پس لرزه های ناتمام قندوز
برخوردها و تصمیم گیری های افراط و تفریط گونه و فاقد مدیریت بحران، تاکنون نه تنها ولایتی زخم خورده و بازپس گیری شده را به سامان نرسانده که حتی ولایت بزرگ دیگری را به علت اخراج ناگهانی والی و ولسوال ها و قوماندان امنیه اش از پا انداخته است 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۹    ۱۳۹۴/۹/۱۶ کد خبر: 107561 منبع: پرینت

هفته ها از سقوط سهمگین و فاجعه بار قندوز با قربانی شدن و تلفات مردم ملکی و اردوی ملی می گذرد اما هنوز هم خبرها و شایعه پراکنی ها از یک سو و واکنش ها و عکس العمل ها از سوی دیگر نسبت به عملکرد مسوولان و منسوبان امنیتی و دولتی ادامه دارد.

در واقع در افغانستان جنگ زده و درگیر با طرفهای خارجی و مزدوران داخلی که هریک به منافع شخصی و سلایق قومی نژادی خود مصروف اند؛ رسیدگی و سروسامان دهی به تلفات و تبعات درازمدت و میان مدت سقوط یک ولایت بزرگ و حایز اهمیت ماه ها به طول می انجامد.

پس از اینکه محمد اشرف غنی دو بار به قندوز سفر کرد و بار نخست صرفا به نظارت و کنترل اوضاع بر حسب شواهد و قراین مشغول شد و بار دیگر تمامی منسوبان امنیتی و اردوی ملی و پولیس را از کار برکنار نمود؛ انتقادات و اعتراضات و نگرانی ها شکل تازه ای به خود گرفت.

در واقع این چنین برخوردها و تصمیم گیری های افراط و تفریط گونه و فاقد مدیریت بحران، تاکنون نه تنها ولایتی زخم خورده و بازپس گیری شده را به سامان نرسانده که حتی ولایت بزرگ دیگری همچون هرات را به علت اخراج ناگهانی والی و ولسوال ها و قوماندان امنیه اش از پا انداخته است.

بازداشت یک گروه 11 نفری نقاب پوش منسوب به شبکه تروریستی جندالله در ولسوالی خان آباد قندوز شاهدی بر این مدعا است که دستگیری سربازان جزء و برکناری دسته جمعی مقامات محلی، صرفا راه را برای تاخت و تاز و پس لرزه های ناتمام ولایت سقوط کرده باز تر و هموارتر می کند.

این درحالی است که بودجه اختصاص یافته برای ترمیم و مرهم نهادن بر آلام مردم ملکی و سازه های ملی این ولایت، شامل ولایات دیگری همچون بدخشان، تخار و بغلان نیز می گردد و به زعم شکریه پیکان، وکیل سابق پارلمان، چیزی از 86 میلیون دالر در قندوز باقی نمی ماند.

از سوی دیگر، ایجاد کمیته حقیقت یاب برای بررسی عمق فاجعه و میزان تفلات مالی و تسلیحاتی در قندوز، تنها سرپوش ارگ ریاست جمهوری در پایتخت بر بی اعتنایی و بی کفایتی نسبت به سقوط ولایتی بوده است که پس لرزه های ناامنی و ناآرامی اش همچنان ادامه دارد.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   کمیته حقیقت یاب فریب وعده های حکومت راخوردند وچاپلوسانه وجدانشان رافروختند .
م.ا.کابل

>>>   هر كدام ما كه فروتن، حامى حق و مردمى باشيم و به فساد الوده نباشيم يك رهبر هستيم. وظيفه ما در شرايط فعلى دفع رهبران فاسد و اگاه سازى مردم اند. همانكونه من و شما اين رهبران را نابكار تشخيص داديم تلاش كنيم ديگران نيز به اين نتيجه برسند وقتى عدالت محورى و دادگرى همگانى شد جامعه خود بخود اصلاح ميشود .

>>>   ببنيد دشمن تان كيست و هنوز كدام دوكان داران قوم تاجيك بخاطر قدرت و فساد هاى مرتكب شده دنبال اين فاسد اند؟كمى شعور و وجدان بكار است تا از لاك منطقه گرايى بيرون بياييم و معامله گران و دزدان درون قومى خود را بشناسيم !
_______________________
کرزی طالبان را در شمال جابجا ساخت !
دوشنبه 16 قوس 1394/
رابرت گیتس وزیر دفاع پیشن امریکا در کتاب خاطرات گفته است که حامد کرزی ریئس جمهور پیشین افغانستان از همان سالهای دور دوم حکومتش به جابجایی طالبان در شمال آغاز کرد.
رییس پیشین پنتاگون همچنان در این کتاب نوشته که آقای کرزی در یک نشست محرمانه در ارگ کابل از من خواست تا در از بین بردن سران جبهه شمال و تضعیف آنها با او همکاری نمایم.
در این کتاب آمده است : کرزی به من گفت : بزرگترین تهدید در برابر حکومت من جبهه شمال است نه طالبان.
بر اساس نوشته گیتس ، کرزی افزود که حد اقل دست مرا در تقویه طالبان باز بگذارید تا بتوانم از آن طریق تفنگ سالاران را از بین ببرم.
کرزی جابجایی افراد مسلح طالبان را با فامیل های شان به کمک کشور انگلیس و همکاری سازمان مواد خوراکی ملل متحد از پاکستان به نام عودت کننده گان و بیجا کننده گان آغاز کرد.

>>>   میشناسیدش که کی‌ هستند؟ اما من بیشتر از همه این آدم را به تمام معنا شناختیم که چرا در آمریکا واری جای به عوض اینکه بروند قسم دیگران در عیش نوش خود مصروف شوند رفتند یک ساعت یک برنامه را از جیب خود پول میتند و روز‌ها شب‌ها را در ترتیب تنظیم برنامه خود صرف میکنند بی‌ آنکه جزترین مفادی داشته باشند، شب روز دنبال حقیقت استند و یک مشت کوبنده بر دهن مزدوران خاک فروشان حامی‌ طالبان هم هستند.. من اگر کار بارم درست بود قسم است که یکی دوبرنامه ای‌ آدم را اسپانسر می‌شدم اما با تاسف که کار بار خوب ندارم فقط مشکلات خود را فعلا حل می‌کنم، اما سخت طرفدار صحبت‌های شیرین ایشان هستم و دنبال می‌کنم و وعده میتم برشان دو سه‌ برنامه‌شان را اسپانسر خواهیم شد .. خدا عمر‌شان را دو صد ساله بگرداند و عمر هرچی‌ طالب داعش وطنی ‌ست به ایشان بته .. شفيع عيار است و حقايق را بدون تحريف به گوش مردم ميرساند شخص با منطق است و دلسوز مردم.

>>>   یادی از بزرگ مردان فاشیزم و تروریزم
کرزی چگونه طرح طالب زدایی شمال را تطبیق نمود؟
حامد کرزی ریس جمهور پیشین که با از اوایل کارش با تفکر طالبانی وارد کارزار قدرت شد، در سالهایی اخیر قدرتش توانست که دامنه جنگ را از جنوب کشور به شمال بکشد و شمال را به مرکز اصلی جنگ مبدل سازد.
کرزی در تطبیق این طرح بزرگ از پولهایی گزاف سیاه و استخباراتی استفاده اعظمی نمود و ارمانهایی فاشست بودنش را نیز با این عمل پست دنبال کرد.
در اوایل تطبیق این طرح شوم و بی شرمانه این فاشست و طالب پرور اختلافات شدید را با اشکال گوناگون در بین قومندانان جهادی شمال را دامن زد و پس از تضعیف نمودن آنها چند تن از فرماندهان سرشناس و جانباز را مانند شهید جنرال داود داود، جنرال شاه جهان نوری و جنرال پناه را به طور دراماتیک شهید و کنار زد.
در کنار آن کرزی برادران طالبش را که علاوه بر طالبان داخلی جنگجویان ازبک،چیچن و دیگران نیز در آن شامل بودند، با امکانات، مهمات و اسلحه هایی فراوان در موترهایی خاص و مصئون امنیتی و استخباراتی به شمال انتقاد داد.
آنها در مناطق مختلف طرح هایی بزرگ استخباراتی جهان، منطقه و کشوری فاشستان و طالب پروران را به تطبیق گذاشتند و شمال کشور را آغوشته به خون، تروریزم و بی نظمی ساختند.
این خیانت تاریخی کرزی را مردم شمال کشور هیچگاه فراموش نخواهند کرد و نخواهند بخشید.
ما همه خواستار محاکمه این غدار،فاشست،طالب پرور و دزد مشهور جهان به زودی هستیم ...!

>>>   خداوند از كمونيست گرفته تا ....تا كثافت باطلان وداعيش مردار وحكومت فعلى درقهروغضب خود گرفتار كند تا كى او بيناموساس ادم كشي وبيناموسى ايا شما روزى مردار نخواهيد شد بااين روى هاى سياه وجسم هاى بي وجدان دراخرت چى جواب خواهيد داد اين گيم هاى تا كى همه تا ن خود فروش بي وجدان بى شرافت بى پدر ومادر اسلام اگر كامياب شود بشما چى فايده واگر نشود چى ضررشمابا همين لچكى شما ايا مردم طرف اسلام ميرود هيچ وقت ٠
م. ى

>>>   اگر حکومت یک پلان مشخص وبرنامه ریزی شده برای کنترل سرحدات واتحاد وحدت بین قومیتها ایجاد نکن
د؛ اگر با افراطگرایی مبارزه نکند؛ اگر دسایس وحیله هایی که بازیگران قدرتهای استعماری ومزدوران داخلیشان را رسوا نسازد؛ اگر حکومت حمایه از تولید ملی وکم کردن ویا ازبین بردن ریشه های وابستگی با جانب رادر دستور کار قرار ندهد اگر مبارزه جدی تا نابودی کامل اشرار واختطافگران وقاچاقچیان وطالیان وداعش وبطور کلی هراس افکنان وتروریزم مصروف نگردد با این وضع با کمال تاسف باید گفت باخیانت عوامل اجانب وخدای ناکرده کنار زدن نیروهای وطن پرست ودلسوز وطن سقوط دیگر ولایات دور از انتظار نیست.امروز وحدت ما حیاتی ترین عامل غلبه ما بر تروریزم ووهابیت است.
داکتر عبدالرب اچک زی

>>>   چرا امنیت ملی خانه تکانی نمیکند ؟؟
خانه تکانی به این معنی که تروریستهای داعش و طالب ساخت امریکا و ناتو در وزیر اکبر خان کابل تربیت و اماده انتحاری میشود با همکاری پنچاپیها .

>>>   کسانی در این کمسیون دو سره شامل شده بودند که خودشان از بیکفایتی از کار برکنار شده بودند ویک بار دیگر دولت خواست از آنها دست پاک بسازد که ساخت ، امرالله صالح بی شرمانه به جملات میان تهی و عوام فریبانه مردم را میخواهد گول بزند و جرائت آنرا ندارد که واضح بگوید که « کدام اشخاص مسوول درجه اول استند وکدام اشخاص غفلتکار میباشند » فقط به کلمه سیاه وسیفید و خاکستری اکتفا میکند . من نمیدانم این کلمات را از کدام قاموس گرفته است در اصولنامه تفتیش چنین کلمه وجود ندارد و محاکم هم به چنین بررسی ارزش نمیدهد . واقعاً باید امرالله صالح خجالت بکشد. او در حقیقت چهره بدل کرده واز رویش سخن گفتنش بر می آید که او در پی منفعت شخصی خود میباشد . هرکس که منفعت ملت را بخاطر منفعت خود زیرپا میکند در پیشکاه مردم شرمسار میباشد ،
خاموش از فرانسه

>>>   پروژه قندوز به رهبری ارگ و غنی خان ملازی ادامه دارد که قندوزر مرکز افراطیون عربستان و اردوغان ترکیه کنند و آسیای وسطی و روسیه را خراب کنند. غنی با آی اس آی و سیاه روی پروژه کار میکند. تخریب شمال افغانستان در نقشه استن بیدار باشید

>>>   بــــه (چرا امنیت ملی خانه تکانی نمیکند ؟؟
اشرف غنی خودش امنیت ناملی را خانه تکانی کرد ! از امنیت به اصطلاح ملی انتظار اینرا نداشته باش که برضد اشرار کاری کند اینهارا بگذارکه دسیسه بسازند ترا داغش مرا طالب ودیگری را ترورست گفته صدنوع سند جعلی وبی ایمانی بسازند خودشان اختطاف میکنند سرقت میکنند اینها مصروف پول جمع کردن برای ساختن شیرپور هستند برای اینها مقداری پول حرام بده بعد بگو فلان کگس را داغش معرفی کن ببین که چگونه اسناد ساخته اورا داغش میسازند ، اشرار می آیند صد ها کس داخل شهر قندز میشوند اینها آگکاه نیستند صد ها ملیون اختلاس میشود اینها خبرنمیشوند بانک ها غارت منیشوند اینها خبرندارند ، دلیلش اینست که اکثریت این افراد درامنیت ناملی به اساس قوم تنظیم سمت وبه اساس وساطت وکلای کمیشن کار ووزرا معرف وتعیین شده اند ازین ها هیچ ثمری حاصل شدنی نیست ! اگــر این ملا واین ......

>>>   قندوز توسط امریکاییها و پاکستانیها سقوط کرد

>>>   حامد کرزی طالبان را برای تضعیف «جبهه شمال» به این مناطق منتقل کرد
کرزی و گیتش
رابرت گیتس در کتاب خاطرات خود نوشته است که رئیس‌جمهور سابق افغانستان از همان سال‌های دور دوم حکومت خود تلاش می‌کرد تا طالبان را به شمال این کشور برای تضعیف سران جبهه شمال منتقل کند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم به نقل از «ماندگار»، «رابرت گیتس» وزیر دفاع سابق آمریکا در کتاب خاطرات خود نوشته است که «حامد کرزی» رئیس جمهور سابق افغانستان از همان سال‌های دور دوم حکومت خود، جابه‌جایی طالبان در شمال این کشور را آغاز کرد.
همچنین در این کتاب آمده است: کرزی در یک نشست محرمانه در ارگ کابل از من خواست تا برای از بین بردن سران جبهه شمال و تضعیف آنها با او همکاری نمایم.
کرزی گفت: بزرگترین تهدید در برابر حکومت من جبهه شمال است نه طالبان.
بر اساس نوشته گیتس، کرزی اظهار داشت: حداقل به من اجازه دهید تا طالبان را برای از بین بردن «تفنگ‌داران شمال» تقویت کنم.
کرزی جابه‌جایی افراد مسلح طالبان را به‌همراه فامیل‌های آنها به‌کمک کشور انگلیس و همکاری «سازمان مواد خوراکی ملل متحد» از پاکستان به نام عودت‌کنندگان و بیجا‌شدگان آغاز کرد.
بر اساس گزارش‌ها، طالبان افغانستان دایره نفوذ و گسترش خود را در مناطق شمالی افزایش داده‌اند تا جایی که در ماه‌های اخیر آنها توانستند شهر استراتژیک «قندوز» را تحت کنترل بگیرند

>>>   عزیزان، فریب وعده های دروغین ع و غ را نخورید. آنها به منظور تباه ساختن افغانستان و مردم آن به قدرت رسانیده شده اند. باید یک حکومت مردمی ایجاد شود و این دزدان رای و مال و ناموس مردم به پای محاکمهٔ علنی کشانیده شوند.
گلداد

>>>   فقط باید بلند بگوزم به این سیستم مملکت داری که فساد همه جا را فرا گرفته است .
از فعالین دیپلوماسی

>>>   کرزی فقط و فقط از قومی خود در شمال دفاع کرده و احق شان را برایش برگردانده بعد از سقوط رژیم طالبان قوم پشتون در شمال در حالتی انقراض

>>>   اول از همه رابرت گیتس بخاطر پوشاندن خیانت ها و کثافت کاری های کرزي باید جواب پس بدهد اگر در شروع بحران مانع همچون خیانت ها میشد حالا کار به این جا نمیرسی حالا کرزي مرتکب بزرگترین خیانت در حق مردم افغانستان باید محاکمه شود اصلا باید درملاي عام باید به دار آویخته شود این آدم نادان نمیدانست بااین کارهای کثیف اش مملکت را به کدام طرف سوق می دهد حالا هرچه که مردم می کشند از اعمال این خاين استن

>>>   به همه چیز این آدم.... کرد از تاریخ نویسان کشورم خواهشمند م آن چیزی که واقعیت دارد آن را بنویسید بگذار نسل های بعدی بفهمند که چه اتفاقی و فلاکت درین سیزده سال افتاده بود این دوره دوره طلایی منسوب می‌شود که با خیانت های کرزي همه چیز به باد رفت

>>>   کرزي صاحب انشاالله با ميرويس جانت آب خوش از گلو نگذرد پنجاه درصد مردم بطور فلاکت بار زندگی میکنند..دالر بادآورده مردگ اینقدر از خود بی خود کرده بود آنجا داخل شعبه اش با چپن اش هزار شیطان لانه کرده بود نقشه میکشید مردم افغانستان را چه طوری بدبخت بکند

>>>   اگر کرزي قوم خودش را جابجا کرد ه اشکال نداره قدم قومش روی چشم اما این قوم مثلیکه یک حوس های کرده .مثل آدم نمی خواهند زندگی بکنند . دست به آشوب میزنند از خودشان تیم قطالطريق تشکیل می دهند.با دالر های باد آ و رده کرزي قندوز را میخرند دست به بی ناموسی وغارت بیت المال میزنند که یک قرن فراموش نمیشود این است اعمال...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است