همکاری های بلندمدت میان افغانستان و اروپا
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۴    ۱۳۹۴/۹/۱۷ کد خبر: 107645 منبع: پرینت

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری اسلامی افغانستان در سفر اخیر خود به اروپا توانست که پایه های مستحکم همکاری های بلندمدت میان افغانستان و کشور های اروپایی را بر اساس تعهدات عمیق و وسیع شان نسبت به دولت و ملت افغانستان در چند دهه آینده، بریزد. این سفر بخشی از تلاش های او برای تقویت همکاری های بین المللی با افغانستان مستقل است. خوشبختانه، با توجه به تعیین اولویت های حکومت های کشورهای اروپایی در قسمت کمک های انکشافی بین المللی، رییس جمهور غنی توانست که به هدف خود، یعنی تجدید همکاری های دراز مدت میان افغانستان و اروپا، نایل آید.

فصل جدید همکاری ها میان افغانستان و اروپا پس از آن آغاز می شود که سازمان ناتو نیز در یک تصمیم خیلی مهم متعهد به پشتیبانی از امنیت بلند مدت افغانستان گردید که این تعهد شامل افزایش ظرفیت نیروهای امنیتی افغان و تقویت وضعیت امنیتی کشور می شود. تعهدات دولت های اروپایی به گسترش حمایت از اقتصاد، حکومت و جامعه افغانستان می انجامد. دو رویداد فوق بازتاب دهنده باور جامعه جهانی نسبت به حکومت افغانستان است که می تواند کشور را به سمت خود اتکایی و صلح سوق دهد.

در جریان یکسال گذشته، رییس جمهور و تمام بخش های حکومت جمهوری اسلامی افغانستان به طور خستگی ناپذیری روی احیای همکاری های استراتژیک با شرکای بین المللی مهم افغانستان، در جهت منافع علیای کشور، کار کردند. این تلاش ها شامل موارد ذیل می گردد:

امضای توافقنامه همکاری های دو جانبه میان افغانستان و آمریکا، اعلام اقداماتی برای تامین شفافیت و حسابدهی در چهارچوب برنامه تحقق خود اتکایی و گزارش دهی به منابع تمویل کننده در نشست مقام های ارشد در ماه سپتامبر سال جاری، تطبیق موفقانه تمهیدات صندوق بین المللی پول (IMF) و اجرای تمام شرایط و شاخص های تعیین شده نهاد مذکور برای اولین بار از سال 2005 میلادی به این سو، دست یافتن به اهداف از پیش تعیین شده در قسمت عواید داخلی و تخصیص بودجه و در نهایت، ایجاد برنامه روشن برای چگونگی دریافت و اجرای کمک های انکشافی. تعهدات قوی متحدان اروپایی در راستای افغانستان مرفه و امن که مردم آن شایسته چنین آینده ای اند، نشان دهنده اعتماد آنها به رهبری حکومت وحدت ملی و دستاوردهای آن در قسمت اجرای اصلاحات اساسی در کشور است.

تعهدات مذکور از استراتژی های حکومت جمهوری اسلامی افغانستان به منظور تسریع برنامه های اصلاحات و گسترده ساختن زمینه های کار و اشتغال در سرتاسر کشور از طریق سرمایه گذاری بالای بخش های انرژی، حمل و نقل، فابریکه ها، تعلیمات و دسترسی به بازارها که فرصت های بیشماری را برای مردم افغانستان مساعد می سازد، حمایت می کند.

انگلا مرکل درباره تعهدات مشخص آلمان گفت: ما باید از تمام امکانات دست داشته خود برای انکشاف افغانستان و ایجاد آینده بهتر برای مردم آن، استفاده کنیم.

- توافق روی چهارچوب موافقتنامه میان دو کشور بر سر همکاری های انکشافی: آلمان سالانه 250 میلیون یورو را از طریق وزارت انکشاف و 180 میلیون یورو را از طریق وزارت خارجه خویش تا سال 2020 میلادی، در بخش های حکومتداری خوب، انکشاف پایدار اقتصادی، انرژی، آب آشامیدنی و حفظ الصحه، تعلمیات اساسی و آموزش های حرفه ای به افغانستان مساعدت می کند.

2 - آلمان 25 میلیون یورو به پروگرام اشتغال برای صلح کمک می کند.
3- آلمان از ماموریت حمایت قاطع ناتو پشتیبانی کرد و تعداد نیروهای خود را به 980 سرباز افزایش خواهد بخشید.
4 - این کشور موافقت کرد تا راه های فراهم آوری تضمینات سرمایه گذاری به منظور تسهیل سرمایه گذاری بخش خصوصی آلمانی در افغانستان را در راستای اشتغال زایی و رشد، جستجو کند.

5- وزارت همکاری های انکشافی آلمان و حکومت افغانستان به طور مشترک، کنفرانس سرمایه گذاری را به منظور جلب سرمایه گذاران آلمانی برای کار در افغانستان، به خصوص در بخش انرژی، در شهر برلین در ماه جنوری سال آینده میلادی دایر خواهند کرد.

6- حکومت آلمان متعهد است که راه ورود محصولات افغانستان به بندر هامبورگ را باز کرده تا از این طریق زنجیزه تولید و ارزش را برای تولیدات افغانستان به وجود آورد.

7- آلمان از برنامه های تعلیمات حرفه ای و مسلکی در بخش های الکترونیک، انرژی تجدید پذیر و زیرساخت، با توجه ویژه به ساخت و ساز، حمایت مالی خواهد کرد.

متیو رِنزی، صدراعظم ایتالیا درباره تعهدات مشخص ایتالیا گفت: ما در سال 2016 میلادی، در کنار آمریکا و ایتلاف بین المللی، و دست در دست با برادران افغانستان خود، به تلاش های خویش در راستای مبارزه با تروریزم ادامه می دهیم. ایتالیا به نوبه خود در روند تغییرات در افغانستان سهم می گیرد. هرات یکی از مناطق امن این کشور است.

1- ایتالیا تایید و پشتیبانی خود را از ماموریت حمایت قطع ناتو در افغانستان اعلام داشته که از آن جمله 500 سرباز خود را در میدان هوایی هرات مستقر خواهد داشت. هدف این تصمیم، در قدم نخست، تبدیل میدان هوایی هرات به مرکز فعالیت های بین المللی و حوزه جدید اقتصادی در کشور است.

2- ایتالیا مبلغ 65 میلیون یورو را فراهم می نماید که غرض سرمایه گذاری روی احداث خط آهن 75 کیلومتری که هرات را به شبکه خطوط راه آهن ایران وصل می کند، به مصرف برسد. همچنان این کشور مبلغ 29 میلیون یورو را غرض تکمیل پروژه میدان هوایی بین المللی هرات به مصرف می رساند.

3- این کشور بر علاوه وجوه مالی مذکور، 92 میلیون یورو را برای حمایت مالی از سرمایه گذاری در پروژه دهلیز، جاده شهر هرات، چشت شریف و زیر ساخت های مرتبط به آن با شرایط سهل فراهم می نماید.

4- همچنان، ایتالیا متعهد است تا زمینه سرمایه گذاری شرکت های ایتالیایی را در افغانستان، به خصوص در بخش انرژی، تسهیل نماید.

5- افغانستان و ایتالیا توافقنامه همکاری ها در بخش های فرهنگ، علوم و تکنولوژی را به امضا رساندند.

استیفن لوفِن، صدراعظم سویدن درباره تعهدات مشخص سویدن گفت: حمایت و حضور سویدن، و همچنان همکاری های بلندمدت انکشافی آن، در افغانستان گسترده است.... من همچنان می خواهم خاطر نشان سازم که تعهد ما پایدار است. سویدن متعهد به مساعدت مالی بالغ بر هشت اعشاریه هفت میلیارد کرون سویدنی به افغانستان می باشد.

1- سویدن و افغانستان یک موافقتنامه همکاری های انکشافی را به امضا رساندند که به موجب آن زمینه حسابدهی و همچنان اعطای کمک ها به دولت افغانستان مساعد شده و از این طریق می شود که حساب کل کمک های مذکور، چه از طریق بودجه ملی و یا سایر نهاد ها، را رد گیری کرد.

2- سویدن موافقت کرد که تا سال 2024 میلادی، کمک های مالی بالغ بر 1.2 میلیارد دالر را در اختیار افغانستان قرار بدهد.

3- سویدن موافقت کرد تا زمینه های سرمایه گذاری در بخش انرژی تجدید پذیر در افغانستان را با حمایت مشترک دولتی و بخش خصوصی جستجو کند.

4- سویدن موافقت کرد تا برنامه های تعلمیات حرفه ای، مسلکی را برای افغانستانی ها طرح ریزی کند.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   همه این پولها دوباره خورده می شود و میرود به جیب مفسدان , توی افغانستان همه به فکر جیب و شکم خود هستند فساد مملکت را برداشته است دالری برای مردم هزینه نمی شود - باید زیرساخت ها را بسازم با پولها , استخراج گاز و نفت از مناطق نفت خیر و بعد احیای شبکه های آبیاری برای مردم و خدمات شهری , ایجاد مسکن های استاندارد , احیای کشاورزی و صادرات محصولات به روسیه , ایران , کشورهای عربی به محصولات کشاورزی ما خیلی احتیاج دارند که میشود یک درآمد خوب برای کشور , روسیه بزرگترین وارد کننده محصولات کشاورزی است زیرا روسیه بدلیل سرما مناسب کشاورزی نیست زیاد

>>>   همکاری های دو جانبه میان افغانستان و ارو پا بدین ترتیب است:
افغانستان توسط قاچاقبران به اروپا پناهنده میفرستد. اروپا بخاطر دوباره فرستادن افغان ها به افغانستان، به دولت افغانستان پول میدهد.
این را میگویند همکاری دو جانبه و یا بعبارت دیگر تجارت ملا نصرالدین.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است