اردوغان به دنبال دیکتاتوری مشروطه در ترکیه
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۱    ۱۳۹۴/۸/۱۸ کد خبر: 105858 منبع: پرینت

رییس حزب حامی کردهای ترکیه رییس‌جمهور این کشور را به تلاش برای دیکتاتوری مشروطه متهم کرد.

به گزارش رویترز، رییس حزب طرفدار کردها در ترکیه روز دوشنبه رجب طیب اردوغان رییس جمهور این کشور را به تلاش برای ایجاد «دیکتاتوری مشروطه» از طریق برقراری نظام ریاست جمهوری جدید و ایجاد فضای رعب و وحشت به منظور پیروزی در انتخابات پارلمانی اخیر متهم کرد.

صلاح الدین دمیرتاش، از رهبران حزب دموکراتیک خلق ها، در مصاحبه ای با خبرگزاری رویترز گفت اعتقاد دارد دولت این کشور سال بعد همین موقع همه پرسی قانون اساسی جدید را برگزار خواهد کرد تا سمت ریاست جمهوری را که تا کنون عمدتا تشریفاتی بوده است تغییر شکل دهد.

دمیرتاش گفت حزب وی با طرح اعطای اختیارات بیشتر به رییس جمهوری این کشور که اردوغان از زمان استعفا از نخست وزیری در سال 2014 بر آن منصب تکیه زده، مخالفت است.

وی در این مصاحبه که روز یکشنبه انجام شد، گفت:«ما باید عقلمان را از دست داده باشیم که با این طرح موافقت کنیم. طرح اردوغان برای نظام ریاست جمهوری الگویی برای حکومت یک نفره است، یعنی یک دیکتاتوری مشروطه که همه اختیارات را در دستان یک نفر جمع می کند.»

وی فضای ایجاد شده توسط «کاخ ریاست جمهوری» را دلیل اصلی کاهش محبوبیت حزب وی در انتخابات اخیر دانست و گفت:«برای اینکه محبوبیت حزب ما را پایین آورند، کاخ ریاست جمهوری تصمیم گرفت که حملات به حزب ما را در کانون تلاش های خود قرار دهد. حزب حاکم و کاخ ریاست جمهوری متوجه بودند که می توانند با ترساندن مردم، میزان محبوبیت خود را بالا ببرند. آنها از این روش بیشتر استفاده خواهند کرد زیرا که این روش کار کرده است.»

به گزارش خبرگزاری رویترز از آنکارا، دمیرتاش گفت انتظار دارد دولت و پ.ک.ک. در نهایت بار دیگر به گفتگوهای صلح بازگردند.

وی افزود: «مذاکرات میان ترکیه و پ.ک.ک. در نهایت از سر گرفته خواهد شد زیرا نمی توان برای همیشه جنگید. من نمی توانم تاریخ خاصی بدهم ولی به نظر من طرف ها در میان مدت به روند صلح باز خواهند گشت.»

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است