پالتیکو: عربستان باید هزینه تروریسم را بپردازد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۹    ۱۳۹۴/۹/۱۹ کد خبر: 107782 منبع: پرینت

پایگاه تحلیلی «پالتیکو» با استدلال‌هایی نوشت که عربستان در حال ترویج و صادر کردن تفکرات افراطی به جهان است و هم‌اکنون زمان آن رسیده که بابت آن هزینه‌هایی بپردازد.

پایگاه تحلیلی «پالتیکو» در گزارشی به تیراندازی مرگبار هفته گذشته در «سن برناردینو» ایالت «کالیفرنیا» آمریکا اشاره کرد که به کشته شدن ۱۴ نفر و زخمی شدن ۲۱ نفر دیگر منجر شد و سپس نوشت «ما هنوز نمی‌دانیم که بر «تاشفین مالک» عامل تیراندازی «سن برناردینو» در تمامی دورانی که در عربستان سعودی زندگی می‌کرد، چه گذشته است و هنوز نمی‌دانیم که همسرش «رضوان فاروق» عامل دوم این حادثه تیراندازی در دو دیدار اخیرش به عربستان چه تجاربی را گذرانده است».

*عربستان سابقه طولانی در ترویج افراط‌گرایی و صادر کردن آن به خارج دارد
این پایگاه تحلیلی با اشاره به این مطلب نوشت که گرچه اطلاعی درباره آنچه که بر عاملان مسلح حملات سن برناردینو در عربستان گذشته است، نمی‌دانیم اما چیز جدیدی نیست که عربستان که همپیمان آمریکا است سابقه طولانی در ترویج افراط‌گرایی مذهبی و صادر کردن آن به خارج دارد.
طبق گزارش رویترز، خویشاوندان مالک که متولد پاکستان است می‌گویند که تاشفین مالک و پدرش ظاهراً در طول سالهایی که در عربستان بوده‌اند، افراطی‌تر شده‌اند.

*هزاران سعودی به واسطه نزدیکی تفکرات وهابیت و داعش به تروریست‌ها پیوسته‌اند
این گزارش می‌افزاید، بین یکهزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ سعودی به واسطه نزدیکی ارتباط ایدئولوژی داعش و وهابیت عربستان به تکفیری‌های داعش در عراق و سوریه پیوسته‌اند. تنها در ماه گذشته، عربستان سعودی اعلام کرد که قصد دارد ۵۰ نفر از مردم سراسر این کشور را گردن بزند و تهدید کرده است که علیه هر آنکس که بگوید این گردن زدن عربستان همچون اقدامات داعش است، اقدام قانونی انجام خواهد داد.

*عربستان دلارهای حاصل از فروش نفت را صرف رشد سلفی‌گری در کشورهای خارجی می‌کند
پالتیکو می‌نویسد، بعد از گذشت چندین سال از حملات ۱۱ سپتامبر، مقامات غربی اغلب نگاه متفاوتی به تمامی این حمایت‌های ایدئولوژیکی عربستان از افراط‌گرایی دارند. نفت عربستان برای اقتصاد جهان بسیار حائز اهمیت است و این در حالی است که بسیاری از دلار‌هایی که عربستان از طریق نفت خود به دست می‌آورد، صرف سرکوبگری در داخل این کشور و رشد بنیان سلفی‌گری در خارج از عربستان می‌شود.
این گزارش با اشاره به این موارد ادامه داد، امروز، دو مسئله تغییر کرده است: اول آنکه، هزینه جهانی افراط‌گرایی تحت حمایت عربستان همچنان در حال افزایش و بالا رفتن است به طوریکه با ظهور داعش و بوکوحرام، بمب‌گذاری‌های بیروت و پاریس و تیراندازی سن برناردینو به وقوع پیوسته است که خسارات زیادی را به همراه داشته است.

*آمریکا باید در روابط با سعودی‌ها تجدیدنظر کند
طبق این گزارش، عامل دیگری که تغییر کرده است، این است که دیگر همچون گذشته، توجیه اقتصادی برای سرتعظیم فرود آوردن آمریکا در قبال رژیم سعودی وجود ندارد. با توجه به اینکه سلطه عربستان بر بازار جهانی نفت رو به کاهش است و آمریکا خود را به سمت استقلال انرژی نزدیک‌تر می‌کند و از طرف دیگر توافق هسته‌ای با ایران رو به جلو در حرکت است، بهترین زمان است که آمریکا در روابط نزدیک با خاندان سعود تجدیدنظر کند.
پالتیکو در توضیح این تجدیدنظر در روابط آمریکا و عربستان گزارش کرد، آمریکا باید در جهت یک نظام تحریم‌هایی حرکت کند تا خاندان حاکم آل سعود را وادار کند که به حقوق مردم خود و صلح در جهان احترام بگذارد.

*لزوم تصویب تحریم‌های هدفمند علیه عربستان
این گزارش تأکید کرد، خیلی پیش از این باید عربستان را به دلیل حمایت ایدئولوژیکی از افراط‌گرایی متحمل پرداخت هزینه می‌کرد. آمریکا می‌بایست به عربستان سعودی اعمال فشار آورد و اگر لازم باشد تحریم‌های هدفمندی که آمریکا برای روسیه، زیمبابوه و ونزوئلا به کار برد را علیه عربستان به کار برد. پالتیکو ادامه داد که چنین تحریم‌هایی، فروش و انتقال پول، کالا و خدمات برخی افراد خاص را بلوکه می‌کند و از ورود این افراد به آمریکا ممانعت به عمل می‌آورد.

*عربستان باید در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار گیرد
طبق این گزارش، به طور قطع عربستان سعودی ترویج و تعهد خود به افراط‌گرایی را انکار و می‌کند و در عوض می‌گوید که بخشی از ائتلاف علیه داعش است و یکی از قربانیان حملات تروریستی مرتبط با افراط گرایی بوده است اما پیشینه حمایت جهانی عربستان از افراط‌گرایی نشان می‌دهد که این کشور باید دستکم در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار گیرد.

*نقش عربستان در اقدامات تروریستی سراسر جهان
پالتیکو استدلال کرد که هم دولت عربستان و هم اشخاصی در این کشور، قبل و از زمان ۲۰۰۱ به بعد، منبع اصلی حمایت از گروههای تروریستی بین‌المللی بودند. در زمان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، عاملان بمب‌گذاری از عربستان سعودی آمده بودند.
این گزارش تحلیلی مثال‌های بیشتری آورد و ادامه داد، در سال ۲۰۱۲، سفیر عربستان در پاکستان چندین ارتباط در سطح عالی با شبکه تروریستی «حقانی» که پشت حملات ۲۰۱۱ به سفارت آمریکا در کابل بود، داشته است.
در سال ۲۰۰۹، «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق آمریکا هشدار داد که حامیان مالی سعودی، «مهم‌ترین منبع تأمین بودجه گروههای تروریستی در سراسر جهان هستند» و القاعده و طالبان «احتمالاً میلیون‌ها دلار از این کشور به صورت سالانه دریافت می‌کنند».

هزینه‌های میلیاردی عربستان برای ترویج وهابیت در جهان
این گزارش سپس به مقایسه تفکرات وهابیت و داعش اشاره کرد و نوشت که حمایت عربستان از رادیکالیسم در خارج از این کشور چندان عجیب نیست زیرا داعش نیز تفکرات مشابه وهابیت دارد. این فرقه جعلی بیش از ۱۰ میلیارد دلار در سراسر جهان از طریق سازمانهای خیریه همچون مجمع جهانی جوانان مسلمان هزینه کرده است تا خود را تقویت کند. عربستان همچنان که افراط‌گرایی را به خارج صادر می‌کند، تفکرات و سیاست‌های افراطی را در داخل خاک عربستان نیز ترویج می‌دهد.
پالتیکو گزارش کرد، نقض حقوق بشر در عربستان به تنهایی دلیل کافی است که بخواهیم تحریم‌هایی را علیه این کشور تحمیل کنیم. در گزارش حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا آمده است: «شهروندان سعودی فاقد حقوق و ابزارهای قانونی آزادی بیان همچون اینترنت و آزادی گردهمایی، تشکیل انجمن، جنبش و مذهب و همچنین فاقد حقوق برابر برای زنان، کودکان و کارگران غیرشهروند هستند و تحت شکنجه و دیگر سوء رفتارها علیه زنان، قاچاق افراد و تبعیض جنسیت، مذهب، فرقه، نژاد و قومیتی قرار می‌گیرند».

*آمریکا در سوء‌رفتارهای عربستان دخیل است
این پایگاه تحلیلی سپس به انفعال آمریکا در قبال عربستان اشاره کرد و نوشت، هنوز ما حتی بحث درباره عربستان را در آمریکا آغاز نکرده‌ایم. در واقع، آمریکا عمیقاً در سوء رفتارهای عربستان دخیل است.

طبق موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، آمریکا در بین سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹، ۹۳۴ میلیون دلار سلاح به عربستان صادر کرد. از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴، ۲.۴ میلیارد دلار بیشتر سلاح به عربستان صادر کرد. در ماه جاری میلادی، آمریکا ارسال یک محموله یک میلیارد دلاری فروش سلاح به عربستان را تأیید کرد.
آمریکا در اختیار عربستان آموزش و اشتراک‌گذاری اطلاعات قرار می‌دهد و از آنها حمایت لجستیکی و نظامی می‌کند و از طرف دیگر «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا اوایل سال ۲۰۱۵ به عربستان سفر کرد تا در مراسم ادای احترام به ملک سلمان پادشاه جدید عربستان ادای احترام کند.
طبق این گزارش، بسیاری از ناظران می‌گویند که عربستان و نفت این کشور بسیار برای منافع آمریکا حائز اهمیت است. تحمیل تحریم‌ها علیه صادرات نفت عربستان تأثیر چشمگیری بر قیمت جهانی نفت، دستکم برای یک مدت کوتاه خواهد داشت اما در صورتیکه تحریم‌ها هدفمند باشد، چنین تأثیری برجای نخواهند ماند. صرفنظر از قدرت عربستان بر جهان و به ویژه آمریکا، بازار انرژی رو به افول است. نفت همچون گذشته برای اقتصاد حائز اهمیت نیست به طوریکه آمریکا در سال ۲۰۱۴ در مقایسه با سال ۲۰۰۰، بنزین کمتری را مصرف کرده است به همین منظور قدرت عربستان برای وارد آوردن ضربه اقتصادی به آمریکا ضعیف خواهد بود اما با این حال نفوذ سیاسی چشمگیر خود بر آمریکا را حفظ کرده است.
این گزارش ادامه داد که رویکرد جدید در قبال عربستان یک شبه به وجود نمی‌آید و ممکن است با کنترل بیشتر بر صادرات سلاح و کاهش همکاری نظامی آغاز شود. از آنجا به بعد، آمریکا می‌تواند از تحریم ورزشی عربستان استقبال کند.

*خاندان آل سعود در سراسر جهان باید تحت فشار قرار گیرد
پالتیکو ادامه داد که با اینحال، تحریم‌های هوشمند، نوش‌دارو نیست اما خاندان آل سعود دارایی‌های زیادی در کشورهای خارجی دارند که می‌توان آنها را مسدود کرد و خاندان آل سعود در سراسر جهان باید تحت فشار قرار گیرد زیرا سالهای است که این خاندان خود را از زندانی شدن در کشورهای خارجی به دلیل قتل‌، تجاوز و قاچاق مواد مخدر مصون داشته‌اند و این در حالی است که مردم عربستان به خاطر چیزهایی که جرم محسوب نمی‌شود، محاکمه می‌شوند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این تحلیل گر پالتیکو تحلیل جالبی دارد ولی این گوشه از تبه کاری های وهابیت را بیان میکند . آیا وهابیت عربستان جنایات ضد بشری خود را بدون یاری و همکاری کشور های مقتدر جهانی انجام میدهد ؟ نخیر ، پس دست صهیونیزم جهانی مانند مافیای جنایت پیشه مواد مخدر در پشت اعمال جنایت پیشه وهابیت قرار دارد چون هر دو از یک سنخ هستند یعنی جنایت پیشگی.

>>>   ترکیه در آستانه جنگ داخلی.
آتش جنگ داخلی در حال شعله ور شدن است
اگر گزافه گویی نشود، من چند سال پیش خطر درگرفتن جنگ داخلی در ترکیه را با توجه به سیاست های نابخردانه بلندپروازانه و بی سنجش اردوغان پیش بینی کرده بودم. دردمندانه اردوغان با پیشگیری سیاست های ناسخته شماری بسیاری از کشورهای اسلامی را ویران و برباد کرد. پشتیبانی او از داعش و النصره و دیگر سازمان های دهشت افگن و به ویژه مداخلات بی پایان در امور همه همسایگان و نیز کشور ما و نیز مبدل شدن به آلع دست وهابیون سعودی و قطر و جیره خوار شدن این دو کشور جاهل، امروز ترکیه را به انزوای دردناکی کشانده و روشن نیست کار به کجا خواهد رسید. از دید من به مصلحت منطقه و ترکیه است تا او برود و به جایش سیاستمدار نرم رفتارتری چون عبدالله گل بیاید. روی کار آمدن کمالیست ها یا کودتای نظامی هم به سود منطقه و ترکیه نیست.
فشار سهمگین روسیه روز تا روز بر اردوغان بیشتر می شود و گلوی او را می فشارد. در این حال اردوغان به جای همسویی و هماهنگی بیشتر با همسایگان برای کمرنگ ساختن فشار روسیه، برعکس به شدت با همه در افتاده است. تازه در داخل کشور خود هم با اقلیت های 30 درصدی کرد و علوی و....گلاویز و دست به یخن است. تا دیده شود چه خواهد شد.

>>>   اگراجازه باشد، از شما و در کل از همه دوستان یک سوال دارم که امیدوارم پاسخ بگویید.
بنده بارها گفته ام که باز هم می گویم که در سیاست همه چیز در محور منافع می چرخد و دیگر همه چیز حرف مفت است. از این رو باید همیشه به یاد داشته باشید که مذهب، زبان و تبار ابزارهایی اند که از آن بهره برداری می شود. اگر نه چنین است می توانید توضیح بدهید که چرا در دارالخلافه آنکارا سفارت دولت صهیونیستی اسراییل باز و سفارت دولت عربی مسلمان سوریه بسته است؟ چرا خلیفه المسلمین اردوغان بارها با رییس دولت صهیونیستی هم پیک می شود؟ چرا میان سازمان های اطلاعاتی دو کشور همکاری های تناتنگ است؟ چرا کارشناسان اسراییلی پیوسته هواپیماهای ترکیه یی را ترمیم و مدرنیزه می کنند؟
بروید به ویکی پیدیا تا ببینید که اسراییل در ترکیه چه ندارد؟ قونسلگری ها، مراکز فرهنگی و تجاری و هواپیمایی و...
ADDRESS
Israeli Embassy in Ankara, Turkey
Mahatma Gandhi Street, 85
06700 G.O.P.
Ankara
Turkey
آیا شما گاهی به ترکیه رفته اید؟ همین ترکیه یی که شما از آن به عنوان الگوی اسلام یاد می کنید، بزرگترین مرکز فساد و فحشا و عیاشی در جهان است. در شهرهای توریستی آن زن و مرد برهنه در کنار هم شنا می کنند و برهنه زیر آفتاب می خوابند. در رستورانت های آن انواع شراب سرویس می شود، رقص و پایکوبی و دست افشانی و ساز و سرود محشر می کند. از حجاب و .... خبری نیست.
آیا اسلامی که شما سنگ آن را به سینه می کوبید همین است؟ آیا جهاد تان به خاطر همین است؟ حال از عیاشی های شیوخ عرب چیزی نمی گویم.
به یاد بیاورید جنگ عراق را که بر اساس یک گزارش تنها در یک شب مرسمس دوازده هزار روسپی مصری و ترکیه یی و لبنانی برای دریافت دالر به عراق رفته بودند.
از سوی دیگر، بازی ابزاری وهابیون سعودی و قطری و اخوانیان ترکیه یی و پاکستانی کار را به جایی رسانده است که بیخی واژه جهاد را مسخره ساخته اند.
این ها سال هاست که اسراییل، انگلیس و امریکا را بیخی فراموش نموده، گاه در برابر روسیه، گاه در برابر ایران و عراق و سوریه و گاه هم لیبیا و... اعلام جهاد می کنند.
و سر انجام هم در برابر یمن.
حال می گذریم از این که در کشور خود ما کار را حتا به اعلام جهاد در برابر کفار شمال هم کشاندند.
روزی هم نیست که عرب ها و ترکیه یی ها کشورهای همسایه خود را بمباران نکنند و تروریست نفرستند و میلیاردها دالر را برای براندازی این یا آن رهبر رهبری برباد هوا ندهند. اما حرمان به دل ماندیم که که حتا یک بار هم که شده به روی اسراییل گل بگویند.
اعراب در جنگ عراق و ایران ده ها میلیارد دالر به صدام کمک کردند. اگر این مبلغ را برای نابودی اسراییل هزینه می کردند، این کشور بیخی از روی نقشه سیاسی ناپدید می شد. همین گونه ده ها میلیارد دالر را برای براندازی اسد در دسترس رژیم خونخوار اردوغان دیوانه گذاشتند که این کشور زیبا را چنان ویران و نابود کرد که ده ها سال دیگر به خال نخواهد آمد. خود شان هم همین اکنون شب و روز کشور عربی یمن را بمباران می کنند که روشن نیست هزینه جنگ سر به چند ده میلیارد دالر زده است؟
فکر نمی کنم که اعراب تا کنون برای تباهی و ویرانی کشور ما هم کم تر از چند ده میلیارد دالر هزینه کرده باشند. اما یک شاهی هم در راستای ساخت و ساز هزینه نکرده اند. اگر کرده اند، در کجا؟
پس باید گفت که اسلامخواهی و اسلام پناهی این ها هم تذویر و ریا و نیرنگ است و نباید فریب خورد. بس است که کشور مار ا تباه و برباد و ما خود را نابود کردند.

>>>   رژیم خونخور امریکا و عربستان باید هزینه تروریسم را بپردازند.

>>>   در جواب سطر بالا > شما بهتر است مسلمانی را فقط برای خود نگه داری , هر کسی باید برای خود مسلمان باشد به مسلمانی دیگران کار نداشته باش زیرا دیگران مثل شما فکر نمی کنند و اسلام را وارد هر چیزی نکنید , ترکیه سالانه بالای ۵۰ میلیارد دالر درآمد توریستی دارد , شما که دم از اسلام و مسلمانی میزنید میتوانید به مراکز فساد و فحشا نروید , کنار دریا هم نروید , وارد بارها و مشروب فروشی هم نشوید , از قدیم گفتند عیسو به دین خود و موسی به دین خود , هر چیزی را به اسلام ربط ندهید , همین تفکرات غلط و خودخواهی زیاد موجب ویران شدن افغانستان شده است زیرا در کشور همه می خواهند تفکرات خود را غالب کنند , یکی دوست دارد میرود مسجد یکی هم دوست دارد میرود مشروب فروشی بهشت و جهنم هر انسانی به خداوند ربط دارد نه به آدمها , در مورد روسپی ها هم تقریبا روسپی ها در همه جای جهان هستند در افغانستان , ترکیه , عربستان , امریکا , آفریقا , اروپا , آسیا همه جای جهان همان طور که می گویند همه جای جهان که بری آسمان آبی است پس هر کجای جهان و هر کشوری هم که بری روسپی است هیچ کشوری بدون روسپی نیست و مستثنی هم وجود ندارد همه جای جهان آدم خوب و بد وجود دارد پس زیاد خیالات و تفکرات خشک مغزی نداشته باشیم , الان ما در افغانستان اگر امنیت باشد میتوانیم خیلی از مکانها را تبدیل به مناطق توریستی کنیم که خوب خارجی هم بیند در کنار رودخانه ها و دریاچه های خوشگذرانی کنند زیرا درآمد ارزی دارد برای کشور دارد حالا زن و مرد لخت باشند کنار سواحل و مشروب فروشی هم باشد و صفا کنند ,شما آنجا نرو میتوانی بروی مسجد زیرا در مسجد آدمها مشخص است هر کسی با هر چیزی که دوست دارد صفا میکند شما با مساجد و دیگران هم با مشروب فروشی ها و بارها و کافه ها - افغانستان به دلیل همین تفکرات خشک امثال شماها است که به نابودی کشیده شده است و این ملت شدن آواره کشورهای دیگر و غربت نشین , همه فراری و توی کمپهای پناهندگی زندگانی کشور خود را رها کرده اند و کشور هم روی ویرانی ها بنا است هنوز هم ما درگیر و دار تفکرات طالبانی هستیم

>>>   نادر از ایران
آفرین به این تحلیل ها.بسیار جالبند مخصوصا نظرات بینندگان

>>>   عربستان سالهاست که هزینه ترورست هارا نقدا برای شان می پردازد!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است