نقش پرندگان در حفظ اکوسیستم
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۰    ۱۳۹۴/۹/۱۰ کد خبر: 107204 منبع: پرینت

پرندگان از ثروت های ملی کشور ما به شما می روند که متاسفانه از عدم نظارت در حفظ زیستگاه های آنها تعداد زیاد آنها به دلیل تخریب اکوسیستم ها بسیار کاهش یافته است.

شکار بی رویه و کثرت تفنگ های بادی چره ای و تیراندازی های سلاح سنگین جنگ بیشتر از سه دهه سبب شده است که بسیاری از پرندگان مهاجر یا محلی که در گذشته در افغانستان وجود داشتند اکنون به ندرت مشاهده شوند لذا پرندگان به دلیل ارزش زیست محیطی و نقشی که در زنجیره حیات و در تعادل اکولوژیکی دارند می بایست مورد حفاظت قرارگیرند.

موجودیت پرندگان در طبیعت به علت قرار گرفتن در راس هرم غذایی با کنترل کردن جوندگان و خزندگان از وارد شدن خسارات جدی به اکوسیستم ها جلوگیری می کنند. از طرفی بعضی از پرندگان نیز آفات گیاهی و حشرات مضر را از بین می برند. بعضی از پرندگان نیز با لاشه خواری باعث پاکسازی محیط زیست می شوند و در جلوگیری از انتشار عوامل بیماری زا در محیط زیست نقش مهمی ایفا می کنند. بنابراین نابود کردن پرندگان به هر دلیل چه به بهانه تفریح و تفرج و یا به بهانه بدشگون بودن آنها ضربه های مهلکی بر تنوع زیستی منطقه و نهایتا بر تنوع زیستی زمین وارد می کند.

کارشناسان محیط زیست به دلیل تعداد کم پرندگان، احتمال انقراض برخی گونه ها و همچنین به دلیل احتمال سرایت بیماری های خاص از پرندگان به انسان از هر نوع روش شکار و صید از قبیل استفاده از تفنگ های شکاری، استفاده از سم برای شکار، استفاده از هرگونه دام و تله یا وسیله نقلیه کاملا پرهیز کنند.

البته نقش دوستداران و حامیان محیط زیست در حفظ پرندگان و دیگر گونه های حیات وحش غیر قابل اغماض است و این افراد افزون بر آگاه سازی اطرافیان نسبت به اهمیت حفظ محیط زیست گیاهان، پرندگان و دیگر حیات وحش هنگام مشاهده تخلفات زیست محیطی به مقابله با آن پرداخته و مسوولان مربوطه اداره حفاظت ملی محیط زیست را در جریان این تخلفات قرار می دهند.

به امید روزی که انسان با خردورزی و آینده نگری در حفظ و حراست از منابع طبیعی و به خصوص حیات وحش و محیط زیست بیش از بیش کوشا باشد.


داکتر یارمحمد حیدر زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   هشدار به مسولین هرات بستان
یکتن از مسوولان به خبرنگار افتخاری ما اظهار داشت که این طیاره متعلق به شکارچی های عربی است که سال گذشته به هرات آمده بودند.مسوولان مربوطه اداره حفاظت ملی محیط زیست هرات باید این عراب شکاری را اخارج کنند در غیر آن از کار توسط تضاهرات برکنار می شوند.

>>>   اکتر یار محمد من همیشه نوشته های زبیا پر معنا از ادابیات شرین از دانش طبیعت شانسی شما محترم را مطالعه مینمایم و بخدا کیف می نمایم واقعا چهره زیبای افغانستان را در سطح کشور های و منطقه به تصویر کشیده اید و مقاله های علمی شما محترم مفید وسودمند امروز برای محیط زیست کشور ما ارزیابی شده است و به همین ترتیب ام وز هم در این مقاله زیبا تان از ارش حیات و حش ناب کمیاب افغانستان و پرندگان خوش خوان نادر و نباتات بومی نعمت خدا داد آن در مقاله های زبیا یت با سخنان دلنشین می نویسید و می گوید.
یک جهان تشکر

>>>   اداره محیط زیست ولایت هرات هیچ از مسئولیت خود آگاهی در قبال شکار بی رحمانه پرندگان از طرف عراب ها ندارد . اداره حفاظت محیط زیست هرات ا اکنون کدام تدابیر لازم برای جلوگیری از شکار بی رحمانه پرنگان و جانواران با تائسف روی دست نگرفته است.
ساکن هرات باستانی

>>>   داکتر یارمحمد حیدر زاده که شخص مجرب مستعد و داکتر علوم محیط زیست در سطح کشور است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است