

مساله پناهندگان افغانستان در کشور پاکستان دومین برنامه اجلاس امروز بود و سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجران و عودت کنندگان ضمن ارایه گزارشی مختصر از وضعیت پناهندگان افغانستانی در این کشور گفت: هم اکنون بیش از یک میلیون افغانستانی فاقد مدرک و یک میلیون و ششصدهزار افغانستانی دیگر دارای کارت پناهندگی در پاکستان بسر می برند.

وی از عدم تطبیق تفاهمنامه هایی که سال گذشته میان مقام های افغان و پاکستان در مورد پناهندگان افغانستان در این کشور صورت گرفته یاد نمود و عامل اصلی آن را مسایل سیاسی عنوان نمود.

بلخی علاوه کرد که با نظر داشت بهبود وضعیت میان دو کشور، باید به این مساله رسیدگی شود.

وزیر مهاجران و عودت کنندگان در همین حال و برای عملی شدن این روند، صحبت تلیفونی رییس اجرایی و رییس جمهور با مقام های پاکستانی و به ویژه نخست وزیرآن کشور، صحبت همکاران بین المللی با مقام های پاکستانی و سفر مسوولان وزارت مهاجرین و عودت کنندگان به پاکستان را از گذینه هایی عنوان نمود که می تواند وضعیت دو میلیون و پانصد هزار مهاجر افغانستان در پاکستان را بهتر سازد.

همچنان به وضعیت مهاجرین افغانستان در جمهوری اسلامی ایران پرداخته شد و وزیر مهاجران و عودت کنندگان، سفر رییس اجرایی به ایران را به خصوص در بخش مهاجران فاقد مدرک مهم و موثر عنوان نموده گفت این سفر باعث شد تا توجه مقام های ایرانی به مهاجران افغانستان بیشتر و بهتر گردد.

رییس اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان در همین حال گفت: وی از وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران خواست تا پاسپورت را به عنوان یگانه شرط در برابر مهاجران قرار ندهند که از جانب آنان پذیرفته شد. رییس اجرایی کشور درهمین حال و با بیان اینکه ما در قبال مهاجران مسوولیت داریم و زمانی که کشورهای دیگر آماده ایجاد سهولت برای آنان می شوند ما باید سریع تر حرکت کنیم، به معین وزارت خارجه کشور هدایت داد تا قبل از اجلاس کمیسیون مشترک میان مقام های افغانستان و ایران که قرار است تا یک ماه دیگر برگذار شود، پاسپورت و اسنادی را که هویت مهاجران افغانستان را تثبیت و برای مقام های ایرانی قابل قبول باشد فراهم نمایند.

معاون وزارت خارجه کشور با بیان اینکه آنان از سه ماه به اینسو کار در این عرصه را آغاز نموده و 560 هزار جلد پاسپورت را آماده نموده اند و کار در این بخش همچنان ادامه دارد.
رسیدگی به وضعیت بیجا شدگان داخلی، موضوع دیگر اجلاس امروزی کمیته فرعی شورای وزیران بود.

سیدحسین عالمی بلخی وزیر مهاجران و عودت کنندگان در حالی که آمار بیجا شدگان داخلی را 160615 فامیل عنوان نمود که بیشتر شان در کابل و ننگرهار و هرات بسر می برند، به بیان چالش ها فرا رسیدگی بهتر به این بیجاشدگان پرداخت.

نداشتن امکانات لازم برای سروی و پاسخگویی به مشکلات بیجا شدگان، مبهم بودن وظایف ادارات مربوطه، کمبود تشکیلاتی وزارت مهاجران و عودت کنندگان، کمبود وسایل ارتباطی و ضعف هماهنگی میان ادارات نهادهای ملی و بین المللی را از مشکلات اصلی عنوان نمود.

رییس اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان برای حل مشکلات موجود، از وزیر مهاجران خواست تاپیشنهادات این وزارت را تدوین نماید که در بودجه وسط سال در نظر گرفته شود و آخرین موضوعی که در این اجلاس به بحث گرفته شد، بیجا شدگان پاکستانی در ولایات مرزی افغانستان و پاکستان بود که سبب نگرانی مردم و مقام های محلی در این ولایات شده است.

وزیر مهاجران و عودت کنندگان به بیان گفته های مقام های محلی پرداخت که خواستار ایجاد کمپ برای بیجا شدگان پاکستانی در مکان واحد و دادن مسوولیت به اداره واحد برای رسیدگی به مشکلات آنان عنوان نمود.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   پناهندگان باید تازمان اقامت شان ازحقوق شهروندی بدون تبعیض مطابق کنوانسیونها برخوردار شوند چرا اداره کار هر روز بازرسی می کندو نان وروزی بندگان خدارامی برد که یک ایرانی به جای آنها بیاید.!!این نهایت پستی و رذالت است .در اروپا مهاجر وزیر می شود ولی اینجا کار آموزش اخراج می شود!!
شیوا.بلخ

>>>   آنهایکه مجردی آمدن به آلمان برایشان هیچ فرقی نمیکندخاطرشان جمع
است میگن اگرقبولی گرفتیم خوب نگرفتیم چکرمیزنیم عشق میکنیم پس
میریم افغانستان اماکسانیکه خانواده هستنداولادهای خوردسال دارندهر
روزخون جگرمیخورندهمگیشان دچارافسرده گی ومریضیهای روانی شده
اندازجناب وزیرصاحب امورمهاجرین که شخص علم وباصداقتی هستند
درکابینه حکومت وحدت ملی ونیزجناب وزیرصاحب خارجه کشورم
افغانستان که ایشان هم شخص دلسوزبه مردم وطن بوده وسرنوشت ما
وخانواده ای مابستگی داره به تصمیم واراده شماکه درموردسرنوشت
مهاجرین افغانستان که درآلمان هستندچی تفاهم نامه امضاشودوچی
تصمیمی میگیرید ان شاالله که هرتصمیمی که میگیریدازروی دلسوزی
باشدتادرآینده ازآن به پشیمانی یادنشودامیدوارم که پیام بنده رابخوانید
میهن ازکمپ مهاجرین آلمان

>>>   برای پاکستانیها افغانستان امن است انهادرافغانستان رفت وامد میکندکار میکند برایشان تذکره داده میشود ولی برای مردم ملکی امنیت وکار وجود ندارد دردرون همین دولت پاکستانیها در پست های مهم کار میکند ..... کاش بجای جلسه برای مهاجرین یک جلسه بکذارید چقدر کارمندان این دولت پاکستانی است ...دانشجو یان ما درسشان تمام شده راهی اروپاوکشور های دیکر میشود ان وقت پاکستانیها ...... ان وقت همه کاره افغانستان یک مشت جوپان پاکستانی است.این عزیزان کاش یک جلسه میکزاشت برای داخل افغانستان که چرا هرروزافغانستان ناامن میشود..
یاران ابوذر

>>>   مهاجرین هم سرمایه هستندبرای کشورهای فقیردرکشورجرمنی فقط5
میلیون ترک ازکشورترکیه محاجراست زبان دوم کشورجرمنی زبان ترکی
است ایرانی.پاکستانی.هندی.عرب.آنقدرزیاداست که افغانی اندازه 1 صدم
درصدش هم نیست وبازهم اطرف کشورهای خو حمایت میشوندومحاجرین
شان هم کشورخودراحمایت میکنندمحاجرین افغانی
برای محاجرت فقط کشور ایران وپاکستانراانتخاب کرده اندکه درآنجاهم
خواروزلیل هستندخوب بازهم بدنیست اگردرافغانستان خرچ ودرامدمردم
عادی وابسته به دولت میبودنصف مردم تلف شده بودهرکسی که هرجای
محاجراست برای فامیل خوددرافغانستان هم کمک میکند..
رحیم ملکی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است