هدف شورای حراست، اصلاح طلبی یا قدرت طلبی؟
این شورا و افرادی که آن را تشکیل داده اند اهداف مشترکی ندارند. برخی از آنها قدرت می خواهند و خو اهان دایمی بودن در قدرت هستند. برخی از آنها هم که حالا از قدرت کنار زده شده اند می خواهند در قدرت بمانند 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۳۹    ۱۳۹۴/۹/۲۹ کد خبر: 108401 منبع: پرینت

شورای موسوم به حراست و ثبات افغانستان اعلام موجودیت کرد. سخنان اعضای این شورا هم ظاهراً هشداری برای حکومت وحدت ملی است. «اگر لویه جرگه قانون اساسی برگزار نشود، جایگزین آن لویه جرگه علنی خواهد بود.» انتقادهای این شورا به آدرس حکومت هم بی شمار است. از معلوم نبودن سرنوشت انتخابات تا ابهام در پروسه مذاکرات صلح. آیا این شورا می تواند حکومت را وادار کند که به وظایف خود رسیدگی نماید؟ آیا این شورا در حال آمادگی برای اصلاح حکومت وحدت ملی یا ایجاد بدیل برای آن است؟

داکتر حشمت غنی احمد زی آگاه مسایل سیاسی در برنامه «با خبر» گفت: این شورا و افرادی که آن را تشکیل داده اند اهداف مشترکی ندارند. این نشان می دهد که احزاب و گروه های سیاسی ما پایه های بسیار قوی ندارند و تشکل های سیاسی ما به یک اساس وابسته نیست و بیشتر انفرادی است. از نظر من این احزاب، اهداف مشترکی ندارند که بخواهند به آن برسند. برخی از آنها قدرت می خواهند و خو اهان دایمی بودن در قدرت هستند. برخی از آنها هم که حالا از قدرت کنار زده شده اند می خواهند در قدرت بمانند.

وی ادامه داد: این افراد در شورا برنامه مشخصی ندارند. حتی برخی از آنها خط مشی مشخصی در زندگی سیاسی خود نداشته اند و فقط به گونه موقت تحت تفکر خاصی جمع شده اند و این بدین معنا است که به دنبال چوکی هستند.

احمدزی در خصوص قدرت جذب این شورا اظهار کرد: امروز نه جوانان به این شورا می پیوندند ونه زنان افغانستان. چرا که حلقه ای که این گروه تشکیل داده اند و افکاری که دارند فقط عده ای خاص و با سن خاص را به خود جذب می کند. حالا تفکرات قدیمی کنار گذاشته است و دیگر تفکر این گروه جواب نخواهد داد.

این آگاه سیاسی وجود چنین شورایی را مثمر ثمر برای جوانان کشور نمی داند و می گوید: این شورا نیز مانند بسیاری از احزاب دیگر به دنبال قدرت و منافع شخصی است. متاسفانه این روند از بالا شروع می شود حکومت ما نیز به دنبال منافع شخصی می گردد به همین دلیل است که هر کسی در این کشور سر بلند می کند اولین افق و دیدگاهش این معقوله است. متاسفانه جوانانی که به تازگی وارد جامعه می شوند این اوضاع را می بینند و می آموزند که در اینجا باید به فکر اولین چیزی که باید باشند خودشان و شخص خودشان است.

وی در خصوص قرار داد پایان مهلت رهبران برای انجام وعده هایشان گفت: حکومت وحدت ملی میان دو شخص امضا شده است. بعد از پایان این قرار داد اگر دوباره این دو شخص میان هم توافق کنند و دوباره آن را امضا کنند دوباره بر سر جای خود می نشینند. نه ماه از عمر این قرارداد باقی مانده است تا رهبران وعده هایی را که داده اند عملی کنند و حکومت متاسفانه چنان به پولهای خارجی وابسته است که گمان نمی رود که بتواند بر مشکلاتی که دارد فایق آید. مهم ترین چیزهایی هم که برای مردم وجود دارد و در درجه اول اهمیت قرار دارد موضوع امنیت و نان برای خوردن است. شاید مردم به موضوع لویه جرگه چندان اهمیتی ندهند و اگر لویه جرگه در پایان این نه ماه تشکل نشود اهمیتی نداشته باشد. چیزی که مردم می خواهند امنیت و ثبات است. بنابر این این شورا که به دنبال تشکیل لویه جرگه است باید بداند برای مردم در درجه اول اهمیت قرار ندارد.

وی وجود ستون پنجم را از ادعاهای این شورا تایید کرده و افزود: مشکل مهم دیگری که هم اکنون در نظام وجود دارد و باید هرچه سریعتر رفع شود مساله ستون پنجم است که استاد سیاف به این موضوع به خوبی اشاره کرده بود. این موضوع که به روشنی در حکومت وجود دارد باید هرچه سریعتر رفع شود. کسانی در این مملکت وجود دارند که تا فرق سر پیش پاکستانی ها زانو می زنند اما در حکومت دعوی ملی گرایی می کنند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ما تبديل شده ايم به يك جامعه ء چك چكى و نعره ء تكبير گو. اگر كرزى و غنى و عبدالله و سياف ، قانونى و هر مدارى و مسخ شده يى ديگر آمدند و چرند گفتنند ، عده يى گداى گر و سوالگر سياسى برايش چك مى زنند و نعره تكبير مى گويند ، بدون آن كه اين ها يك لحظه فكر كنند كه همين سوداگران ء منافع مردم تا به حال يك حرف حسابى نگفته اند و هر وقتى دهن باز مى كنند جز دروغ و فريب نمى گويند ، اما باز هم اين ها براى شان چك مى زنند و نعره مى كشند. جاى تاسف اين است كه دانش آموخته و استاد دانشگاه ما هم از عقب اين ها روان اند و دف چنگ مى زنند و دنباله رو اند. وقتى يك جامعه ، به ويژه با سواد هايش اتكأ به نفس نداشته باشند و تبديل شوند به دلقك ها و عروسك هاى چهره هاى سياست زده ، مفلوك و رهبران باند هاى مافيايى ، از آن جامعه نبايد انتظار زياد داشت. من وقتى مردمان چك چكى ، نعره زن و رقاصه هاى سياسى را مى بينم، برأيم تهوّع رخ مى دهد. ديروز يك عده هورا گوى ها بودنند، حال جاى شان را به نعره زن ها و چك چكى ها خالى كرده اند. اين دور شيطانى در يك جامعه درمانده ادامه خواهد داشت و سدى است براى رشد يك نسل پويا و هدف مند .

>>>   چند پرسش از سیاف، قانونی و بسم الله خان دارم' حتماً اين مطلب را لطف كرده بخوانيد و بر ديگران نيز شريك كنيد تا مگر آقايان جوابي براي ملت و بازمانده گان شهدا داشته باشند !
مهره یی به نام کرزی، سازمان یافته پس از شکست طالبان به وسیله آمریکایی ها به افغانستان آورده شد. این مهره، در اولین جلسه "بن" توسط مجاهدین رییس جمهور ساخته شد. مجاهدینی که سال ها در برابر تروریسم بین المللی مبارزه کرده بودند، حاکمیت ملی افغانستان را مثل دسته گلی به شخصی تحویل دادند که مجهول الهویت بود و طالبان را برادر می گفت. در نخست با مداری گری هایی دل رهبران مجاهدین را در دست گرفت و تا زمان استقرار حاکمیت و پایگاهش در نظام، برای هرکسی سر تکان داد. پس از مدتی شروع کرد به انزوا کشانیدن مجاهدین، تاجایی که از آمریکایی ها برای ترور شخصیت های "جبهه شمال" یاری خواست. با سیاستگذاری های شیطانی، مجاهدین را پاره پاره کرد و یکی را علیه دیگری ایستاده کرد. در زمان حکومت همین آدم بود که افغانستان درجه اول را در فساد گرفت. در زمان حکومت همین آدم، پولی که به افغانستان وارد شد، کمتر از پولی بود که پس از جنگ جهانی دوم، هفت کشور ویران شده توسط آن آباد گردید و هزاران فجایع دیگر که برای هیچ کسی پوشیده نیست. حالا این شخص جریانی را ساخته زیر نام "حراست از افغانستان". در این جریان که فردا اعلام موجودیت می کند، قانونی، بسم الله خان، سیاف، داوودزی، ارغندیوال، رحیم وردک، صادق مدبر و... حضور دارند. با دیگران کاری ندارم، من چند پرسش از سیاف، قانونی و بسم الله خان دارم، نخست این که وقتی شما در قدرت بودید چه کردید که حالا دوباره شوق آن به سر شما زده است؟ همین کرزی که در همان زمان نیز به وسیله شما رییس جمهور ساخته شد، در نخست بیرق تان را حذف کرد، پس از مدتی سرودتان را عوض کرد، دیری نگذشته بود که پول تان را هم تغییر داد. بزرگترین نشانه های معرف یک کشور سرود ملی است که در زمان حاکمیت مطلق شما "پشتو" ساخته شد، در زمان حاکمیت مطلق شما بود که رییس جمهور "پشتون" روی کار آمد، در زمان حاکمیت مطلق شما بود که پول افغانستان با زبان "پشتو" مزین گردید. وقتی خون احمدشاه مسعود را، وقتی آرمان احمدشاه مسعود را که برای آن جان داد در بدل دالر، چوکی و قدرت فروختید، حالا با کدام روی وارد میدان می شوید؟ این فرایند غفلت شما مگر نیست که متقلب کار ترین انسان زیر نام متفکر که اصلا مغز ندارد امروز به سرنوشت ما حاکم شده است؟ مگر نتیجه زراندوزی، تجارت، دلبستگی، تطمیع و ناآگاهی سیاسی شما نیست که امروز بکلی از بدنه سیاست افغانستان دور مانده اید؟ چگونه نمی شرمید که در کنار کرزی، این طراح قتل های زنجیره ای، این قاتل استاد ربانی، داوود داوود، سیدخیلی، کاظمی و صدها همسنگر دیگر تان ایستاد می شوید؟
با سپاس فراوان از ارجمند
نجيب بارور !

>>>   به لحاظ خدا،به داد این بیسوادان .... برسید. حشمت غنی نه تنها داکتر نیست بلکه فاقد سواد است. او مغز .... دیگری است که از خاندان جنرال چور (غنی لوگری) به مردم بی عقل افغانستان تحفه داده شده است. جای هردو برادر دار... است نه ارگ یا عقب تربیون های سیاسی و رسانه ئی.
گلداد

>>>   مشکل مهم دیگری که هم اکنون در نظام وجود دارد و باید هرچه سریعتر رفع شود مساله ستون پنجم است که استاد سیاف به این موضوع به خوبی اشاره کرده بود. این موضوع که به روشنی در حکومت وجود دارد باید هرچه سریعتر رفع شود. کسانی در این مملکت وجود دارند که تا فرق سر پیش پاکستانی ها زانو می زنند اما در حکومت دعوی ملی گرایی می کنند. خیلی عالی و بجا گفته است.

>>>   خانم گیلانی راست میگوید .
حکومت عربستان همیشه به جهان اسلام درد داده است با ید توبه کند وازجهان اسلام معذرت بخواهد ودست ازحمایت ازتروریسم بگشد .محمد غزال ازکابل

>>>   داکتر حشمت غنی احمدزی درست میگوید این شوری یا این تشکل دارای خط مشی منسجم و هدف ملی نیستند و برای بازگشت و یا حصول قدرت انجمنی ساخته اند. اینها همه آزموده شده گان استند . حنیف اتمر که از وزارت داخله عزل شد باچند وزیز معزول دیگر حزب ساخت و چندی سرو صدا به راه انداخت همینکه به مقصد خود که چوکی و قدرت بود نایل آمد دیگر نشانه ای ازفعالیت مرامی باشد دیده نشد و نمیشود .
اگر این شوری که نام خود را حراست و ثبات مانده به صفت یک حزب اپوزیسیون قانونی عرضه میدان سیاست با ارمان های ملی میشد و برای تحکیم دموکراسی و تطبیق قانون اساسی و سایر قوانین مبارزه کند و در عمل صداقت نشان بدهد تا یک اندازه رویهمرفته باورمندی پیدا میشد .این رژیم دست ساخته تا اینکه اصولآ زیر فشار قرار نه گیرد موثر ونافع شده نمیتواند .
مجلس نمایندگان که شخصیت حقوقی ندارد نقش نظارتی را ایفا نمیتواند به جز چند نفر از وکلا که دادو فریاد میزنند دیگران در خواب اند و خور .
احمد ولید نایبی کابل

>>>   شورای ملی یک سال تمدید شده را از غنایم خداداد دانسته نقش نطارتی واقعی را قربان طمع های فردی و شخصی کرده اند .این تشکل نو به نام شورای حراست جز تحکیم مواقف خود هداف ملی ندارند . آنچه را آزموده ایم باز آزمودن بیجاست . بسیار خوب اگر عزم خدمت به ملت است بفرمایند به حیث یک
اپوزیسیون قوی عرض اندام کنند . اپوزیسیون بودن دشمنی با نظام نیست و نه نظام باید آنرا دشمن تلقی کند.
نذیر از بدخشان

>>>   ما سخت نیازمند یگ حزب مخالف قوی و صادق به وطن استیم
حمید شیوا بدخشان

>>>   اگر حزب اپوزیشن صادق و راست و ایمانمدار به نیاز های ملی و تطبیق قانون نباشد و محور آن اهداف شخصی باشد عدمش به از وجود .
محمد شریف بدخشانی

>>>   هیچ یک افغانستانی نمی گوید که دوغش ترش است.در حالیکه همه میدانند که دوغ ترش ترش است.احمدزی برادر اشرف غنی که خود یکی از ....پاکستان است به دولت برادرش توصیه میکند کسانیکه تا فرق سر پیش ماکستانیها زانو میزنند ودربن حکومت دعوای ملی گرایی دارند.بلی اشرف غنی برادر شما سردسته این قماش مردم است که به دساطت پاکستانیها به خاطر خدماتش به ای ای ای با صددرصد رای تقلب به جیث ریس جمهور از طرف خارجیها انتصاب گردید.مردم از همه این مسایل آگاهی کامل دارند وآن روز دوز نخواهد بود که اشرف غنی ... را همچون سلفش (نجیب کمونست )دستگیر وسر انجام به جزای اعمالش برسانند.امید وار هستم که احمدزی هم در آن سفر جهنمی برادرش اشرف غنی را همراهی واشته باشد.
ثاقب

>>>   شورايى حراست و ثبات اخرين شانس كرزى!
ما نياز به شوراى نجات كرزى نداريم دولت هنوز وقت دارد تا كار خود را پيش ببرد و هر زمانى ملت صلاح ديد خود اقدام خواهد كرد. شما شورايى ها لطفاً برويد دوره تقاعد خود را با فاميل بگذرانيد چون زياد زحمت كشيديد براى وطن و ملت حالا وقت ان رسيده كه ارام بخوابيد!

>>>   به شوراى وند گيران بگويد بيشتر از چهارده سال وقت داشتيد تا جلو طوفان را بگيريد. طوفان شما ايد بايد جلو شما گرفته شود و ما نه تنها صدايى ويرانى شما را ميشنويم بلكه به جان و مال ان را حس كرديم.

>>>   همین ها نبودند که واکُنش تُند رسانه یی علیه کرزی نشاندادند پس از آنکه یاداشت های وزير دفاع پیشین امریکا بیرون آمد که در آن گفته شده بود کرزی اتحاد شمال (جبهه متحد) را متهم به ناامن سازی اوضاع امنیتی کشور کرده. خوب زمانی کرزی این ها را عامل بدبختی میدانست(میداند) چرا همین تعداد دوباره به دامن کرزی رفته اند؟
همین کرزی نبود که بسم الله محمدی را با فریب نیرنگ توسط نماینده های مردم در مجلس سلب اعتماد کرد؟! همین کرزی نبود سیاف و قانونی را در مقابل هم در انتخابات رئیس مجلس نمایندگان قرار داد؟! همین کرزی نبود زمینه تخریب، تضعیف و ترور سران جهادی را آماده ساخت و ترور آنها را عملی ساخت؟! حال یکی از این ها بپرسد که با کدام منطق با شخصِ که پیشینه ای این همه کارنامه های زشت و دورویه گی را دارد یکجا شده حزبِ و یا شورای می سازید؟!
جالب این که باز هم هیجومونی اوغانی را قبول کرده و ریاست این شورا یک اوغان به پیش می برد و جالب تر از آن، شعارهای پاکستان ستیزانه سرمیدهند، اگر اوغان ها شعار پاکستان ستیزان سر میدهند از برای سود خود میدهند، ولی شما برای کدام سود شعار ضد پاکستانی میدهید؟ چرا میخواهید یکبار دیگر سران تاجیک را نشانه ای «توپ» پاکستان بسازید.
یقین داشته باشید که بازنده ای این بازی تنها شما خواهید بود و بس!

>>>   چهره....و آلوده کرزی و دارو دسته او برای همه روشن و هویداست و همینگونه عناصر و افراد دیگری که مورد تنفر و انزجار مردم افغانستان بوده اند و بشمول کرزی و دارو دسته پشتونستی او علنأ از طالبان تروریست و خون آشام در طول زعامت ذلت بار شان حمایت کردند و زمینه رشد و خونخواری آنها را مهیا کردند ، بانکهار چپاول کردند و ضد ها جنایت دیگر، اما سوال ایجاد میشود که استاد سیاف که همیشه بر ضد طالبان تروریست بیانیه و لکچر میداد و صادقانه دردهای مردم افغانستان را فریاد میزد و بر ضد پاکستان و آی اس ای یورش میبرد چه شد که کرزی و همینگونه ده ها چهره سیاهکار را در کنار خود بسیج کرده است؟ مگر او نمیداند که کرزی و داود زی و امثال آنها جواسیس پاکستان و از حمایتگران پروپاقرص طالبان کثیف بودند و بیشتر از هزاران بار آنها را برادر میخواندند و بر زخمهای مردم نمک می پاشیدند؟ بدون تردید که استاد سیاف میداند اما به نظر من او اگر تنها یک شورای قوی از مجاهدین میساخت که در آن چهره های گنهکار کرزی و دارو دسته او نمیبودند و علنا برضد پاکستان و آی اس آی و طالبان شعار میداند و بر دولت پوشالی و خایننانه وحشت ملی التماتوم میداند و حتی اعلام جنگهای مسلحانه میکردند ، بدون تردید که این قیام و این شوری بزودترین فرصت ازهم می پاشید، و بنام اشرار و دزد و چی وچی در محاق تنفر قرار میگرفت و شاید هم از سوی ناتو و امریکا درهم میشکستند و به نام بغاوت و شورش در مقابل دولت ساخت دست آنها زمینگر و تیت و پاشان میشدند زیرا امریکا و اشرف غنی و آی اس آی عزم را جزم کرده اند که طالبان را بنام داعش در افغانستان برسریر قدرت بشانند تا بتوانند به آسیای میانه هجوم ببرند ، به این جهت کامیابی و تسلط قدم به قدم طالبان در افغانستان یک برنامه حساب شده آنها شمرده میشود و هیچ حرکتی را برضد آنها تحمل نمی کنند، آنها طالبان را تروریست نمی دانند و بوسیله هلیکوپتر ها به آنها کمکهای تسلیحاتی و نظامی میکنند و همینگونه دولت دست نشانده غنی و عبدالله را تمویل میکنند تا با جنگهای مدهش تمامی دست اندرکاران نظامی و سربازان شجاع ما را نابود نمایند، به این جهت استاد سیاف مجبور بود چهره های منحوس و مشمئیز کننده همچون کرزی و دارو دسته جنایت کار اورا در کنار خود بگیرد تا مجاهدین را بوسیله این جواسیس شناخته شده وقایه نماید و آی اس آی و سردمداران پلید حکومت وحشت ملی و حمایتگرانم خارجی اورا سردرگم بسازد و همینگونه از راه صلح و از راه همکاری و حمایت جلو آمدند نگفتند گه دولت را سرنگون میکنند بلکه اذعان کردند که دولت را در همین برهه حساس کمک میکنند، آنها خوب میدانند که این دولت وحشتناک اشرف غنی و. عبدالله هرگز نمی تواند شورای کبیر یا لویه جرگه را دایر کند و انتخابات پارلمانی و امثال آنرا ایجاد نماید تا اصلاح قانون و تغییر ریاست اجرایی به نخست وزیری در آن گنجانیده شود، این شوری بایستی تولد میشد و همینگونه درخواست های مخملین را هموار میکرد تا این دولت ناگام و کثیف را در مقابل دیدگان مردم افغانستان رسوا و سیه رو میساخت و براندازی آنرا بگونه قانونی و دیموکراتیک روی دست میگرفت.
مریم-کابل

>>>   من خوب یادم است بعد از شکست طالبان جامعه جهانی میخواستن در بازسازی افغانستان ویا طراح های ساخت ساز خودشان باشند حالا همه مردم متوجه شدند که اگر خارجی ها بر عهده ميگرفتن این بازسازی را در همان پنج سال اول کشور ويرانه ما گل گلزار بود .. اما فاسدين داخلی همین کرزي خبیث وداردسته مانع این پروژهتوسط خارجی شد خدا.... شان بکند این کرزای و دارو دسته فاسد ش را که همه مردم را بدبخت کردن وهم پیشرفت مملکت را به باد داد ن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است