جزئیات طرح صلح دولت افشاء شد
این سند به حدی دقیق است و اطرافیان و مشاورین جناب کرزی به حدی جزئیات آن را مورد بررسی قرار داده اند، که انصافا همه آگاهان سیاسی شاید به این نتیجه برسند که واقعا نیازی به جرگه مشورتی صلح نیست 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۵۶    ۱۳۸۹/۳/۵ کد خبر: 10717 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper )، در حالی که چهارشنبه هفته آتي 1600 نفر به نمايندگي از جناح های مختلف در ‪۱۴‬گروه از ‪۳۴‬ولايت در كابل جمع شوند تا به دولت درباره روند صلح و مذاکره با طالبان مشاوره دهند، سندی محرمانه افشاء شده که طی آن تمامی برنامه های دولت در جرگه مشورتی صلح مشخص گردیده است.

جزئیات این سند افشاء شده که به دست روزنامه هشت صبح رسیده است، هنوز از سوی هیچ منبع رسمی دولت تایید نشده است . اما مطالبی در آن قید شده که نشان می دهد، دولت با این همه برنامه ریزی دقیق دیگر نیازی به مشورت با بزرگان قومی ندارد.

در اين سند ۳۶‬ صفحه‌اي روند مصالحه و ادغام مجدد طالبان به دو بخش تاکتیکی و سیاسی تقسيم شده که در بخش اول تلاش مي‌شود تا فرماندهان رده پايين طالبان، گروه‌هاي كوچك و رهبران محلي كه بدنه اصلي گروه طالبان را تشكيل مي دهند، به زندگي غيرنظامي تشويق شوند.

در بخش استراتژيك و سياسي این سند هدف اصلي، رهبران مخالفین می باشند که مساله پناهگاه‌هاي رهبري طالبان، شرايط دسترسي و مذاكره با آنان، حذف نام‌هاي سران اين گروه از ليست سياه شوراي امنيت سازمان ملل، قطع ارتباط با شبكه القاعده و حتي زمينه‌سازي براي پناهندگي به يك كشور سومي مطرح است.

نکته جالب اینکه این سند به حدی دقیق است و اطرافیان و مشاورین جناب کرزی به حدی جزئیات آن را مورد بررسی قرار داده اند، که انصافا همه آگاهان سیاسی شاید به این نتیجه برسند که واقعا نیازی به جرگه مشورتی صلح نیست. به عنوان نمونه در این سند شرايط معافيت از پيگرد قضايي را براي آن عده از طالباني كه به روند صلح مي‌پيوندند، پيش بيني شده که بايد براي اين افراد امنيت جاني، آموزش‌هاي حرفه‌اي و حتي زمينه پيوستن به نيروهاي امنيتي افغان نیز فراهم شود.

دولتمردان و مسئولین برگزاری جرگه صلح همچنین تشکیل یک شورای عالی صلح با هدف تنظیم امور سیاستگذاری در این رابطه را نیز طرح ریزی نموده اند. که ترکیب اعضای این شورا که بنام شورای عالی صلح مطرح شده شامل مقام‌هاي نظامي، غيرنظامي و اعضاي پارلمان خواهند بود و شورا مسووليت تطبيق كل برنامه مصالحه و ادغام مجدد را برعهده خواهد داشت.

پیش بینی شده عهده دار ریاست شورای عالی صلح شخصی با مقامی در حد وزیر باشد. مسووليت نظارت و هماهنگي با جامعه جهاني و ديگر نهادهاي دولت افغانستان و همچنین ایجاد زمينه براي عضويت طالباني كه قانون اساسي را پذيرفته اند، بخشی از صلاحیتهای این نهاد می باشد.

تدوین کنندگان این سند همچنین طالبان و مخالفینی را که در دیگر ولایات نیز حضور دارند، فراموش نکرده و کمیته های جداگانه ای در سطح هر ولایت برای اجرای این روند در نظر گرفته اند که تحت فرمان شوراي عالي صلح كار خواهند كرد.

این سند کم و بیش با سندی که چندی پیش از سوی دولت انگلیس مطرح شده بود، شباهت دارد. با این تفاوت که طرح مصالحه بریتانیایی شامل سه بخش ( جنگویان رده های پایین، فرماندهان متوسط و رهبران ارشد) بود که شورای کویته پاکستان را نیز در بر می گرفت.

به هر صورت افشاء این سند در صورت صحت، نشان دهنده این امر می باشد که دولت در جرگه مشورتی صلح نیازی به مشاوره به دعوت شدگان ندارد. ولی در عوض قصد دارد با مطرح کردن یک طرح کامل و جامع موافقت این نمایندگان را کسب نموده و به عنوان بیانیه نهایی آن را تصویب نماید. که البته برای درستی این مطلب باید یک هفته دیگر نیز منتظر بمانیم.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تاریخ تکرار میشود ولی به گونه دیگر توسط افراد دیگر و پیامد ان مشابه است این مانند مشی مصالحه ملی که توسط داکتر نجیب الله اعلان شده بود میباشد ولی با پوشش دیگر ان بدون نیروی خارجی بود این با وجود نیروی خارجی است. امید ارامش افغانستان در چنید جرکه ها نه بلکه در اجرای حدود جزایی است و بس

>>>   کس هیچ نگفت
در وطن غُلغُله بر پا شد و کس هیچ نگفت
دو لت ظلم سرِ پا شد و کس هیچ نگفت
رشوه وچور دو با لا شد و کس هیچ نگفت
.......
همه کا بینه ی مکمل زاروپا آ مد
بهر امنیت شا ن عسکرو قوا آ مد
از یکی مُلک نه بل از همه د نیا آ مد
ا جنبی وا کمن ما شد و کس هیچ نگفت
......
ظلم و بیدادِ وطن بی حدو بسیار بِشد
قا تلا ن ودَغَل و دزد سرکا ربشد
قلب زیبا ی وطن زان همه بیما ر بشد
تک وتگما ر سر پا شد و کس هیچ نگفت
......
سا حه ی امنیتی کم کمکی تنگ بِشد
این سو و آ نسو ودر چا رطرف جنگ بِشد
قوت و نیروی پو لیس که کمرنگ بِشد
نا توان آ نهمه قوا شد و کس هیچ نگفت
......

هیچ امید زامروز و به فرد ا نبود
حرف ها جمله دروغ است که بر جا نبود
در مقا ما ت یکی عا لم و دا نا نبود
صلح در ملک معما شد و کس هیچ نگفت
......
انتخا با ت فریب است سلامت نبود
وعد ه ها خوا ب و خیا ل است حقیقت نبود
هیچ کس واقعاً آ ما ده ی خد مت نبود
از تقلب همه آ گا ه شد و کس هیچ نگفت
.....
با زهم مرد م بیچا ره و خوشبا ورما
میروند از پی اربا ب تقلب گر ما
می نشا نند وُشا ن باز سرِ منبر ما
بس تقلب که هویدا شد و کس هیچ نگفت
......
نوومبر 2009
ها شم شمس از ناروی

>>>   خیلی تشکر از شعر زبیات برادر عزیز

>>>   اين يك خيال است ومحال است . انها در سدد انقلاب وسقوط حكومت اند. وحكومت براي انها مشورة ميدهد كه در مملكت سوم اواره شوند . بسيار خند اور است .

>>>   جرگه همش صحنه سازی است برای فریب مردم افغانستان کدام جرگه بابا مردم همه شان بیدار اند دیگه کسی فریب این قوم پرست ها را کسی نمی خورن.

>>>   سلام
اين جرگه هيچ وجه قانوني و مشروعيت ندارد.
جبهه ملي اين جرگه را تحريم کرده. خوب است نمايندگان هزاره و ازبک و ترکمن نيز تحريم کنند. پشتونها طرحهای خود را دارند و از ديگران سو استفاده خواهند کرد.

>>>   هموطنان شریف سلام:
از خطرناک بودن این طرح برمیآید که ممکن است چنین باشد.
این طرح صلح به طرح صلح فلسطین مانند است که بی ثباتی را در افغانستان دوامدار ساخته و حضور قوای خارجی را هم درافغانستان قانونیت میبخشد....
م.ا. تورنتو

>>>   این طرح زمینه را برای یک کودتای نرم آماده و ورود طالبا ن به دولت و در نتیجه بدبختی افغانستان را آماده می سازد

>>>   سلام
از آنجایکه همه صاحب نظران و آگاهان امور آگاهی دارد این جرگه جرگه صلح نخواهد بود بلکه شروع بد بختی افغانستان خواهد بود. چرا که از تشکیل اداره موقت تاحال تغییرات قابل محسوس درکابینه و در رفتار دولت باملت ها به نظر میاید. در اصل طبقه پشتون ما میخواهد رنگ رنگ بالای این مردم حکومت کند فرق نمیکند که مجرم باشد یا بی گناه. چون یک شعار دارند و بس بنا برآن لازم است تا بقیه مردم که در اقلیت قراردارند بیایند وحدت کنند نگذارند دیگر حکومت طالبانی در افغانستان حاکم شود.
والسلام

>>>   سلام
تشکر از شما که خوب اطلاع رسانی می نمایید
من به عنوان یک افغان بی پناه خارج از کشور به این جرگه چشم امید دارم هرچه باشد برادران از مهاجرت و تحقیر دیگه خسته شده ایم شما را به خدا کمک کنید که در هرقالب که باشد طالبان اسلحه را زمین بگذارد و ما به وطن خود برگردیم
طرح حکومت اگر به این خوبی است باید آفرین گفت و نمایندگان در جرگه صلح باید به آن رای بدهند
این که ایراد ندارد طرح با جزییات بیان شود و به رای گذاشته شود با تحلیل شما موافق نیستم

>>>   نوسنده که نام "انسانی شان نیست " از تکرار تاریخ صحبت نموده و مصالحه کرزی را با مصالحه دوکتور نجیب الله مقایسه نموده که گویا نتیجه نداد!!
باید به عرض رساند که اگر کودتای باند ..... کارمل - مسعود علیه پلان صلح ملل متحد تحت رهبری سازمان ملل و دوکتور نجیب صورت نمی گرفت ؛ حاکمیت ملی که ثمره خون ملیونها افغان بوده اگر نابود نمی شد، اردوی دشمن شکن که با همه متجاوزین امروزی جمع روسهای نمک حرام جمع تنظیمهای 15 گانه تجارتی جمع اعراب بی تنبان و پنجابی های بی وجدان مقابله کرد و نه توانست که حاکمیت ملی دموکراتیک و مترقی را نابود کند ،به دزدان جمعیتی تسلیم نمی شد این حال بوجود نمی امد. اما زمانیکه ببرک جان وطنفروش به اخوندهای تنظیمی تسلیم شد و این حادثه ننگین را انقلاب اسلامی خواند و ازان تاریخ به بعد کشور ما به جنگ خانگی و بعداً به مستعمره پنجاب و حالا به مستعمره کل غارتگران جهان مبدل شد.
لذا مصالحه ملی دوکتور نجیب قابل مقایسه با کرزی نیست و حتی کرزی امروزی با کل بی کفایبتی شان قابل مقایسه با ببرک خاین نسیت ، چه میماند به دوکتور نجیب که با یک دست از مادر وطن دفاع میکر و با دو دست باز هموطن خود را در اغوش باز بخاطر اشتی ملی میگرفت.
واگر تاریخ تکرار میشود آن چنین خواهد بودکه:
بازهم باند جنایتکار کارمل یکجا با دزدان حرفوی و مادرزاد تنظیمی یکی خواهد شد و علیه پلان صلح کرزی کودتا خواهد کرد و کشور را به دریای خون مبدل خواهد کرد. وباز هم طالب که یکبار همه وطنفروشان را تا مغاره های بدخشان دواند اینبار تا سرحد مسکو نیز امان توقف نخواهند دشت.
ابراهیم زرمتی

>>>   با سلام خدمت خواننده گان عزيز
يك و دهه و نيم از روز سياه كه طالبان وطن فروش فرزند صديق وطن دكتور نجيب الله را مظلومانه به شهادت رسانيدند مي گذرد. دولت دست نشانده امپرياليزم جهانخور به اريكه قدرت تكيه زدند و پيامد هاي شوم آن دامنگير مردم مظلوم افغانستان گرديد. اكنون است كه اين دولت دست نشانده امپرياليزم خونخوار طرح را كه ديروز رهبر شهيد با همين خوانخواران ارائه داده بود اينان مي خواهند با هم كاسه هاي شان پيشنهاد كنند. بلي رهبر شهيد طرح مصالحه ملي رابا همين آدم كشان كه امروز در اريكه قدرت كابل قرار دارند پيشنهاد كرد تا دست از آدم كشي ، ملت ستيزي و بالاخره خونريزي جلو گيري كرده باشد ولي اين غلامان حلقه بگوش سيا و آي اس آي پاكستان گوش شنوا نداشتند و بر غلامي بودن شان تاكيد مي ورزيدند. چه شده كه حالا دولت دست نشانده 42 كشور جهان به اين فكر افتاده است كه طرح مصالحه ملي را با هم رزمان ديروز شان بدهند. آيا باداران شان ديگر مثل ديروز همسان بر خورد نمي كنند يا كه يك بر ديگري شان برتري قايل اند. اي ملت بخود بيائيد كه اينها همه طرح هاي شوم دشمنان به خون تشنه شما اند. طالب كي است و دولت كي است همه شان يك كاسه است و يك آش. اما با فرق اينكه يكيش با قره قلي و ديگرش با لنگي خون مردم را مي مكند. و همچنان در ضمن اگر يك وطن فروش شان دعواي انسانيت مي كند باالفعل وطن فروش ديگر شان (.....) نداي مخالفت سر مي دهد، انگار اينان فرزندان صديق اين وطن اند. فريب نخوريد و آگاه باشد و به گفته قديمي ها كه با اين هاي هاي گرگ رمه را رها نمي كند.

>>>   برادران این تاریخ نیست که تکرا میشود بلک نادانی دولت مردان افغانستان است که سابت میشود
بااحترم زارمل

>>>   خوانندگان ارجمند!
من مقاله ای را بقلم حشمت الله آروین در سایت ..... مطالعه نمودم که در مقاله گفته شده است . "بکشید در مصالحه ملی باز است." در این مقاله نوشته است که "طنزسیاسی "، صحبت بین اوباما و کرزی . واقعآ که امروز میکشند و در مصالحه بروی شان باز است . آیا خون ده ها هزار انسانهای بیگناۀ ما بخاطر چه ریختانده شد. اگر به منطق اسلامی و انسانی توجه شود انسان حق ندارد که آب را از حد و اندازۀ آن مصرف کنند. این امر خداوند است که گفته شده که اصراف یک جرم و گناه است . پس از این جهت آیا خون انسان ها که همه بندگان خداوند هستند برابر حتا با آب هم ارزش نداشت که بخاطر رسیدن بمقام ریختانده شد و امروز با قاتلین ملت افغانستان مصالحه میکنند. من باور دارم که امریکا توان از بین بردن طالبان را دارند مگر چون از جمله نوکران زرخرید شان بود و به آنها گفته شده بود تا زمانی بکشید که مراد ما حاصل شود و این طالبان تروریست به همان اندازه کشتند که مراد غربی ها بر آورده شد و امروز برای نجات دادن تروریستها در مصالحه را باز کردند..
جاوید

>>>   جرگه ملیتی بهبهبهبهبهبهبهبهبهبهبهبهبهبهبهبهبهبه خوشحال باشید تا دوباره طالبان وحشی و گلبیدن راکتی به قدرت برگردن

>>>   فاروق وحنيف اتمر كوچي هاي مسلح را در هزار جات روان كردند وباعث قتل عام وبيخانماني مردم شد وكسي كه در خون بيچاره يي دست داشته با شد اميد اوردن صلح وآرامش از او بعيد است.
معراج از لندن

>>>   اقای زرمتی صاحب.......!
شما از اوردو داکتر نجیب منفور صحبت نموده اید برای تذکر بدهم اولا کلمه منفور را برای داکتر صاحب انتخاب نموده ام که این فرمان پروردگار است که هر کی با خدا وبا خلق خدا درستیز باشد منفور است .ثانیا مطلب اساسی ام در مورد اوردو است یک کمی اگر دقیق به دور از تعصبات موضوع بررسی گردد کدام اوردو ........؟ اردوی که اولا حکومت قانونی مردم ما را به فرمان کی جی بی سرنگون کرد وان را نام نهدند انقلاب کبیر هفت ثور.
وجالب تراینکه به تعرض قشون سرخ برحریم کشور ما همین اوردو بود که اکلیل گل ها را برای تانک های قشون سرخ مگر نگذاشتند ومتعاقب ان همین اورده نبود که بالای مردم بی بضاعت خود به دشمنی نه پرداختند وهر قریه ولسوالی ها ولایت ها را به خاک وخون تبدیل نکردند واین اوردو با هماهنگی نیروهای سرخ ماسکو وشبکه های استخباراتی خاد وکی جی بی مردم ما را اعم از محصل معلم مامور کسبه کار دهقان همه وهمه را در پولیکونهای این اوردو توسط بلدوزرها زنده زیر خاک نمیکردند که حتی بخاطر جلوگیری از خراب شدن اقتصاد قشون سرخ این مردمان بی بضاعت ما را بدون اثابت مرمی زنده زیر خاک نمی کردند.خلاصه این همه بدبختیها که دامن گیر این سرزمین شده است ناشی از وابسته شدن وفروخته شدن اوردوی ما به بیگانگان بود وبس.
در حالیکه این مردم(اوردو) هرکدام ایشان به خدا سوگند یاد کرده بودند که ما از حریم ابرو عزت واز وجب وجب خاک خودخون تا اخرین قطره خون خود دفاع مینماییم مگر ان سوگند انها احساس وطندوستی مردم داری کجا شد.همه یک دروغ بود وبس دیگر هیج جیزی نبود.
یک موضوع دیگر که هر کشور که بخواهد زنده بماند و حریم واستقلال داشت باشد باید اوردوی متین وبا خدا داشته باشد زیرا که ایمان که به خدا داشتی نی پیرو مکتب مارکسیزم میشوی ونی پیرو صلیبی ها. ویا نوکران شبکه های استخباراتی کشور های منطقه .زیرا که این اوردو اززاویه ایمان به خدا که همانا پیامبر بزرگ اسلا م میفرماید حب الوطن من الایمان حرکت نکردند برعکس اینها اززاویه دید مارکس حرکت کردند با خدا وبا خلق مسلمان ان سرزمین به جنگ پرداختند.عاقبت به این سرنوشت مجهول ما را وکشور مارا مواجه ساختند خداوند جزای ایشان را هم درین دنیا داد وعذاب اخرت کی باقیست.
والسلام
از کابل

>>>   آقای معراج !
صرف یک جمله برای نوشتن به شما دارم!
"بی خریطه فیر کردن"

>>>   معراج در لندن بسيار بي عقل ادم هستي

>>>   عزیزانم اگر من و تو به یکدیگر احترام کنیم و براستی نواقص و کمیودیهارا - به خاطر اینکه اصلاحات صورت گیرد بنویسیم نه بخاطر توهین و تحقیر دیگران :
هرچه امروز کنیم ما به صبا مسئولیم
کار اگر ما نکیم پیش خدا مسئولیم
بهترین حکومت مردم بخدا قانون است
حاکم بی طرف صدق و صفا قانون است
دشمن خواهش شخصی و جقا قانون است
نافذ عدل و مساوات همه جا قانون است
نزد قانون همه یک سان و برادر باشیم
معتبر یا که غریب جمله برابر باشیم
بهتر انست قبول این همه جریان سازیم
لیک پاس وطن و حرمت قران سازیم
باخبر باش که این راه شتابان نروی
خوب سنجیده برو تا که به طوفان نروی
با عرض حرمت
از دیار غربت مسافر تان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است