عدم وجود برنامه، باعث نزول پول افغانی
تیمی مافیایی درون افغانستان بانک وجود دارد که تا به حال کسی نتوانسته است آن را بشکند. به همین دلیل دالرهایی که در افغانستان بانک وجود دارد تحت کنترل چندین نفر است و آنها هر کاری که بخواهند انجام می دهند 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۴۲    ۱۳۹۴/۹/۱ کد خبر: 106652 منبع: پرینت

در بازارهای کابل پول افغانی ارزش خود را در برابر دالر به گونه ای بی سابقه از دست داده است. این موضوع تاثیر مستقیم روی کالا در افغانستان داشته است. قیمت تل و گاز در افغانستان نیز امسال با افزایش قیمت شدیدی روبه رو بوده است. چرا حکومت افغانستان تدبیری در این زمینه نداشته و چرا این موضوع امسال و با این شکل بی سابقه اتفاق افتاده است؟ در این موضوع حکومت افغانستان مقصر است یا وزارت تجارت یا صنایع؟

احمدشاه رمضان عضو مجلس نمایندگان در برنامه «خط کابل» گفت: وقتی رییس افغانستان بانک برای گرفتن رای اعتماد به پارلمان آمد. اعضای مجلس بدون بحث خاصی به وی رای دادند. چرا که وی در این زمینه تخصص داشت. چند روز قبل که در این مورد بررسی می شد، از وی پرسیدیم که چه شد آن برنامه هایی که برای اقتصاد داشتی، صحبت هایی که در این زمینه کردی زمین تا آسمان با عملکرد امروزت متفاوت است. وی جواب داد: که از عهده کار برنیامدم چرا که تیمی مافیایی درون افغانستان بانک وجود دارد که تا به حال کسی نتوانسته است آن را بشکند. به همین دلیل دالرهایی که در افغانستان بانک وجود دارد تحت کنترل چندین نفر هستند و آنها هر کاری که بخواهند انجام می دهند و برای عرضه به بیرون نقش زیادی دارند. یکی از عوامل این افزایش می تواند همین موضوع و این تیم مافیایی باشد.

وی ادامه داد: دلیل دیگر این است که درتمامی کشورهای دنیا ارزش دالر بالا رفته است و ارزش افغانی و پول های دیگر دنیا که پشتوانه دارد، نزول پیدا کرده است. متاسفانه افغانستان هم نود و نه درصد واردات دارد و صادرات یک درصد بیشتر ندارد. به همین دلیل در این روند ضرر بیشتری می بیند. رییس جمهور فعلی و رییس جمهور قبلی نتوانستند، حتی یک معدن از افغانستان را سازمان دهی کنند تا بتوانند در این موارد پشتوانه قوی داشته باشند یا اینکه تاجران افغانستان را برای رشد اقتصادی افغانستان و افزایش تولیدات داخلی حمایت کنند. همه این موضوعات باعث می شود که در این شرایط نگرانی بیشتری داشته باشیم.

رمضان معتقد است نداشتن صادرات باعث تشدید این قضیه در افغانستان شده و گفت: افزایش قمیت دالر در افغانستان، در برابر اینکه افغانستان هیچ چیزی برای صادرات به دیگر کشورها ندارد چندان زیاد نیست. تنها چیزهایی که افغانستان می تواند به دیگر کشورها صادر کند هرویین و تریاک و خشخاش است که آن هم به دست مافیاها و کشورهای خارجی است و افغانستان در آن نقشی ندارد. رییس جمهور فعلی و رییس جمهور قبلی یک سیاست و دیپلماسی و یک برنامه درست که نداشتند که برای ثابت نگاه داشتن پول افغانی موثر باشد. امروز کشورهای غربی از آن پولهایی که از مواد مخدر به دست می آورند مقداری به افغانستان کمک می کنند وگرنه پول افغانی بسیار بیشتر از حالا ارزش خود را از دست می داد چرا که ما چیزی نداریم که دالر را به افغانستان وارد کند، بلکه فقط با وارد کردن کالا از کشورهای دیگر آن را خارج می کنیم. رییس جمهور باید برنامه ای کامل برای رفع این مشکل داشته باشد اما تا به حال چنین کاری نکرده است. به عبارتی نداشتن برنامه از سوی حکومت باعث شده است که هم اکنون ارزش پول افغانی نزول کند.

این نماینده مجلس مقصر این وضعیت اقتصادی، افزایش قمیت ها و کاهش ارزش پول را عدم برنامه ریزی در سطح کلان کشور و در سطح حکومت می داند و می گوید: امسال قیمت گاز و نفت افزایش زیادی داشته است. وزارت تجارت و صنایع هم نمی تواند برنامه ای برای کنترل آن داشته باشد، چرا که برای اجرای هر برنامه در این زمینه بودجه نیاز است که این بودجه در این وزارت وجود ندارد. اشرف غنی در این دوره از حکومت نه تنها دست و پای وزارت تجارت را بلکه دست و پای تمام وزاتخانه ها را بسته است. وقتی در وزارت تجارت هیچ بودجه ای وجود نداشته باشد نمی تواند کنترلی بر قیمت ها داشته باشد. وقتی تل و ذخایر وجود نداشته باشد نمی تواند کنترل بر هیچ چیز داشته باشد. این دولت است که یک برنامه درست برای اقتصاد کشور و در نتیجه وزارت خانه ها ندارد.

وی در پایان گفت: آن روزی که اشرف غنی به تریبون های انتخاباتی آمده بود ومی گفت من متفکر اقتصادی هستم و متفکر دوم دنیا هستم باید به فکر همه شرایط در افغانستان می بود، نه اینکه همه چیز را رها کند و به تقسیم چوکی ها در ارگ بپردازد و نداند بر اقتصاد کشور چه می گذرد، بر تجارت کشور چه می گذرد، بر امنیت کشور چه می گذرد. حالا این متفکر اقتصادی برای هیچ کدام از وزارت خانه هیچ برنامه اقتصادی نداده است. هیچ خبری از برنامه اقتصادی در وزارت خانه ها وجود ندارد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   گوشت رابه پشک اعتماد کن!
من درین قریه دورافتاده تعجب دارم چرااینقدربی حیایی ؟ اگرفرشته زمان درچوکی ریاست جمهوری قزارداشته باشد راه گم میشد چون اکثریت وکیل دزداکثریت ماموردزد حتی عسکربی مفکودزد.
ادرفکرپول اشرف غنی باید چه میکرد.
آقایان برسراقتدار16 سال رابامتهم ساختن کرزی سپری کرده هریک فرشته های منتقدملیونردالرشدبازهم که تلویزیون تماشاکنم لاف ازعدالت وشفافیت زذه مانندگذشته اینباراشرف غنی رامتهم میسازددرحالیکه خودش دزد
اگردستم رسداول معافی تجاررادرگمرکات قطع میکنم مخالف رابرکناریامعرفیثارنوالی میسازم اگردرفکرسقوط دولت شوندبگذارمرگ خودرانیزبه نظارنشینند.
رشوتخوروفسادکاررادرملح عام دربین چوک کابل به دارمیزدم اگربرضدم تبلیغکندمردم اعدامی هارادیده سرمایه فریبگررا مقایسه میکرد.
بخدااین مامورین حقه بازرابه قمارمیزدم یابااین شیطنت خودتمامش غرق توفان میشدیاهمه رابه تخته راست میکردم.
بی حیایی اضافه ازین نمیشود مال شان کاروان قطارازگمرک بی محصول بگذردمالیات دوچندازفقراوده فیصدازمخابرات هم ورسره کیسه برمردم شدند
مردم که بیکاروبی عایدات است دالربرای این خبیث هاازکجاکند ؟
امکان داردسازماندهی معادن درشرایط جنگی میسرنباشدبخدادزدی واختلاسلوچکهاراجمع کنندبودجه ده سال آینده افغانستان راپوره خواهد کرد.
مرگ فسادکارهردقیقه نزدیک است شایددولت مجازات کرده نتواندجنگ دهه هفتادتکرارشودعقل شانرابجاخواهدآورد .ماکه چیزی نداریم ازدست دهیم کسیکه دزدی وگرگی کرده یاخودرااصلاح کندیامنتظرمرگ حتمی خودباشد. چون غریب که ناظرمرگ گرسنگی فرزندخودشودپیش ازینکه هلاک شوددزدراهلاک خواهدکرد حداقل غوره به دل نرود.
وطندار

>>>   من گفتار واظهارات محترم خلیل صدیق ریس عمومی دافغانستان بانک را تایید میکنم که از عهده کار برنیامده چرا که تیمی مافیایی (خان افضل اده وال معاون اول دافغانستان بانک وافراد آن )در داخل افغانستان بانک وجود دارد که تا به حال کسی نتوانسته است آن را بشکند. به همین دلیل دالرهایی که در افغانستان بانک وجود دارد تحت کنترل چندین نفر شرکا ( برادر خان افضل معاون اول دافغانستان بانک ودار دسته آن که درسرای شهزاده دوکان دارند ) وخرید فروش دالر را انجام میدهددرین زدوبند های فروش دالر که از طریق دافغانسان بانک به فروش می رسد شریک هستند و آنها هر کاری که بخواهند انجام می دهند و برای عرضه به بیرون از افغانستان نقش زیادی دارند. یکی از عوامل این افزایش می تواند همین موضوع و این تیم مافیایی باشدواین دالر های خریداری شده در بازار کابل عرضه نمیشود در بازار پاکستان عرضه میشودوبالای بازار کابل ( سرای شهزاده ) تاثیر چندانی ندارد وخان افضل اده وال از بالا ( از اداره امور توسط عتیق االه نو شیر ) همایت میشود وبودن آن در دافغانستان بانک به حیث معاون اول باعث خساره مالی کشور وتمام ملت افغانستان میباشد ومن منحیث یک فرد دلسوز این ملت به شخص ریس صاحب جمهور می گویم که مهور اقتصادی مملکت را از دست این پاکستانی ها نجات بدهید در غیر آن این افراد که جاسوسی پاکستان را می کند ضربه محکم براقتصاد این مملکت وارد منماید
به امید تصمیم قاطع محترم ریس جمهور
در مورد این افراد در دافغانستان بانک

>>>   ریس دافغانستان بانک وقتی نمی تواند جلو مافیای درون بانک را بگیرد و آنرا مهار نماید ، پس بگوید که کیها شامل این گروه مافیایی هستند ، بعقیده بنده در دافغانستان بانک اعضاء حزب اسلامی گل بی دین راکت یار و افغان ملتی ها نفوذ زیاد نموده اند وبه نفع کشور همسایه جنوبی ما سبوتاژ اقتصادی می نمایند . درگذشته ها اگر ریس بانک از ملیت پشتون بود ، معاونین او از دیگر ملیت های انتخاب میگردیدند ، ولی حالا مانند سکتور امنیتی ریس و دو معاون او از قوم پشتون میباشند .

>>>   دولت مردم را مجبور ميسازد به تظاهرات اقدام كنند!
اين دولت نا بكار كه شعارش كار را به اهل كار سپردن بود حالا چه شده كه هر وزير و وكيل كه اصلاً تجربه و أهليت ديپلوماسي را ندارند به حيث سفير به كشور هاي خارج گمارده و نصب ميشوند.
وزرات خارجه و جناب وزير خارجه در مورد اين قضيه بمردم بايد جواب هاي مفصل ارايه كند.

>>>   ترتیب لکچر ارایه مشورت ریسرچ تدریس ومماثل ان کار عادی حواهد بود اما عملی نمودن گفتار بیانات وشعارها خصوصا درین سرزمین کار ساده نمیباشد اما دور از امکان هم نیست بشرطی که صداقت باشد تجربه یکسال گذشت مبین ومصدق این حقیقت میباشد بهبود امنیت اقتصاد تزییید صادرات سپردن کار به اهل ان وخلاصه اوردن تغیر در دستر خوان ملت از شعار هردوتیم بود حال قضاوت به مردم است که شاهد جه تغیر بهبود یا تحول مثبت اند که هرگز نشده برعکس همه امور بد تر از قبل ووضعیت به سمت بحران میرود.
صالحی

>>>   رئیس بانک مرکزی صد مرتبه ازتو صادق تر است مشکل مردم همه پارلمان تاریخ گذشته است

>>>   خوب است زنده ایم و با سیستم اقتصادی «رمضانیسم» هم آشنا شدیم!!!!!. و اما از شوخی گذشته، میخواهم با شناختی که از اقای احمدشاه رمضان دارم بهمه شما اطمینان دهم که کدام وقتی کدام شخصی در جریان کمپاین انتخاباتی کدام چیزی به ایشان وعده کرده بود که تا کنون «جامه عمل »!!!! نپوشیده است و از همین خاطر به زمین و آسمان «دشنام» میدهد!!!!!

>>>   چندراهکاربرای اعمال فشارولسی جرگه به دولت می تواندباشد.اول ممنوعیت مبادلات تجاری بااسعارخارجی بوسیله یک قانون جزایی
دوم .بلندبردن تکس محصولات لوکس وارداتی وممنوعیت تورید محصولات بی کیفیت ومبادلات رسمی دولتی باارزرسمی ملی کشورها.
سیستم مالیاتی وگمرک مابرای ورود کالاهاضرورت به قوانین تحدیدگرواصلاحت اساسی درجهت تقویت صادرات ومحدودیت واردات خصوصااقلام غیرضرورومصرفی داردکه باعث خروج ارزمی شود .نکته دیگرشرکت های عظیم مخابراتی است که باید ارزش مکالمات خودرابه نصف برسانند.بسیارشرم آوراست که ازیک پیامک ساده چندافغانی نرخی دههابرابر کشورهای همسایه !!!
سیدحسن شیوا

>>>   شما وکیلان ولسی جرګه همیشه انتقاد کرده و میکنید واصلاحات می خوهید چرا اصلاحات را از خود شروع نمیکنید شما وکیلان قتل کردید زمین ها را غصب کردید و شهرک ها راساختید و قاچاق شراب و ارد و نفت و مواد مخدره را کردید و رشوت خوردید و قانون خشونت زنان را پاس نکردید و وکیل تان سه رشوت خور شهرک سازی را به سرحد تاجکستان نقل دادید که فرار کند اما از طرف حکومت ګرفتار شدند و به وکیل جزا داده نشد شما طالبان را به پاکستان منتقل کردید که زخم شان تداوی شود و لست خاینین و حنایت کاران ولسی جرګه در نزد شما وجود دارد و انرا افشا نکردید این تالار فساد باید منحل شود و شما محکمه شوید و جایدات های شما به خزانه ملت داده شود و برخی شما اعدام شوید بنام مجاهد مردم بی ګناه را کشتید و چور و چپاول کردید شما دزدان ملیونر و ملیادر شدید از خون ملت . شما حق تنفس هوا را در این دنیا ندارید
بصیر نظری

>>>   رییس د افغانستان بانک محترم خلیل صدیق در بوهنځی اقتصاد همدوره من بود از همان زمان آدم لایق، شایسته، وطندوست، صادق و باک بود. من عقیده دارم اگر مافیای اقتصادی،بخصوص وکیلان و سناتوران او را بگذارند و با فشار جهت مقررکردن «نورچشمیهای نالایق و زیر دار گریختگی»!!! و بالاخره "بچه خاله گوسفندان خود" مزاحم کار او نشوند، او میتواند خدمات خوبی را در د افغانستان بانک انجام دهند.
سقوط تدریجی نرخ افغانی در جریان هشت ماه اخیر هزار و یک دلیل ملی و بین المللی دارد که از عقل من و رمضان صاحب بسیار بالا است!!!!!!!!!!!!

>>>   خیر ببینی نظری صاحب ! خدا و راستی که کم گفتی ! مگم یک چند نفر خوب هم در پارلمان هستند که در چتلی خراب ها لخشیده اند. احمد شاه رمضانی را که ما میشناسیم انقدر ... ندارد که از خود ،این حرف ها را بگوید. شاید مثل امتحانات مکاتب، از طرف مجری برنامه، هم سوال ها و هم جواب آنها در اختیار این آدم قرار گرفته باشه و ای آدم با یکی دو هفته ریاضت، جواب ها را نزد کدام باسواد، از بر کده باشد و بعد از طریق برنامه ، اظهار کده باشه. چون گپ های گفته شده از سویه و درک رمضان صاحب، بسیار بلند است !


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است