آمریکا برای منفعت طلبی به افغانستان آمده
قدرتهای غربی در راس، آمریکا و انگلیس برای منفعت طلبی و سلطه طلبی خود و برای منافع حیاتی خود به افغانستان آمده اند. مردم افغانستان نباید هیچگاه به این باور باشند که آمریکا دایه ای مهربانتر از مادر است و دلسوز به مردم ما است 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۷    ۱۳۹۴/۹/۲ کد خبر: 106727 منبع: پرینت

ولسوالى يمگان، چهار روز قبل به دست طالبان افتاده است.درظرف يک ونيم سال، اين سومين باراست که يمگان بين طالبان ونيروهاى دولتى دست به دست ميشود.اين ولسوالى درماه جوزاى امسال، به دست طالبان سقوط کرد وبيش ازدوهفته درتصرف آنها بود که بعداز حملات شديد نيروهاى دولتى، از تصرف آنها خارج گرديد. گفتنى است که طالبان، ولسوالى وردوج بدخشان را در تاريخ نهم ميزان تصرف نموده اند که تاحال در کنترل آنها قرار دارد اما نيروهاى امنيتى گفته اند که بخاطر پس گيرى ولسوالى وردوج، پلان عملياتى را روى دست دارند. چرا ولسوالی های افغانستان به خصوص شمال پشت سرهم سقوط می کنند؟ چرا از سقوط آنها جلوگیری نمی شود؟ عوامل سقوط ولسوالی ها چه چیزهایی هستند؟

سید حسن شریفی بلخابی عضو مجلس نمایندگان در برنامه «ثورلید» گفت: عوامل ناامنی و سقوط برخی ولسوالی ها، مناطق و قریه های ما به دست مخالفان به دو دسته تقسیم می شوند و عوامل درونی و عوامل بیرونی دارند. بخشی از عوامل درونی چه در تخار، یمگان، قندوز، سرپل، جوزجان، فاریاب و چه در هلمند و نورستان شبیه به هم و مشترک هستند. نبود سیاست امنیتی، نبود سیاست خارجی و ناتوانی در هماهنگ ساختن اجماع منطقه ای تاثیرات خود را دارد.

وی ادامه داد: همچنان نبود یک بازنگری دقیق و عمیق در ستون بخش های امنیتی، فقر، بیکاری، نبود شغل، بحث مافیا و اقتصاد، مواد مخدر، بنیاد گرایی برخی از ملاهای ما و بحث های اقتصادی، مجموعه دلایلی هستند که هم در شمال و جنوب و هم در شرق و غرب باعث بسترسازی می شوند تا مخالفان ما به نام طالب و داعش تمویل شوند.

بلخابی هر کدام از این عوامل را در جایی از افغانستان تاثیر گذار دانسته و می گوید: هر کدام از این عوامل در جایی تاثیرات سوء خود را دارد. در جایی مافیا تاثیر زیادی بر طالب پروری دارد و در جایی دیگر معدن باعث پرورش آنها می شود. در جایی تمایل به بنیاد گرایی باعث قدرت گرفتن آنها می شود و در جایی دیگر بحث های استخباراتی آنها را قوی می سازد.

این نماینده مجلس اراده ای برای از بین بردن تروریست در حکومت ندیده و گفت: مجموعه این عوامل ما را به این نتیجه می رساند که اراده ای جدی، سیاسی، امنیتی و قاطع در کشور وجود دارد که طالبان از داخل تمویل شوند. چرا که اگر اینطور نبود حکومت، این عوامل را یکی یکی آسیب شناسی می کرد و ما متوجه می شدیم که حکومت اراده در از بین بردن تروریست دارد اما در این موضوع سهل انگاری و تسامح انجام می شود و برعکس این قضیه برای مردم به اثبات می رسد.

وی حضور آمریکا را برای مبارزه با تروریست نمی داند بلکه برای استفاده از آن برای پیشبرد اهدافش می داند و می گوید: در اینکه آمریکا در افغانستان چه نیت و هدفی دارد برای همه مردم افغانستان روشن است. قدرتهای غربی در راس، آمریکا و انگلیس برای منفعت طلبی و سلطه طلبی خود و برای منافع حیاتی خود به افغانستان آمده اند و حضور خود را در اینجا افزایش داده اند. مردم افغانستان نباید هیچگاه به این باور باشند که آمریکا دایه ای مهربانتر از مادر است و دلسوز به مردم ما است. درست است که وظیفه تامین امنیت بر عهده رییس جمهور کشور و پس از آن بخش های امنیتی ما است و حکومت باید تلاش کند که از جان، مال، ناموس و آبروی هموطنان خود دفاع کند و آنها را حفظ کند اما درد بزرگ ما این است که ما پیمان امنیتی با آمریکا امضا کرده ایم اما با این وجود و درست از زمان امضای این پیمان اوضاع کشور ما بسیار بدتر از گذشته می شود.

بلخابی معتقد است پیمان امنیتی به ضرر ما تمام شده و گفت: طبق این پیمان امنیتی نیروی هوایی ما باید آموزش و تجهیز شوند، آموزش و تعلیم نیروهای امنیتی انجام شود، کمک های اطلاعاتی و استخباراتی به نیروهای افغانستان داده شود اما هیچ کدام از این موارد اجرا نشد. علاوه بر آن متاسفانه رهبران ما هم هیچ گونه عکس العمل و واکنشی در برابر آن انجام نمی دهند. فقط این خارجی ها هستند که به سود خود از این پیمان استفاده می کنند و ما فقط مضرات این پیمان را به دوش می کشیم.

وی در پایان گفت: رییس جمهور و رییس اجرایی نمایندگان مستقیم مردم هستند و باید برای تطبیق و یا لغو پیمان پیگیر باشند که تا کنون این کار را نکرده اند. نمایندگان مردم، نخبگان سیاسی، فعالان مدنی باید جمع شوند و رهبران حکومت را از این خواب غفلت بیدار کنند.اگر هم مردم هم حکومت در خواب باشند باید فاتحه کشور را خواند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   درست است

>>>   این پیمان ننگین امنیتی که تروریستهای طالب و داعش را مجهزتر از قبل کرده باید هرچه زودتر لغو شود و نیروهای جنایتکار غربی بیرون رانده شوند . همه به یاد دارد که بعد از این پیمان خود فروشی غربیها و پاکستان داعش را به وجود اوردند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است