افغانستان کنونی همان ایران قدیم است !
ای کاش ما هم یک رهبر آگاه داشتیم تا در دوران پس از استقلال یک حکومت واحد تشکیل می داد تا مردم ما اینقدر آواره و سرگردان نمی شدند و اکنون ما نیز یک کشور مستقل و آزاد می بودیم و غربیهای نامسلمان با همکاری برخی مسلمان نماهای عرب، بر کشور عزیز ما هرگونه که می خواستند، حکمرانی نمی کردند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۳    ۱۳۹۴/۱۱/۲۲ کد خبر: 111709 منبع: پرینت

امروز بیست و دوم ماه دلو مصادف است با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) در سال 1357 که تاکنون بسیاری از کشورها با الگوپذیری از آن جهاد مردمی، انقلابهای اسلامی متعددی را رقم زده اند و دیکتاتورهایی را از تخت سلطنت به پایین کشانده اند.

مردم ایران 37 سال پیش توانستند با وحدت کلمه و توکل بر خدای متعال، استقلال خود را به دست آورند و دست مستکبران و سلطه گرانی چون آمریکا و انگلیس را برای همیشه از کشورشان کوتاه نمایند.

به گواه تاریخ، قبل از انقلاب مشکل اصلی جامعه ایران را استبداد تشکیل می داد. شاه به هر کس می‌خواست می‌بخشید و از هر کس می‌خواست سلب مالکیت می‌کرد. در واقع ایران تحت اشغال نیروهای بیگانه قرار داشت و آمريکا و انگلیس مشترکا کنترل برنامه های ایران را بر عهده داشتند.

آنگونه که محققان تحقیق کردند، شاه ایران مطیع بدون چون چرای آمریکا بود به حدی که در آن دوره وابستگی ایران به غرب به حداکثر میزان خود رسیده بود. عدم توزيع منصفانه باعث رشد اقتصادي يك طبقه خاص وابسته به حكومت مي شد و عمده کارهای پر سود و طرح پرمنفعت دولتی نصیب مقامات حکومتی می گردید و همین مطلب سبب فقر روز افزون و شکاف طبقاتی عمیق در میان جامعه شده بود.

سیاست آمریکا و انگلیس و نتایج سیاستهای اقتصادی شاه، سبب شده بود تا تنها ده درصد از درآمد سرشار نفت و كمتر از 15 درصد از كل واردات به امر توسعه کشور اختصاص یابد و ايران با اينكه تا آن زمان در بسياري از مواد غذايي خود كفا بود، به عنوان يكي از وارد كنندگان مواد غذايي تبديل شود.

شواهد و مدارک نشان می دهد خارجی ها ثروتهای عظیمی از ایران را به اشکال متفاوت از این کشور خارج کردند. در واقع آمریکا و انگلیس می‏ خواستند ایران پشتوانه نداشته باشد تا بتوانند هرچه قدر می خواهند برای رسیدن به مقاصدخود خیانت کنند. مخازن و معادن و نفت ایران را به غرب صادر می کردند و در عوض اسلحه هایی می آوردند که به درد نیروهای ایرانی نمی خورد بلکه باید مستشاران غربی به عنوان متخصص درکنارشان می بودند. به واقع ایران تبدیل شده بود به یک پایگاه نیروهای غربی در منطقه.

در چنین شرایطی که بسیار شبیه شرایط کنونی افغانستان است، امام خمینی (ره) توانست با یک رهبری قوی و نیرومند، سبب ایجاد وحدت و انسجام واحد در درون مملکت ایران شود و دست استعمارگران و مستکبرانی چون آمریکا و انگلیس را برای همیشه از کشورشان کوتاه نماید.

ایران پس از انقلاب شرایط سختی را پشت سر گذاشت. اما در سایه جنگ و تحریم های بسیار فراوان، اکنون تبدیل به پنجمین نیروی بزرگ نظامی دنیا و یکی از قدرتهای مطرح منطقه شده است. در بسیاری از زمینه ها از جمله نظامی، اقتصادی و کشاورزی خودکفا گردیده و در زمینه علم و صنعت جزء ده کشور برتر جهان محسوب می شود.

همه این پیشرفت ها حاصل رشادتهای امام خمینی (ره) و البته پیروی مردم ایران از آرمان های ایشان است. امام خمینی (ره) برای آزادمردان دنیا درس مبارزه با ظالمان را یاد داد و به رهبران جوامع اسلامی نشان داد که با توکل بر خدا و ایجاد اتحاد و همدلی، می توان کشوری مستقل، آباد و پیشرفته داشت.

به راستی که اگر کمی منصفانه و به دور از تعصب به وضعیت کنونی و وضعیت پیشین ایران نگاه کنیم، می بینیم وضعیت فعلی ما بسیار شبیه وضعیت چهار دهه قبل ایران است. خارجی ها همه زمام امور کشور ما را بر عهده گرفته اند، هر آنچه که می خواهند با فرهنگ، حجاب و عقاید اسلامی ما انجام می دهند. هر چه می خواهند می برند و روز بروز ملت افغانستان را بیشتر وابسته خود می کنند. از پیشرفت و آبادانی کشور هم که خبری نیست.

در تنها محصولی که خودکفا هستیم، مواد مخدر است. با وجود نظامیان خارجی، ارتش و نیروی مسلح متخصص و کارآمدی نداریم. در زمینه فساد و رشوت رتبه اول یا دوم جهان را دارا می باشیم. شکاف طبقاتی و فقر و بیچارگی هم در بسیاری از مناطق دور دست ولایات غوغا می کند. نیروهای نخبه و مغزهای آینده و قشر شهر نشین کشور فرار را بر قرار ترجیح داده اند، حتی یک دولت مستقل و قدرتمند نداریم که مقاماتش آلوده به فساد نباشند.

به راستی که چهل پنجاه سال قبل ایرانیها مثل حال حاضر ما بودند. تحت تسلط غرب. مقامات رژیم پهلوی مثل مقامات کنونی کابل اجازه آب خوردن هم نداشتند. آمریکا قانون کاپیتولاسیون را در ایران به اجرا گذاشت و اکنون همان قانون در پیمان امنیتی کابل- واشنگتن امضا شده است. آن زمان همه ی معادن و منابع ایران را خارجی ها استخراج می کردند و اکنون در افغانستان این اتفاق می افتد. آن زمان فساد در ایران غوغا می کرد و اکنون در افغانستان در حال رواج و گسترش روز افزون است.

در چنین شرایطی است که ناخداگاه انسان با خود می گوید: ای کاش ما هم یک رهبر آگاه داشتیم تا در دوران پس از استقلال کشور یک حکومت واحد و جامع تشکیل می داد تا مردم ما اینقدر آواره و سرگردان نمی شدند و اکنون ما نیز یک کشور مستقل و آزاد می بودیم و غربی های نامسلمان با همکاری برخی مسلمان نماهای عرب، بر کشور عزیز ما هرگونه که می خواستند، حکمرانی نمی کردند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اين راميتوان "سياست" نامگذارى کرد. سياست علم نيست بلکه هنريست که سياسيون ايران با کليه دانشورى هاى شان از امکانات براى زنده گى با شرافت و نه اشرافى, مستقلانه و نه گدايگرى , قدرت , صلاحيت , توانايى, فنى نوآورى .... و بلاخره پيشرفت دختران و بانوان بکار بردند.
جمهورى اسلامى در ايران به معنى عدم راى مردم و بى انتخاباتى نيست. کليه نهادهاى دولتى و حکومتى و حتى گزينش رهبر انقلاب انتخابى است.
مجلس خبرگان رهبری , مجلس و مجالس استانى و شهرستانى, مجلس خبرگان قانون اساسی, مجمع تشخیص مصلحت نظام, مجلس شورای اسلامی, شورای نگهبان قانون اساسی ...... بيانگر اين حقيقت است که اديان مانند مسيحيت و يهود ى و زردشتى به نماينده گان خود راى مى دهد.
هر مليت ها خود را ايرانى مى نامند - حتى پشتونهاى که از دير زمان در مازندران حتى شاه مازندران بودند مانند آزادخان افغان و احمد شاه ابدالى خود سردار ارتش شاهنشاهى ايران دردربار نادرشاه افشار بود.
بنام اين شاهنشاه ايرانزمين دو منطقه کابل نام دارد

>>>   هیچ عربی مسلمان نما هیچ نقشی در اشغال افغانستان توسط قوت های غربی نداشتند . بلکه این همسایگان افغانستان بودند که پایگا های هوایی خود را در اختیار قوت های غربی گذاشتند که ملت افغانستان و حکومت امارت اسلامی و مستقل را نابود کنند . هیچ عربی هیچ نقشی در حکومداری بر مردم افغانستان ندارد . بلکه یک موشت وطن فروش افغانما با کمک امریکایی ها با زور و قوت بر ملت مظلوم افغانستان حکومت می کنند . امروز ما شاهد هستیم که انقلابی بزرگی در افغانستان در حال به وقوع پیوستن است . به نصرت الله تعالی تمام دسیسه های دشمنان به شکست مواجه شدند و انشاء الله دیری نخواهد گذشت که حکومت طاغونی کابل سر نگون خواهد شد . و غربی های خونخوار صفت هم از افغانستان خارج خواهند شد . و در ضمن افغانستان عزیز هیچ وقت ان ایران قدیم نخواهد شد . چون ما افغانستانی هستیم و انان ایرانی . ایران فقط همسایه افغانستان است وبس .
حبیب الله یوسفزی

>>>   تفاوت ایران و افغانستان در داشتن رهبر نیست بلکه تفاوت های اساسی دیگری (مهم تر از داشتن رهبری) باعث اختلاف بین ایران ان زمان و افغانستان کنونیست. اول از همه انقلاب ایران منحصر به اقدامات ایت الله خمینی نبود بلکه قشر بزرگی از دانشجویان روشنفکران و ارباب قلم (روزنامه نگاران - نویسندگان - فیلم سازان و ...) و روحانیون را در بر میگرفت که زمینه را برای وقوع انقلاب مهیا کرد در واقع ایت الله خمینی میوه ی یک درختی را چید که ملت ایران و روشنفکران ان زمان مثل علی شریعتی جلال ال احمد و گروه ها و حزب های مختلف ان را کاشته بودند و بزرگ کرده بودند.
در افغانستان امروز نه از ان جمعیت روشنفکر خبری هست نه از ان جمعیت دانشجو نه اربابان قلم و نه مولوی ها یا ایت الله های متفکر.
مثلا یکی از روحانیونی که باعث برانگیخته شدن قشر دانشجو در ایران شد ایت الله مطهری بود که استاد فلسفه دانشگاه تهران در دوران پهلوی بود و باعث نزدیکی بین دانشجویان و روحانیون شد و البته یکی از مهم ترین دلایل ضعیف شدن این انقلاب و جمعیت متفکر ایران هم درگذشت یا ترور همین روحانیون و روشنفکران بود. در فاصله چند سال قبل و بعد از وقوع انقلاب دیگر نه خبری از شریعتی بود نه آل احمد نه مطهری نه ایت الله بهشتی و...
ضمن این که بروز ان انقلاب به دنبال حوادث یک قرن قبل ایران بود و جدای از حوادث گذشته نبود. ضعف قاجار ، شکست از روس ها و از دست رفتن مناطق وسیعی از ایران طی قرارداد های مختلف در پیش زمینه ذهنی جامعه ایران بود که نوعی استقلال طلبی و حتی استکبار ستیزی( چه استکبار غربی چه استکبار شرقی) را به همراه داشت.
اگر جامعه افغانستان آگاهی ان دوران را در خود ایجاد کند خود به خود یک رهبر هم از بین ان جمعیت پیدا خواهد شد.

>>>   با آرزوی پیروزی همه مستضعفان جهان بر مستکبران ،دهه فجر مبارک باد. انقلاب ما انفجار نور بود. ( امام خمینی ره)
یه ایرانی

>>>   بسیار عالی بود. به نظر می رسد این خودباوری هنوز در مردم افغانستان پدید نیامده است. به امید بیداری همه مسلمانان

>>>   واقعآ جای تاسف است که انقلاب دموکراتیک در افغانستان و انقلاب اسلامی در ایران همزمان پیروز شد. حال می بینیم که انقلاب اسلامی تا کنون پیروز مانده و انقلاب دموکراتیک ومردمی ناکام شد.من یکی از هواداران این انقلاب دموکراتیک در افغانستان خجل هستم که ما نتوانستیم انرا نگه بداریم.بنآ اعتماد و اعتبارم از این مردمی که انقلاب را براه انداختند ساقط شد. بعضی ها داکتر صاحب نجیب الله را رهبر خوب بشمار می اورند ولی بدون اساس است. او رهبر خوب در افغانستان نبود. سیاست مدار پخته و کار اگاه انطوریکه عده میگویند - نبود. ما به خون دل و دادن جان و مال خود درین راه دریغ نکردیم ولی یک شبه عقب نشینی نجیب بدون کدام تدبیر دیگر انرا به شکست قطعی مواجه ساخت... متوجه میشو م که عده از دوستانم به او هنوز هم ارادت دارند و باعث ازرده گی خاطر دوستان میگردم. یک حقیقت تلخ.بنآ با یک جمله خود را تسلی میدهم و میگویم روح رفتگان ما در این راه شاد باد و خاطر شان گرامی.
جلال الدین

>>>   دوست عزیز رهبریت، دلسوزی، آینده نگری، صداقت، تفاهم ملی، فراقومی، تخصص گرایی، عدالت اجتماعی و ...، فاکتورهای اصلی در ماندگاری و تداوم یک انقلاب و تحول اجتماعی است. فاکتورهای یاد شده در انقلاب اسلامی ایران به روشنی دیده میشود، ولی این فاکتورها در انقلاب افغانستان اصلاً وجود ندارد.

>>>   امروز افغانستان آزاد است آزادی بیان آزادی مذهب وهمه چیز وما مردم خوش هستیم به این آزادی ودموکراسی

>>>   افغانستان قابل مقایسه با ایران نیست افغانستان را باید با نیپال مقایسه کنیم چون شباهت های زیادی بین این دوکشور وجود دارد ازجمله تا چندسال پیش نیپال مخـــــــدر ســالارجــهــان بـــود وحــالا مــآ از او پیشی گرفته ایم واینگونه شباهت ها

>>>   انقلاب ایران خواست خود مردم بود . مردم قدم گزاشتند برای آزادی . مردم ما به زیر سلطه دیگران مادن عادت کردن . احمد شاه درانی (رحمت الله علیه ) با خون دل افغانستان را از یک قبیله کوچک تبدیل به کشور افغانستان بزرگ کرد . به دیگر اقوام و قبایل اجازه داد تا در حکومت سهم بگیرند به هزاره ها تاجیک ها ازبک ها همه اقوام که در افغانستان کنونی ادعای مالکیت و حکومت دارند این احمدشاه کبیر بود که به آنها سرپناه داد . ما باید از انقلاب کبیر ایران درس بگیریم رهبران ما باید از رهبران کبیری چون خمینی . احمد شاه درانی . محمود افغان . گاندی . احمد شاه مسعود و امثال اینها باید درس مردانگی یاد بگیرند نه آنکه فقط به فکر منافع شخصی خود باشند .
یوسفی از مشهد .

>>>   خوشحالم که در ایران دیگر فساد و دزدی و اختلاس وجود ندارد. خوشحالم که در ایران اسلام بدون مرز است و افغانها در ایران آزار و ازیت نمشوند. خوشحالم که ایران به سمت روسیه و رجیم کمونیست حرکت نمکند. خوشحالم که هیچ خارجی در معادن ایران و بر سر چاههای نفتشان وجود ندارد. خوشحالم که مردم ایران آزادند .

>>>   به ایران تبریک مگم بعد از انقلاب استقلال خود ره بدست گرفتند و بر ساخت نیروگاه هسته ای به اجازه امریکا هیچ نیازی ندارند.

>>>   خوشحالم که در ایران دیگر فساد و دزدی و اختلاس وجود ندارد.))))اقا یا خانمی که خوشحالی به خوشحالیت ادامه بده چون ما هم به را ه و هدف خود ادامه می دهیم وکاری به سخنان کنایه امیز مهاجرین... مثل تو نداریم...ما از کشور خود راضی هستیم و به خدا توکل می کنیم و تنها به او امید بسته ایم وازادی و امنییت داریم البته بسته به این است که تو ازدی را در چه ببینی اگر ازادی را در عریان شدن می بینی بهتر است به کشورهای اروپایی عزیز جانت بروی
با تشکر

>>>   خوب است که از مسائل خوبی که در دنیا میگذرد عبرت گرفت و ان را به کار برد.دلیل ندارد که حتما در افغانستان انقلابی به طور کامل با مشخصات انقلاب اسلامی ایران شکل بگیرد.هر جایی اداب و رسوم و ارمانها و فرهنگ خود را دارد.اما ملت افغانستان مشترکات زیادی دارند از جمله زبان فارسی و تاریخ و بخصوص اسلام که ایران را به الگوی مناسبی برای انها تبدیل میکند.البته همانطور که گفتم این الگوگیری به معنای اینکه دقیقا همه چیز مثل هم باشد نیست.مثلا اینکه چگونه به بیگانگان اگر خلاف مصلحت ما چیزی بخواهند نه بگوئیم.یا برای پیشرفت چشم به بیگانه نداشته باشیم و در توسعه به دانش جوانهای سرزمین خود اعتماد کنیم.یا مقابله با قراردادهای زشت مثل کاپیتولاسیون حالا با هر دلیلی بخواهند به ملت تحمیلش کنند و ....همه این موارد در ایران تجربه شده و نتیجه گرفتیم.در افغانستان هم با وجود تفاوت های جغزافیایی و فرهنگی و....هم حتما این موراد در نظر ملت بد است و ملت از ان خوش نمی اید.همین لبنانی ها کسانی بودند که در 1982 اسرائیل در 2 ساعت تا بیروت را اشغال کرد و دولت دست نشانده در ان ایجاد کرد.اما همین جوانهای جنوب لبنان با الگوگیری از ایران و کمک گرفتن از این کشور حزب الله را ایجاد کردند که نتنها لبنان را ازاد کرد.که میبینیم امروز یکی از ستونهای نگه داشتن سوریه در مقابل تکفیریهای تحت حمایت غرب و اسرائیل است.انقدر توان نظامی خود را افزایش داده که اسرائیل که در 6 روز 7 کشور عربی را شکست داد از او میترسد و مقامات اسرائیلی اعتراف دارند از بسیاری از ارتش های اروپائی هم قوی تر است.از طرفی هم با توجه به تفاوت های ایران و لبنان تفکر خود را هم دارند.پس فقط داشتن یک رهبر بزرگ شرط نیست مهمتر از ان باید ملت اماده چنین انقلاب بزرگی باشند.انکه در جایی بنشینیم تا همه چیز درست شود هیچ اتفاقی نمی افتد.

>>>   ایران رهبر بزرگی چون امام خمینی رح داشت که پیروز شد و از آمریکا هیچ ترسی نداشت و تمام قد دربرابرش ایستادند

>>>   آقای یوسفی مشهد بهتر است بدانید خداوند نسبت به پادشاهان ظالم هیچ رحمتی ندارد بلکه غضب دارد رحمت خداوند بر بندگان صالح است.

>>>   خوشحالم که در ایران دیگر فساد و دزدی و اختلاس وجود ندارد. خوشحالم که در ایران اسلام بدون مرز است و افغانها در ایران آزار و ازیت نمشوند. خوشحالم که ایران به سمت روسیه و رجیم کمونیست حرکت نمکند. خوشحالم که هیچ خارجی در معادن ایران و بر سر چاههای نفتشان وجود ندارد. خوشحالم که مردم ایران آزادند .همچنین خوشحال باش ایران قدرت نظامی اول منطقه شده است ، خوشحال باش ایران انقلاب خودش رو به لبنان ، سوریه ، عراق و ... صادر کرده است ، خوشحال باش شیعیان سوریه ، لبنان ، عراق خودشان را پیرو ولایت فقیه ایران می دانند ، خوشحال باش که ایران قطب قدرت شده است و خط فکری خودش را دارد و در منطقه خط مقاوت دارد ، خوشحال باش که ایران اقدار نظامی دارد و ناو های آمریکایی قبل از ورود به خلیج فارس دو بار بازررسی می شوند ، خوشحال باش که ناو های نظامی ایران در آب های آزاد و کانال سوئز حضور دارند ، خوشحال باش که ایران رتبه بالای عملی دارد ، خوشحال باش که گام های فضایی زیادی برداشته است و چندمین ماهواره اش به فضا پرتاپ کرد و خلاصه همنیطوری خوشحال باش

>>>   تفاوت های بی شماری در انقلاب ایران و ( انقلاب ) افغانستان وجود دارد .خمینی با یک پشتوانه عظیم مردمی به قدرت رسید در حالیکه به اصطلاح انقلابیون حزب دمکراتیک با یک کودتا بر مردم حاکم شدند.
خمینی با متجاوز جنگید چیزی که پایه های رژيم اش را مستحکم ساخت در حالیکه حزب دمکراتیک از طریق متجاوزان به قدرت رسیدند.
خمینی دانسته بود که اتکا به خواست های اکثریت مردم اش در کجاست.
او هم با مهارت حریف های سیاسی اش را از صحنه دور و حتی نابود ساخت. اما با طیف وسیعی از مردم و مخالفان اش دشمنی نکرد بلکه با مهارت و درایتش انان را بسیج کرد و خیلی خوب هم کار گرفت. در حالیکه سیاستمداران نا لایق ما افرادی از لایه های مختلف جامعه از موچی تا معلم از حمامی تا به مهندس از متعلم تا محصل از دهقان تا زمیندار از ملا تا به ملک از طفل تا زن همه را با شعار ضد انقلاب سر به نیست کردند.
خمینی از داشته های علمی کشورش سود برد در حالیکه انقلابی های قلابی چیز فهم های کشور را نابود ساختند و زمینه را برای رشد مارشال های بی مدرک و پروفسور های بی عزت و دکتور های بی مروت هموار ساختند. و در نهایت در اخیر فرار را بر قرار ترجیح دادند و در دامان امپریالیسم فرو غلتیدند.

>>>   به یک مطلب مهم در این نوشته توجه نشده است.یکی از مهمترین دلایل پیشرفت تبعیت اکثر مردم ایران از نصایح رهبر فعلی انقلاب ایران آیت الله خامنه ای است که بیشتر پیشرفت های علمی در 15 سال اخیر رخ داده است. دقیقا نقاط ضعف اقتصاد ایران امروز هم همان سخنانی است که رهبر ایران از بیست سال پیش تاکنون گفته ولی بیشتر مسئولین آن را اجرا نکرده اند.
یک ایرانی

>>>   هرچه بود ما امروز درافغانستان علنی هرچیز گفته ونوشته میتوانیم حتی راجع به رئیس جمهور خواه راست خواه کذب !

>>>   قبل از انقلاب ایران از نظر طب بیسیار عقب افتاده بود.از هند و ...دکتور وارد میکرد اما امروزحتی اجانب هم برای درمان به این ملک می ایند.نمونه ان بیمارستان مغز و اعصاب پروفیسور سمیعی است که تا 6 ماه دیگر افتتاح میشود و قطب بزرگ جراحی مغز دنیا است.در اینترنت بگردید در مورد ان بیشتر میدانید.حالا پیشرفت های فضایی و اتمی و نظامی و ابادی و ساخت هزاران کیلومتر راه اهن و بزرگراه و دهها نیروگاه برق که از وارد کننده برق ان رابه صادرکتننده برق تبدیل کرده و پالایشگاه جدید مثل ستاره خلیج فارس که ایران را به یکی از بزرگترین صادرکنندگان بنزین و گازوئیل و.....تبدیل میکند و پتروشیمیا مثل عسلویه و مراکز علمی مثل رویان که در دنیا در شبیه سازی موجودات معتبر است و ساخت کشتی اقیانوس پیما و .......اگر به دهات این کشور هم کسی برود با تعجب میبیند که از نعمت برق و اب بهداشتی و جاده اسفالت و تلفن و گاز و خانه بهداشت و... برخوردار است چنانکه هیچ تفاوتی با امکانات یک شهرنشین ندارد.نفوذش را هم از دروازه های چین تا افریقا تا امریکای لاتین هم میبینیم.کشوری به شدت دیکتاتوری در قبل از انقلاب اما اکنون همه ارکان حکومتش مستقیم یا با واسطه شورایی که مردم انتخاب میکنن توسط مردم انتخاب میشود.تلوزیونی که دو شبکه برای نمایش فیلم های خلاف اسلام داشت را با تلوزیون گسترده ای با شبکه های قدرتمند و بین المللی مثل پرس تی وی و العالم و هیسپان تی وی مقایسه کنید .ارامش و امنیتش را هم در حالیکه از افغانستان تا شمال افریقا در حال جنگ است میبینید انهم با وجود دشمنان قدرتمندی مثل امریکا و اسرائیل که می خواهند در هر وقتی که میشود امنیتش را از بین ببرند و همه این موفقیت ها هم در شرایط قطع ارتباط با امریکا و تحریم های گسترده بین المللی بوده است. حالا این را با وضعی که افغانستان از 40 سال پیش تا الان و حتی همین حالا در حال طی کردن ان است مقایسه کنید.با ای وضع ایا 40 سال بعد بهتر از گذشته خواهد بود؟؟؟؟؟؟؟
اسحاق زهی

>>>   خوشحال هستم که ایران در نانو تکنولوزی مقام هفتم دنیا را دارد . خوشحال هستم که ایران جزو ده کشور صاحب تکنولوزی پرتاب ماهواره به فضا است . خوشحال هستم که ایران در حالی که 37 سال است از سوی قدرت های بزرگ در تحریم بوده تمام نیاز های نظامی خودش را در داخل کشور تولید می کند . خوشحال هستم که هواپیمای بدون سرنشین آر کیو 170 یکبار وارد فضای ایران شد و سرنگون شد . خوشحال هستم که ایران جزو چهار کشوری است که قادر است پهباد های تهاجمی تولید کند . خوشحال هستم که ایران از طرف وزیر جنگ آمریکا چهارمین قدرت موشکی دنیا اعلام شد . خوشحال هستم که با وجود تمام کارشکنی های شیاطین دنیا ایران یکی از قطب های اتمی صلح آمیز دنیا شده است . خوشحال هستم که با وجود ناو های هواپیما بر آمریکا در خلیج فارس ایران قدرت بلامنازع خلیج فارس است . خوشحال هستم که ایران نزدیک به چهار ملیون دانشجو دارد . خوشحال هستم که در ایران هر سال یک انتخابات با مشارکت بالای مردم بر گزار می شود . خوشحال هستم که تمام آزادگان جهان ایران را دوست خود می دانند و تمام سلطه گران و ایادی اشان ایران را دشمن می دانند . خوشحال هستم که ایران را در دنیا به نفت اش نمی شناسند چون الان دیگر روزی 700 هزار بشکه بیشتر صادر نمی کند . خوشحال هستم که روستاهای ایران از نعمت آب و برق و گاز و جاده آسفالته و بهداری و زمین ورزش و پارک و غیره برخوردارند . خوشحال هستم که در مذاکرات هسته ای یک طرف میز نمایندگان شش کشور قدرتمند جهان قرار دارند و اینسوی میز نماینده ایران اما نتوانسته اند مچ نماینده ایران را بخوابانند . خوشحال هستم که ایران بدون بدون هیچ رابطه ای با آمریکا و اروپا توانسته است به رتبه هفدهم اقتصادی دنیا برسد . خوشحال هستم که ...
و بسیار متاسفم که برادر افغانی من هنوز نمی داند که اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی سه دهه قبل از هم فرو پاشید و اکنون رژیمی با تفکرات سرمایه داری بر روسیه حاکم است و خیلی وقت است که رهبران روسیه خود را کمونیست نمی دانند و همان برنامه های اقتصادی غربی را پیاده می کنند .

>>>   ایران اگر بجای رسیده بخاطر آن است که از کثرت به وحدت رسید اما ما هنوز در قید و بند هفتگانه و هشت گانه هستیم

>>>   دموکراسی را در افغانستان هم دیدیم.
انتخاباتی که باعث خنده همگان شد و معلوم نشد چه کسی گوسفندان را چاق کرد؟
در آخر هم که دو گروه رقیب با هم توافق کردند و به ریش مردم خندیدند.
اصلا چرا این نمایش انتخاباتی را اجرا کردند و پول برای آن خرج کردند؟ خوب از اول با دوستی کنار هم حکومت میکردند و منافعشان را قسمت میکردند؟ آهان دموکراسی هست، یادم نبود.
در ایران هم زمانی که شاه ضعیف بود آزادی بیان خیلی زیاد بود
اما کمی که قدرت گرفت همه لال شدند، شما هم زیاد به این آزادی بیان دل خوش نباشید.
محسن از البرز

>>>   مقایسه افغانستان با نیپال مناسب است نه ایران
مشابهت های نپال افغانستان :
هردو افتخار مخدر سالار جهان را داشتند وداریم قبلا نپال فعلا ما نفوس نپال 27 ملیون است نفوس افغانستان هم همین حدود است هردو کشور کوهستانی است ما هندوکش راداریم نپال اورست را هردو کشور زمانی تمام اعضای فامیل رئیس جمهور یا شاه خودرا دسته جمعی از بین بردند ما فامیل داود خان را نپال فامیل شاه پیرند را شانرا افغانستان هم سال ها مصروف جنگ بود نپال هم در ده سال جنگ داخلی 13 هزار انسانرا درجنگ های بین خود کشتند ما اگر کمونست ها داشتیم نپال مائوست ها دارد افغانستان از اقوام مختلف تشکیل شده نپال هم 140 طایفه وقبیله دارد افغانستان زراعتی است ونپال هم اکثریت مردم نپال به آب وبرق دسترسی ندارند ما هم چنان

>>>   امتیاز ایران از افغانستان موقعیت جغرافیائی و اقتصاد نفتی آنست

>>>   بــــه ((خوشحال هستم که ایران در نانو تکنولوزی مقام هفتم دنیا را دارد ))ایران به نسبت موقعیت خوب جغرا فیائی ونفت سرشارکه دارد باید زندگی مردم ایران بهتر از زندگی اروپائی ها میبود باید درامد سرانه هرایرانی برابر با مردم جرمنی یا فرانسه میبود مثلا درامد سشالانه یک اسرائیلی صد برابر درامد یک ایرانی است مردم ایران هم مانند مردم ما زیادترین پناهندگان در غرب هستند مثلا یک ایرانی یکسال را درفرود گاه پاریس سپری کرد تا برایش پناهندگی داده شود گذشته از اینها قفس طلائی را همه مردم قبول ندارند بجز بعضی ها
راستگو

>>>   آزادی در زمان شاه همین قدر بود که مردم باید شاهنشاه میگفتند و گفتن شاه از شروع انقلاب جا افتاد واین تنزل یک اهرم مردمی شد تا مردم سقوط شاه رابا دست خود به نتیجه برسانند و حتی نیروهای چپ ، راست ، اقلیت های مذهبی اعم از زرتشتی ، کلیمی ، مسیحی ، همه و همه با میل و رقبت در انقلاب شرکت داشتند و می توان گفت که چپ های ایران که در زندان های شاه اعدام می شدند در این انقلاب ماندگار شرکت داشتند.

>>>   خوشحالم که کورش کبیر اولین قوانین حقوق بشر را اعلام کرد و فرمان داد که در تمام سرزمین های پهناور تحت فرمان پارس هر کس به دین خود و به زبان خود باشد ، و متاسف هستم که بعد از بیست و پنج قرن در همسایگی ما دیگران را به خاطر دیگر اندیشی تکفیر می کنند و سر می برند . خوشحال هستم که روم در تاریخ هزار ساله اش حدود هفتصد سال با ایران در جنگ بود و هیچ دستاوردی نداشت و چهار امپراطورش در مرزهای ایران کشته شدند و یکی اشان اسیر ایرانیان گردید . خوشحال هستم که رسول خدا سلمان پارسی را از اهل بیت خود خواندند . خوشحال هستم که پیامبر خدا فرمودند اگر علم در ثریا هم باشد مردمانی از پارس بدان دست می یابند . خوشحال هستم که انقلاب عظیم ایران با خواسته های اسلامی به پیروزی رسید و نه به خاطر مسائل دنیوی و مادی . خوشحال هستم که سه دهه است که ایران در همه زمینه ها از کارشناسان داخلی استفاده می کند و دستش پیش بیگانگان دراز نیست . خوشحال هستم امریکا در صدو بیست کشور دنیا پایگاه و مستشار نظامی دارد اما در سرزمین بسیار استراتژیک ایران حتی سفارتخانه و نمایندگی هم نمی تواند داشته باشد .

>>>   من هم به عنوان يك ايراني اميدوارم مردم افغانستان تعصبهاي قوميتي را كنار بگذارند و به يك افغانستان آباد فكر كنند و دست در دست همديگر كشورشان را بسازند.

>>>   در جواب نظر دهنده یکی مانده به آخر.......، واقعأ هرچه گفتی راست گفتی ، حرفهای شما منعکس کننده نظرما هم هست و خدا کند آن لانه جاسوسی هیچ وقت با ز نشود ، درست است که ما در ایران زندگی نمی کنیم اما این بدین معنی نیست که از وقایع دنیا و مسائل ایران بدورهستیم ، بهترین ها را برای شما آرزومندم و چون ۳۵ سال است که از نزدیک در خارج از کشور با افغانستانی ها آشنا هستم و کار کردم ، بزرگترین آرزوی قلبی ما اینست که یک روز افغانستان بقدری مستقل باشد که هر امریکائی یا اروپائی که می خواهد از افغانستان به عنوان توریست دیدن کند یکسال انتظار بکشد تا ویزای توریستی بگیرد ، چه برسد به مستشارهای نظامی و خدا کند خود افغانستانی به خود باوری برسند و چنین هدفی را برای سربلندی و آرامش کشورشان دنبال کنند و یک تشکر خاص از سایت « پایگاه اطلاع رسانی افغانستان » که باعث شد ما فارسی زبانان بیشتری را در این دنیای آشفته بازار پیدا کنیم ، موفق و پیروز باشید.

>>>   خوشحال هستم که شعار دائمی المپیک قوی ترین ، سریع ترین و بالاترین است و در چند دوره گذشته المپیک قوی ترین شخص المپیک یک ایرانی معرفی می شود ( اکنون سلیمی و قبل از او رضا زاده ) ، خوشحال هستم که رکورد بیشترین گل زده در بازی های ملی جهان در اختیار علی دائی است که یک ایرانی است ، خوشحال هستم که اولین زن مسلمان فضاورد یک ایرانی است ، خوشحال هستم که در بین کشورهای مسلمان ایران اولین کشوری است که موجود زنده را با ماهواره بر ساخت ایران به فضا فرستاد و سالم به زمین بر گرداند ، خوشحال هستم که فضانوردان ایرانی برای فرستادن انسان به فضا تلاش می کنند ، خوشحال هستم که ماهواره با طراحی ایرانی و ساخت داخل با ماهواره بر ایرانی هم اکنون به دور زمین در حال گردش است ، خوشحال هستم که ایران از معدود کشور هائی است توانسته است موجود زنده ای را به روش تکثیر سلولی تولید کند ، خوشحال هستم که ایران توانسته است ده ها داروی حساس سرطانی و ام اس و غیره را به ثبت جهانی برساند و به تولید انبوه برشاند ، خوشحال هستم که پس از پیروزی انقلاب صدها سدبزرگ و بسیار بزرگ و هزاران سد کوچک و متوسط به دست کارشناسان ایرانی طراحی و اجرا شد ، خوشحال هستم که در ایران در قالب مسکن مهر برای چهار و نیم ملیون خانوار ایرانی طرح ساخت مسکن برنامه ریزی شد و اکنون نزدیک به سه ملیون واحد به خانواده ها تحویل داده شده و الباقی در آینده نزدیک تکمیل و تحویل داده می شود ، خوشحال هستم که در ایران هزاران کیلومتر بزرگراه و جاده های چند بانده به دست مهندسان ایرانی ساخته شده است ، خوشحال هستم که تقریبا تمام روستاهای ایران از جاده آسفالته برخوردارند ، خوشحال هستم که سواد عمومی نسل های جدید روستائی با شهرنشینان یکسان است ، خوشحال هستم که چپاول کنندگان بیت المال حتی اگر کسی مانند معاون اول رئیس جمهور باشد در ایران به زندان فرستاده می شود ، خوشحال هستم که تمام مقام ها و مناصب کشور حتی اعضاء خبرگان که میتواند رهبری را تعیین یا برکنار کنند با رای مردم انتخاب می شوند .

>>>   راستگو سعی کن راست بگویی...

>>>   در جواب فردی که افغانستان را با نپال مقایسه کرده بود ، حال به طنز یا واقعیت......، در نپال فستیوالی هست بنام «جشنواره گادهیمای» که هر۵ سال یکبار در نپال انجام می شود و در این فستیوال تعداد ۲۰۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰۰ حیوانات مثل موش ، کبوتر، خروس ، بز، گوسفند و گاو را قربانی می کنند نه برای غذا بلکه برای خوش شانسی ، خوشبختی ، سعادت ، توفیق ، اقبال ، بخت خوب ، داشتن فرزند پسر، و هزاران خرافات دیگر​​​​.....ولازم به یادآوریست که ، کسانی که به طرز فجیهی در حالیکه حیوان ایستاده است و فرد هم قصاب نیست و تجربه ندارد با طبربر گردن آن حیوان میزند ویک صحنه زشت و دلخراش خون آلود که همیشه نه تنها مورد اعتراض گیاه خواران از گوشه و کنار دنیا می شود ، بلکه پیش بینی شده ه نسل حیوانات در نپال رو به انقراض است ......وسوأل اینجانب از شما اینست که آیا در افغانستان بعنوان یک کشورمسلمان چنین فستیوالی هست ؟ اگر با ور ندارید مراجعه بفرمائید به اینترنت ، یوتیوب ، و منابع دیگر......مطمئن هستم که با دیدن صحنه های دلخراش این فستیوال مصحک تازه متوجه می شوید که چقدر به کشور عزیزتان توحین کردید و یک ویدئو که جنبه آموزشی دارد در یوتیوب هست وطبق اصول اسلام همه چیز را توضیح میدهد که حیوان چگونه باید ذبح شود ، یک قصاب ، یک چاقو در نهایت آرامش بدون اینکه حیوان چاقویا خون ریخته شده حیوان دیگه راببیند در ضمن تمام حیوانات یک روز قبل از ذبحشان با خبر می شوند ، و حیوانات هم خدا را پرستش می کنند به همین دلیل است که قصاب با گفتن اسم خدا حیوان خود را تسلیم خدا میکند و آنوقت است که آن گوشت حلال است ، این ویدئو در دو قسمت در یوتیوب است...

>>>   نخستین زن فضانورد والنتینا ترشکووا کیهان‌نورد روسی است که در ۶ مارس ۱۹۶۳ میلادی با فضاپیمای وستک-۶ به فضا رفت. نخستین فضانورد زن که اقدام به راهپیمایی فضایی کرد، اسوتلانا ساویتسکایا کیهان‌نورد روسی است که در ۲۵ ژوئیه ۱۹۸۴ پس از خروج از ایستگاه فضایی سالیوت-۷ به مدت ۳ ساعت و ۳۵ دقیقه در مدار زمین به راهپیمایی پرداخت. وی همچنین دومین فضانورد زن جهان است

>>>   ای افغان حدالق از تاجک یاد بگیر.تاجیکستان با حسن روابط با ایران بسیار منافع برده است.نیروگاههای سنگ توده 1 و 2 که ببیشتر برق او را محیا میکند.اعمار تونل بزرگی که شرق و غرب این ملک را که در زمستان کلا قطع میشد انهم با سرمایه و علم ایران .خانه سازی و مکتب سازی کرده.جهانگردان زیادی از ایران سالانه به ان سرزمین می روند.کارخانه سیمان اعمار کرده و خیلی کارهای دیگر.انوقت بعضی وطنداران افغان بعد از 13 سال که خوب از امریکا و مزدورانش خوردند اواره اند یا دنبال اواره گی همچنان از غرب میگویند و پیشرفت های نداشته.حداقل از ای تاجیکستان یاد بگیرید که وسعت و منابع و نفوسش 50 فیصد افغانستان هم نیست.همین است که نام ای نفوس را فغان گذاشته اند و ملکشان فغانستان.فقط بلدند گپ بزنند و انهم چه گپ هایی.نه به درد دنیایشان می خورد نه به درد اخرتشان!

>>>   نخستین زن مسلمان فضانورد ، خانم انوشه انصاری است که ایرانی است .

>>>   مـــوارد مشابهت ها با نپال صرف همان چند سطر است که نوشتم نه دین فرهنگ وآداب ورسوم مثلا چندسال پیش این مصیبت را برما یا نپال امروزه داشت که مانند افغانستان به نسبت جنگ ومشکلات داخلی بیشترین تولید کشت مواد مخدر درجهان را داشت که امروز این به این بدبختی ما دچار هستیم یا مثال دوکودتا وچند یا نفوس یا کوهستانی ..

>>>   ........ در جواب فردی که افغانستان را با نپال مقایسه کرده بود ، حال به طنز یا واقعیت......، در نپال فستیوالی هست بنام.......
بیرار جان چه ربطی داشت؟هر جا فرهنگ خود دارد.در همان نپال نظاره کن نفوسش دارند چطور زندگانی میکنن.چه امنیت و ارامشی هست.در همان نپال کوهنوردان از سراسر دنیا برای کوهنوردی به ای سرزمین روانه میشوند.اما در مورد ذبح حیوانات حتما کار بدی میکنند اما چرا از ذبح همیشگی انسانها در افغانستان گپ نمیزنی؟در افغانستان روزانه انسانها ذبح میشوند.حکومت توان برقرای امنیت ندارد.در شهرهای مهم هم هر روز بمب میگذارند و اجساد تکه تکه شده نفوس ای ملک را همه میبینند.فساد بیداد میکند.کجا است شهردار کابل.کابل مثلا مرکز سیاسی و اقتصادی افغانستان است.برو نظر کن چه بر نفوسش میگذرد.که بعد کلی دزدی فرار میکند.ای کاش حداقل با نپال میشد مقایسه کرد اما اگر نپال یک درد دارد افغانستان صدها درد بی درمان.

>>>   بـه دوست خوشحال ایرانی !
به همه خوشی های شما ازبابت پیشرفت ایران ماهم به آن خوش هستیم درضمن ما به این هم خوش هستیم که باوجود اینقدر دست آورد ها وپشیرفت تکنالوژی درکشورشما یک دانشجوی مهاجـــر افغان در سطح کل کشورشما مقام اول را از خود میکند که حتما در رسانه های خود تصویرش رادیده اید همچنان موضوع سانترفیوژ جوان مهاجر دیگر بنام مصطفی
در استان بامیان افغانستان جوان 16 ساله در دکان خوردش که جز چند پیچ گوشتی وچند پیچ ومهره چیزدیگریندارد مصروف کاربالای طرح راکت دوربرد است فردی دیگری در آستان هلمند موفقانه از جو زمین خارج شد وبگشت که حتی انگریزها آنرا فرا زمینی پنداشتند وامریکائی ها می گفتند UFO هست او در برگشت گفت که نظریه بیگ بنگ ناقص است چنانچه گفته بودند سرعت کهکشانها آهسته آهسته از سرعت اولیه کمترشده در حالیکه بهمان سرعت اولی از یک دیگر فاصله می گیرند

>>>   در حواب به ....نخستین زن فضانورد والنتینا ترشکووا کیهان‌نورد
برادرعزیز ایشان فرمودند اولین زن فضانورد مسلمان دنیا.که کاملا صحیح است.کمی در خواندن مطالب دقت کن بعد نظر بده..

>>>   ... بـه دوست خوشحال ایرانی !
به همه خوشی های شما ازبابت پیشرفت ایران ماهم به آن خوش هستیم درضمن ما به این هم خوش هستیم که باوج.....اینها که گفتی جدی گفتی یا شوخی میکنی؟؟
یعنی چی در هلمند یک نفر رفت فضا یعنی چی راکت دوربرد در کارگاهش ساخته؟؟زشت است این حرفها.ملت افغانستان را اینگونه در مقابل دیگران دارای جهل نشان ندهید.

>>>   افغانستان کشوری زیبا و با تمدن هست...دوستدار افغانستان...
یه ایرانی

>>>   من این خوشحالی ها را برای فقط در جواب آن آقایی نوشتم که با طعنه مطلب نوشته بود و برای حسن ختام مطلب مینویسم که بسیار خوشحالم که بسیاری از افتخارات من مرهون مردمانی است که روزگاری نزدیکترین برادران من بودند ، پاره تن من بودند . من به ابن سینا و فارابی و مولوی و خوارزمی و نیز به تمام برادران مجاهد و استکبار ستیز سرزمین مردان ( افغانستان ) افتخار می کنم . من از پیشرفت مردم افغانستان خوشحال می شوم و به آن افتخار می کنم .
موفق باشید

>>>   بهتر است افغانستان با فلسطین مقایسه شود که به تصرف بیگانگان درآمده
>>>   انقلاب ایران اتفاق نبود.
اساسا هیچ چیز اتفاقی نیست. دلیلی درش وجود داره.
ما معتقدیم ظهور آقا نزدیکه
افغان ها تا وقتی اصل خودشونو به یاد نیارن و خودشون رو جدای از ایران بدونن وضعی بهتر از این نخواهند داشت.
افغانستان از بعد از جدایی از ایران یه روز خوش هم به خودش ندیده
یه روز انگلیس یه روز شوروی یه روز طالبان یه روز القاعده یه روز داعش
این واقعیته

>>>   واقعیت این است افغانستان نه مردم مثل ایران متحد دارد ونه رهبر که واقعا دل سوزباشد پس مقایسه با ایران نمیشود کرد

>>>   براي كشور برادر و هم خون افغانستان آرزوي موفقيت ميكنم , از تهران

>>>   ان الله لايغير ما بقوم حتي يغيروا ما بانفسهم. خداوند سرنوشت هيچ ملتي را تغيير نمي دهد مگر اينکه خودشان بخواهند در سرنوشت شان تغيير دهند
باید این خواستن تغییر را ،ایجاد کرد

>>>   به یاد دکتر نجیب الله که چقدر تلاش کرد و خون دل خورد تا یک طبقه خوب اجتماعی در افغانستان بوجود آورد , اما جهل و نادانی مردم ما و عدم آگاهی از سوسیالیست موجب شد که به اسم مبارزه با کفار , جهاد کنید و تمام کشور را تبدیل به ویرانه کنید و خودتان را آواره کشورهای همسایه و غربی کنید .

>>>   ذهن مارا کشـش معنویت به آنطرف ها می کشاند آنسوئیکه ابروباران حیات بخش ازانجا می آیند، آنسوئیکه خورشیدجهانتاب باطلوعش از سرزمین ما نورش را به آنها می بخشد ، آنسوئیکه کتاب ها می آیند ،آنسوئیکه هیرمند چون اژ دهای مست وسرکش و بیقرارپیوسته برای سیراب سازی زمینی درجولان است ،دراینسوتنها مولانا وبیدل برای صاحب دلان کافی نیست باید ازعـطار وابوسعید هم بدانیم وبخوانیم چون این در مقایسه خم یک کوچه با هفت شهر است به سنائی وجامی نمیشود اکتفا کرد شهنامه وحافظ را هم داشته باشیم وتفسیر حافظ را از محمد جعفر محجوب بشنویم ،تفسیر مولانارا ادیب گرانمایه حیدری وجودی دایرکرده بود،با خواندن تفسیرمولانا توسط جلال همائی عطش ماسیراب میشود، مناجات نامه خواجه عبدالله انصاری خیلی دلکش است آیا اشعار حـــــلاج را خوانده اید؟ قهارعاصی بجایش اما نمیشود که از سهراب سپهری نخواند ترحم به حال یک پرنده وموری را فراموش کرد ،سروده های واصف باختری را دوست دارم مگر درد غربت را از نادر نادر پور بهتر درک میکنم ، سید جمال الدین افغانی را داشتیم با خواندن نوشته های سهروردی وعلی شریعتی میتوان اقناع شد دیوان خلیلی خیلی دلکش است ولی رهی معیری وشهریار حلاونی دیگر دارد ، روزگار زندگی پرباررابعه بلخی وفروغ فرخزاد را زود هنگام بی فروغ ساخت ،چپی های مالایق وپنجشیری دّر سـفـتـه اندوبرای وطن شان از دل گفته اند مگردرمقایسه با ازمیان ریگها والماس ها در حد ریگ با الماس اند یا کتابی برخی براسیها وجهان بینیها را میشود گفت بی بدیل است ،ساعت ها میتوان به سرآهنگ ورحیم بخش گوش داد مگر شجریان ،حسام الدین سراج ، عبدالحسین مختابادی زنگ از دل می برد ،دنبوره صفدر توکلی را سال ها شنیدیم ولی نوای دو تار حسین سمندری محشر بپا میکند، انگشتان استاد مشعل غوری که در قصرولایت هرات نگارستان را ساخت وبدست سپاه جهل وسیاهی صدمه دید می توانست ارژنگ مانی بسازد ولی قلم مویک استاد فرشچیان وکاتوزیان واقعا خــالـق وســاحــراند،نوشته های شفا وپیرار دردی را شفا نمیدهد مگرچرا (س .راوش) با کاپی وپست ازین دو دل خوش کرده ؟ (ع .حبیبی )ما درتاریخ نگاری صـاحب نام است ولی اگر تاریخ ایران پیش وبعد از اسلام سعید نفیسی نمیبودچی میشد؟ محمود غزنوی اولین کسی بود که از خلیفه عرب لقب سلطان گرفت اما کی منکر از استعدا دسرشار وتوان و طوفان شمشیر نادر افشار است ؟، یعقوب لیث صفاری در بست سیستان شمشیرش را حجت حاکمیتش میدانست اما آن کسیکه بزرگترین دشمن خلیفه عرب بود بابک بود ! اگرخرا فه پسندان سلطان حسین صفوی را به این معتقدساخته بودند که یک دختر باکره مقداری نخودرا بجوشاند و1200 مرتبه سبحان الله بخواند هرکس آن را بخورد نامرئی میشود ،امیر شیرعلی مارا که به قصد گرفتن کمک از روس جانب بلخ روان بود وقسمت یک پایش را سرما فلج کرده بود طبیب روس برایش چاره را قطع کردن قسمت پائین پایش پیشنهاد داد اما درباریان متملق شاه رابه این معتقد ساختند که اگر خدا خواسته باشد بدون قطع صحت یاب میشود واگربخواهدکه امیر رامهمان خود سازد درصورت قطع کردن هم مهمان میسازد . همان بود که مهمان شد !
اگر قاجار برای واپس گیری هرات به استخاره رجوع کرده بودوکارهای سرنوشت ساز برای ملت را از استخاره چاره می جست ، اشرف غنی هم به نتیجه استخاره حضرت مجددی درانتحابات ما دل بسته بود .
اگر فیروز شما به حاکم تازی وعده ساختن آسیاب بادی راداد که شرق وغرب ازان حیرت کنند سرزمین جوزجان وکندهار هم برای شان درس تاریخی داد که شرق وغرب ازان آگاهند چنانچه ابوالهندی اسدی قصیده را سرود که قسمتی ازان چنین است:
((کشته شده گان بین سان وجزء( سانچارک جوزجان) ازملوک بخشنده دارای نعم فراوان بودند که در سرزمین جوزجان خوراک درندگان وعقابان شدند. ودر گرمسیر سرزمین هند چقدرسرهنگان ما کشته شدند که قبری را هم نیافتند این داستان قندهار است و هرکه درانجا درگذشت خبرش باز نیامد )) این داستان سیه پرستانی هست که دیروز بنام غنیمت وامروز بنام خلافت وطن مارا تباه ساختند
اگر انگریز برای براندازی مصدق از رضا خان استفاده کرد برای ختم حاکمیت امان الله خان نادر را استعمال کرد اگرتیرشمس آبادی شکارکننده رضاشاه به خطارفت تیر عبدالخالق شکارکننده نادر بهدف نشست وکار را یکسره ساخت ،
در فساد هرکس به اندازه توان اقتصادی اش ! درینجا قریب یک ملیارد دالر از پول امانت گذاشته شده مردم که از حقوق ما هانه خود یا کاروبار خود بدست آورده بودند به امید قرعه کشی در بانک امانت گذاشته بودند حرص و آز خلیل فیروزی با چند تن دیگر این پول را که از گوشت مار هم زننده تر است با اتکا به زورمندان قانون شکن غارت کرد. درانجا بابک زنجانی ملیارد ها دالروصد ها کیلو طلارابه بانک ها وبازار های مختلف جهان انتقال داد.
تحولات سرنوشت ساز وبزرگ سیاسی هردو در سال 1357 بوقوع پیوست که متاسفانه از ما به نسبت همسایگی با اسرائیل ما پاکستان وارتجاع عربی با کمک امپریالسم امریکا با مشکلات بزرگ مواجه شد
(گیلگمش آئینه )

>>>   با تبریک به ایرانیان نکته ای را یاد آور مشوم .
ایران در سالهای اخیر جشن صد سالگی تشکیل عسکری (سربازی ) را گرفتند در حالی که افغانستان اردوی صد ساله خود را در زمان مجاهدین از هم پاشید . افغانستان با افتخار 2 ابر قدرت زمان خود را که بریتانیا و شوروی بود با هزاران مشقت شکست داد و در تاریخش ثبت نمود . اگر ما افغانها مخواستیم که یک گروه خاص بر سر ما حکم روایی کند بی شک کشوری آباد تر از ایران مداشتیم . نظام سیاسی ما به ترتیب از پادشاهی به ریاست جمهوری بعد مجاهدین و رهبر مذهبی و در نهایت به سمت دیموکراسی حرکت کرد حال آنکه برادران ایرانی از پادشاهی خلاص شدند و قدم به سوی دیموکراسی مگذارند که ما هم برایشان آرزوی موفقیت مکنیم. اما اگر از من پرسان کنند ما نه تنها عقب نستیم بل سالهای غریبی از همسایگان عجم و عرب و ... خود پیشیم.

>>>   هــدف اصلی سفر فضا نورد هلمندی به فضا این بود که ببیند درسطح ماه امکان کشت کوکنار هست یانه نتایچ تحقیقات مثبت بود چون نسل های آینده اگر درسایر سیارات مسکن کنند به تریاک ضرورت دارند انتقال از زمین گران تمام میشود بنا بهتر است در مرکز نظام شمس مکانی برای این خدمات موجود باشد

>>>   در تواریخ سابقه بارها سلطان محمودرا شاه ایران خوانده اند واگر درمورد ایران فعلی حرفی بوده بنام پارس گفته اند یعنی افغانستان فعلی ایران قبلی وایران فعلی پارس قبلی اینگونه حق به حقدارش میرسد
ر

>>>   هر انقلابی سه پایه یا رکن دارد ودوام وماندگاری ان هم بشرط دوام وپایداری این سه رکن است.اول ایدیالوجی وارمان است دوم مردم وسوم رهبری درست است که راز ماندگاری انقلاب اسلامی ایران همین دوام و وجود این سه رکن است.یعنی اگر هریک از این سه پایه نباشد انقلاب به شکست می انجامد وما دیدیم که درپیروزی انقلاب اسلامی در ایران در22دلو 1357 این سه رکن با هم پوشانی یکدیگر موفق شدند یک رژیم فاسد وسرسپرده را به اشغالدانی
بیندازند بنا رهبر انقلاب امام خمینی رحمت الله علیه همانقدر نقش داشت که مردم نقش داشتند وایدیالوجی سرچشمه گرفته از انقلاب عاشورایی وامام حسین علیه السلام دلیل پیروزی این انقلاب بود .هر چند با توطئه های امریکا وغرب وصهیونیزم وشیوخ مرتجع عرب منطقه با تحمیل مشکلات بسیار از قبیل تحمیل جنگ توطئه اعتیاد مفاسد اقتصاددیوتمویل منافقین وشاه پرستان وتحریم فشار بسیاری بر ایران وارد کردنونفوذ عوامل سرسپرده سعی در به انحراف کشیدن وبراندازی این نظام را دارند ولی با رهبری خوب ومردم باغیرت وانقلابی توانسته اند بر مشکلات پیروز شوند شما در کجای دنیا سراغ دارید سرباز امریکایی رو اینطور دستگیر کنند واجازه ندهند یک وجب به خاکشان نفوذ کنند این یعنی همان شعاری که سی وهفت سال پیش میدادند یعنی استقلال پیروز جمهوری اسلامی یعنی ایدیالوجی اینست رمز یپروزی که باید برای ما افغانها الگو وپروگرامی

>>>   پس که اینجوری است ما افغانها همه میرویم دوباره ایران. ویزه ای هم باید ضرورت نداشته باشیم چونکه یک کشوریم.
علی رضا

>>>   هرانقلابی سه پایه یا رکن دارد ........باشد اینکه ما ملت افغانستان هم میتوانیم با اتحاد وهمدلی والگو برداری از انقلابایران در جلوی ابر قدرتها به ایستیم چون حضرت علی علیه السلام فرمودند اگر می خواهید به ساحل ازادی برسید باید از دریای خون شنا کنید وبگذرید البته روی سخنم با جوانان دلیر هموطن ومردم ایران هم هست قدر انقلابتان را بدانید وپشت سر رهبرتان حرکت کنید دست خائنی داخلی راهم قطع کنید هرچند دشمنان خارجی شما تاحدودی کانترول شده اند اما امروز قدرتها ودشمنان شما تنها خارجی هانیستند بله نفوذی هایی هم امروز به نوکری درامده اند وبا نفوذ دربدنه کشور سعی دارند به کمک جریانات عربی عبری وغربی انقلاب شما را صدمه بزنند پس چشم وگوشتان بیشتر باز باشد.
داکتر عبدالرب اچک زی

>>>   اتحاد رمز پیروزی است ای کاش همه ما دوباره با ایران زمین یکجا شویم و زیر یک بیرق دربیاییم از این قوم و قبیله انتحار و توحش طالبانیسم رها شویم این آرزو بر ماست دوباره از بلخ تا اهواز و تبریز تا هرات و بدخشان سفر کنیم همچون اجداد ما که میانشان یک مرز انگلیسی فاصله نداشت.

>>>   ما هزاران سال يك كشور يك ملت يك فرهنگ بوده ايم , انشاء الله در آينده هم يكي خواهيم شد , مثل آلمان شرقي و غربي كه پس از ٧٠ سال جدايي اراده كردند و ادغام شدند , تا وقتي كه اين اعتقاد وجود داشته باشد اين شانس هم وجود دارد ,

>>>   چرا ما نتوانیم ما هم میتوانیم با ارراده خود بدون آمریکا پیروز شویم اسلام حکم میکند در برابر ضلم ایستادگی کرد مشکا اساسی ما آمریکاست چرا طالبان آمریکارو هدف قرار نمیدن اسلام وسنت اسلامی پس چی مردم ما دارند شهید میشن اگر آمریکا می تونست مشکل ما رو حل کن که نمی خواد وقت الان در صلح وارامش بودیم بخاطر اینکه منفعش در جنگه وای برما در آخرت از ما بپرسن وطنت . اسلام رو به چی فروختی به یک دلار آمریکایی
امریکا چشمان مارو کور کرده تا از یکدیگر غافل شویم . فرداییی رو خواهیم ساخت آباد به کوری امریکا

>>>   به گمان من تحریف تاریخ و پوشاندن بسیاری از حقیقت های تاریخ از چشم مردم افغانستان و بیان داستان های ساختگی و برجسته کردن نکات بی اهمیت تاریخی و تحویل دادن قهرمانان پوشالی و خیالی به جامعه افغانستان ، ظلم مضاعفی بوده است که در دویست سال گذشته به مردم شریف این سرزمین وارد شده است . در این خاک همه چیز را جعل کرده اند و به خورد مردم داده اند تا حقیقت را از چشم آنها پنهان کنند . ببینید وقتی ما می گوئیم ترکمنستان یعنی سرزمینی که ترکمان ها در آ ن ساکن هستند . وقتی می گوئیم ازبکستان یعنی سرزمین ازبک ها و همینطور تاجیکستان و هندوستان و قزاقستان و انگلستان و غیره .. اما در افغانستان که سرزمین تاجیک و پشتون و هزاره و ازبک و بلوچ و دیگران است ، این افغان کدام قوم است که نام خود را بر این سرزمین تحمیل کرده است . یک نام ساختگی و جعلی که به ظاهر آن را به قوم پشتون منسوب کرده اند . سرزمین افغانستان فعلی ، ارمنستان و گرجستان نیست که گاهی در حاکمیت ایرانیان بوده باشد و گاه از سیطره آنها خارج شده باشد . افغانستان پاره تن ایران است ، خود ایران است هر افغانستانی به همان اندازه در افتخارات و داشته های فرهنگی و تاریخی ایران سهم دارد که هر ایرانی دیگر . هر افغانستانی به همان اندازه حق دارد که خود را مالک خلیج فارس و رشته کوه زاگرس و سرزمین آذرباییجان بداند که هر ایرانی دیگر و بر همین سیاق یک ایرانی به همان اندازه از هندوکش و بدخشان و هرات سهم دارد که هر افغانستانی دیگر . این حق ماست اما اینکه تا چه اندازه از رسیدن به حق خود فاصله داریم این به موانع متعدد سیاسی و استعماری قدرت های حاکم و قدرت های استعماری مربوط است . ای کاش روز اول جدائی ، پدران شما نام این سرزمین را ایران شرقی می گذاشتند و هرگز زیر بار این نام جعلی نمی رفتند که من اگر چه روزی هزار بار بشنوم افغانستان و بگویم افغانستان با آن مانوس نمی شوم و به آن عادت نمی کنم . این برادران من یا پشتون هستند یا تاجیک ، یا ازبک هستند و یا هزاره و یا هر قوم دیگر هرچه هستند ، اما ، افغانی نیستند اگر چه از سرزمین افغانستان هستند که من به اسقلال آن اعتقاد دارم و به مردمان آن عشق می ورزم و روزی پنج بار برای بهروزی اشان دعا میکنم و سربلندی اشان را از ایزد منان مسئلت می کنم اما چه کنم که نام افغان در ذهن من جا نمی افتد .
شهروند - ایران

>>>   بسمه تعالی
آیا افغانستان و تاجیکستان در پایان تاریخ به ایران می پیوندند ؟
رضا مهریزی
چندی پیش به کتابی برخوردم که در آن نویسنده مدعی بود که اکنون و در این برهه از تاریخ که ما هستیم تاریخ به آغاز خود بازگشته است و کشورهای چین و هند و ایران که پایه گزاران تمدن بشری هستند مجددا قدرتمند شده اند .
نمی دانم شما تا چه حد با نظرات این نویسنده موافق هستید اما بنده معتقدم نه تنها این نظردرست است بلکه اگر درست هم نبود جا داشت همه ما سعی کنیم که درست از آب درآید .
امروزه چین یکی از پنج کشور برتر جهان است و جایگاه تاریخی خود ، و حتی بیش از جایگاه تاریخی خود ، را کسب کرده است .
هند نیز از همه لحاظ جزو ده کشور بزرگ جهان محسوب می شود وجایگاهش در جهان روز به روز در حال بهبود است .
ایران نیز جزو بیست کشور جهان از همه لحاظ می باشد . شاید جایگاه ایران و اینکه اولین تمدن محوری و بزرگ تاریخ ، یعنی تمدن ایران هخامنشی ، از آن ِ آن می باشد و سومین تمدن بزرگ و محوری تاریخ ، یعنی تمدن اسلام و ایران ، زاده سعی و تلاش ایرانیان می باشد حقش این نباشد که جزو بیست کشور اول جهان باشد بلکه بهتر است حداقل جزو ده کشور اول جهان از همه لحاظ باشد .
برای اینکه ایران جزو ده کشور اول جهان بشود نیاز به سرزمین و جمعیت بیشتری دارد .
اگر دو کشور افغانستان و تاجیکستان با ایران متحد شوند ایران می تواند جایگاهی که همان قرار گرفتن در جمع ده کشور اول جهان است بیابد . البته این تنها به نفع ایران نیست بلکه افغانستان و تاجیکستان هم که از نظر اقتصادی وضعیت خوبی ندارند می توانند ضمن اتحاد با ایران از درآمدهای نفتی ایران بهرمند شوند و از این فقر و فاقه به درآیند . ضمن اینکه این دو کشور به آبهای آزاد راه ندارند و در واقع در بن بست قرار گرفته اند و با اتحاد با ایران می توانند از این حالت بن بستی بدرآیند . علاوه بر اینکه افغانستان که از وجود طالبان رنج می برد می تواند با اتکا به ارتش مسلمان و هم زبان ایران از نا امنی و طالبان نجات یابد .
این اتحاد در این برهه از تاریخ که در واقع پایان تاریخ است به نفع هر سه کشور می باشد و موجب ارتقای جایگاه آنان در جهان می شود . البته ممکن است در هر سه کشور مخالفانی با این طرح وجود داشته باشند اما اگر همه آنها با دور اندیشی و بی تعصب فکر کنند تصدیق می کنند این کار به نفع همگان است . به قول گاندی برای رسیدن به جایی که تاکنون نرسیدیم باید از راهی رفت که تا کنون نرفتیم و این راه ، راه اتحاد و توافق بر سر مشترکات و دوری از عوامل تفرقه است .
باید توجه داشت که یک کشور نمی تواند به تنهایی تمدن ساز شود بلکه مجموع چند کشور باید با همیاری یکدیگر تمدن ساز شوند بنابراین ایران هم برای تمدن ساز شدن باید با یه سه کشور افغانستان و تاجیکستان و آذربایجان یکی شود .

>>>   بــــه ( رضا مهریزی....
پنتاگون قصد دارد ایران عراق پاکستان ناپاک ، افغانستان را به چند کشوردیگر تجزیه کند مثلا کردستان ، بلوچستان ،عرب
ر

>>>   جناب مهریزی، با استدلال شما مخالف هستم. یک کشور برای اینکه تمدن ساز شود نیازی به جمعیت زیاد "سیاه لشکر" ندارد و گرنه آلمان جمعیتش نزدیک 80 میلیون نفر است و یکی از بزرگترین اقتصادهای صنعتی دنیا را دارد.گمشده ایران جمعیت نیست. مگر غیر از این است که سالی 150 هزار نفر متخصص از ایران خارج می شوند و یا تعداد زیادی مهندس بیکار در کشور وجود دارد.چرا کشورهایی مانند ژاپن، کره رشد کردند؟ چون از تکنولوژی و سرمایه غرب و بخصوص آمریکا بهره بردند.چین در ابتدای ایجاد اصلاحات اقتصادی بنا را بر این گذاشت که 50 سال با نظام بین الملل وارد تنش نشود و با چراغ خاموش از سرمایه و تکنولوژی غرب بهره ببرد اما ما برعکس در مسیر مخالف گام برداشتیم و نه تنها تا حد زیادی خودمان را از سرمایه و تکنولوژی روز جهان محروم کردیم بلکه تحریم هم شدیم.ما به جای این اینکه بخواهیم هرکاری را خودمان و با کمترین ارتباط با دیگران انجام دهیم
بهتر است که از کمک فکری و سرمایه ای همه دنیا استفاده کنیم.بدین ترتیب محصولی که تولید می شود در کلاس جهانی است و قابلیت صادرات به همه بازارها را دارد.

>>>   رمز موفقيت فقط اتحاد مردم و اتكا به قدرت داخلي است. همين. ايران اگر موفق شده از وحدت مردم و پشتيباني مردم از دولتمردان و حكومت بوده وگرنه با اين همه مشكلاتي كه در طي سالهاي انقلاب بوده است اگر پشتيبانب مردم نبود ايران كاملا ويران ميشد.
يه ايراني.

>>>   خب میگن تاریخ تکرار میشه. ایران و افغانستان و تاجکستان و ... همه شامل خلافت اسلامی عربها بودند و داعش هم خلافت اسلامی را ایجاد کرده و این همه کشورها مربوط خلافت اسلامی میشه و آرزوی شما برای اتحاد این کشور ها دارن واقعیت میشه و آنانیکه حقیقت امروز را نمیخواهند قبول کنند و فقط به گذشته ها و افتخارات خیالی و یا واقعی نیاکان خود می بالند، به آرزوی خود میرسند.
علی عسکری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است