پروژه تولید برق از آفتاب به مناقصه گذاشته شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۳    ۱۳۹۴/۹/۴ کد خبر: 106825 منبع: پرینت

اولین پروژه بزرگ تولید برق از انرژی آفتابی به ظرفیت ده مگاوات در یک همایش سرمایه گذاری و تخصصی که به همکاری وزارت انرژی و آب، برشنا موسسه و اداره انکشاف بین المللی آمریکا دایر شده بود، به مناقصه بین المللی گذاشته شد. در این همایش‌ که به تاریخ 23 نوامبر در شهر عجمان امارات متحده عربی برگزار شده بود، به تعداد 48 سرمایه گذار و نماینده های شرکت های انرژی بیش از ده کشور جهان اشتراک نموده بودند.

این پروژه عام المنفعه که به ارزش ده میلیون دالر در شهرک صنعتی قندهار تاسیس خواهد شد، ظرفیت جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی را برای ساخت و نصب پنل ها، تولید برق برای ساکنان و صنایع قندهار، مدیریت و حفظ و مراقبت پروژه را دارا بوده، پول پروژه متذکره از سوی اداره انکشافی بین المللی آمریکا تعهد شده است.

در این همایش، علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب جمهوری اسلامی افغانستان‌،‌ وحیدالله ویسی رییس همکاری های اقتصادی وزارت خارجه، امان الله غالب رییس انرژی قابل تجدید وزارت انرژي و آب و نماینده های برشنا موسسه و اداره انکشاف بین المللی آمریکا در مورد اهمیت سیاسی، اقتصادی و فنی پروژه برای سرمایه گذاران و سایر اشتراک کننده ها معلومات دادند.

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط وزارت انرژی و آب،‌ افغانستان با داشتن 300 روز آفتابی و 3000 ساعت آفتاب تابان از بهترین منبع انرژی برخوردار شناخته شده است. از این جمله، نظر به ساختار جغرافیایی کشور، ولایات جنوبی به خصوص قندهار، هلمند و فراه از ظرفیت بیشتر تولید انرژی آفتابی برخوردار می باشند که اوسط انرژی ناشی از شعاع آفتاب در یک روز 6.5 کیلووات هرمتر مربع در افغانستان تخمین شده است.

پروژه تولید ده مگاوات انرژی آفتابی قندهار در ششمین کنفرانس همکاری های اقتصادی منطقه ای برای افغانستان رکا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و از زمره پروژه هایی است که در 12 تا 24 ماه آینده اجرا و به بهره برداری گذاشته می شود. جذب سرمایه گذاری و سهم بخش خصوصی یکی از مسایل کلیدی کنفرانس یادشده به شمار می رفت و به همین منظور پلان تطبیقی پروژه های کنفرانس ششم رکا توسط وزارت خارجه جمهوری اسلامی افغانستان نیز تهیه شده است که برای بار اول نقش بخش خصوصی را در تطبیق پروژه های عامه در چهارچوب یک مشارکت روشن تعریف می نماید.

گفتنی است که پروژه تولید ده مگاوات انرژی برق قندهار از جمله 100 مگاوات بسته انرژی غیر فسیلی یا قابل تجدید، آماده برای سرمایه گذاری خصوصی می باشد.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است