اعلام زمان انتخابات، غیر قانونی است
نورستانی باید بداند که مردم دیگر وی را قبول ندارند و به وی اعتماد ندارند. این حکومت هم بر این مبنا و اساس تشکیل شد که اصلاحات انتخاباتی را انجام دهد و باید این کار را انجام دهد وگرنه مشروعیت نخواهد داشت 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۶    ۱۳۹۴/۱۰/۳۰ کد خبر: 110387 منبع: پرینت

سرانجام کمیسیون انتخابات، تقویم انتخابات پارلمانی را اعلام کرد. کمیسیون انتخابات در حالی 24 میزان سال آینده را به عنوان روز انتخابات پارلمانی اعلام کرد که رییس اجرایی حکومت وحدت ملی می گوید: تمام برنامه های انتخاباتی زیر نظر کمیسیون جدید انتخابات انجام خواهد شد. از یک سو کمیته گزینش سرگرم گزینش کمیشنران جدید برای کمیسیون های انتخاباتی است اما در سوی دیگر رییس کمیسیون انتخابات می گوید که کسی آنها را برکنار نمی تواند بکند. اما چرا انتخابات حکایتی گیج کننده برای مردم افغانستان مبدل شده است؟

داوود اساس مشاور ارشد رییس اجرایی در برنامه «فراخبر» گفت: اعلام کمیسیون انتخابات، برای انتخابات مجلس نمایندگان از لحاظ قانونی مشکل دارد. مردم افغانستان می خواهند که اصلاحات در کمیسیون های انتخابات بیاید و تا وقتی که به مردم اطمینان ندهیم که این اصلاحات آمده و مردم مطمین نشوند، نمی توانیم انتخابات برگزار کنیم. نورستانی باید بداند که فقط اعلام زمان انتخابات مهم نیست. آیا وی از اوضاع امنیتی آگاه است؟ آیا تقلب های کمیسیون را بررسی کرده و آنها و عوامل آن را رفع کرده است؟ آیا می داند که بودجه ای برای انتخابات داریم یا خیر؟ نورستانی کسی است که هم اکنون مردم از وی متنفر هستند چرا که سرنوشت افغانستان را با انتخاباتی که برگزار کرد به بحرانی جبران ناشدنی برد.

اساس کمیسیون انتخابات را با نوع کار وی، دشمن افغانستان دانسته و افزود: اینکه نورستانی می گوید هیچ کس نمی تواند وی را برکنار کند جرم نابخشودنی دیگری است. دشمنان افغانستان فقط کسانی نیستند که تفنگ بر دوش دارند و می جنگند، بلکه کسانی که در حکومت کار می کنند اما فرمان بردار نیستند نیز یاغی و باقی و دشمنان افغانستان هستند.آنها درست مانند طالبان و داعش علیه کشور و مردم آن کار می کنند. نورستانی به جای اینکه امروز، دوباره زمان انتخابات را مشخص کند، باید بسیار محترمانه استعفای خود را می داد و اعتراف می کرد که نتوانسته است برای مردم به درستی کار کند. رییس جمهور صلاحیت و اجازه برکنار کردن نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات را دارد. چرا که قانون اساسی چنین صلاحیتی به وی داده است. رییس اجرایی نیز از چنین صلاحیتی برخوردار است. پس مقاومت نورستانی کاری خلاف قانون است.

وی ادامه کار اعضای کمیسیون انتخابات را غیر قانونی خوانده و بیان داشت: نورستانی باید بداند که مردم دیگر وی را قبول ندارند و به وی اعتماد ندارند. این حکومت هم بر این مبنا و اساس تشکیل شد که اصلاحات انتخاباتی را انجام دهد و باید این کار را انجام دهد وگرنه مشروعیت نخواهد داشت و مردم اعتراض خواهند کرد. حکومت نباید انتخابات بعدی را نیز با نورستانی و امثال وی برگزار کند. آنها انتخابات را بدنام ساختند و کشور را به بحران کشاندند. آنها باید از مردم خجالت بکشند متعجب هستم آنها چطور تا هنوز در جایگاههای خود نشسته اند؟

مشاور ارشد رییس اجرایی در پایان گفت: نورستانی و اعضای کمیسیون وی باید از مردم معذرت خواهی کنند و کنار بروند و باقی کار را به رییس جمهور و پارلمان بسپارند تا آنها افراد دیگری را در این کمیسیون ها مقرر کنند. آنها باید بدانند که جز آنها کسانی دیگری نیز در افغانستان هستند که بتوانند انتخابات برگزار کنند و آنها تنها رجال مملکت نیستند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سلام برای آقای داود اساس وهمه خوانندګان تقدیم میدارم ،فساد هرجا که باشد وهرکه فساد نماید خاین است اګر ریس جمهور باشد ویا هم ریس اجرایه باید قانون تزبیق شود .سوال از اقای داود آساس دارم ،درسال ۱۳۸۶ پروژه دوباب مسجدرا درولسوالی های سیوری وشاه جوی زابل از انکشاف دهات به زور سناتور بودن خویش ګرفتید ایا تا کنون مسجد جامع ولسوالی شاه جوی را تکمیل نمودید؟وانکشاف دهات را به مشکل عدم تطبیق پروژه ها مواجه ساختید کمی سر درګریبان خود هم داشته باشید .قادری

>>>   اختلافات ميان رياست اجرايه و ارگ در مورد اصلاحات ميتواند رياست اجرايه را ناچار به طرف شوراى حراست وثبات بكشاند. در صورت لاينحل ماندن موضوع شناسنامه هاى برقى، اصلاحات انتخاباتى و بقيه مفاد توافق سياسى ، براى جلوگيرى از شكل گيرى ديكتاتورى تمام عيار طرف رياست اجرايه دو راه براى مقابله با جريان تماميت خواه دارد.
١- فرا خواندن مردم براى دفاع تغير و اصلاحات
٢- خلع غنى از قدرت به كمك شوراى حراست و ثبات.
به باور اگاهان، گزينه نخست بهتر از گزينه دوم است.
شكست اين دولت براى اخرين بار ثابت خواهد ساخت جريان قبيله گرا و تماميت خواه صرف نظر از گرايش هاى سياسيون انها چى اسلام گرا، تكنوكرات چپى يا راستى ، نمى تواند قابل اعتماد باشد و خيال بوجود اوردن اصلاحات سرتاسرى و بنيادى در كشور تحت زمام دارى عناصر مربوط به اين جريان و تفكر نا ممكن و يك خيال باطل است.

>>>   انتخابات یک شوخی بود؟ انگشت بریدن ها همچنان شوخی بود؟ مبارزه بخاطر مهو فساد و ایجاد زمینه کار و.....همه شوخی است؟

>>>   یک سوال که تا کنون خودم برای آن جواب نیافتم در شهر کابل و ولایات مختلف دیگر افغانستان اکثر اوقات تظاهرات مسالمت آمیز بخاطر مشکلات که مردم دارند برپا میشوند. طبق معمول در اخیر تظاهر کننده گان قطعه نامه ای را صادر می کنند و بطور حتمی در قطعه نامه تذکر به عمل می آید که اگر دولت بزودی مشکل را که ما بخاطر آن دست به تظاهرات و اعتراض زده ایم حل نکند تظاهرات ما دوام مینماید. اما بعد از همان روز اول نه تظاهرات دوام پیدا میکند و نه در حل آن مشکل دولت اندکترین توجه مینماید چه ضرور است همچو ماده ای را در قطعه نامه علاوه نماییم که هرگز به آن عمل نمیکنیم. .

>>>   " هیچ کس و هیچ قدرتی نمیتواند مرا بر طرف کند " این بیانی بود که من خود از ز بان جناب نورستانی در مصا حبه ی تلو یز یونی اش شنیدم تعجب کردم از اینکه چرا اقا یان غنی وعبد الله این ادم قا نون شکن را در صو رتیکه هم خود این شخص به قانون شکنی خود قبلا اعتراف کرده وهمه افراد وطن انرا میدانند وهم سران حکومت وحدت ملی انرا میدانند تا حال ایشا نرا بر طرف نکرده اند . فکر میشود که زور اقای نورستانی از اقا یون غنی و عبدالله بیشتر است .
حد اقل در نظر عامه ی مردم چنین مینماید اما در واقع چنین نیست . برای عا مه مردم یک نظر دیگر هم مطرح است . وان اینکه رئیس جمهور غنی به استشاره ی مقام نصب کننده اش به چوکی ریاست و پشتوانه مشاورین بحران افرین نو کران بیگانه به منظور جلو گیری از انتخا بات وکلا ی ملت . نورستانی را دیکته کرده اند که چنین حرف بلند تر از صلا حیت قانو نی را بیان دارد .
باید یاد اور شد که همه این لاف و پطا قها و خود سری ها نشان دهنده بی کفایتی اقای غنی و همکاری ایشان با جریان سیا ست بحران افرینی در منطقه میباشد . والا میتواند که نورستانی و کمشنران متقلبش را قانو نا برطرف
نماید مثلیکه مشاور حقو قی خود را سبکدوش نمود .

>>>   خبر یا مقاله فوق چتیات است، سناتور سابق ایقه سواد ندارد

>>>   تازمانیکه هرشخص دریک چوکی نشسته ووظیفه دارباشد درآن وقت تمام کار ها قانونی وخیروخیریت است هیچکس صدای خودرانکشیده واگرازچوکی پائین شود تمام کارها برایش غیرقانونی است این قضاوت غیرعادلانه وغلط است

>>>   داود اساس یک شخص بیسواد ونا لایق می باشدوسخنان وی به یک مشاورنه بلکه به یک ... میماند وی رابه نظردادن چه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است