موشک اس 300 به زودی به ایران می رسد!
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۴۷    ۱۳۹۴/۱۱/۲۷ کد خبر: 111917 منبع: پرینت

وزارت خارجه روسیه از تحویل قریب الوقوع سامانه موشکی اس 300 به ایران خبر داد.

اسکای نیوز عربی در خبری فوری به نقل از وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو سامانه دفاع موشکی اس 300 را به زودی به ایران تحویل می دهد.

لازم به ذکر است، قرارداد تحویل سامانه پیشرفته دفاع موشکی اس 300 به ایران در سال 2007 منعقد شد. بر اساس این قرارداد، مسکو متعهد شده بود که پنج سامانه دفاع موشکی میان برد اس 300 به ارزش 800 میلیون دالر به ایران بفروشد. اما برنامه تحویل این موشک ها در سال 2010 و به بهانه اعمال تحریم های سازمان ملل متحد لغو شد.

در واکنش به این اقدام، ایران با درخواست غرامت چهار میلیارد دالری از روسیه، به دیوان بین‌المللی داوری در ژنو شکایت کرد تا این که روز دوشنبه 13 آوریل سال گذشته ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، با امضای حکمی ممنوعیت تحویل سامانه‌های موشکی زمین به هوای اس 300 به ایران را لغو کرد اما تا کنون این سامانه دفاعی تحویل ایران نشده است.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ایران.ولی هیچ گاه در برابر دشمنانش سر خم نمی کنه باید الگویی برای ما باشد.
آمریکا - اسراییل - عربستان
در مقابل
ایران
بلخی

>>>   اس-۳۰۰ یک سامانه موشکی سطح ‌به‌هوای دوربرد و خودکششی با قابلیت استفاده در تمامی ارتفاع‌هاست که در اواخر دهه ۱۹۷۰ توسط شرکت همکاری‌های صنعتی آلماز برای نیروی دفاع هوایی شوروی ساخته شد. مدل‌های مختلف این موشک در نام‌گذاری ناتو با نام‌های سام ۱۰، سام ۱۲ و سام ۲۰ شناخته می‌شوند.
از جدیدترین مدل های این سامانه می توان به سامانه اس-۳۰۰ پی ‌ام‌ یو اشاره کرد که یکی از پیشرفته ترین موشکهای زمین به هواست و توانایی آن را دارد تا اهدافی واقع در ارتفاع‌ حداکثر ۲۷ کیلومتری را منهدم سازد. این سامانه توانایی پیگیری همزمان ۱۰۰ هدف و درگیری همزمان با ۱۲ هدف را دارد. زمان آماده‌سازی آن حدود ۵ دقیقه و موشکهای آن از نوع انبارشونده‌است که مانند مهمات معمولی نیاز به هیچگونه نگهداری در مدت عمر مفید خود ندارند.
اس-۳۰۰ شباهت زیادی با سامانه پدافندی آمریکایی ام‌آی‌ام-۱۰۴ پاتریوت دارد. مدل‌های پیشرفته‌تر اس-۳۰۰ توانایی اجرای تاکتیک «بزن‌دررو» را دارند که بقاپذیری آن‌ها را در شرایط جنگی افزایش می‌دهد و در شرایط ویژه می‌توانند به عنوان یک سلاح تهاجمی عمل کنند؛ برای مثال موشک‌های اس-۳۰۰ که چینی ها مستقر کردند در تنگه تایوان توانایی حمله به فضای هوایی تایوان را دارند و تهدیدی برای تمامی هواپیماهای آمریکایی به شمار می‌روند که ممکن است در درگیری احتمالی به کمک این کشور بیایند؛ به جز هواپیماهای فوق‌العاده رادارگریز بی-۲ و جنگنده اف-۲۲ راپتور. به همین جهت پیش‌بینی می‌شود که مأموریت حمله وسیع به سیستم‌های اس-۳۰۰ به جنگنده‌های اف-۲۲ واگذار شود. اما سامانه موشکی اس-۴۰۰ سیستم موشکی تکامل‌یافته اس-۳۰۰ است که در سال ۱۹۹۹ معرفی و از سال ۲۰۰۶ وارد فعالیت در ارتش روسیه شده‌است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است