گزارش نشست کارشناسان امور منطقه ای
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۲    ۱۳۹۴/۸/۲۵ کد خبر: 106278 منبع: پرینت

وزارت خارجه میزبان برگزاری نشست کارشناسان منطقه ای به رهبری موسسه شرق، غرب بود. هیات 15 نفری موسسه یادشده به ریاست جیمز گریگتون معاون این موسسه و با مشارکت اتاق تجارت و صنایع افغانستان از تاریخ 23 ـ 25 عقرب 1394 به کابل سفر نموده اند.

هدف از این سفر تلاش های مدافعه و رایزنی در جهت ارتقای همکاری های سیاسی و اقتصادی بین افغانستان، کشورهای آسیای میانه، پاکستان و هندوستان می باشد.

در افتتاحیه این نشست، حکمت خلیل کرزی معاون سیاسی وزارت خارجه، رمضان جمعه زاده نماینده مجلس نمایندگان و همچنان رهبری اتاق تجارت و صنایع افغانستان اشتراک ورزیده بودند.

ابتدا، معاون سیاسی وزارت خارجه، با تشریح سیاست ها و کارکردهای حکومت جمهوری اسلامی افغانستان در راستای تقویت و همکاری های منطقه ای اظهار داشت: افغانستان متعهد است تا با کشورهای منطقه روابط بهتر سیاسی و اقتصادی داشته باشد و این یک نیاز است تا کشور های منطقه برای همگرایی بهتر سخت افزارها چون سرک ها، خطوط آهن" و نرم افزارها چون موافقتنامه های گمرکی و تفاهمنامه ها را توسعه بخشند.

معاون سیاسی وزارت خارجه در ادامه اظهار داشت که کشورهای منطقه با تهدیدات مشترک مواجه هستند و نیاز است تا به صورت مشترک برای رفع این تهدیدها کار و فعالیت نمایند.

سپس، وحیدالله ویسی رییس همکاری های اقتصادی وزارت خارجه ضمن خوش آمدگویی به هیات مذکور، اظهار داشت که افغانستان همیشه متعهد به همگرایی اقتصادی منطقه ای بوده و در این زمینه با ابتکار و پیگیری های دوامدار وارد صحنه شده است. در زمینه همگرایی و همکاری های اقتصادی حوزه افغانستان و منطقه بحث هایی زیادی از سوی مجامع اکادمیک بین المللی صورت گرفته است اما اکنون زمان تطبیق فرا رسیده است تا فرصت های بیشتر را از دست ندهیم.

عتیق الله نصرت نیز طی سخنرانی، اظهار امیداوری نمود که تبادله همچون هیات های تجارتی در شرایط فعلی کشور، باعث افزایش اعتبار مثبت افغانستان در جهان خواهد شد، اگرچه رسانه های جهان همواره خبرهای منفی در مورد افغانستان نشر می نمایند.

اعضای هیات متشکل از نمایندگان بخش خصوصی و اعضای پارلمان کشورهای منطقه و جهان می باشند که به اساس یک برنامه منظم، نشست هایی با رهبری اتاق تجارت و صنایع افغانستان و مقامات حکومتی افغانستان همچون وزرای خارجه، مالیه، حمل و نقل و هوانوردی ملکی، انکشاف شهری، معادن و تجارت و صنایع خواهند داشت و نظریات و توصیه های خویش را در مورد چگونگی توسعه تجارت افغانستان با کشورهای منطقه، با ایشان در میان خواهند گذاشت.

ماموریت رایزنی حاضر به تعقیب سفرهای قبلی نمایندگان این موسسه طی سال های 2013 ـ 2014 که نیازهای منطقه و اصلاحات در راستای همکارهای بیرون مرزی کشورهای منطقه در بخش های انرژی، تجارت و زیرساختارها را شناسایی نموده است، صورت می گیرد.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است