تجمع ضد آمریکایی در تایلند
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۲    ۱۳۹۴/۹/۷ کد خبر: 106971 منبع: پرینت

گروهی از مردم تایلند با تجمع مقابل سفارت آمریکا در بانکوک از دخالت واشنگتن در امور داخلی این کشور انتقاد کردند و از سفیر آمریکا خواستند تایلند را ترک کند.

صدها تایلندی در میان تدابیر امنیتی مقابل سفارت آمریکا تجمع کردند و نسبت به انتقاد 'گلین دیویس' سفیر جدید آمریکا از قوانین داخلی تایلند اعتراض کردند.

'آبوت بودا ایسارا' راهب فعال بودایی که رهبری این تجمع را بر عهده داشت از سفیر جدید آمریکا در بانکوک خواست درک بهتری از فرهنگ مردم تایلند بدست آورد و از دخالت در مباحث مربوط به سیاست و امور داخلی این کشور دست بردارد.

این دیپلمات آمریکایی هفته گذشته نسبت به احکامی که در مقابل منتقدان پادشاه و سلطنت صادر شده بود، موضع گرفت که با واکنش مردم مواجه شد.
مناسبات تایلند با آمریکا پس از کودتای خرداد ماه سال گذشته رو به تیرگی گذاشت و بانکوک روابطش را با چین گرم تر کرد و هفته گذشته نیز رزمایشی با حضور نیروهای نظامی دو کشور برگزار شد.

به نوشته روز شنبه تارنمای 'بانکوک پست'، تجمع کنندگان معترض مقابل سفارت آمریکا در شعارهایی به زبان تایی و انگلیسی مخالفت خود را با دیدگاه های دیپلمات بلندپایه آمریکا ابراز داشتند.

دهها مأمور پلیس مقابل سفارت آمریکا قرار گرفتند، اما تجمع کنندگان در حالی که پلاکارهایی با نوشته 'به خانه ات برگرد' و 'اینجا تایلند است نه ایالات متحده' از آمریکا خواستند در امور داخلی این کشور دخالت نکند.

'آبوت بودا ایسارا' فعال بودایی، گفت: 'شما هیچ حق و قدرتی ندارید. ... ما برده آمریکا نیستم.'
'پرایوت چان اوچا' نخست وزیر تایلند نیز با تشدید کشمکش های دیپلماتیک روز جمعه موضع بانکوک را در این زمینه تشریح کرد.

سفیر آمریکا روز چهارشنبه گذشته در خصوص صدور احکام زندان های طولانی مدت و بی سابقه دادگاه های نظامی تایلند علیه غیرنظامیانی که قانون سلطنتی را نقض کرده اند، ابراز نگرانی کرد.

براساس قانون تایلند، افراد اهانت کننده به مقام سلطنت، توهین به پادشاه، ملکه و وارث آن تا 15 سال زندان محکوم می شوند.
توهین به خاندان سلطنتی پس از کودتای نظامی سال گذشته در تایلند افزایش و دولت نظامی نیز به شدت با آنها برخورد می کند تا جایی که دادگاه نظامی یک شهر 10 تن از این مخالفان را دستگیر و روانه زندان کرد.

کودتای سال گذشته علیه 'یینگلوک شیناواترا' نخست وزیر تایلند انجام شد که گفته می شود تحت تاثیر 'تاکسین' برادرش و نخست وزیر اسبق و فراری این کشور جنوب شرق آسیا بوده است.

تاکسین شیناواترا نخست وزیر اسبق تایلند سال 2006 میلادی پس از یک کودتا سرنگون شد و به خارج از کشور فرار کرد و گفته می شود جایگاهی در بین نخبگان و سلطنت طلبان ندارد.

احتمال داده می شود افراد معترض به سلطنت از حامیان خانواده شیناواترا باشند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است