دیدار سر مفتش آمریکا با وزیر مبارزه با مواد مخدر
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۶    ۱۳۹۴/۸/۱۴ کد خبر: 105509 منبع: پرینت

جان اف ساپکو سر مفتش آمریکا در امور بازسازی با سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر روی مشکلات شش ماه اخیر در امر مبارزه با مواد مخدر و چگونگی مصرف کمک های آمریکا در این بخش در مقر این وزارت دیدار نمود.

رییس اداره سیگار در کشور گفت: من بر اساس ملاقاتی که با رییس جمهور داشتم، می خواهم در خصوص چگونگی به مصرف رسیدن پول‌های کمک شده‌ آمریکا به افغانستان با وزیران کابینه و بخصوص با شما (وزیر مبارزه با مواد مخدر) ملاقات کنم.

ساپکو، هدف دیدار امروز خود را بحث روی مشکلات مبارزه با مواد مخدر در کشور و چگونگی مصرف کمک‌های آمریکا به دولت که از 2001 به اینسو به مصرف رسید و عنوان کرد. او همچنان اشاره کرد که مبارزه با مواد مخدر پچیدگی های خاص خود را داشته و در چنین شرایط نا امن و محدودیت‌های مالی که افغانستان دامنگیر آن است، مبارزه با مواد مخدر کاری بسیار مشکل پنداشته می شود. اما باز هم نیاز به روشنی انداختن در خصوص چگونگی مصارف کمک‌های سپرده شده به دولت افغانستان هستیم و می خواهیم بدانیم که علاوه بر ناامنی چه عواملی دیگری باعث آن شده که مبارزه با مواد مخدر در افغانستان به جایی که باید می رسید، نرسیده است.

وی همچنین اضافه کرد که ما آماده هر نوع همکاری با اداره شما هستیم زیرا چیزی که به افغانستان خوب است به آمریکا هم خوب است و چیزی که به افغانستان بد است برای آمریکا هم بد است.

سلامت عظیمی وزیر مبارزه علیه مواد مخدر ضمن سپاسگزاری از حضور ساپکو در وزارت مبارزه با مواد مخدر، گفت: مواد مخدر یک معضل جهانی بوده و کمک های جامعه جهانی به خصوص آمریکا در این راستا خیلی ارزنده است.

محترم عظیمی همچنان افزود: دولت افغانستان خواستار زیاد شدن کمک های جامعه جهانی در بخش مبارزه علیه مواد مخدر می باشد.

وی همچنان ضعف اقتصادی را یگانه مشکل کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان دانست و اضافه کرد که بازار مواد مخدر در افغانستان نبوده و دهقانان ما نه بخاطر تجارت بلکه از فقر زیاد و بخاطر امرار معاش خانواده‌‌های خود مواد مخدر کشت می کنند.

محترم عظیمی گفت: عاید مواد مخدر افغانستان بزرگترین تمویل کننده تروریزم و جنگ است که امروز دولت مشروع افغانستان را به چالش کشانده و این چالش زمینه ساز فعال‌تر شدن مافیا و کشت مواد مخدر در افغانستان نیز شده است.

وی افزود: در شش ماه کاری ما دستاوردهای زیادی داشتیم که از جمله تعدیل قانون مبارزه علیه مواد مخدر، تعدیل استراتژی ملی کنترل مسکرات و مخدرات، ساخت پالیسی های مبارزه با مواد مخدر، تکوین پلان های عملی در هماهنگی با دیگر اداره ها، کاهش چشم گیر در تولید، کشت، برنامه های ارتقای ظرفیت و آگاهی عامه، تقویت و گسترش هماهنگی با اداره‌های ذیربط و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی، امضای 24 پروژه ساختمانی با شرکت ها و مهمترین آن ساختن پلان عمل ملی مبارزه علیه مواد مخدر و ارایه شدن آن در نشست اِمسال سازمان ملل متحد در نیویورک توسط رییس اجرایی دولت جمهوری اسلامی افغانستان را می توان یاد آوری کرد.

ناگفته نباید گذاشت که وزارت مبارزه با مواد مخدر در مورد چگونگی مصرف 8.4 ملیارد دالرِ که توسط آمریکا ادعا شده است، خواهان توضیحات بیشتر شد.

ساپکو در پاسخ به درخواست وزارت مبارزه با مواد مخدر گفت: جزییات کمک آمریکا در عرصه مبارزه با مواد مخدر را به این وزارت خواهند سپرد.

محترم عظیمی گفت که بزرگترین علت کاهش کشت، تولید، استفاده و قاچاق مواد مخدر با وجود کمبود بودجه و تهدیدات امنیتی هماهنگی بهتر ما با اداره‌های تنفیذ قانون، ارگان های محلی و مردم افغانستان بوده، و مردم با آگاهی که از اضرار مواد مخدر دریافت کردند، فهمیده اند که مواد مخدر در تقابل با ارزش های انسانی و اسلامی آنها است.

وی افزود: ما با تمام اداره های دولت افغانستان هماهنگ می باشیم اما مشکلات و نبود بودجه کافی باعث برخی نارسایی ها می باشد که این به معنای کم‌کاری و ناتوانی در اداره‌های مبارزه با مواد مخدر نیست.

در ختم این دیدار وزیر مبارزه با مواد مخدر اولویت های وزارت مبارزه علیه مواد مخدر را چنین برشمرد:
گسترش برنامه های معیشتی بخاطر دهقانان
کاهش تقاضا به مواد مخدر
مبارزه با پول شویی
همکاری های منطقه ای و آگاهی عامه
ایجاد یک سیستم مدرن به منظور تطبیق برنامه‌ها و پروژه‌ها در امر مبارزه با مواد مخدر

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ایا امریکا در سال 2015 چه مقدار از تریاک افغانستان درامد داشته ؟؟

>>>   درین دیدار وزیرانکشاف مواد مخدره در راه انکشاف کشت و قاچاق و بازاریابی مواد مخدره معلومات همه جانبه را ارایه نموده گفتند که ما با نیرو های امنیتی افغان در راه تامین امنیت کاروان های انتقالاتی مواد مخدره به تفاهم همه جانبه رسیده ایم. امید واریم تا شما نیز با انترپول درین زمینه به تفاهم همه جانبه برسید،تا باشد که با انکشاف در عرصه تجارت مواد مخدره عاید خوبتری نصیب دولت مداران و قاچاقبران ما شود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است