مـن هـزاه پــشتون هـسـتـم
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۴    ۱۳۹۴/۸/۲۳ کد خبر: 106142 منبع: پرینت

حدود دو ماه قبل چهار هم وطن هزاره در ولسوالی گذره ولایت هرات زمانیکه برای ایجاد آنتن مخابراتی شرکت اتصالات به آنجا رفته بودند به وسیله طالبان اختطاف شدند و بعد از چهار روز به طرز فجیعی به شهادت رسیدند. در این که عامل یا عوامل رویداد چه بود بحث نمی کنم و یا اینکه کدام شرکت یا شرکت ها به دلیل ضعف مدیریت و بی کفایتی و سودجویی شان زمینه شهادت آنها را فراهم اورند هم بحث نمی کنم. هدف ام از نوشتن این سطور بیان واقعیت های بزرگ امیدوار کننده در کنار تلخی ها و سختی های جامعه مان است.

بدون تردید مظاهره کابل بیانگر اوج بیداری و هوشیاری مردم افغانستان است وقتی موج موج مردم را از اسکرین لپ تاپم می دیدم وقتی شعارهای عدالت خواهی ها را می شنیدم وقتی صدای یک پارچه امنیت امنیت را می شنیدم وقتی دیدم هموطن هندو تابوت هم وطن هزاره اش را بردوش می کشد، وقتی تاجیک و ازبک وپشتون شانه به شانه هم وطنان هزاره اش فریاد می زند گریستم و صبح پیروزی ملت هر دم شهید افغانستان را کیلومترها دور از پنجره شیشه ای لپ تاپم به تماشا نشستم.

یادم آمد همان دو ماه قبل که این چهار نفر به جرم هزاره بودن در حالی که هدفشان خدمت به مردم ساحه گذره بود شهید شدند وقتی من غمگین و اشک آلود بودم و هم صنفی پشتون تبارم در جاپان وقتی درد و اندوه وگریه مرا دید وقتی فهمید پسر عمه ام که داماد مان هم بود در میان قربانیان است به من خندید. خوشحال شد، خنده ای مستانه سر داد و کلمات و جملاتی استفاده کرد که مرا عصبانی بسازد، احساسات مرا جریحه دارتر بسازد. خواست مرا به جرم هزاره بودن تحقیر کند و به زخم قلب من بخندد... اینکه من چه رنجی کشیدم بماند اما اصل حرف این است که متاسفانه اندیشه اوحمایت از قتل و جنایت است. همیشه افکار طالبانی و وحشی را حمایت و توجیه می کند و...

دیروز وقتی تصویر هموطنان پشتون ننگرهاری ام را دیدم که شعار من ""پشتون هزاره ام" را سر داده اند احساس درد و اندوهم تبدیل به امید و باورمندی و اتحاد و همدلی مردم افغانستان شد. امیدوار شدم ان پشتون بی سواد که مکتب نخوانده است مخالف جنایت و وحشت است و طالب را وحشی و اعمالش را وحشیانه می داند اما این پشتون که ماستری می گیرد در دانشگاه کشور توسعه یافته درس می خواند. از برکت دموکراسی و جامعه جهانی به اینجا رسیده است اما مخالف جامعه جهانی و دموکراسی است و حامی وحشت و خشونت و تعصب.

هموطن پشتون ننگرهاری ام من تو را می بینم. تو برای من نماد پشتون با هویت و با اصالت انسانی هستی اگر سواد داری یا نداری اگر جبر زمانه تو را در محرومیت نگاه داشته است من حرف تو را می فهمم راه تو راه من است و ایدولوژی تو باور و اعتقاد من است. این احمق را من از دایره انسانیت خارج می دانم او پشتون هم نیست او فقط یک مغز گندیده است!
"مـن هـزاه پــشتون هـسـتـم"

کبری رضایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   آفرین به مفکوره و انگیزه انسانی شما من اوزبیکم بشریت رااحترام دارم زبان و مذهب تعین شخصیت نیست .
همطقارشماکه به هزاره توهین داردشایدفرزنذتفنگسالارباشدچون جنگ دهه هفتادراهمان حیوانان وحشی براه انداخته هنوزجیب مردم راملکیت حلال شرعی خودمیدانند.
قره باش

>>>   لایک
من نیز هزاره پشتون هستم

>>>   من میدانم که این سخنان را از خود نوشتی . هیچ وقت یک افغانی خوشحال نیست از غمی که به افغانی دیگری رسیده باشد . چه پشتون باشد و چه هزاره تاجیک ازبک . گرفتی چی گفتم جان لالایش؟
حبیب الله یوسفزی

>>>   واقعیت این است که تا شعور سیاسی مردم بالا نرود ، مردم وسیله دست هر ناکس خواهد بود ، استفاده ابزاری می شود ، من خودم اندکی با تفسیر قرآن سرو کار دارم ، در گذشته ها نیز خائنین همین روش را داشته ومردم را از عقلانیت دور نگه می داشت. سرنوشت حاکم خائن از زبان قرآن: ان فرعون علا فی الارض وجعل اهلها شیعا یستضعف طائفة منهم....
حاکم خائن از زبان قران چند نشانه دارد:
1 از جنس مردم نیست بلکه یک سرو گردن وبلکه ماهیت جدا از مردم دارد، همان گونه که استاد محقق گفت من با آدم های لب سرگ گپ ندارم.
2 بین مردم ورعیت خودش اختلاف ایجاد می کندبه هر بهانه ودلیل ممکن، تا پایه های حاکمیت خودش را استحکام بخشد .
3 همیشه در سایه حاکمیت حاکم خائن مردم از بهره های مساوی برخور دار نیست بلکه جامعه طبقاتی است عده در نان ونوا وعده در محرومیت بسر می برد.
اما وضعیت مردم در سایه این نوع حاکمیت:
فاستخف قومه فاطاعوه... انهم کانوا قوما فاسقین
مردم بدون چون وچرا پیرو مطلق هستند از عقلانیت دور میماند وتوان تحلیل نداشته وزبان انتقاد لال می شود مردم وقتی به استخفاف کشانده شد همان کسانی می شود که فرعون را به عنوان خدا می پذیرد.
وقتی ملت تن به استخفاف داد عظمت وابوهت شان از بین میرود وخدا هم می گوید این قوم در پرده های عدالت وامنیت لیاقت ندارد بلکه این مردم سزوار است که هر نوع رذالت را بدوش بکشد و برای همیشه پیرو باشد هم چنانکه ملت ما در فاصله بعد از انقلاب دچار این سر در گمی شده وهر کس بدنبال صدای هرکسی راه افتاد.
فعلا این که شعور سیاسی مردم ما بالا رفته و اقعیت ها را نگاه می کند برای من خیلی مایه امید شده است.مرز های شکننده قومی وسمتی و... در این انقلاب تبسم شکسته شده و تمام اقشار زبان انتقاد بر علیه حاکمیت داشت خیلی سعادت است . واین عقلانیت آسیب های هم در راه دارد که خداکند قبل از به ثمر رسیدن خنثی نشود.

>>>   باز هم در همین قدر هوشیاری تان هما رګ لوده ګی تان را نشان داده اید و پشتون را بیسواد و حیوان خطاب کردی بدون پشتونیت و بدون اسلامیت هیچ کافری بالای اندوه کسی لبخند نمیکند. ولی شما سخنی ګفته اید که از قتل بد تر است اګر واقعآ مسلمان هستید سال هفتاد را بیاد بیاورید که کدام قوم ظلم نکرد و چی ظلم های که یهود ونصارا نکرده است

>>>   نوشته ات زیبا و باور پذیر بود.من هم یک هزاره پشتون تاجیک ازبک و...افغانستانی هستم.

>>>   فکر واندیشه شما انسانی است اما داغـشـــــــــتـون یا داغـشـگاه ننگرهار به این حرف ها سر شان خلاص نمیشود آنها تحت اثر انرژی مقناطیسی همسایه جنوب هستند

>>>   مرده باد طالبان و داعش و طرفداران آنها.

>>>   من پشتون هزاره هستم !


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است