کاشت زعفران و زمینه اشتغال زایی
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۷    ۱۳۹۴/۹/۸ کد خبر: 107069 منبع: پرینت

گسترش کاشت زعفران بهترین زمینه اشتغال زایی در کشور است. زغفران هرات بدون شک توانسته است یکی از موفق ترین جایگاه محصولات کیفیت (کوالیتیتی) بالا از نظر رنگ دهی و عطر در بازار جهان را پیدا کند.

زعفران به عنوان طعم دهنده غذا در طب سنتی به عنوان مسکن٬ خلط آور٬ محرک جنسی و معرق کاربرد دارد.

تولید طلای سرخ بنیاد توسعه کار آفرینی در بین قشر جوانان در کشت و برداشت و بسته بندی و نگهداری آن دارد. به همین دلیل پروژه بهبود کیفیت و اکولوژی بودن آن از سوی سازمان اروپایی طرح ریزی شده است.

کشت زعفران از آب و هوای کوهستانی هراس ندارد و از طرف دولت به دیگر ولایاتی که آب وافر و آب و هوایی که ساز و کاری به کشت آن دارد٬ گسترش دارد و افزایش تولید آن سبب ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری در نواحی کشور می شود. وقتی موعد تمیز و جمع آوری گل زعفران می شود٬ تعداد کارگران افزایش می یابد.

در افغانستان هم سالانه هزاران تن از هموطنان ما در کشت و پروسس و تولید زعفران مشغول کار هستند که بخش بزرگی از آنان را زنان تشکیل می دهند. در یک متر مربع (یک جریب ) یک تن پیاز و در هر هکتار 10 تن پیاز کشت می شود. در هر هکتار 7 تا 10 کیلو زعفران خشک می باشد.


دکتر یارمحمد حیدر زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   حکومت اشرف غنی و داکتر عبدالله از جمله ناکام ترین حکومت های افغانستان است بخاریکه کار به اهل کار سپرده نمی شود.

>>>   دکتر یارمحمد حیدر زاده زحمات شما قابل قدر است اما افسوز صد افسوز که حکومت اشرف غنی شایسته سالار نیست حکومت سمتی قومی تظیمی و فرقه ای است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است