چرا وزیر خارجه سابق قطر سکوت خود را شکست؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۸    ۱۳۹۴/۹/۵ کد خبر: 106891 منبع: پرینت

وزیر خارجه سابق قطر ضمن استقبال از عملیات نظامی روسیه در سوریه، اعزام نیروهایی از کشورهای عربی به این کشور برای مبارزه با داعش را خواستار شد.

به گزارش «رای‌الیوم»، «شیخ حمد بن جاسم بن جبر آل‌ثانی» وزیر خارجه سابق قطر، پس از گذشت 2 سال از اینکه از 3 منصب مهمش عزل شد و «شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی» قدرت را در قطر در دست گرفت، پنجشنبه گذشته سکوت خود را شکست و در مرکز پژوهش‌های استراتژیک پادشاهی انگلیس موسوم به «چتم هاوس» به مدت یک ساعت به سوال‌های شرکت‌کنندگان در این کنفرانس پاسخ داد.

چرا حمد بن جاسم که در گذشته نخست‌وزیر، وزیر خارجه و رییس سابق صندوق سرمایه‌گذاری قطر است، در این برهه ظاهر شد و سکوت خود را شکست؟

تفسیرهای متعددی در این خصوص مطرح می‌شود؛ تمایل وزیر خارجه سابق قطر برای آماده شدن به رقابت بر سر تصاحب دبیر کلی سازمان ملل متحد و بازگشت به صحنه سیاسی و ایفای نقش «پیشگام» در کشورش، قطر. روابط حمد بن جاسم آل‌ثانی با «شیخ تمیم» امیر فعلی قطر خوب نیست در حالی‌که برخی منابع تأکید می‌کنند که روابط این وزیر برکنار شده با «حمد بن خلیفه» پدر امیر کنونی قطر همچنان خوب است و معمولا همدیگر را ملاقات می‌کنند.

شیخ حمد بن جاسم که به عنوان یکی از ثروتمندترین شیوخ در خلیج‌فارس شناخته می‌شود، مشهور به کسی است که لندن را خریده است. ثروت وی بیش از 20 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و در گران‌ترین آپارتمان انگلیس و چه‌بسا جهان (به ارزش 250 میلیون پوند) سکونت دارد. او با اعتماد به نفس در مرکز پژوهش‌های استراتژیک پادشاهی انگلیس سخنرانی می‌کرد در حالی‌که برخی از دستیارانش او را احاطه کرده بودند.

این در حالی است که شیخ حمد با شکایت «فواز العطیه» در دادگاه عالی لندن مواجه است. العطیه که سخنگوی سابق دولت قطر است، شیخ حمد را متهم کرده که او را زندانی و شکنجه کرده بود و لذا غرامت مالی هنگفتی درخواست کرده است. ولی این مقام سابق قطری این اتهام را به شدت رد کرده و یک شرکت حقوقی معروف در انگلیس (کارتر راک) را به کار گرفته است تا از او دفاع کند.

شیخ بن جاسم حاضران در این کنفرانس را شگفت‌زده کرد زمانی‌که که گفت: «باید نیروهایی را برای جنگ با داعش اعزام کنیم... کشورهای عربی، آمریکا و اروپا باید از سازمان ملل بخواهند که در اعزام 20 هزار نیرو به سوریه نقش‌آفرینی کند؛ سوریه‌‌ گرفتار در هرج و مرج... خون‌های فراوانی ریخته می‌شود... 3 سال لازم است تا آرامش در سوریه حاکم شود و 20 سال نیز برای بازسازی این کشور لازم است.»

وی عملیات نظامی روسیه در سوریه را ستود و گفت: «اعزام به‌ویژه نیروهای روسی یک گام خوب است. روسیه نقشی بزرگ و سازنده ایفا می‌کند.» این موضع شیخ بن جاسم بر خلاف سیاست دولت متبوعش است که روابطش با روسیه، اخیرا به سبب حضور نظامی آن در سوریه رو به وخامت گذاشته است و امیر قطر سفر برنامه‌ریزی شده خود را به مسکو لغو کرد.

وی در توجیه تجاوز نظامی ایتلاف سعودی به یمن مدعی شد «این مداخله برای بمباران کردن انصارالله در یمن ضروری است. عربستان سعودی از طرف ایران در معرض تهدید است و باید با قدرت تمام در برابر آن بایستد و آن را سرکوب کند.»

وی در بخش دیگری از این سخنان خود از دور کردن کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس از مذاکرات درباره توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرد و گفت: «فرمول 1+5 از طرف آمریکا اشتباه بود، چرا ایرانی‌ها اینک با ما تعامل می‌کنند؟» وی در عین حال گفت: «این توافق برای منطقه مهم است. ایرانی‌ها مذاکره‌ کنندگانی بسیار خوب و باهوش هستند. آنها می‌دانند چگونه مانور بدهند.»

بن جاسم همچنین به اسراییلی‌ها هشدار داد و گفت: «آنها باید بدانند که در محاصره 400 میلیون عرب هستند و هر چند شما هم اکنون دست بالا را دارید ولی شما در محاصره هستید پس به مرزهای سال 67 بازگردید و با راه‌حل تشکیل دو دولت موافقت کنید. برتری نظامی شما برای همیشه دوام نخواهد داشت.»

وی در اشاره به انتقادهای مطرح شده علیه دولت قطر درخصوص بدرفتاری با کارگران خارجی که در ساخت ورزشگاه‌ها برای جام جهانی سال 2022 مشارکت می‌کنند، گفت: «ما به انتقاد عادت نکرده‌ایم، ما هر کاری که بتوانیم انجام می‌دهیم. من علاقه‌ای به جام جهانی ندارم و این موضوع به من مربوط نیست. من همچنین از طرفداران فوتبال نیستم.»

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   یکم_قطر یک مستعمره درجه 4 آمریکا بیش نیست و باید اندازه دهنش گپ بزند نه بیشتر. قطر صرف هرسال 100 میلیارد دالر از گاز ایران را می دزدد با حمایه امریکا.
دوم_ رژیم غلام صفت قطر همچو 2 مستعمره دیگر امریکا (عربستان و ترکیه) تروریست های داعش را تمویل می کنند. ترکیه و اردن کمپ های آموزش برای تروریست های امریکایی داعش دارند. این تروریست ها در مریخ که جور نمیشوند !
سوم_ 8 کشور داعش را تمویل و حمایه می کنند:
1-امریکا
2-انگلیس نجس
3-اسرائیل منحوس
4-فرانسه
5-ترکیه
6-اردن
7-قطر
8-عربستان
اگر عدالتی در جهان بود طناب بر گردن رئیس جمهور سفاک و بیرحم امریکا و کامرون پدرسوخته انگلیسی و اردوغان ترکی ( جلاد رذل سوریه و عراق) و نتانیاهو خبیث و عبدالله اردنی و امیر قطر و شاه بیشرف عربستان میگذاشتند و می کشیدند و به محکمه می بردند و این حیوانات درنده را به جرم کشتار 300 هزار مسلمان بیگناه عراق و سوریه همچو گوسپند از دار آویزان می کردند.

>>>   جاسم قاسم کاظم !! حمد بن محمد بن محمود بن احمد !! شیخ آل ثانی غلام حلقه بگوش و شکم کلان و مفتخور و عیاش و سرسپرده امریکا و انگلیس و اسرائیل افاضه کلام فرمودند.

>>>   چاسم به فتبال علاقه ندارد او مسابقه شتر دوانی را خوش دارد!

>>>   سلام عرض میکنم و امیدوارم که روزی روزگاری که شما بکسی بی احترامی اهانت نکنید چرا پادشاه سوریه برای نجات کشور ومردمش کناره گیری از قدرت نمی کند همه بدبختی تسخیر به گردن آن شخص نابدردبخوربیکیفایت قاتل است@80% کشورش رای کناره گیری اون را می دهد 90% دنیاهمچنین فرضی مثال در ایران چرا شاه را برکنار کردن

>>>   قطر جزو دستوربگیران چشم‌بسته و کور اسرائیل و آمریکا به شمار می‌رود که اسرائیل و آمریکا برای آن ارزش قائل نیستند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است