شرایط جدید سفر به امارات متحده برای هموطنان
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۲    ۱۳۹۴/۹/۱۶ کد خبر: 107589 منبع: پرینت

شرایط جدید برای سفر شهروندان افغانستان به امارات متحده عربی وضع شد.

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید: به تفاهم مقامات افغانستان و امارات متحده عربی، قرار است بعد از این برای سفر هر شهروند این کشور به امارات، نام پدر در پاسپورت اش، گذرنامه‌اش درج شود.

در چند ماه اخیر شهروندان افغانستان برای گرفتن ویزای امارات متحده عربی با مشکل روبرو شدند. این کشور برای صدور ویزا به افغانستانی ها خواهان تایید پاسپورت های الکترونیکی جدید این کشور از سوی وزارت خارجه افغانستان شده بود.

شکیب مستغنی، سخنگوی وزارتخارجه می‌گوید: تایید مجدد پاسپورت از سوی ریاست پاسپورت و ارسال آن از طریق ریاست کنسولگری وزارت خارجه به سفارت امارات متحده عربی روند بسیار طولانی و دردسرساز بود.

به گفته وی، از آغاز این مشکل، مقام های این وزارت با مقام های امارات متحده عربی وارد گفتگو شدند و برای حل آن تلاش کردند.

وی می‌گوید: مقام های امارات گفته اند آنها بر اساس پاسپورت‌های دستنویس سابق افغانستان، مشخصات شهروندان این کشور را بر اساس نام و نام پدر در بانک‌های اطلاعاتی خود دارند اما در پاسپورت‌های جدید نام پدر حذف و تنها نام و نام خانوادگی افراد درج شده است.

محترم مستغنی می‌گوید: برای حل این مشکل قرار بر این شد که پس از این نام پدر شهروندان افغانستان در صفحه ملاحظات پاسپورت‌های الکترونیکی با قلم، از سوی ریاست پاسپورت درج شود.

به گفته وی، سر از هفته آینده این تصمیم در زمان صدور پاسپورت‌های جدید نیز عملی خواهد شد.

در پاسپورت‌های دستنویس افغانستان که برای یک سال دیگر نیز اعتبار دارد، نام و نام پدر هر فرد درج شده اما در پاسپورت‌های الکترونیکی جدید این کشور تنها نام و نام خانوادگی درج است.

منابعی در اداره مهاجرت دوبی گفته بودند که با مواردی بر خورده اند که برخی از بازرگانان اخراج شده افغانستان از امارات متحده به نام‌های دیگر گذرنامه دریافت کرده و با ویزای سیاحتی و تجاری قصد ورود به دوبی داشته اند.

در عین حال برخی از شرکت‌های مسافرتی که برای شهروندان افغانستان خدمات تسهیل صدور ویزا ارایه می‌کنند، می‌گویند: چون برخی از شهروندان این کشور بیش از یک گذرنامه دریافت کرده اند، سبب شده امارات متحده عربی درخواست صدور ویزا برای گذرنامه‌های افغانستان را رد یا معلق کند.

مسوول یکی از شرکت‌های عرضه خدمات مسافرتی در کابل گفت: استفاده گذرنامه‌های افغانستان توسط شهروندان خارجی از دلایل دیگری است که روند صدور ویزای امارات متحده برای شهروندان افغانستان را پیچیده کرده است.

امارات متحده عربی برای تاجران افغانستان از مقاصد مهم و پر درآمد تجاری است و ماهانه افغان‌ستانی های زیادی برای فعالیت های تجاری به این کشور سفر می‌کنند.

از سوی دیگر با توجه به این که کشورهای محدودی برای گذرنامه‌های افغانستان ویزای گردشگری صادر می‌کنند، امارات متحده عربی از کشورهایی است که در سال های گذشته به آسانی به شهروندان افغانستان ویزا صادر کرده و چون بهای ویزای دوبی چیزی بین 40 تا 100 دالر است، افغانستانی های زیادی نیز برای گردشگری به آنجا سفر می‌کنند.

نصیر احمد مبشر


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ای لعنت به شما حکومتی ها،چرا امارت برایتان قانون میسازد،مزدور ها .

>>>   تا سفیر تعیین نشده خورد وبرد های نه چندان گسترده در وزارت خارجه وکنسل گری دبی رخ داد کسی بنام طاهر ظاهر با پرداخت رشوه در سارنوالی مکتوب ساختگی را بالای انتر پول ووکاپی را هم در وزارت خارجه شخصا تسلیم نموده مبلغ دوهزار دالر به اقای دولتی غوری ویک هزار دالر برای اقای محی الدین خا رئیس صاحب اداری رشوه پرداخت نمود البته شخص محی الذین خان قبلا هم ار بابت فروه دربند حویای طاهربالای قنصل گری دبی مبلغ ده هزار دالر سهمیه اخذ نموده بودند بهر صورت کاپی مکتوب سارنوالی را وزارت خارجه با شد ومد به قنصل گری دبی فرمان دادند که باید متهم که قبلا با طاهر در دبی دعوی حقوقی داردبه مقامات امارات خبرداده ود ودستگیر گردیده به افغانستان فرستاده شود در حالیکه تصفیه کابل بانک اظهار میداردما شخص مورد نظر طاهر اصلا مشکل نداریماو از خود .وکیل دارد واز طریق وکیل خود همه روزهباما در تماس است اما سارنوالی ووزارت خارجه وکنسل کگری دبی بدون باز خواست اصل مسئله به تقاضای طاهر ترتیب اثر میدهند وبلا درنگ مکت. وب سارنوالیب ظرف یک روز از وزارت خارجه به دبی وار انجا به مراجع ذی ربط امارات خبر داده میشود اگر قرار باشد که هر کسی باکسی خصومت ودعوی داشت بتواند با پرداختروه علیه مدعی دسیسه بسازد ودرجکومت ووزارت خارجه هم گوش شنوا نباشدفاتحه ای این حکومت را خواند وبا ان وداع نمود ناگفته نباید گذاشت که طاهر نام در دفتر مالی واداری کنسل گری مدت سه ساعت را گذرانیده با تبانی انها کارهایب خودرا به پیش برده است
تماشابین از سارنوالی

>>>   ایا اقای مستغنی از رسوای مالی وزارت خارجه که توسط اقای دولتی ومحی الدین خان رئیس اداری وبعض افراد موجود در قنصلی دبی که از طاهر ظاهر رشوه گرفته ومکتوب غیر قانونی انرا که کیک کاپی مکتوب بوده ترتیب اثر دادهد اند چیزی میدانند ویاخیر ؟ متاسفانه رسوای باین وضاحت در هیچ ارگان دولتی نبوده که در .وزارت ایشان رخ داده است
لالی

>>>   کشور عربستان چجوری به خودش اجازه همچو حرفی را می دهد ؟ میت وواند قانون یک کشور را تعین و یا تغیر دهد این در همه کشور ها ی جهان مرسوم است اسم خانواده ، که نمایندگی از هویت شخض را می رساند عجب است .

>>>   ادبیات نظردهنده اول بسیارزشت است وحتی دشمن ومنتقد یک فردنباید اینگونه خطاب شود باید بامنطق وسخن نیک والبته منطقی نظردهیم
وزارت خارجه باید باتمام کشورهای جهان براساس احترام وعزت افغانهابرخورد متناسب وعکس العمل داشته باشد .
شیوا بلخ


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است