مسایل زیست محیطی دور از تیررس سیاست
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۱    ۱۳۹۴/۸/۱۸ کد خبر: 105783 منبع: پرینت

استراتژی « راهبرد » محیط زیست افغانستان به وسیله تاکتیک های کوتاه مدت در دراز مدت قابل دسترسی است.

ما می بینیم خود ما و محیط زیست و محیط اطراف ما کاملا حیاتی است. مهم ترین مشکل محیط زیست کشور ما امروز موضوع نبود استراتژی در توسعه اماکن سبز در دامنه کوه ها و شهرهای کلان از عدم راهکاری های علمی و آکادمیک در طی 23 سال است که متاسفانه گاها منافع قومی یا سمت گیری سیاسی رهبران دولت مانع تحقق آنها شده است و تجربه های کشورهای مختلف نشان می دهد بسیاری از مشکلات محیط زیستی با سپردن کار به اهل کار آن قابل پیشگیری و دارای راه حل هستند.

اصلا مسایل زیست محیطی کشور ما در تیررس سیاست دولت در طی چهارده سال قرار نگرفته است و اساسا حکومتدارن ما و سیاست مدران ما به این مساله به عنوان یک مساله جدی نگاه نکرده اند.

این است که در نواحی بعضی ساحات کشور ما گرفتار خشکسالی شده است و بیابان ها در حال پیشروی است. امروز شهرسازی های غیر معیاری در کشور ما خطری جدی است. ما می توانیم این مسایل را بشناسیم و در رابطه با آن اقداماتی جدی انجام دهیم و آموزه های حرفه ای را در این راه کسب کنیم و نباید ضدیت با صنعت صورت بگیرد چون صنعت خود نشان پویایی و نشان پیشرفت است اما معنای صنعت و تکنولوژی این است که ما از طریق آن طبیعت را از بین ببریم.

ما باید بین تسخیر طبیعت و نابودی طبیعت تفاوتی قایل شویم و باید همراه با سیاست گذاری کلان تلاش کرد و با ارایه طرح جامع به سازمان های بین المللی این مشکل را حل کرد.

هنگامی که این زمینه ها ایجاد شد می توان در عمل در جهت حفاظ طبیعت٫ پیشگیری و غیره کوشش کرد. دولت باید در مسله حفظ و احیای طبیعت از شعار تو خالی پرهیز کند.

این که هرکس یک درخت بکارد شعار خوبی است و اگر عملی شود به سلامت جامعه مفید خواهد بود اما از این طریق نمی توان به بحران زیست محیطی پایان داد. مشکل وقتی رفع می شود که سرمایه هایی که صرف تخریب می شود در جهت احیای طبیعت به کار افتد ما باید از امکانات خود بهره ببریم تا گرفتار خشکسالی نشویم و از پیشروی بیابان ها جلوگیری کنیم.


داکتر یارمحمد حیدر زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   واقع داکتر یارمحمد حیدر زاده از نوشتار و گفتار آن معلوم است که لایاقت و توانایی راهبرد (استراتژی ) توسعه فضای سبز و رفع چالش های رویداد های طبیعی محیط زیست کشور را دارد .ولی افسوز صد افسوز که حکومت وحدت ملی ما درگیر و گرفتار تقرر افراد کم سواد کم تجربه از اقوام سمتی حزبی تنظیمی سران قومی است. چه می شد که پست اداره مبارزه به حوادث طبیعی به داکتر یارمحمد تعلق می گرفت؟

>>>   باید کرسی ریاست اداره ملی حفاظت محیط زیست کشور به داکتر با افتخار وطن تعلق گیرد که ما تا صا حب حق زندگی محیط زیست سالم در کشور ما شویم.
انجینر محبوب

>>>   من از داکتر صاحب یارمحمد تقاضا می کنم که یک گزارش جامعع راهبردی رفع چالش های محیط زیست افغانستان به حکومت وحدت ملی پیش کند که تا پیش گیری از رویداد های طبیعی کشور صورت گیرد و از تخریب سر مایه های زیربنای پیداور زرعتی ما جلوگیری گردد.
اگرانوم صدیق


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است