وزارت تحصیلات عالی را چه می شود؟
وزارتی که اختیار اعطای بورسیه به واجدین شرایط و اولویت های اصلی طی مراحل عالی و تخصصی را نداشته باشد به چه کار می آید؟ چه سود از وزیری که هیچگونه توانایی و قدرت تصمیم گیری برای کار تخصصی خود و عدم واگذاری آن به وزارتخانه دیگر را نداشته باشد؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۰۷    ۱۳۹۴/۹/۸ کد خبر: 107099 منبع: پرینت

درخصوص تخصیص بورسیه های مختص به دانشجویان افغانستانی به جوانان مرز نشین دیورند در ولایات پشتونستان و وزیرستان و بلوچستان پاکستان، انتقادات و اعتراضات به وزارت اقوام و قبایل جای خود دارد اما وزارت تحصیلات عالی در این میان چه می کند؟

با افزایش تعداد وزارتخانه ها و با انبوه حجم فعالیت های تعریف ناشده و مبهم دولتمردان و سردمدارانی که صرفا با عنوان های مجاهد و کمونیست و رییس فلان حزب و اقوام بهمان ارگ نشین بر سر کار آمدند؛ انتظار موازی کاری، کارهای نمادین بی نتیجه، حیف و میل کمک های نقدی و بودجه های خزانه ملی می رفت اما...

اما چنین انفعالی و چنان سردرگمی و بی کفایتی از وزارتی که تنها مایه امید جوانان مستعد و مشتاق تحصیل و ارتقاء علمی است از تحمل و طاقت مردم ملکی، حکومت، نهادهای مدنی، اپوزیسیون و محصلان بازمانده از طی مدارج عالی دانشگاهی برون است.

داکتر فریده مومند، از زمان انتخاب به عنوان وزیر تحصیلات عالی در این چوکی نه تنها کاری از پیش نبرده است که بارقه ها ی امید را نیز خشکانده و جوانانی که مستعد و مشتاق و در حسرت تحصیلات دانشگاهی و شکوفایی علمی بودند را به سمت اعتیاد و قاچاق مواد مخدر و فرار غیرقانونی به اروپا سوق داده است.

اینک که با اوضاع نابسامان کنکور و شرایط نابرابر تحصیلی برای دانشجویان افغانستانی در دانشگاه های داخلی و تبعیض های قومیتی و نژادی در طی مدارج عالی علمی، بورسیه های تحصیلی برای جوانان مستعد، جای خاصی در میان حسرت و حرمان بازماندگان از رشد علمی و فرهنگی باز کرده بود؛ فریده مومند به حاشیه خود خزیده و سکوت کرده است.

سوال اینجا است که وزارت تحصیلات عالی را چه می شود؟ وزارتی که اختیار اعطای بورسیه به واجدین شرایط و اولویت های اصلی طی مراحل عالی و تخصصی را نداشته باشد به چه کار می آید؟ چه سود از وزیری که هیچگونه توانایی و قدرت تصمیم گیری برای کار تخصصی خود و عدم واگذاری آن به وزارتخانه دیگر را نداشته باشد؟

درحالی پنجابی ها و پشتون های پاکستانی آنسوی مرز دیورند، از نعمت بادآورده ی بورسیه های تحصیلی دانشجویان مستحق و مستمند افغانستانی بهره مند می شوند که هیچ امتیازی جز هم نژاد بودن با قوم قدرمندتر افغانستانی ندارند و در نهایت قدرتمندان متعصب اقوام و قبایل و دیگر همدستانشان را بر سر چوکی حفظ می نمایند.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سال گذشته درامتحان کانکورازیک صنف اول نمره ناکام پنج نفرآخرنمره به فاکولته طب کامیاب شده بعدازسپری سمستراول بخانه برگشتند گویاهمه ناکام شد. همین امسال اول نمره فاکولته طب کابل جهت تحصیل به فاکولته طب ترکیه اعزام شدهمان اول نمره درترکیه نمره کامیابی گرفته نتوانسته است وای بحال ما!
همین اکنون درفاکولته هاحتی کسانی به صفت استادمقررشده سویه پاینترازمحصل دارد یعنی چه ؟ فاکولته که مکتب ابتداییه نیست .
بورس تحصیلی رقابت واقعی ندارد خصوصاامسال ازروی نمره کانکوربه بورس پذیزفتنددرحالیکه خوب میدانستندکه شاگرددرکانکوربه نقل کامیاب شده نمره کانکورغلط است.
فرزندم با290نمره شامل فاکولته شده فعلادرردیف دوم محصلین قراردارد.درحالیکه روزهای اول شاگرزیرتمسخردیگران بودچون نمره کانکوردیگران بالاتراز350 بوده اماهمان محصلین نمره بالاهنوزمتکی به نقل تیلفونی اندیاازحل پهلوپیل چاره سازی میکنند.
خلاصه ازتحصیلات عالی امیدی نیست. امسال کاش آنتن تیلفون رادرکانکورقطع کنندمگرفکرنمیکنم چون تحصیلات عالی موظف است تافرزندمردم رابیسواددیپلوم داده دولت آینده رابدست بیسوادبسپارد.
وطندار

>>>   این هم نتیجه ی خاموشی اقوام غیر پشتون افغانستان است,حق ما را به پشتونهای انسوی مرز میدهند,دوستان پشتون ما واقعا فاشیست هستند حاضرند که یک همنژاد انها حتی اگر مسبب بدبختیشان باشد از امکانات باداورده استفاده کنند اما اقوام دیگر که انها و اعمالشان را با صبر و حوصله مثال زدنی تحمل میکنند از امکانات اورده شده از سوی خارجی ها استفاده نکنند,باز ما خودمان را بازی دهیم که ما خوب متحدیم اگر پشتون خورد مانند ان است که تاجیک خورده است ,دوستان طرف حساب خود را بشناسید حاضرند به چتلستانی های قاتل امکانات دهند اما به دیگر اقوام که اینها را تحمل میکنند خیر.

>>>   عبدالغفور لیوال، معین سیاسی وزارت اقوام و قبال افغانستان می گوید:
بخشی از بورسیه های تحصیلی که تمویل کنندگان غربی به اتباع افغانستان اعظا کرده‌اند، به پشتونهای محروم و مظلوم ِ آنسوی مرز دیورند در پاکستان اعطا شده است.
این درحالی است که بشکل عرفی پذیرفته شده که بورس تحصیلی در دانشگاه های معتبر دینا که تمویل کنندگان غربی به اتباع افغانستان اعطا می کنند نیز، تنها به دانشجویان قومیت پشتون افغانستان برسد و نادر پیش می آید که دولت اجازه دهد دانشجویی از قومیت تاجیک و هزاره و ازبیک بتواند از بورسهای تحصیلی معتبر استفاده کنند.

>>>   این وزیر افغانستانی میباشد یا پاکستانی

>>>   این کار دولت افغانستان از چند نگاه غلط و ناجایز می باشد :
1- افغانستان کشوری است که خودش کاملاً وابسته به کمک های خارجی است . اگر این کمک ها از طرف کشورهای خارجی به شکل بورسیه های تحصیلی به افغانستان داده می شود متعلق به شهروندان این کشور است و تنها فرزندان این کشور آنهم متکی بر معیار لیاقت و سویه حق دارند از آن مستفید شوند .
2- افغانستان در آن وضعیت اقتصادی قرار ندارد که این گونه لک بخشی های بی مورد را به نام پشتون بودن و بلوچ بودن آنهم به بیرون از مرزهای کشور بنماید . اگر من جای کشورهای بورس دهنده باشم اشخاصی را که به این بورسیه ها غیر از شهروندان افغانستان معرفی می شوند فسخ می نمایم و آن ها هم همین کار را خواهند کرد ، مگر آنگه به این اشخاص پاسپورت های افغانی صادر شود که این هم یک عمل غیرقانونی است .
3- این کار دولت افغانستان از نگاه حقوقی یک مداخله ی مستقیم به امور داخلی یک کشور دیگر است . شما برای یک دقیقه تصور کنید که اگر یکی از کشورهای همسایه بخواهد یک تعداد از جوانان مارا به این شکل به خارج از کشورش اعزام نموده و مخارج تجصیلی شان را بپردازد ما این کار را مداخله در امور داخلی خود نپنداشته و حتی این اشخاص را جاسوسان کشور نامبرده نمی شماریم ؟ اگر ما در امور داخلی پاکستان مداخله می کنیم پس به پاکستان هم حق بدهیم که برای ما داعش و طالب صادر کند .
هموطنان عزیر ! در حکومت افغانستان نه تنها بیعدالتی ، رشوه ، اختلاس ، خویش خوری ، ارتباط های ناجایز قومی ، زبانی ، مذهبی و گروهی حاکم است ، بل که جهالت و بیسوادی سیاسی نیز بیداد می کند .
صدیق ذهیب

>>>   آه از اين قوم ريايي كه در اين شهر دوروي
روز ها شحنه و شب باده فروش اند همه

به غير از جدا شدن شمال و جنوب ، اين سرزمين روي ارامش و خوشبختي را نميبيند
زيرا ،
پشتونها تا تسلط کامل بر قدرت و به حاشیه راندن دیگران به هر وسیله ای چنگ خواهند زد، چه که به طالبانیزم باشد، تکنوکراسی غربی، احیای سلطنت شاهی، روشنفکری کهن، خردجال، عاجوج و معجوج، داعش، و ....
تازيان توسط انگلیسها پشتونها را بر ما طائفه عاجوج و معجوج پرورانده اند.
می‌گویند، "جگر خوار طاقت کرده، آموخته خوار طاقت نکرده."
جماعتهای پشتونهای افغانستان را تازيان با كمك انگلیسها، به آموخته خواری و حاکمیت جز بر کل عادت داده اند و این سرزمین تا ابد روی خوبی را نخواهند دید.

ناكسي گر از كسي بالا نشيند عار نيست
چون كه خس بالآي دريا زير دريا گوهر است

>>>   شما نیز میتوانید به جوانان تاجیک و ازبک و ترکمن آنطرف سرحد، بورس های پاکستان را اخذ کنید و آنها را به پاکستان غرض تحصیل بفرستید.
این که در پاکستان این جوانان چه چیزی را یاد میگیرند، به مه غرض نیست.

>>>   هزار لعنت به این نظام های فرسوده و فروخته شده که حتی رحمی به نصاب تعلیمی و سرنوشت شاگردان نکرد, مه یقین دارم که اولاد این بی ناموس ترین طبقه که توانستند حق اولاد واقعی این وطن را حتی در بخش تحصیل نیز از آن بگیرد روزی با سخت ترین جزا در این دنیا یعنی با بمب اتم و در آخرت با عضب الهی دچار میشوند مه سخت متاسف استم که این کلمه رکیک و دور از آداب را علیه این بی فرهنگ ترین موجودات بی وجدان این سرزمین استعمال میکنم با وصف که تمام اقتصاد مملکت بدست شان است تمام بانک از طرف شان دزدیده میشود تمام امکانات این کشور صرف در اختیاز شان است ولی در یک مورد آنهم درس و تعلیم هم تجاوز و جنایت شان بی حصه نماند و همه استعداد ها و زحمتکشی های این وطن را ضرب صفر نموده و کشور را به یک بدبخت ترین راه که دیگر برگشت به سوی خوشخبتی نخواهد بود سوق دادند اگر واقعاً وجدان باشد و این افراد فرو مایه و خثیث و طفیلی اندکترین احساس در وجود شان موجود باشد سر از گریبان خود بیرون ساخته دیگر دست به همچو جنایت خبیر نزنند در غیر آن وقتی بازهم بی احساس اند ما برای اولاد اولاد و نسل نسل شان جز تباهی از الله ج تمنایی نخواهیم داشنت.
وسلام

>>>   کاسه داغ از اش است برای پشتون های داخل افغانستان چه خدمت کرده اید که به مردمام انطرف مرز که همیشه تمع و توقع شان گرفتن معاشات امتیازات و گرفتن پول های هنگفت است و در خبرابی و بربادی کشور ما پلان دارند دست و استین وزارت قبائل بر زده است که حق جوانان اینظرف مرز را بیشرمانه به انهای که دشمن هستند توضیع بدارند.

>>>   راست گفت امی بیدر

>>>   اگر وجه مشترک پشتون های انسوی دیورند با برادران پشتون این سوی دیورند همان زبان مشترک پشتو است پس چرا همزبان های ما خارجی پنداشته میشودوواژه های زبان ما بیگانه دوستان پشتون من کوشش کنید که از روی منطق نه از روی تعصب قضاوت نماید ای کاش این ها که در مناطق شان تروریزم را تربیه نموده وبه ما میفرستند وانتحاریتقدیم ما میکنند از وزیر ستان نمیبودند از سندویا پنجاب میبودند که بدبختانه همه شان از مناطق وریزستان وخیبر پشتون خواه اند ورهبران انها هم که جهاد را د ر افغانستان فرض اعلان نموده اند مانند مولانا جمیل الرحمن سمیع الحق قاضی حسین احمد عمران خان وخیلی هاپشتون اند وهیچ گاه تروریزم مستقیم از سندوپنجاب نمی اید تا از بالای اراضی ین مردم عبور نکند به کشور ما امده نمی توانند تازمانی که قدرت مداران ما قومی برخورد نموده ودست طرف داری قوم وقبیله نمایند وضعیت بد تر میشود بهتر نه وهرچه گندی که بر ما پاکستان روا میدارد توسط مردم خیبر پشتون خواهووزیرستان میباشد ازینکه بر ما ترحم داشته باشند انهم برای مناطق جنوب ما که برادران شان در انجا مسکن بیشتر ظالم تر وحشت ناک تر میشوند باید همان طور که میخواهند هویت خود را بالای مردم دیگر بقبولانند باید از عزت این جغرافیا هم دفاع نموده ودوست های که همدست دشمن مااند را دشمن ندادند این وطن به صلح نرفته وراه حل بحران امکان پذیر نخواهد بود امیدوارم که دوستانوبراان عزیزم ناراحت نشور وبپذیرند که همه ما ازیک افغانستان واحد وبرادر همدیگر بوده ایم وتا زمانی که ما توازن قدرت با همسایه های خود را پیدا نمایم متوجه خود باشیم نه کلان کاری هاوحاتم بخشی ها بنام قوم وتبار که در انسوی مرز ها قرار دارند بنا برجبر زمان از ما دور شده اند این وضعیت ترحم وحاتم بخشی به انسوی دیورند از قبل ها به ملیون ها دالر از بودیجه افغانستان بوده ولی نتیجه صفر

>>>   در همه ادارات تحصیلات عالی همین رقم خویشخوری است حتی در تمام ادارات دولتی در شفاخانه چارصد بستر در وقت قاسم احمدی که قوماندان بود در هر جاییکه نجرابی ها بودند همه نرس ها و خدمه های نجرابی برای بورسها ی طب به ترکیه روان شدند حتی نام خود را به فارسی نوشته کرده نمیتوانستند.
در وقت کرزی ودر وقت طالب هر کسیکه از قندهار بودند اگر دهقان هم بودند در کابل از فاکولته طب اسناد داکتری گرفتندبعد از حکومت داکتر نجیب همه کسانیکه از تحصیلات عالی فارغ شدند تا فعلا ۹۰٪ بیسواد استند بار امتحان املاح وانشای دری ندارند
واحدی

>>>   این کاریست که سالهاست جریان دارد ازمان ظاهر شاه ، داود خان دوران کمونست ها اما در داخل سروصدا بلندکرد.

>>>   وزیر قرار ادی این گونه است
بدخشانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است