دیدار وزیر انکشاف بین المللی سویدن با والی بلخ
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۳    ۱۳۹۴/۸/۲۸ کد خبر: 106494 منبع: پرینت

اسبیدا لوربن وزیر انکشاف بین المللی سویدن در حالی که سفیر آن کشور در افغانستان نیز حضور داشت با جنرال عطامحمد نور والی بلخ و رییس عمومی شورای اجرایی جمعیت اسلامی دیدار نمود.

در این دیدار والی بلخ ضمن خوش آمد گویی به لوربن و همکاران شان، از مساعدت ها و همکاری های دولت و مردم سویدن با مردم افغانستان سپاسگزاری نمود و هفتاد و پنج سالگی پیوند این دو کشور را تبریک عرض کرد.

والی بلخ از سهم کشور سویدن در تامین امنیت در افغانستان، حمایت از نیروهای امنیتی، کمک به ساخت شفاخانه چهارصد بستر ابوعلی سینای بلخی، اعمار شش باب مکتب در ولسوالی زاری و مهمتر از همه همیاری متداوم و فعالیت های کمیته سویدن برای معلولان از چندین دهه بدینسو، قدردانی کرد و آن را نشانه علایق دوستی دو کشور خواند. آقای نور اظهار امیدواری نمود که دوستی و همکاری دو کشور بیشتر از پیش گسترش یابد.

والی بلخ ضمن یاد کرد از دستاوردها، فرصت ها و زمینه ها در بلخ، پیشرفت و توسعه این ولایت را در کنار امنیت موجود آن حاصل زحمات مدیریت این و لایت و همکاری مردم خواند و از وزیر انکشاف سویدن خواست که در بخش سرمایه گذاری در بلخ تاجران سویدنی را تشویق به سرمایه گذاری نماید. وی همچنین برای توسعه مساعدت های سویدن در بخش انکشافی در بلخ خواهان توجه مقام های آن کشور بویژه وزارت امور انکشاف بین المللی سویدن شد.

آقای نور با اشاره به وضعیت موجود کشور، عوامل نابسامانی ها، راه های حل آن را بر شمرده، نیاز های افغانستان، بویژه ولایت بلخ را در شرایط موجود بیان و تاکید ورزید که تغییر در شیوه حکومت داری، بهبود عرضه خدمات به مردم و ایجاد امیدواری در میان مردم باید در دستور کار باشد و جامعه جهانی در کنار مردم افغانستان از پیشرفت، امنیت و ثبات این کشور، حمایت کنند. آقای نور نا امنی افغانستان و جنگ در این کشور را ناشی از سیاست های نادرست منطقه ای و فرا منطقه ای عنوان کرد و تصریح نمود که طرح و پیاده کردن هرگونه سیاست نادرست در افغانستان، زیان بار و به ضرر منطقه و جهان است.

والی بلخ یکبار دیگر بر توجه بیشتر جهان در بخش انکشاف و زیر بنا در افغانستان اشاره کرده، از وزیر انکشاف سویدن خواست که با توجه به وضعیت موجود افغانستان، بیکاری، ناامنی و عوامل دیگر که زمینه ی فرار جوانان را مساعد کرده است، با پناهجویان افغانستان در اروپا برخورد سخاوتمندانه داشته و به آنها ترحم کنند.

سپس وزیر انکشاف سویدن در حالی که از پذیرایی گرم و مهمان نوازی والی بلخ به گرمی استقبال کرد. امنیت و توسعه بلخ را ستایش برانگیز خواند و تعهد یک میلیارد دالری کشورش را برای کمک به افغانستان اعلام نمود و اظهار داشت که سویدن در کنار حمایت از نیرو های امنیتی افغانستان، از برنامه های انکشافی، حقوق بشر و حکومت داری خوب، حمایت می کند.

بانو لوربن در حالی که از دیدگاه های آقای نور در مورد کارکردهای کمیته سویدن و بخش های انکشافی آن کشور ستایش کرد، تصریح نمود که این خوشبینی نشان می دهد که سویدن در افغانستان به دوستی و تعهد خود پابند بوده و امیدواری برای توسعه این دوستی، قوت بیشتر می گیرد.

وزیر انکشاف سویدن تاکید ورزید که جامعه جهانی باید از راه انکشاف و توسعه به افغانستان همکاری کنند و این مسیر می تواند بسیار مفید واقع شود. او افزود که سویدن با تعهد یک ملیارد دالر در بخش انکشافی، معارف، حقوق بشر و انکشاف صنایع روستایی به وعده های خود برای کمک به افغانستان، باورمند است.

لوربن یکبار دیگر با خوشبینی از سفر به بلخ، دوستی دو کشور را متداوم و مبتنی بر منافع هردو ملت عنوان کرد و اظهار امیدواری نمود که این دوستی همچنان پایدار بماند. در این دیدار والی بلخ از تعهد یک ملیارد دالری کشور سویدن برای افغانستان در بخش های آموزشی، حقوق بشر و انکشافی قدردانی و سپاسگزاری نمود.

در پایان دیدار، تحایفی نیز میان طرفین تبادله گردید.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است