اصلی ترین عامل رشد فرهنگ دموکراسی
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۹    ۱۳۹۴/۱۱/۱۴ کد خبر: 111301 منبع: پرینت

اصولا دموکراسی و رابطه برابر بین انسان ها بدون رشد فردیت و شکل گیری شخصیت فردی میسر نیست.

هم از این رو درجه رشد فردیت و شخصیت فردی یکی از اصلی ترین عوامل و زمینه های رشد فرهنگ دموکراسی بشمار می رود. دموکراسی فقط یک ساختار سیاسی صرف نیست بلکه یک حادثه و یا تحول فرهنگی است که باید مناسبات، مفاهیم و معانی آن به شکل فرهنگ در توده مردم نهادینه شود دموکراسی یعنی همه چیز در درون و از طریق تعامل اجتماعی.

یکی از عوامل تاثیرگذار بر ترویج دموکراسی موانع فرهنگی است که ریشه در باورهای قومی، ملی و تاریخی دارد. فرهنگ دموکراسی هنگامی در جامعه پا گرفته است که اکثریت قابل ‌ملاحظه‌ای از افراد و گروه‌های اجتماعی و احزاب سیاسی، حق موجودیت یکدیگر و نیز اقلیت‌های قومی و دینی و مسلکی را بدون هیچ قید و شرطی به رسمیت شناسند. اصل عدم برتری بالقوه میان یکدیگر را بپذیرید و بر این اصل تفاهم و توافقی جدی داشته باشند و آن را ملاک عمل و اساس کارزار سیاسی و اجتماعی خود قرار دهند.

تثبیت مناسبات دموکراسی و استقرار نهادهای دموکراتیک،نیاز به زمینه و بستر فرهنگ دموکراتیک دارد. مدارا، تحمل، گفتگو، همزیستی، توسعه سیاسی و… از مظاهر فرهنگ دموکراسی می باشند. نقش و تاثیرگذاری روشنفکران، نهادها و جنبش های مدنی در تثبیت مناسبات فرهنگ دموکراسی در اذهان جامعه بسیار مهم و ضروری می باشد.


فرزان


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   دیموکراسی فعلی که نتیحه انقلابات نارنجی است به جز فحاشی بی دینی و بی عزتی چیزی دیګر نیست.
ما یکهزاروپنجصد سال پیش دیمکراسی داشتیم و داریم که در چوکات این دیمکراسی همه اصول های اسلامی و حقوق اتسانی پا برجا است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است