2016، سال پایان عمر داعش؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۰    ۱۳۹۴/۱۱/۱۰ کد خبر: 110951 منبع: پرینت

رسانه های غربی از کاهش شدید نفوذ داعش در سایه حملات کشورهای مختلف علیه این گروه تروریستی سخن می گویند.

رسانه های غربی به تازگی اخباری را منتشر کرده اند که از کاهش شدید قدرت داعش حکایت دارد. آنها معتقدند این گروه روزهای افول خود را سپری می کند. داعش که در ابتدا از بازمانده های گروه تروریستی القاعده و با حمایت برخی کشورهای مرتجع منطقه شکل گرفت، در مدتی کوتاه با پوشش وسیع رسانه های خارجی در صدر اخبار جهان قرار گرفت. این گروه تروریستی تلاش کرد با انجام اقداماتی بسیار وحشتناک در کشتن، سوزاندن و ابداع روش های جدید تروریستی، گوی سبقت را از رقیبان سنتی خود مانند القاعده و طالبان برباید. اقدامات تروریستی داعش که با تصویر برداری حرفه ای و پوشش وسیع رسانه های جهان همراه بود، نشان از این داشت که گروهی سازماندهی شده و با حمایت های آشکار و پنهان در پشت این حملات قرار دارد.

داعش که در ابتدا با نام "جماعت توحید و جهاد" به ریاست "ابومصعب زرقاوی،" از اعضای القاعده عراق شکل گرفت توانست با تغییر نام خود به عنوان جعلی "دولت اسلامی عراق و شام" و یا همان داعش و با انجام اقداماتی که زبان از گفتن آن قاصر است، توجه همگان را به خود جلب کند؛ بطوری که در مدتی کوتاه بسیاری از گروه های تروریستی در سراسر جهان با خلیفه خودخوانده این گروه بیعت کردند.

داعش با آغاز بحران سوریه و با استفاده از خلأ دولت مرکزی قدرتمندی در عراق و با حمایت منابع مالی برخی کشورهای مرتجع منطقه توانست بخش های زیادی از شهرهای این دو کشور را تصرف و خلافت خودخوانده خود را به سرکردگی "ابوبکر بغدادی" در این مناطق برپا کند. بغدادی که پیشتر از فرماندهان القاعده در عراق بود و در دوران حمله آمریکا در زندان "بوکا" در جنوب عراق در بازداشت به سر می برد، با ایجاد قوانین و مقرراتی متعصبانه در مناطق تحت تصرف خود، چهره ای خشن و غیر رحمانی را از اسلام به نمایش گذاشت؛ مسأله ای که سبب شد به آمریکا و هم پیمانانش مجوز دهد ائتلافی به اصطلاح بین المللی ضد داعش تشکیل دهند و با اعزام جنگنده، به جنگ این گروه تروریستی بروند.
این ایتلاف که به رهبری آمریکا در سال 2014 پس از پیشروی های داعش تشکیل شد، نخستین حملاتش را در 19 سپتامبر همان سال ( 28 شهریور) آغاز کرد؛ حملاتی که با وجود پیوستن کشورهای زیادی به آن، تا مدت ها تأثیرات چندانی در بر نداشت. مسأله ای که گروهی آن را به علت حمایت برخی کشورهای منطقه از جمله ترکیه در خرید نفت از داعش عنوان می کردند.

اما به تازگی رسانه های غربی از تضعیف قدرت داعش سخن می گویند و بر این باورند که این گروه تروریستی دوران افول خود را سپری می کند. روسیه که بدون مشارکت کشورش در ائتلاف بین المللی آمریکا با هماهنگی دولت سوریه حملاتی را علیه داعش آغاز کرده، به تازگی از تضعیف قدرت جنگی این گروه تروریستی خبر داده است.

شبکه العالم گزارش داد سخنگوی وزارت دفاع روسیه چندی پیش با اشاره به حملات جنگنده های کشورش به تأسیسات و مراکز مهم داعش در سوریه، از تضعیف شدید قدرت جنگی این گروه خبر داد. وی همچنین اعلام کرد جنگنده های روسیه انبارهای تسلیحاتی داعش را هدف قرار داده اند. اما گزارشها در خصوص تضعیف قدرت داعش به همین جا ختم نشد. در سند جدیدی که جروزالم پست از سوی وزارت خزانه داری داعش منتشر کرد، این گروه تروریستی حقوق اعضای خود را به دلیل آنچه شرایط خاص خوانده بود به نصف کاهش داده است. در سند مذکور به طور مشخص عنوان نشده بود، شرایط خاص چیست؛ اما تحلیلگران احتمال داده اند حملات ائتلاف بین المللی و بمبارانهای دولت سوریه و روسیه در تضعیف این گروه و از دست دادن منابع مالی داعش مؤثر بوده است.

این خبرها در حالی مطرح می شود که دولت عراق نیز توانست شهر رمادی، مرکز استان انبار را که با عقب نشینی نیروهای دولتی در 15 مه 2015 (25 اردیبهشت 94) به دست عناصر داعش افتاده بود، در 28 دسامبر 2015 (7 دی 94 ) آزاد کند.

آیا داعش تضعیف قدرت خود را پنهان می کند؟
پایگاه آی بی تایمز در گزارشی که چندی پیش آن را منتشر کرد، با بررسی شکست های داعش در دو جبهه نبرد زمینی و نبرد در فضای مجازی اعلام کرد: داعش تلاش می کند تضعیف قدرت خود را پنهان نگه دارد.

این پایگاه با اشاره به شکست های پی در پی داعش در عراق و سوریه اعلام کرد: داعش که 30 هزار جنگجو در عراق و سوریه دارد، از سال گذشته 25 درصد از قلمرو تحت تصرف خود را از دست داده است. این پایگاه سپس با اشاره به آزادسازی رمادی از سوی نیروهای عراق اعلام کرد تضعیف قدرت داعش را به وضوح می توان در فضای مجازی مشاهده کرد. طبق نوشته این پایگاه حضور آنلاین داعش در شبکه های اجتماعی به شکل محسوسی کاهش یافته است؛ بطوری که فیلم ها و تبلیغات این گروه تروریستی دیگر کمتر از قبل به چشم می خورد.

اما شاید بازتاب شکست های پی در پی داعش را بتوان در سخنان رهبران کشورهای غربی مشاهده کرد. رسانه های خبری هفته گذشته گزارش دادند جان کری، وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی خود در اجلاس داووس گفته است: تا پایان سال 2016 تروریست های داعش نابود خواهند شد. وی در این اجلاس گفت: داعش در حال حاضر 20 تا 30 درصد از مناطق تحت تصرف خود را از دست داده و انتظار می رود تا پایان سال همه مناطق تحت کنترل این گروه آزاد شوند.

حال پرسشی که در پایان مطرح می شود این است که داعش که در ابتدا با حمایت های پنهان و آشکار دولتهای مرتجع منطقه بر سر کار آمد و با انجام اقدامات تروریستی به یکی از تخریب کنندگان چهره واقعی اسلام مبدل شد، چه ذخ داده است که این روزها در حالت احتضار به سر می برد و کمتر خبر از اقدامات تروریستی آن در رسانه ها مشاهده می شود؟ آیا این گروه دیگر برای کشورهای حامی آن خاصیت خود را از دست داده و باید بزودی شاهد رشد گروه تروریستی جدیدی با نام و عنوانی تازه باشیم؟ همانطور که پیشتر در مورد طالبان و القاعده شاهد بودیم؟

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   غلط فرمودید سال انکشاف ووسیع شدن داعش بخاطریکه
امریکا نیروهایش را در افغانستان افزایش میدهد.

>>>   واقعا خنده دار است آمریکا نسخه پیچ سیاسی حکومت اسلامی عراق وشام شده تمام جنایت های این دست پرورده های cia در انگلیس ، اسرائیل وآنرا برنامه ریزی می شود حالا نسخه های می پیچند که خودشان را از دا(ع ) ش ردگم کنند ولی نمی توانند کلمه دانش بجای نوشته دا( ع )ش نوشته می شود

>>>   واقعت اشکار است دولتهای مرتجع که ترورستها رابنامهای مختلف برای منافع خود و بخاطر بد نام سا ختن اسلام روی کار اورده اند به گفته خودشان هیچ وقت همرای انها برخورد نمیکنند بلکه انهارا بنام دیگری روی صحنه میارند . نزد انها خون انسان ، تجاوز بالای انها ، و هر کارزشتکه در فکر شان خطور کند دست نمی گیرند . در اینجا نه حقوق بشری وجود دارد ونه حس انسانیت .بناأ فرموده نویسنده محترم بزودی بنام جدید ترورست نو اشنا خواهیم شد

>>>   حقوق بشر آمریکایی بزرکترین دروغ تاریخ است
آمریکا و آلسعود قاتل اصلی مردم عراق سوریه یمن لبنان لیبی بحرین مصر و همین افغانستان استند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است