سناریوی کشانیدن جنگ به هزاره جات
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۲۱    ۱۳۸۹/۳/۶ کد خبر: 10763 منبع: پرینت

((این نوشتار بر اساس احترام به نویسنده منتشر شده است))

هزاره ها نخستین گروه قومی در افغانستان اند که خلع سلاح گردیدند ودر صورت از هم پاشی اردوی افغانستان وتسلط بحران وهرج ومرج در این کشور، این گروه قومی آسیب پذیر ترین مردم افغانستان می باشند.
دراین روزها کوچی ها با سلاح سبک وسنگین وتجهیزات جنگی، با شدت بیشتر از گذشته در بهسود هجوم آورده اند. صدها خانواده تا کنون آواره گردیده، دهها خانه وقلعه را سوزانیده اند و حد اقل هشت نفر از بومیان منطقه کشته شده اند. قرار گزارشات تا این لحظه این پیشروی کوچی ها به قوت خویش ادامه دارد.

اگر کمی به گذشته نزدیک برگردیم، طالبان پس از سقوط شان تا حدود سه سال دیگر، توانستند که در برابر نیروهای بین المللی دوباره دست به آرایش مجدد بزنند. تا این سه سال هزاره جات از شر حمله کوچیها مصئون بود. اما به محض آغازدوباره جنگ طالبان، کوچی ها آماده حمله به بهسود شدند. همخوانی زمانی این دوپدیده باید به دقت مورد تامل قرار گیرد. طرح و عملی کردن این تیوری توطئه برخاسته از یک دکترین بسیار دقیق وسنجیده شده برای کشانیدن جنگ در هزاره جات بود که بخشی از استراتژی تیم فاشیستی بر سراقتدار حکومت کرزی نسبت به جامعه هزاره بود. در این هیچ شکی نباید وجود داشته باشد که در عقب حمله کوچی ها در بهسود وسرانجام به هزاره جات، دستان قدرت مندی مادی ومعنوی وجوددارندکه امکانات فراوان مالی را در اختیار طالبان کوچی نما قرار داده تا جنگ را از جنوب وغرب افغانستان به سمت هزاره جات هدایت کنند. چون امنیت، صلح ، آرامش، گرایش نیرومند هزاره ها به تحصیل وآموزش و فقدان کشت مواد مخدر در کل هزاره جات، هرکدام مسبب شعله ور شدن کینه های تاریخی تیم حاکم در افغانستان گردیده که میخواهند از طریق راه اندازی هجوم وحشیانه کوچی ها، تمام این دست آوردهای تاریخی هزاره هارا از ریشه براندازند. تیم حاکم در افغانستان تنها در طرح ریزی توطئه ای جنگی کوچیها سهم ندارند، بلکه ازسالها بدینسو کوچیهارا ازلحاظ نظامی واز جمله با سلاح سبک وسنگین تجهیز کرده اند. شاهدان عینی در مناطق در گیر هجوم مسلحانه، میگویند که اساساً اینها کوچی ها ی که با مواشی شان آمده باشند، نیستند .اینها افراد پرشماری مجهز با سلاح سنگین وسبک اند که به خانه ها هجوم می آورند، آتش میزنند و زراعت مردم را پایمال میکنند. اینها در واقع اشخاص جنگی اند که برای یک نبرد تمام عیار به هزاره جات گسیل گردیده اند. ازسوی دیگر نباید از یاد برد که دراین نه سال که هزاره جات را از بازسازی اقتصادی در تمام ابعاد آن محروم نگهداشته اند، ناشی از همان استراتژی " هزاره ستیزی " است که دایره آن را میخواهند با هجوم مسلحانه کوچی نما ها در هزاره جات تکمیل نمایند.
دولت کرزی از همان آغاز برای شکستاندن زمینه های دفاع و پایداری جامعه هزاره، پیش از تمام مناطق افغانستان ، هزاره جات را خلع سلاح نمود. این پروژه یکی ازماده ها ی مهم استراتژی تیم حاکم بود که خیلی با مهارت هزاره ها را در سرتاسر مناطق شان عاری از سلاح سازند.چون آنها از قبل پروژه برگردانیدن کوچی ها را به هزاره جات زیر نظر داشتند. اگر هزاره ها برای دفاع شان سلاح در دست میداشتند، به هیچ عنوانی کوچی ها به سمت هزاره جات هجوم آورده نمی توانستند. اکنون هزاره ها که زمانی در جنبش مقاومت افغانستان، حرف اول را میزد، در برابر هجوم طالبان کوچی نما، مجبور میشوند که از خانه ها فرار نمایند وبا چشمان حیرت زده ونگران، شاهد سوختن پناهگاهای شان باشند. ویا اینکه با ترس و اضطراب به سوی کابل پا به فرار بگذارند. چون همان متل قدیم است که : " مشت و دروش (درفش ) با هم برابر نیستند."
در دوران نه ساله حکومت کرزی، به رغم همراهی صادقانه هزاره ها با وی، گام به گام عرصه را بر این جامعه تنگ کردند.بدان معنا که پیش از دیگران سلاح هزاره هارا جمع آوری کردند. از بازسازی اقتصادی محروم شان ساختند. از سرمایه گذاری موسسات خارجی در هزاره جات جلوگیری کردند. در مورد اعمار سرک کابل - هزاره جات که ۴۰ سال قبل طراحی شده بود، سکوت کردند. حتی یک سروی عادی از معدن آهن حاجیگگ صورت نگرفت. از طرح بازسازی بت های بامیان به شدت جلوگیری نمود چنانچه " منلی " یکی از ماموران بلند پایه وزارت اطلاعات و فرهنگ به صراحت اعلام نمود که : " بت های بامیان هرگز بازسازی نمیشود." ماموران هزاره در پست های دیپلوماتیک تقرر نیافتند. در بدنه دولت از مقرری کارمندان هزاره درپست های بلند دولتی جلو گرفتند. بورسیه های تحصیلی در خارج برای فرزندان هزاره تا حد یک درصد هم میسر نشده است. یگانه دانشگاه هزاره ها در بامیان ومجموع مکاتب در هزاره جات کمترین مساعدت را از سوی وزارت های تحصیلات عالی و معارف جذب کرده اند. آنچه این موسسات آموزشی را بر پای نگهداشته ، مساعدت مردمی بوده است. حتی به خاطر جلوگیری از این مساعدت های مردمی بخشی از مکاتب جاغوری، از لیست رسمی تعلیمی وزارت معارف کشور حذف گردید. با تمام اینها طبق یک سناریوی سنجیده شده، از چندین سال بدینسو کوچی های تا دندان مسلح را به هزاره جات گسیل داشته تا نه تنها این سرزمین امن را نا امن بسازند ، بلکه جنگ را در هزاره جات مشتعل ساخته و بدینسان جامعه جهانی را پیام بدهند که هزاره ها هم جنگجویان یاغی هستند. درحالیکه در گزارش تازه منتشر شده گروه بین المللی بحران به صراحت ذکر شده است که : هزاره ها نخستین گروه قومی در افغانستان اند که خلع سلاح گردیدند ودر صورت از هم پاشی اردوی افغانستان وتسلط بحران وهرج ومرج در این کشور، این گروه قومی آسیب پذیر ترین مردم افغانستان می باشند.
به ادامه باید یاد آورشد که وعده های که آقای کرزی قبل از انتخابات ریاست جمهوری به آقای محقق داده بود، هم از آن وعده های سرخرمنی بیش نبود. نه تنهاجاغوری وبهسود ولایت نشدند، بلکه کوچی نماهای مسلح در بهسود هجوم آورده اند تا این مناطق وبه دنبال آن کل هزاره جات را به آتش بکشند. کما اینکه یکی از وعده های کرزی ، بازنگشتن مجدد کوچی ها به هزاره جات بود.

کوچی دیگری در پارلمان بنام علم گل که در سال قبل، همه اقوام افغانستان را - بجز از پشتون ها -مهاجر خوانده بود، فریاد میزند که ما با سلاح وزور خود زمین های خودرا از هزاره ها میستانیم واین سی ودو سال حق ما پایمال شده است. آیا این حرف هارا علم گل، بدون کدام پشتوانه میزند؟ هیچ عقل سلیمی باورنمیکند که علم گل بدون تکیه گاهی در درون دولت کرزی این چنین بلند پروازانه از موضع زور سخن بگوید.
اعتراض های گسترده مردمی در برابر این سناریوی تیم حاکم برای کشانیدن جنگ در هزاره جات، به شدت خود آغاز گردیده است. این یک نوید مبارک برای دفاع از جامعه هزاره است که باید به دور ازسلیقه گرایی ها وحب وبغض های شخصی، بدان نگریسته شود.
وکلای باهمت هزاره در مجلس به نشانه اعتراض از تهاجم کوچی ها در بهسود، دست به تحصن زدند. در بامیان هزاران بامیانی به نشانه اعتراض مظاهره عظیمی را براه انداختند. - گرچه بی بی سی برای کم بهادادن این مارش عظیم ، آنرا صدها ها نفر گفت - در کابل وکلای متحصن در جمع هزاران نفراز اعتراض کنندگان هوشدار جدی به دولت کرزی دادند. چنانچه به نقل از بی بی سی میخوانیم که :
محمد محقق، یکی از این نمایندگان است. او گفت دولت باید ظرف ۲۴ ساعت افراد مسلح را از منطقه بیرون کند و تا پنج روز دیگر خانواده های آواره شده را به خانه های خود بازگرداند.
در حالی که سخنان آقای محقق از سوی معترضان حمایت می شد گفت: "به حکومت هشدار می دهم که ظرف ۲۴ ساعت یک کوچی مسلح و یک رمه (گله) گوسفند، که سر خانه مردم و زمین مردم است، در منطقه بهسود و دایمیرداد نماند."
در دایکندی با شرکت هزاران نفر، علیه هجوم کوچی های مسلح مظاهره بزرگی راه انداخته شد.
هرگاه کوچی ها بنا به گفته آقای محقق در ظرف ۲۴ ساعت بهسود راتخلیه نکنند و تا پنج روزمردم بیجاشده دوباره به خانه های شان برنگردند، مجموع هزاره ها به خاطر دفاع ازحیثیت جامعه خود، نه تنها اعتراضات مردمی شان را ادامه بدهند، بلکه باید پیام مقاطعه کامل با دولت کرزی در دستور کارشان قرار بگیرد. که روی موارد ذیل را میتوان انگشت نهاد:
- حاضر نشدن وکلای هزاره در جلسات شورا ( ولسی جرگه وسنا )
- عدم مشارکت در جرگه مشورتی صلح کرزی.
- تحریم انتخابات پارلمانی .
- ترک وظیفه از سوی وزرای هزاره ( سرپرست ویا وزیر) .
- استعفای آقای خلیلی از پست معاونت ریاست جمهوری .
- ترک وظیفه از سوی کارمندان عالیرتبه دولت .
- تداوم تظاهرات، تحصن واعتصابات در شهر های کابل، پلخمری، مزار شریف، بامیان، جاغوری، دایکندی وتمام ولسوالی های هزاره نشین.
- آغاز وتداوم تظاهرات همزمان در کشورهای ایران ، پاکستان، اروپا، امریکا واسترالیا از سوی هزاره ها.
- سایر نافرمانی های مدنی به خاطر اعتراض به این هجوم مسلحانه کوچی نماها.
این اعتراضات تا زمانی ادامه یابند که معضل کوجی برای همیشه با مردمان بومی هزاره حل گردد. یعنی با این اعتراضات و مقاطعه بادولت به آن هدفی نایل شویم که کوچی ها بدون قید وشرط وبرای همیشه به هزاره جات برنگردند.در صورت که دولت افغانستان تعهد نمایند که جلو تهاجم وآمدن کوچی ها به هزاره جات منع قرار میدهد واین تعهدرا به صورت رسمی دریکی از ماده های قانون بگنجاند، در آن صورت میتوان به اعتراضات پایان داد. اما قابل تذکر است که میزان تعهد دولت کرزی با خروج کامل وبدون قید وشرط کوچی نماهای مسلح که همین اکنون در بهسود فاجعه می آفرینند، محک باید زده شود. هرگاه مجموع این اعتراضات ومقاطعه با دولت کرزی به نتیجه نرسد، باید راهای دفاع ازمردم در یک دایره وسیع وسرتاسری مورد سنجش قرار بگیرد. که در حال بحث را بدان سو نمی کشانیم.
فراموش نشود که این همبستگی ووحدت که درحال حاضر، برای جامعه ما میسر گردیده است، میتوان برای همیشه پدیده هجوم کوچی هارا از تقدیر تاریخی هزاره ها حذف نمود. هرگاه چنین مصمم وبا اراده باشیم وهدایتگران جامعه هم اگر قاطعیت واستواری خودرا از دست ندهند وفریب بازی های رنگین وشیطانی تیم حاکم دولت کرزی را نخورند، دیرنخواهد بود که ما برای همیشه هزاره جات عاری از کوچی ها خواهیم داشت. توفیق به این هدف یک دستاورد مهم تاریخی برای جامعه هزاره خواهد بود.
جسارت، قاطعیت، هوشیاری ودقت فراه راه مردم ما باد!


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تشکر از تمامی دوستانیکه با ما احساسی همدردی نموده است. به نظر من این برادران انتحاری که با تمامی انسانها دشمنی دارد اهل سخن نیستند.اینها باید از ریشه نابود شوند که نه تنها هزاره ها بلکه تمامی انسانها که در روی کره زمین زنده گی میکند بعدا به ارامی زنده گی خواهد کرد در غیر ان این برادران انتحاری هیچ کسی را نه می ماند که در ارامی زنده گی کند.
(واحد توفان)

>>>   تاریخ:7/3/1389
" بسمه تعالی "
پیام انجنیران جامعه هزاره !
به حمایت از حرکت معقول وصلح جویانه جلالتماب محترم استاد محمد کریم خلیلی معاون رئیس جمهور!
رهبرفرزانه ما !
جلالتماب استاد محمد کریم خلیلی دورد برشما :
تلاش شما برای حل معضل کوچی و ده نشین در این شرایط اساس و تاریخی که کشور افغانستان به سوی صلح و ثبات وآرامش حرکت میکند. قابل قدر و تحسین است. از اینکه دومین بار است در بهسود سفر می نماید. تا جلوی خونریزی و سوزاندن خانه ها وکشته شدن افراد بی دفاع بهسود،دایمیرداد وناهور را بگیرید و معضل کوچی گیری را از طریق اسکان برای آنها طبق ماده (14) قانون اساسی و فرمان رئیس جمهور برای آوردن وحدت ، برابری و ثبات در کشور موثر خواهد بود. ما انجنیران جامعه هزاره از تمام حلقات سیاسی، ارگانهای دولتی ، شخصیت های ملی و مردم بیدار افغانستان می خواهیم که از روند تطبیق حکم رئیس جمهوروحرکتی خردمندانه جلالتماب محمد کریم خلیلی حمایت قاطع وهمه جانبه نموده و در حصه خود از هر حرکت معقولانه که به صلح و ثبات به انجامد ، افراد بی جا شده را به خانه های شان برگردانند،اطفال و کودکان را دوباره به مکاتب در تعلیم وآموزش شان یاری نمایند ، خسارات وارده به مردم را جبران کند. پشتبانی خویش را اعلام می نمائیم .و انتظار ما از پارلمان و شخصیت های موثرملی اینست که طبق مفاد قانون اساسی و فرمان رئیس جمهور و مصالح اولیای کشور با روند اعاده صلح ، ثبات و امنیت همکاری نموده و ملت رنج دیده افغانستان را از این استبداد تاریخی نجات بخشید.
انجنیران جامعه هزاره
نابود باد هر هزاره که به خاطر منافع شخصی یا سیاسی خود از این موضع گیری گلان برای سرنوشت هزاره ها حرف بی ربط و حرکت نامطلوب انجام دهند و در ضمن حمایت قاطع جمع از روشنفکر جامعه هزاره خارح از موضع حزبی وگروه ای خواهانم انشاالله موفق باشید

>>>   دوست نهایت عزیز بلی واقعیت ها چنین است من تشکر و قدردانی فراوان میکنم از جناب شما که واقعیت های عینی را بیان نموده اید و برای شما از بارگاه ایزد منان توفقات مزید در راه خدمت به مردم بیچاره و مظلوم استدعا دارم موفق باشی.
حسین محمدی

>>>   چيزي كاملاً روشن ومعلوم است كه بادست داشتن وزيران كرزي در معضلات بهسود ودايمرداد وناور نماينده هاي كوچي در داخل پارلمان كشور نعره ميكشد كه ما با هر نوع اسلحه وزور حق خودرا از هزاره جات ميگيريم .
از يگ طرف عبدالرحمن خان با اينكه شصت فيصد مردم هزاره در دوران حكم روايي اش نابود كرد واز طرف ديگر چند چيزي ديگر را نيز بر گورده هاي مردم هزاره تحميل كرد:
١- بعد از تاراج وقتل عام و اواره نمودن از زمين هاي خوب وبهتر، مردم را مجبور كرد تا فقط باديگر مردم مناطق سردخيز وكوه بند هاي كشور مانده و بيش شش ماه را در هر سال زنداني سرما ويخبندان باشد.
٢- بعد از رهايي از چنگ سرما ويخ بندان حكومتهاي وقت كوچي ها را موضف كردند تا دار وندار اين مردم غريب را هر سال بيچرند وغارت كنند.
٣- مردم مارا مورد تحريم هاي گوناگون كه اين مردم اجازه تحصيل ورتبه هاي دولتي وسرمايه گزاري و... نداشتن قرار دادنند.
اميد واريم به تاراج عساكر كهنه ومتعصب عبدالرحمن وطالبان و... نقطه اي پايان گزاشته شوند وتمام ملتهاي افغانستان در ارامش وصلح زنده گي كنند.
غرجستاني از پاريس

>>>   روح الله
ما آماده ايم. . . .

>>>   امیدوارم که بتوانیم به این اهداف نایل شویم

>>>   سلام هموطن . شما خا طر جمع باشید اگر جلو این طالبان کو چی گرفته نشود در تعقیب این هزاره ستیزی بخدا قسم تا جیک و ازبیک ستیزی هم هست و این پرو سه این دفعه بسیار با طرح درست ومنظم جور شده است .
مردم افغانستان با هوشیاری کامل جلو میکروب را در اول وقت باید گرفت و اگر به سر طان تبدیل شد علاج شان ممکن نیست .naser

>>>   الموت فی عز خیر من الحیات فی ذل ،مرگ با عزت از زندگی در مذلت بهتر است{امام حسین ع }مهم نیست برادر وقتکه کارد به استخوان برسد وما هم تشخیص بیدیهیم که وا قعا حالا زمان حرکت است آنوقت باز حدیث کربلا را داریم که باید باید چشم فتنه گران را کورکنیم.
اسلامیار

>>>   بنده از کل روشنفکران و اندیشمندان و سیاستمداران و حقوقدانان جامعه اقلیت های افغانستان بخصوص هزاره ها می خواهم که مسأله نسل کشی امیر عبدالرّحمن خان را در مجامع حقوقی و سازمان های بین المللی بکشانند و آن را به عنوان سند قتل و کشتار و نسل کشی در تاریخ افغانستان به اثبات برسانند. مظلومیت هزاره ها تاکی ادامه یابد. مردمان نجیب و صادق که با ایمان و تعهد در راستای ارزش های انسانی و تعلیم و تحصیل با تمام محرومیت ها تلاش می کنند اما بازهم اجر و پاداش شان تداوم آوارگی و بی خانگی و قتل عام شدن باشد. قتل عام هاز مزار و یکاولنگ و حالا بهسود.
امیری زاده دانشجوی رشته حقوق

>>>   جناب كرزي كمي شنوا باش و تاريخ تاريكي ها را دوباره به افغانستان هديه نكن افغانستان ظرفيت عملكردهاي ضعيف را ندارد افغانستان مانند كفي بر سر اب است وضعيت كنوني را بسنج و رفتار كن كاري نكن كه اينده تو را رهبري بي خرد بشناسند همانند عبدالرحمن مانند امان اله خان مانند ظاهر شاه مانند نادر شاه كه يادكاريشان تاريكي بود عمل نكنيد .

>>>   من هم با برادر هزاره خود هم نظر هستم، تمام فارسی زبان ها باید از حق مشروع هزاره ها دفاع نمایند حتی ازبیک ها، روشنفکر های اوزبک میگویند که هزاره ها از نژاد آنها هستند، خوب پس چرا در مقابل این همه ظلمی که بالای هم نژاد های شما صورت میگیرد خاموش هستید؟
تاجیک ها نباید اینطور آرام سکوت کنند، دروسته که آقای محقق و خلیلی از کرزی حمایت کردند ولی تاجیک ها نباید مردم هزاره که همزبان ها و هم فرهنگ شان هستند را تنها بگذارند.
هراتی آزاده...

>>>   سلام دوستان
من هزاره به چی بشر دوست دل خوش کنم :ای کاش در این سرزمین نفرین شده چند تا لطیف پدرام میبود واقعااگر بدور از حب و بغض هاو با دید منصفانه به طرح اقای پدرام نگاه شود بهترین شیوه برای خکومت با سبات در افغانستان است اداره کشور به شکل فدرال خوشایند همه اقوام است انوقت دل برادران پشتون ما که در اداره فدرال خودحکومت طالبانی را قبول میکنن یا نوع دیگر را دل شان که به دختران شان اجازه برون امدن از خانه وبمکتب رفتن را میدهند یانه بخود شان مربوط میشه. عزیزان اگر بفکر سبات افغانستان هستید بیاید همه باهم بدور از مسایل قومی ومذهبی وسمتی به طرح اقای پدرام بپیوندیم اگر همه فریاد بزنیم همه چیز شدنی است.
عارف از هرات

>>>   پشتون ها نیز از هزاره ها حمایت خواهند کرد البته در صورتی که حق بجانب باشند، فعلا خود هزاره ها غاصبین اند. ۴۰ سال است که زمین های کوچی های بیچاره را غصب کرده اند.
بابه گک
کابل

>>>   سلام به شهیدان برادران هزاره ما! سلام به مدافعین دلیرشان!
من به عنوان یک تاجک وفارسی زبان ازبرادران هزاره خودبه هرعنوان که باشد دفاع میکنم.
وازتمامی فارسی زبانان می خواهم که متحدشوندواین غده سرطانی کشور رانابودکنند.
احمدشاه بدخشان

>>>   با اظهار تاسف عمیق به وضع ملیت برادر هزاره افغانستان ما قابل یاد اوری میدانم که .....های قدرت حاکمه در انتخابات ریاست جمهوری اخیر که ملیت ازبک ، ترکمن و هزاره را از رهبران ملت تاجیک جدا کرده بعداز محرومیت کامل شان از قدرت دولتی اکنون این ملیت ها را در انزوا دانسته سرکوب انها را از طریق خاینین ملی بنام کوچی ها اغاذ کرده اند ما یقین کامل داریم که نوبت های بعدی غصب زمین و دارومدار ملیت های ازبک ، ترکمن و تاجیک نیز در راه است .
در افغانستان 32 ملیت خورد و بزرگ شامل ملت پشتون هیچگاهی دشمن همدیگر نبوده همیشه این رهبران ......ملی تابع سیاست های تفرقه اندازی عمل کرده خود را اجیر این یا ان دولت خارجی نموده ملت و برادر ملت خود را فدای امیال و ارزوهای شوم خود ساخته است . دشمنان ملت ها و مردم افغانستان فقط و فقط این اجیران خود فروخته و......... است که با تفرقه اندازی بین مردم و تحریک دیگران زمینه اسارت افغانستان را به باداران خود وعده داده اند . هیچگاهی ملیت پشتون نیز این خیانت ملی را پذیرا نخواهند شد .
من منحیث یک روشنفکر ازبک و ترکمن و سایر همقطارانم دشمن اصلی را به خوبی میشناسیم با حمایت و همدردی کامل از ملیت برادر هزاره خود خیانت ملی این اجیران را در بین مردم خود افشا و خود را همسنگر و همقطار برادر هزاره خود میدانیم .
مردم ما همچو ملت هزاره خود را زیر تحدید بعدی میداند و مخالف سرسخت خیانت ملی است . اگر چه عقب نشینی کوچی های مهاجم اغاذ شده ولی این یک تاکتیک خواهد بود تا جرگه نام نهاد صلح تدویر و اضمحلال دولتی را وقفه دهد بعداز یک چند حیله و نیرنگ در فرصت مناسب این تفرقه اندازی و خیانت ملی ادامه خواهد داشت .
با احترام : تینگداش فاریابی

>>>   موفق باشیدسلام ودرود برشما.مردم شجاع هزاره حالا باید دوست و دوشمن خودرا بشناسید و نگذارید مثل سابق اشخاص معامله گر سرنوشت شمارا به دست بیگرد. هیچ راه برای شما مردم باقی نمانده جز دفاع از حیثیت و تمامیت تان. متحد باشید و شهر های خودرا نظر به دلایل تخلیه نکنید و تمام ابادانی و سرمایه خودرا در مناطق هزاره سرمایه گذاری نمائید.پشتونها نیز افراد این ملت هستند و برای مناطق خود خیلی سرمایه گذاری نموده اند. شما نیز میتوانید باالخره برای ملت کاری انجام دهید ولو اگر با اسلحه باشد .
موفق باشید بدون انکه با دیگران دشمنی نمائید بهتر است در فکر ملت خود باشید .
جوان از المان غرب.

>>>   احمد شاه بدخشانی عزیر این خیال و خواب است تو در تاجکستان برو تو به افغانها چی کار داری این وطن افغانیستان است نه تاجکستان

>>>   من از برادر یکه گفته تاجک ها باید از حقوق هزاره ها دفاع کند مگر تو که دفاع کردی هزاره خودش باز سودا میکند و تو همان خیله باقی خواهد ماندی مگر کرزی به رای پشتون به قدرت رسید نه برادر کرزی به رای هزاره و اوزبک به قدرت رسید و این ها همه ثمره زحمات شان است که در جریان کمپاین گلو های خود را به نفع کرزی پاره کردند این خوب حق شان است برادر زحمت کشیدند و شما این اشتباه را نکنید کرزی حتا خود پشتونها هم شناخته اند اما برادر های هزاره اوزبک چه وقت خواهند شناخت بسار زمانگیر خواهد بود.
نوراغا قمری از خواجه بغرا کابل

>>>   وقت نابود كردن شما نزديك تشويش نكنيد واين از دست رهبران هزاره شما از ديكر كس حق شكايت نداريد

>>>   آقای بی نام، شما نمیتوانید هویت قومی مردم را منکر شوید و از بین ببرید، افغان یعنی پشتون، وقتی احمدشاه از بدخشان گفته که یک تاجیک است، این تاجیک بودن برایش افتخار است، چرا باید او به افغان بودن افتخار کند؟ افغان بودن که هیچ افتخاری نداره!
این سرزمین، سرزمین اصلی فارسی زبان هاست، چه تاجیک چه هزاره باشد و این سرزمین خراسان است نه نام جعلی انگلیسی آن ( اوغانستان)

>>>   جسارت، قاطعیت، هوشیاری ودقت فراه راه مردم ما باد!

>>>   زیاد پریشان نباشید،خداوند جل جلاله می گوید:مرگ همه چیز را حل می کند.خواه اختلاف بیفکنی یا نکنی!

>>>   سلام دوستان عزیز به نظر من قومی گرای مشکل کشور ماراحل نمیکند ولی بعضی از نظرات دوستان بود که حق کوچی ها است دورست است این پشتون ها لطف کند از مرز مرکز ولایت دایکندی الی سری پوزه قندهارمال هزاره است که این همه مردم میدانند ولی چرا این دست پشتون هااست برای هزاره چزی نمانده است سرزمین اصلی ان را گرفته در بهسودچزی نیست که آن را هم بگیرد در قسمت دوست عزیز که کفته اقای خلیلی کاری خوب کرده است همین موزه پاک ها بوده مثلی اکبری ،محقق ، خلیلی امثال این رای دادند کرزای از رای پشتون نبودن که رئیس جمهور شده بلکی همین موزک پاکها بودن که مردم مارا فریب داده با نیرنگ منافع شخصی خود در قسمت که مگوید فارسی زبانان متحد شود ایا شما 9 ماه پیش نمیدانستی که این پشتون ها چی ..... های است خود رهبران هزاره رای داده با رای خود کرزای را انتخاب کرده حال هم به رای خود احترام بگزارد """""""""بسم الله نجفی""""گگ


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است