یونسکو: جلوی ساخت و ساز غیر قانونی را بگیرید
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۰    ۱۳۹۴/۸/۲۵ کد خبر: 106301 منبع: پرینت

یونسکو سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل از تخریب آثار باستانی در بامیان ابراز نگرانی کرد و از دولت افغانستان خواسته است که جلوی ساخت و ساز خانه‌ها را در محدوده آثار باستانی بگیرد.

به نقل از روزنامه اقتصادی، پاولوفوتنانی نماینده سازمان یونسکو در افغانستان در همین مورد یک نامه را به وزارت اطلاعات و فرهنگ و ریاست فرهنگ ولایت بامیان فرستاد که در آن از ساخت و ساز غیر قانونی منازل و شهرک‌های غیر قانونی که آثار باستانی ولایت بامیان را تهدید می‌کند به شدت ابراز نگرانی کرده است. در این نامه از دولت و اداره محلی بامیان خواسته شده که جلوی این ساخت و سازها را گرفته و خانه‌ها باید مطابق ماستر پلان فرهنگی این ولایت ساخته شوند.

همچنان در این نامه ابراز نگرانی شده که ساخت و سازهای غیرقانونی در بامیان چهره فرهنگی این ولایت را تحت تاثیر قرار داده است.

در همین مورد مسوولان وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور نیز نگرانی دارند. سید مصدق خلیلی معین فرهنگی این وزارت می‌گوید: ما همواره نگرانی خویش را از ساخت و سازهای غیرقانونی که میراث فرهنگی بامیان را تهدید می‌کنند ابراز کرده ایم. به گفته وی اگر از ساخت و سازهای غیر قانونی در بامیان گرفته نشود، این مساله باعث می‌شود که ساحات و آثار فرهنگی بامیان از فهرست میراث فرهنگی جهان حذف شود.

با آنکه از این نامه سازمان یونسکو یک و نیم ماه می‌گذرد تاکنون دولت به این نگرانی توجه نکرده و هنوز هم ساخت و سازهای غیرقانونی در بامیان را متوقف نکرده است. به گفته باشندگان این ولایت اداره محلی تنها کار یک مجمع مسکونی در منطقه جلگره که زمین آن از سوی زورمندان و فرماندهان جهادی غضب شده را متوقف کرده اما در سایر مناطق کار ساخت و سازهای غیر قانونی جریان دارد اما محمد آصف مبلغ معاون والی بامیان می‌گوید: اداره محلی به نیروهای قطعه صفر 12 که وظیفه حفاظت از آثار باستانی این ولایت را دارد، دستور داده که هرچه زودتر جلوی ساخت و سازهای منازل غیرقانونی و خارج از ماسترپلان فرهنگی این ولایت را بگیرد.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است