غنی: به دشمن مجال تقسیم کشور را ندادیم
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۱    ۱۳۹۴/۹/۱۲ کد خبر: 107313 منبع: پرینت

سرجیو ماتارلا رییس جمهور ایتالیا با اشرف غنی رییس جمهور کشور دیدار کرد.

در این دیدار رییس جمهور غنی از کمک و نقش ایتالیا در آیساف و ماموریت حمایت قاطع خصوصا در ولایت هرات تشکر کرد و گفت که افغانستان در نظر دارد تا تمام قرارگاه های نظامی قوای ائتلاف را، به شمول هرات که مسوولیت آن را ایتالیا عهده دار می باشد، به زون های اقتصادی منطقه ای مبدل کند.

رییس جمهور گفت: تهدیدها در منطقه و فراتر از آن متوجه همه است اما نباید فرصت های را که به همه ما وجود دارد، فراموش کنیم.

در مقابل رییس جمهور ایتالیا گفت خرسند هستیم که در چوکات حمایت قاطع به افغانستان کمک می کنیم و دلیل تداوم کمک ما پیشرفت های چشمگیر در زمینه های گوناگون از جمله حقوق بشر، زنان و حاکمیت قانون است.

وی گفت: کشورش در آموزش قوای امنیتی و دفاعی افغانستان کمک می کند و خاطر نشان ساخت که ساحات زیادی برای گسترش روابط وجود دارد و امیداور هستیم که از این ظرفیت ها استفاده صورت گیرد.

در آخر این دیدار رییس جمهور غنی گفت: برای مبارزه مشترک با تروریزم به یک برنامه نیاز می باشد زیرا شکل تروریزم تغییر کرده است.

رییس جمهور با پیترو کراسو رییس مجلس سنای ایتالیا در مقر آن مجلس دیدار کرد.

در این دیدار رییس جمهور گفت که حضور ایتالیا در افغانستان تهدید و فرصت های مشترک را توجیه می کند و حملات اخیر پاریس نشان داد که ما نمی توانیم خود را در راستای مبارزه با تروریزم جدا احساس کنیم و باید در این زمینه اقدام های مشترک صورت گیرد.

وی گفت که مردم افغانستان بنابر رنج های که از ناحیه تروریزم متقبل شده اند، می خواهند این تهدید با همکاری شرکای بین المللی از بین برده شود.

رییس جمهور غنی گفت: حمایت پارلمان ایتالیا از افغانستان پیام واضح را به مردم ما، منطقه و جهانیان می فرستد که افغانستان تنها نیست و حمایت قوی شرکای بین المللی را در راستای مبارزه با تروریزم با خود دارد.

در مقابل پیترو کراسو گفت: مجلس سنای ایتالیا حمایت خود را از افغانستان ادامه می دهد و این حمایت نمایانگر همبستگی ما با مردم و دولت افغانستان است زیرا تعهد و پیشرفت افغانستان در تحقق دموکراسی به اثبات می رساند که این کشور در مسیر درست در حرکت است.

سپس رییس جمهور کشور با لورا بورلدرینی رییس مجلس نمایندگان جمهوری ایتالیا در مقر پارلمان آن کشور دیدار کرد. در این دیدار رییس جمهور غنی گفت که روابط خود را با جامعه جهانی احیا کردیم و همزمان دشمن را مجال ندادیم که امسال افغانستان را به دو جغرافیای سیاسی مبدل سازد و این از برکت تلاش های قوای امنیتی و دفاعی افغانستان بود.

محمد اشرف غنی گفت که تلاش های ما بخاطر خودکفایی و پویایی اقتصاد افغانستان ادامه دارد و بالای ترانزیت، تجارت و سرمایه گذاری های منطقوی و جهانی تمرکز بیشتر می کنیم. وی از بورلدرینی خواست تا تاجران آن کشور را تشویق به سرمایه گذاری در افغانستان کند.

محمد اشرف غنی در قصر صدارت جمهوری ایتالیا در حالیکه سرود های ملی دو کشور نواخته می شد، مورد استقبال رسمی متیو رینزی صدراعظم آن کشور قرار گرفت.

سپس رییس جمهور کشور و صدراعظم ایتالیا دیدار نمود و در مورد گسترش روابط میان افغانستان و ایتالیا در عرصه های مختلف از جمله مبارزه با تروریزم و سایر موضوعات مورد علاقه، بحث و مذاکره نمودند.

رییس جمهور از خدمات ملکی، نظامی و جامعه مدنی ایتالیا برای افغانستان تشکر کرد و تاکید نمود که جامعه جهانی برای مبارزه با تروریزم به یک چهارچوب مشترک نیاز دارد.

محمد اشرف غنی گفت که در کنفرانس بروکسل امیدوار تجدید روابط و تقویت همکاری ها هستیم و در حاشیه آن روی موضوع مهاجرت، نشست تخصصی برگزار خواهد شد. وی از صدراعظم ایتالیا خواست تا هیات های پارلمانی کشورش را به افغانستان به منظور بررسی وضعیت و پیشرفت ها اعزام کند تا به سوالات که نزد مردم ایتالیا در این رابطه وجود دارد، پاسخ های مناسب دریافت گردد.

در مقابل صدراعظم ایتالیا گفت که توافق و تلاش همه جانبه برای مبارزه با تروریزم باید صورت گیرد.

وی از پروژه تمدید خط آهن میان افغانستان، ایران و تاجکستان حمایت کشورش را اعلام کرد و خاطر نشان نمود که بخش خصوصی ایتالیا را در زمینه سرمایه گذاری در افغانستان در بخش های مختلف بخصوص انرژی برق و انرژی قابل تجدید مورد تشویق قرار خواهد داد.

در آخر این دیدار رییس جمهور غنی و صدراعظم ایتالیا در کنفرانس مشترک خبری حضور یافتند. در این کنفرانس متیو رینزی صدراعظم ایتالیا از رهبری رییس جمهور غنی در عرصه اصلاحات، مبارزه با فساد اداری، تقویت نقش زنان، فراهم نمودن زمینه تحصیل به پسران و دختران افغانستان و مبارزه با تروریزم ستایش کرد.

وی گفت که تروریزم تهدید جهانی است و این پدیده در مقابل ما شکست می خورد زیرا ما از فرهنگ و ارزش های قوی برخوردار هستیم.

صدراعظم ایتالیا گفت: ما در کنار مردم افغانستان باقی خواهیم ماند تا این کشور به صلح و رفاه نایل آید.

در مقابل رییس جمهور غنی در این کنفرانس خبری از کمک های ایتالیا در عرصه های مختلف به افغانستان به خصوص از کمک های جامعه مدنی آن کشور تشکر کرد. محمد اشرف غنی با اشاره به ظرفیت های افغانستان در عرصه های مختلف به خصوص موقعیت مهم، آب، و منابع طبیعی یادآوری نمود و از سرمایه گذاران ایتالیایی دعوت کرد تا در افغانستان سرمایه گذاری کنند.

همچنان رییس جمهور کشور در یک نشستی که از سوی نهاد تحقیقاتی شورای اروپایی در امور روابط خارجی دایر گردیده بود، در مورد دستاوردهای افغانستان در عرصه های مختلف صحبت کرد.

رییس جمهوری اسلامی افغانستان، شام سه شنبه ایتالیا را به قصد سفر رسمی دو روزه به آلمان ترک گفت.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است