منتقدان پاکستان ترور می شوند
جریانی در کشور به وجود آمده است تا کسانی که با حضور ستون های پنجم پاکستان در کشور مخالف هستند و منتقدان پاکستان هستند ترور، نابود و از سر راه برداشته شوند 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۵۷    ۱۳۹۴/۱۰/۲ کد خبر: 108648 منبع: پرینت

با برگشت اشرف غنی از پاکستان بار دیگر قلب کابل آماج حمله گروهی مهاجمان قرار گرفت. در حمله گروهی مهاجمان بر سفارت اسپانیا دو شهروند خارجی، پنج سرباز و یک غیر نظامی جان باختند. این در حالی است که یک روز قبل از این حادثه مقام های پاکستان به اشرف غنی وعده صلح سپرده بودند. این حمله با وعده صلح پاکستانی ها چه ارتباطی دارد؟ و آیا افغانستان باردیگر به نام صلح قربانی جنگ خواهد شد؟

احمد سعیدی تحلیلگر مسایل سیاسی در برنامه «فراخبر» گفت: حمله بر سفارت اسپانیا حمله تخریب کننده ای بود. از ساعت شش آن شب تا چهار صبح ادامه داشت و مردم ما ناآرام بودند. متاسفانه هرگاه مقام های افغانی می خواهند با پاکستانی ها صحبتی داشته باشند، پاکستانی ها می خواهند زور خود را به ما نشان دهند و بگویند که اگر عمر حکومت ما پاکستانی ها شصت و شش سال است ولی می توانیم شما را به زانو درآوریم.

وی در خصوص وعده صلح پاکستان به افغانستان بیان داشت: مقام های پاکستانی به رییس جمهور افغانستان وعده صلح دادند اما هیچ کدام از این وعده ها عملی نخواهد شد. چرا که این وعده ها را مقام های ملکی داده اند در حالیکه تصمیم گیرنده در پاکستان آی اس آی و اردوی پاکستان است. تا وقتی که ما در منطقه به یک اجماع ملی نرسیم تا وقتی که ما نیروهای مسلح خود را تقویت نکنیم پاکستانی ها به ما زور شصت نشان می دهند و غیر از فریبکاری دیگر چیزی نخواهند داشت. چرا که حکومت ملکی در پاکستان تصمیم گیرنده نیست.

سعیدی معتقد است سیاستمداران کشور باید قدرت خود را به پاکستان نشان دهند و گفت: تا وقتی که نظامی های پاکستان به این باور نرسند که ما اردوی نیرومندی داریم و افغانستان دیگر زانو نمی زند، ملت بزرگی پشت نیروهای مسلح خود قرار دارد و حکومت وحدت ملی از یک پشتوانه ملی برخوردار است نه از یک پشتوانه قومی و تیمی، آنها به کار خود که جنگ در افغانستان است ادامه می دهند. چند روز قبل با تغییراتی که در امنیت ملی کشور صورت گرفت، نبیل استعفا داد. وی یک افغان وطن دوست، شجاع و دلیر بود. یک افغانی که افغانستان را دوست داشت اما پاکستانی ها نمی خواهند اینگونه افراد در نظام باشند.

این آگاه سیاسی دخالت پاکستانی ها در افغانستان را جدی خوانده و عنوان کرد: در مقرری هایی که در این اواخر در امنیت ملی صورت می گرفت، توافق نبیل وجود نداشت. وقتی در یک اداره زیردست ها با توافق مقرر نشوند، مشکلات زیادی در آن اداره ایجاد می شود. از طرفی دیگر نبیل طرفدار قرارداد امنیتی با پاکستان نبود و کسانی که موافق با آن بودند اظهار کردند که نبیل باعث شده است که این قرارداد به ثمر نرسد. مغز یک نظام استخبارات آن نظام است. اگر بخواهیم یک بدن فلج شود باید مغز آن را دچار مشکل کرد و یا از بین برد. حالا پاکستانی ها هم قصد دارند بر ریاست امنیت ملی تسلط پیدا کنند تا بتوانند مغز یا همان استخبارات کشور را کنترل کنند.

وی راه حل بیرون رفت از اوضاع کنونی را چنین بیان داشت: حکومت افغانستان باید هرچه زودتر سرنوشت تعدیل قانون سیاسی را که به مردم وعده داده بود مشخص نماید، لویه جرگه را برای تعدیل قانون سیاسی دایر نماید، زمان انتخابات پارلمانی را مشخص نماید، کمیشنرهای انتخاباتی را به زودی تعیین کند، تذکره های الکترونیکی را نیز توزیع نماید. اگر اشرف غنی این کارها را عملی نکند و مشکلات داخلی را حل و فصل نکند، ما با چالش های بزرگی روبرو می شویم.

سعیدی در مورد هدف قرار گرفتن جان نخبگان سیاسی در کشور اظهار کرد: جریانی در کشور به وجود آمده است تا کسانی که با حضور ستون های پنجم پاکستان در کشور مخالف هستند و منتقدان پاکستان هستند ترور، نابود و از سر راه برداشته شوند. کسانی که در داخل نظام صاحب مقام هستند و تا هنوز به سیاست های مداخله گرانه پاکستان تسلیم نشده اند، در خطر هستند. چرا که پاکستان همواره بر اشرف غنی فشارهای زیادی وارد می کند که اگر از ما صلح می خواهی باید این افراد در نظام افغانستان نباشند. در حالیکه باید مطمین بود که با حذف همین افراد هم صلح در کشور نخواهد آمد. چرا که پاکستان قصد دارد با حذف این افراد آزادانه تر به فعالیت های خود مشغول شود و روز به روز تروریست بیشتری روان کند تا هم اهداف خود و هم اهداف اربابان خود را عملی کند.

سعیدی افزود: زمامداران ما باید این را قبول کنند که پاکستان در وعده های خود صادق نیست و باید در سیاست های خود با این کشور احتیاط شدیدی کنند هر نوع خوشبینی در مقابل این کشور اشتباه محض است. حتی حالا که حکومت ملکی پاکستان به اشرف غنی قول هایی داده اند اما آنها تصمیم گیرنده نیستند. بلکه نظامی ها هستند که تصمیم می گیرند.

وی در پایان گفت: مردم افغانستان باید نیروهای مسلح کشور را حمایت کنند تا بتوانند وطن خود را نجات دهند، اگر از همین لحظه همه تسلیم شوند وپا به فرار بگذارند، آینده کشور خراب خواهد شد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اقای سعیدی من و میلیونها شهروند افغانستان با شما موافق هستم و از شما حمایت میکنیم. اما شما تنها پاکستان را مورد انتقاد قرار میدهید در حالیکه نقش مرکزی طالب سازی داعش سازی ترور و وحشت را امریکاییها و غربیها بازی میکند.
ما باید بدانیم که نا امنی در افغانستان و پیاده کردن تروریستهای داعش و طالب در مناطق مختلف کشور یک پروزه مشترک از امریکاییها غربیها و پاکستانیها است.
افغان

>>>   بلی ، طراح این پروژه ی داعش سازی و تروریزم سازی امریکا و اتحادیه اروپا بوده اما کمک مالی و مساعدت های دیگر بدست مرتجعین عرب و پاکستان عملی می شود .
روشن ضمیر

>>>   اقایی سیاسی با یک ګلوله بسیار پیر شدید و زییر شدید از این معلوم میشود که چندان دل و ګرده ندارید

>>>   سلام به همه! خوشحاليم اقاى سعيدى صحتمند شدند هميشه صحت ياب باشند ونظر بدهند اقاى افغان فرمودند كه اقاى سعيدى از ديكر كشور ها نام نكرفته اند همين كه اقاى سعيدى ار بابان باكستان كفته اند بفكر من مقصدش امريكا وغرب است واقعاهمين طور است اكر بتاريخ متوجع شويم در انوقت انكليسها توسط دولت دست نشانده (.... هاى بنجاب ) اين مداخلات را ميكرد وامروز بسيار زيركانه توسط اردو و ( ا س ى) باكستان اين اعمال ترورستى را انجام ميدهند بكفته اقاى سعيدى سياست خبيس انكليس اينطور اكر بيند دولت ظعيف وبشتوا نه مردمى ندار د همه شرايط دلخوا را بلايش ميقبو لاند جالب اينجاست موضع بيب لاين (تابي) ارزيكه قراداد ان تصويب شده جنك در هلمند شديد تر شده امريكا وانكليس مشاويران درانجا ميفرستند وسلاح كار انكليس از دولت واوردو ما اتقاد مينمايد ما بايد به خبيث ها بيك اواز بكويم ما يك ملت هستيم در انصورت صلحه خودش نزد ما ميايد .خادم وطن زنده باد شخاص ملى ما

>>>   این جریان از ارگ رهبری میشود. استانکزی این جریان را رهبری میکند.

>>>   آقای سعیدی شکر که صحتمند گردیدید و در راس این همه جنایت و وطن فروشی دست اشرف غنی احمد زی دخیل است وعبدالله بی کفایت ونادان خوش لباس هم گناهکار است وتا زمانیکه این حکومت غیر مشروع خلع نگردد این جنایات هر روز گسترش بیشتری خواهد داشت.
پاچاگل از کابل

>>>   کرزی قاتل مارشال فهیم !
قاتل همه ستاره های جهاد و مقاومت همین کرزی ..... است . کرزی هزار مرتبه فاشستتر نسبت به افغان ملتی ها ست . در روز های اول حکومتش روزی
در داخل ارگ ریاست جمهوری با یوسف پشتون بالای کوچ روبرو چهار زانو نشسته بودند و راجع به قوت های شمال صحبت میکردند , و در بین صحبت ها یک مرتبه کرزی دست خودرا به ریش خود حلقه زد و گفت که اگر من فهیم را از بین نبردم ! از پشتون بودنم انکار میکنم . این موضوع از زبان کسی گفته شده مسئول امنیتی خود کرزی در داخل قصر بوده و صرف مسئولیت محافظت خود شخص کرزی را داشته و حاضر است که عین حرف های کرزی را به پسران مارشال بازگو کند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است