صادرات نباتات طبی و پیامد ناگوار آن برای محیط
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۶    ۱۳۹۴/۱۱/۱۵ کد خبر: 111360 منبع: پرینت

گیاهان طبی چون هنگ، شرین بویه، زیره، خاکشیر، اسفرزه، پیاز کوهی، ترکیب موم لایی، چاکسو و تخم کوکنار از جمله اقلام مهم صادراتی کشور به شمار می رود. افغانستان سالانه از بابت صادرات گیاهان طبی در حدود 80 ملیون دالر عواید ناچیز بدست می آورد اما با از عدم نا آگاهی از ارزش های پوشش سبز گیاهان در طبیعت و کندن بی رویه آنها باعث آسیب میلیارد دالر خساره به محیط زیستی کشور ما می شود.

مردم به دستور سوداگران بطور غیر فنی این نباتات بارزش طبی را خود سران در یک تعداد ولایات از ریشه قطع نموده و از بین برده اند و ساحات را برهنه از این نباتات ساخته اند. بهره براداری بی رحمانه از این گیا هان سوداگران برای کسب در آمد ناچیز، انواع گیاهان در معرض مرز نابودی قرار دارند که باید اداره ملی حفاظت محیط زیست در صدد نجات نهایی آنها از گزند سودا گران و چرای مفرط چوپانان بر آمد.

حفاظت از گیاهان در نگهداری رطوبت و آبخیزه ها خیلی با اهمیت است و در ارتفاعات باعث ماندگاری یخچال های طبیعی ما است. پیامد های آسیب رسانی آن همه ساله در کشور ما خشکسالی در تابستان ها و آمدن برف کوچی در زمستان ها و جاری شدن سیلاب نا گهانی مرگبار و رساندن ملیارد دالر خساره به محیط زیست افغانستان. اهمیت این گیاهان و به طور کلی پوشش سبز که شامل دامنه کوها و جنگل ها و پارک ها ملی می شود در تلطیف هوا، تعادل درجه حرارت محیط، حفاظت از خاک در مقابل باران های رگبار، سیلاب ها، باد طوفان ها، رانش زمین، برف کوچ دارد. می پردازیم به بررسی گیاه شیرین بویه: گیاه شیرن بویه از جمله گیاهان انبوی برگ سبز است و دارای برگ ضخیم چرب بیرونی است و مقاوم در مقابل تابش خورشید است و از تبخیر جلو گیری می کند و به همین علت برگ آن برای مدت نهم ماه داوام می کندو هم سبز می باشد و گاز اکسیژن مورد ضروت هوای تنفس جانداران را تولید می کند.

ریشه گیاه شیرین بویه خواص دارویی دارد و گیاه شرین بویه داری ریشه دو تا سه متری می باشد و در عمق 20 تا 40 سانتی متری خاک فرو می رود و کندن ریشه این گیاه از دامنه ها باعث سستی فرسایش خاک می شود و در موسم باران آب باران در خاک جذب نمی شود و آب باران رو ناب می شود و از اثر جمع شوی آب زیاد سیل آبها می خیزد. آسیب دیگر کندن ریشه شیرن بویه خاک سست و برهنه می شود و در وقت وزیدن بادهای موسمی سستی خاک باعث خیزش گرد و غبار در منطقه می شود که باعث آسیب به زراعت و باغداری منطقه و محل خود می شود.

داکتر یارمحمد حیدر زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جناب داکترصاحب توضیحات علمی مفیدی رابه هموطنان تقدیم میکنند اماگرسنه اسباب منزل خودرامیفروشدتازنده بماند.
وطندار


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است