فاجعه بیکاری در افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۲    ۱۳۹۴/۸/۳۰ کد خبر: 106538 منبع: پرینت

بیش از 55 درصد کل جمعیت افغانستان عملا هیچ شغلی ندارند.

یکی دلیل اساسی بیکاری طی 14 سال، رهبری وزارتخانه ها بر اساس تعلق سیاسی، سمتی، نژادی٬ قومی و مذهبی به افراد کم تحصیل٬ کم تجربه و غیر مستعد تقسیم شده است. با وجود سرازیر شدن میلیاردها دالر کمک کشورها سازمان های بین المللی طی این چهارده سال از عدم مدیریت رهبری حکومت ابعاد میلیون نفر بیکار در سرتاسر کشور رشد یافته و حتی باعث فرار ده ها هزار اتباع کشور شده است که در این اواخر بیکاری به یک مصیبت غیر قابل تحمل و انفجار اجتماعی در کشور تبدیل شده است.

پیدا کردن جای کار یا شغل و حرفه برای اتباع کشور، در این زمینه دولت مسوولیت دارد. مدیریت این وضع نابسامان دولت داری و زمینه اشتغال شهروندان کشور از رهبری حکومت وحدت با این تقرر های غیر مسلکی در پست ها با وزیران کم تجربه در آینده نزدیک دور است. در حالی که افغانستان در مرحله بازسازی جدی از طرف جامعه جهانی قرار دارد و ایجاب می کند که حکومت وحدت ملی با استفاده از کمک هایی بین المللی و نیروی کار ارزان و فروانی که در افغانستان وجود دارد به تطبیق و اجرای طرح های بازسازی و پروژه های انکشافی به خصوص شبکه های تنظیم آب و در وسعت اراضی کشت اقدام جدی و عاجل نماید و کشور را از وضعیت اسفبار و ناهنجار کنونی نجات دهد.

در افغانستان صدها هزار نفر از زراعت پیشان این کشور زندگی خود را از کار به روی املا ک کوچ یا کلان که متعلق به خود آنها است تامین می کنند. طوری که قبلا تذکر رفت در پهلوی تمام عوامل حکومت وحدت ملی سیستم مدریتی ناقص و کادرهای کم تجربه و ناآشنا به بخش سکتوری تنها اکتفا به بچه فلان شخص مهم یا برادر فلان وزیر حکومت قبلی باعث اشاعه فساد مالی، بحران اقتصادی بیکاری، فقر تنگ دستی و حتی افتضاح سیاسی در کشور است.

دولت از سبب نبود برنامه های انکشافی در روستاها تا هنوز قادر نشده است پدیده بیکاری را در کشور مهار و کنترل نماید. گندم جزو ابتدایی ترین نیازهای غذایی مردم می باشد و تقاضا برای این محصول زراعت در کشور ما زیاد است. گندم محصول زراعتی در سال های آتی نیز ادامه خواهد داشت. توسعه اقتصادی در کشور ما علاوه بر این سبب اشتغال می شود و هم نقش موثری در رفع فقر دارد. همچنین گندم با توجه به شرایط آب و هوایی کشور ما سازگار می باشد. کسب باغداری از دیر زمان در افغانستان رونق داشته است (انواع انگور، انواع سیب، انار, زرد آلو، آلو، انجیر، لیمو، مالته، زیتون، جلغوز، پسته، بادام و چهارمغز و غیره...) محصولات سنتی کشور ما هستند و هم عاید بیشتر دارند باید دولت به خاطر تشویق باغداران و دیگر خانواده های بیکار ساحه باغداری را گسترش دهند.

دولت با اتخاذ تدابیر توزیع زمین بایر به بیکاران کم زمین در نواحی و روستا می تواند پدیده بیکاری را در کشور مهار و کنترل نماید. موثریت ساخت بندهای آب گردان تبدیل زراعت افغانستان به کشت دو فصله از آب ذخیره بند خود بوسیله کانال های آبرسانی و هم تولید برق آبی سهل الوصول ترین تجدید شونده ترین و تمیزترین منبع است. انکشاف ساحه باغداری در نواحی ولایات در جهت بهبود محیط زیست و تشویق مردم دهات به باغداری و ترویج نهال میوه دار سنتی که محصول آن منفعت پولی بیشتر برای باغداران در مناطق که مطابق به شرایط اقلیمی آن ساز گار باشد.


داکتر یارمحمد حیدر زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   در حقیقت گزینه بهتر برای وزارت زراعت داکتر یارمحمد حیدر زاده است وزیر فعلی غیر مسلکی است و اسناد جعلی لسانس کار شناسی در امور اقتصاد زراعتی از پاکستان دارد. باپیشنهاد این وزیر نادان و کم تجربه خانه احمد ضیا گل خداوند خراب کند.
عمر گل از ننگر هار

>>>   شکایت زیاد و نارضایت بیشتر از جانب مردم در مورد حکومت ناکار آمد وحدت ملی و جود دارد که هر دو رهبر حکومت وحدت ملی به تهدات شان در حکومت داری خوب برای بهبود زندگی رفا شهروندان عمل نکرده اند و بیشتر از ۶۰ فیصد نفوس کشور زیر فقر زندگی می کند. دولت مکلف است که راهکاری بنیادی را برای محو فقر جلو فرا شهروندان به ویژه در روستا ها باید روی دست گیرد.
انجینر نجیب الله

>>>   پیشنهاد سید جعفر اوپیانی در گذشته حالا موافق استم که داکتر صاحب حیدر زاده کاش زیر زراعت شود تا مردم را از این فا جعه بیکاری نجاد دهد.
اگرونوم مراد

>>>   داکتر صاحب همواره نشرات بس مفیدی در باره آبادی وشکوفایی وطن اراده داشتند و من قبلا هم نیز درباره شان مظمون مفصل نوشتم ای کاش او وزیر زراعت شود تا ما را از فاجعه فقر و بیکار نجاد و ارام سازد با احترم من چکترین ارتباطی با داکتر صاحب ندارم
سید جعفر اوپیانی

>>>   داکتر یارمحمد حیدر زاده استعد و لیاقت نماینده فوق العاده رییس جمهور در امور حکومت داری خوب را دارد. چون داکتر علوم تصیل کرده خوب است و هم تجربه فراوان کاری را در بخش زراعت و ابیار و حفاظت حیط زیست از کشور سویدن بهتر کسب کرده است .
عبدالله حیدری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است