گزارش دیدار هموطنان در سویدن با غنی (عکس)
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۶    ۱۳۹۴/۹/۱۵ کد خبر: 107523 منبع: پرینت

جناب اشرف غنی رییس جمهور با برخی نمایندگان انجمن های افغانستانی ها در شهر استکهلم در هوتل گرند( Grand hotell) ملاقات نمود. این دیدار و ملاقات به پیشنهاد انجمن افغانستانی ها در سویدن و همکاری جناب داکتر هامی سفیر افغانستان در سویدن تنظیم گردیده بود. در این نشست برعلاوه جناب اشرف غنی رییس جمهور، جناب صلاح الدین ربانی وزیر خارجه و رییس دفتر رییس جمهور حضور داشتند.این ملاقات حوالی ساعت پنج شام شروع و به ساعت شش شام پایان رفت.

در آغاز نسیم سحر رییس انجمن افغانستانی ها به نمایندگی از انجمن افغانستانی ها صحبت کرده و تشریف آوری رییس جمهور و هیات همرانان شان را به سویدن خوش آمد گفت و یادآورشد که این اولین سفر هیات بلند پایه افغانستان به سویدن است که صفحه جدید را در روابط دو کشور باز خواهد نمود. به امیداینکه توافقات حاصله در تحکیم روابط و به نفع افغانستان تمام شود. او ابراز امیدواری نمود که قراردادی در زمینه برگشت اجباری پناهجویان افغانستان عقد نگردیده باشد. او همچنان از جناب رییس جمهور بخاطر اینکه برای افغانستانی های سویدن این فرصت را دادند تا مشکلات خود را مطرح نمایند باوجودیکه برنامه کاری شان قبلا تنظیم و وقت خیلی کمی داشتند و برای این منظور پرواز خود را به وطن برای یک ساعت به تعویق انداختند سپاسگزاری نمود.

رییس انجمن افغانستانی ها سپس با استفاده از فرصت از برخورد نیک تمام پرسنل سفارت افغانستان در استکهلم با افغانستانی های سویدن و خدمتگزاری آنها سپاسگزاری نمود. او علاوه نمود که به کمک سفارت یک ساسله مشکلات افغانستانی ها حل شده اما برخی معضلات باقی مانده که آنها نیاز به کمک دولت افغانستان دارد که باید حل گردد. رییس انجمن افغانها به جنبه های حقوقی پرونده های متقاضیان پناهندگی افغانستان پرداخته یادآور شد که یکی از این معضلات تثبیت هویت افغانستانی ها است. اسناد هویتی افغانستان ( تذکره وپاسپورت ) از پایین ترین سطح اعتبار در اداره مهاجرت سویدن برخوردار بوده که براساس این اسناد هویت افغانستانی ها تثبیت نمی گردد. این مطلب در سایت اداره مهاجرت سویدن با صراحت بیان شده است.

عدم تثبیت هویت تاثیر مستقیم بالای درخواست پناهندگی کرده و ازاین لحاظ به سطح درجه باورمندی کیس تاثیر فراوان داشته ویکی از دلایل پاسخ منفی همین عدم تثبیت هویت می تواند باشد. عدم تثبیت هویت همچنان به عدم دریافت اجازه کار انجامیده و بالاخره با عدم تثبیت هویت متقاضی پناهندگی فرصت اخذ اقامت براساس کار را از دست می دهد. برعلاوه با عدم تثبیت هویت دریافت اجازه اقامت براساس پیوند خانوادگی مشکل می گردد. از این رو این معضله باید هرچه زودتر از طریق مراجع سیاسی حل شود.

معضله دوم که نسیم سحر به آن اشاره نمود دفاع از حقوق پناهجویان که به درخواستی آنها پاسخ منفی داده شده و همین کتگوری مورد حمایت انجمن افغانستانی ها می باشد زیرا به عقیده انجمن افغانستانی ها در مورد پرونده های اکثریت شان فیصله های متحدالمال صورت گرفته و دلایل انفرادی در نظر گرفته نشده است. فیصله های صادر شده جنبه های سیاسی داشته و گاهی این قبولی ها شکل لاتری را به خود می گیرد. گراف قبولی پناهجویان افغانستان بالای سن 18 پائین تنظیم شده و در زمان صدور فیصله ها به درصدی های قبلا تنظیم شده رجوع می گردد.

معضله سوم را رییس انجمن افغانستانی ها عدم موجودیت تذکره اطفال زیر سن 18 که عمدتا در ایران تولد وبزرگ شده اند میباشد که در سویدن تشخیص سن آنها به شیوه های دقیق و قابل اعتماد انجام نمی یابد. با تعداد زیاد پناهجویان افغان زیر سن تنها برخوردی صورت می گیرد که با افراد بالای سن 18 در نظر گرفته شده است.
 
معضله چهارم را رییس انجمن افغانستانی ها دیپورت های اجباری پناهجویان افغان از سویدن نام برد که به بسیار سادگی و آسانی دیپورت می شوند با وجودی که افغانستان و سویدن توافقنامه دو جانبه در قسمت عودت پناهجویان افغانستان از سویدن به افغانستان را ندارند( آقای اسپنتا وزیر خارجه اسبق افغانستان توافق سه جانبه میان افغانستان، سویدن و کمیشنری ملل متحد را تمدید نکرد). دیپورت پناهجویان مخفی در سرخط وظایف حکومت سویدن قرار داشته و چون این دیپورتی ها به برخی کشورها صورت نمی گیرد لذا با تشدید دیپورت پناهجویان افغانستان این ماموریت جبران می شود. اداره مراقبت از مجرمان بخاطر دیپورت پناهجویان به افغانستان از شیوه های غیرقانونی تطمیع در میان اداره های ذیربط سرحدی افغانستان استفاده می نمایند. از این رو عقد قرار داد زمینه را برای اخراج های اجباری مساعد ساخته و هم امکان بررسی مجدد و حق مراجعه و شکایت به مرجع عالی قضایی یعنی محکمه عالی اروپایی را محدود می سازد.
 
در فرجام نسیم سحر گفت: پناهجویان با صدها مشکلات و عبور از راه های پرخطر و مرگبار و قرار دادن مرگ و زندگی در کف دست خود را به اروپا می رسانند و جفای بسیار بزرگ در حق این هموطنان خواهد بود که با عقد قرار داد دو جانبه آنها دیپورت شوند. او به نمایندگی از انجمن افغانستانی ها از رییس جمهور افغانستان تقاضا نمود که همچو قرارداد پیرامون اخراج اجبار ی پناهجویان افغانستان را امضا نکند.

سپس نصیبه ابراهیمی صحبت های نسیم سحر را تایید کرد و به مشکلات سفر پناهجویان واوضاع نامساعد افغانستان برای آنها صحبت کرد و از بیانیه جناب اشرف غنی که سرک‌های آلمان طلا فرش نیستند انتقاد نمود.

بعد داکتر جبارمیرزاد رشته سخن را گرفته بیشتر در مورد خود حرف زد که داکتر است و بعدا عنوان کرد که او عضو کدام سازمان سیاسی و انجمن نیست و به عنوان یک فرد مستقل به مشکل اتحادملی پرداخت.

به تعقیب حاجی روح اله رییس مسجد افغانستانی ها صحبت نمود و او هم از محتوی صحبت های نسیم سحر حمایت کرد وسپس بعد از مقدمه طولانی پیشنهاد نمود که اگر دولت افغانستان یک ملای معاش خور را در مسجد افغانستانی ها مقرر نماید. رییس جمهور افغانستان در جریان صحبت خواهش کردند که کوتاه بدون مقدمه طولانی و با پیشنهادات مشخص و نه نصیحت صحبت کنند زیرا وقت خیلی کم دارند و حاضرین فراموش نکنند که یک آدم سرسفید و رییس جمهور با حوصله در برابر شان نشسته و حرف های شان را می شنوند و از آن سوء استفاده نشود.
 
سپس نسیمه امیری از شهر اوپسالا رشته سخن را گرفته و بعد از تایید از صحبت های رییس انجمن افغانستانی ها در مورد مشکل اسناد تحصیلی افغانستانی ها که توسط مراجع مربوط سویدنی مورد قبول قرار نمی گیرد و داستان سند تحصیلی خود را که بعد از تاییدی سفارت افغانستان مورد قبول ادارات سویدنی قرار نگرفته بود به تکرارحرف زد که بازهم رییس جمهور عکس العمل نشان داد و خواهش نمود که کوتاه و منسجم صحبت شود. آقای داکتر هامی سفیر افغانستان تقاضا نمود که تمام این مشکلات قابل حل است و آن را به سفارت راجع نمایند. در پایان صرف برای سید حسین اصغری مسوول امور دینی و اجتماعی انجمن چند دقیقه داده شد که ایشان نیز با یک شعر زیبا و تقاضای اینکه رییس جمهور وعده های انتخاباتی خود را عملی سازد صحبت کوتاه خود را خاتمه داد.

جناب اشرف غنی رییس جمهور افغانستان بعد از شنیدن حرف های حاضران چنین گفت: ما به عقد قرار داد( میان سویدن و افغانستان غرض عودت پناهجویان افغانستان از سویدن به افغانستان) نی ګفتیم ولی به آغاز مذاکرات موافقت نمودیم.

ما در اینجا موافقتنامه را با سویدن امضا کردیم که شامل 8.7 میلیارد کرون سویدن ( نه میلیارد یورو ) کمک به افغانستان است که این اولین تعهد ده ساله سویدن به افغانستان است وباید از آن قدردانی شود( گفتنی است که افغانستان بزرگترین کشور دریافت کننده کمک از سویدن است که سالانه 900 میلیون کرون را تشکیل می دهد که از طریق کمیته سویدن برای افغانستان انجام می یابد و این کمیته 35 سال قبل در مقابل حضور قوای شوروی در افغانستان ایجاد شده بود.

بعد از صدور پاسپورت های الکترونیکی معضله تثبیت هویت ها حل خواهد شد. تا سال اینده یک میلیون پاسپورت با پاسپورت ماشین خوان یا الکترونیک تبدیل می شود زیرا پاسپورت های سابقه اعتبار نخواهد داشت. به تاریخ 20 دسمبر بخش اول پاسپورت به اروپا میرسد (سفارت های آلمان و سویدن و ... قبلا به توزیع آن مبادرت ورزیده اند).

دستگاه وسیع سکوک از آلمان ها گرفته شده که از آلمان ها تقاضا گردیده تا به اعمار فابریکه سکوک هر چه زودتر مبادرت ورزند. این دستگاه قابلیت نشر کاپی ها را دارد. ما میراث صد ساله را به سادگی حل نمی توانیم کنیم.

در مسایل پناهندگی مسایل حقوقی موجود می باشد که خود کشورها حق بررسی و تصامیم را دارند و ما حق نداریم که برای آنها بگوییم که افغانستانی ها را قبول نمایند. ما برخی تعهدات بین الملی را داریم که باید انجام دهیم. این مطلب را نباید فراموش کرد که محیط اروپا برای پناهجویان تغییر کرده است. امریکا و اروپا مسلمانان را نمی پذیرند. اروپا دورادور خود حصار می کشد. بعد از حادثه 11 سپتامبر برخورد با خارجی ها( مسلمانان ) در آمریکا تغییر کرد و از این رو من آمریکا را ترک نمودم.

هفتاد درصد بودجه افغانستان از بیرون تمویل می شود. مصارف یک هفته قوای امنیتی را نمی توان تمویل کرد، از این رو آنها تاثیرگذار هستند. مناسبات ما برابر نیست. کمک کنندگان در موقعیت بالاتر قرار دارند. اگر انتخاب بین کمک به سی هزار و سی میلیون باشد من کمک به سی میلیون را انتخاب خواهم نمود. ماتاحد امکان از حقوق افغانها در خارج دفاع می کنیم.
اکنون در سویدن هم به امضای قرارداد نه بلکه به آغاز مذاکرات موافقت کردیم.

ما به دولت قوی و منسجم نیاز داریم. به عوض انتقاد وضع و شرایط با پیشنهادات منسجم بیایید. در این پیشنهادات باید مشخص شود که چه چیزی مربوط سفارت است و یا دولت که باید انجام داده شود.

در مورد وضع افغانستان، دشمنان می خواستند که دو جغرافیه سیاسی را ایجاد کنند. از سقوط افغانستان بحیث کتله سیاسی جلوگیری به عمل آمده است. ما با معضلات سه بعدی روبرو هستیم : 1 ـ ما با تروریزم منطقوی از چینایی، عربی، پاکستانی ... تا چیچینی روبرو هستیم. 2 ـ با طالب و افراطی ها، طالب افغانستانی و بیشتر طالب پاکستانی روبرو هستیم. 3 ـ پاکستان در یک جنگ اعلان ناشده با ما قرار دارد و در این جنگ قواعد منظم وجود ندارد.

ما با هزار مشکل روبرو هستیم. هربار که سر هر مشکل را باز می کنیم صدها بوی دگر از آن می براید (مانند بازکردن "صندوقچه پاندورا" که مملو ازانواع شر و بدي است).

از "کابل بانک " از جمله 800 میلیون دالر مبلغ 450 میلیون دالر را حصول کردیم. در قراردادهای وزارت دفاع صدمیلیون دالر صرفه جویی نمودیم و مقدار ( ) زمین غصب شده را دوباره به دست آوردیم.

خلاصه من میراث صد ساله را در یک سال حل نمی توانم بکنم. من به 34 ولایت افغانستان سفر کرده ام و مردم اصلی اصلاح طلب اند. در افغانستان وحدت بین مردم تامین است و صرف اقشار سیاسی و اجتماعی اند که در پی جنجال اند. اگر آدم با سرعت مثل امان اله خان برود زود سقوط می کند . وقتی 16 ساعت در یک شبانه روز کار می کردم و پایم صدمه دید آوازه مرگ مرا پخش کردند. افغانستان پیچیدگی بافت خود را دارد. شما می دانید که رژیم های امان الله خان، ظاهر شاه و داود خان چگونه سقوط کردند و بعدش را نیز می دانید.

اصلاحات درد دارد و افراد متمول حوصله اش را ندارند. باید با حوصله مندی رفتار نمود. غرض جلوگیری از سقوط باید یک تناسب بین تحول و تداوم موجود باشد. دشمن های بیرونی می خواهند که ما مشکلات داخلی داشته باشیم. باید با حوصله مندی و با هدفمندی مردم را جمع کنیم. هر روز 10 تا 40 سرباز و افسر امنیتی ما کشته می شوند و ما توان پرداخت بیشتراز 50هزار افغانی را به فامیل های آنها نداریم و چندی پیش تیلفونی ازکامرون صدراعظم انگلیس کمک خواستم.

من زیاد زیر فشار بیرونی ام و مشکلات فراوان اقتصادی داریم. (در جریان صحبت رییس جمهور خانم نسیبه ابراهیمی داخل شده وبازهم اظهارات رییس جمهور را که گفته بود. سرکهای آلمان طلا فرش نیستند. انتقاد نمود و علاوه نمود که در این سرک ها مین نیز فرش نشده است. رییس جمهور برآشفته شده و با صدای بلند و قهر آمیز به صحبت خود ادامه داد). من مسوولیت در برابر مردم که در افغانستان زندگی می نمایند دارم و نه در برابر افغانستانی های که از افغانستان فرار کرده اند. من نمی توانم اینجا بیایم و از حقوق شما دفاع کنم و اینها را بگویم که شما را قبول نمایند. مردمی که برایم رای دادند و اعتماد کردند در برابر آنها مسوولیت دارم (رییس جمهور این جملات را با عصبانیت گفت). من هر دقیقه از مرگ دور هستم.

با وجود آن از تمام تلاش های های خود غرض کمک به افغانستانی های خارج از کشور دریغ نمی ورزم. صدها درخواستی افغانستانی های خارج کشور را بخاطر ترک تابعیت افغانستان امضا کرده ام  و باز هم در خدمت شما هستم و رییس دفتر در همینجا برای چند روز می ماند و هر مشکلی داشتید با ایشان مطرح کنید و یادداشت خواهد گرفت و آن را بررسی خواهیم کرد.

جناب اشرف غنی در پایان گفت: همین لحظه در حال سفر به وطن باید به میدان هوایی برود.

نسیم سحر در پایان بازهم از رییس جمهور بخاطر این ملاقات سپاسگزاری نمود.

نسیم سحر

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201512/201512060931402632.jpg

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201512/201512060931403334.jpg

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201512/201512060931404156.jpg

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201512/201512060931403251.jpg


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سلام !هموطن،اشرف غنی گفته هفتادفی صد مخارج افغانستان ازراه کمکهای خارجی تامین میشود،این آدم تاحالاچه کاری انجام داده که کشورازوابستگی به خارج خلاص شود!!این آدم باطالبان خودفقط ناامنی ووابستگی به خارج رابرای کشورتحفه آورده است؛آینهاکسانی هستند که بدون نوکری بیگانکان کاری دیگری بلدنیست! مگراینکه دنبال اشتروورمه برود!!
(حق شناس)

>>>   سلام اشرف غنی دیوانه اس اقدراشتبامیکنه ده گپ زدن خودکه اقدر مرتکب اشتبامیشه خدامیدانه که درکارهای روزمره چقدراشتبامیکنه
وازدور وبغلش چقدردزدی وچپاول میکنندچند وخت پیش درسخنرانی خودامام حسین علیه السلام را نواسه خداوندگفت وبعدازان چقدرعذر
ومعذرت خواست امدفه همه پناهنده های افغانستان راباتمسخرسگ شویی وظرف شوی خطاب کردبایدکشورهای اروپایی بدانندکه یک آدم خیله وکودن که مردم کشورخودراکه خودش هم از همان تبارو نثل است مسخره میکندیاکه دیوانه است یاکه تاسیرپیری وضعیفی
عصاب است که نباید دیگرمردم این شخص را به عنوان ریس جمهور بالای سرخودبپذیرندوبایدهرچی زودترمردم خودراازشراین نادان خلاص کنندومردم بپذیرندکه بااشرف غنی هیچ وقت افغانستان و مردمش روی خوشبختی رانخواهددید..
هموطن

>>>   اگر اينهايي که ايراد ميگيرند خود پلان صحيحي داشته باشند قابل احترام و اميدواری است اگر نه و فقط شکايت ميکنند گپ خطرناکي است که تخم سردی و نااميدی در وطن مي پاشند و همه را بجان هم مي اندازند. اين گپهای تفرقه کني گپهای طالب است و يا در آن مسير مي باشد و از جايي مشکوک هدایت می گردد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است