توافق ضمنی کابل برلین، لرزه بر اندام پناهندگان بی پناه
سفر قریب الوقوع اشرف غنی به آلمان و دیدار با مقامات ارشد این کشور درخصوص اتباع غیربومی که رسانه ای نشده است، یاد و خاطره ی سفر مسکوت و بی حاشیه حامدکرزی در سالهای قبل در همین حول و حوش را زنده می کند که تاثیر آن غیرقابل پیش بینی است و در درازمدت آشکار خواهد شد 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۲    ۱۳۹۴/۸/۱۰ کد خبر: 105157 منبع: پرینت

موج مهاجرت های بی رویه و غیرضروری که پس از ناامن شدن سوریه و عراق از افغانستان شدت گرفت، واکنش های تند و تیز اتباع اروپایی را در پی داشت مبنی بر اینکه کشورمان هرگز ظرفیت و نیاز به پذیرش این حجم از بی خانمان ها را ندارد.

با این حال همچنان موج هجوم هجرت افغانستانی ها در کنار دیگر مردم از کشورهای عربی و منطقه به مرزهای بسته اروپایی مشخصا آلمان و کشورهای همجوارش ادامه داشت تا اینکه ادعایی از جانب رییس جمهور و وزیر مهاجران کشور، همه را تکان داد.

در سخنان صریح اشرف غنی و نیز سید حسین عالمی بلخی به پذیرش و آمادگی اتباع افغانستانی اخراج شده یا داوطلبانه بازگشته از اروپا اشاره شد و اینکه افغانستان نمی تواند این حجم بالا از خروج مردم ملکی و اغلب جوانان تحصیلکرده یا نیروی کار را از دست بدهد.

همه اینها در توافقی ناگفته و افکارعمومی به میان نیامده برمی گردد به روابط پشت پرده و سیاست خارجی مابین کابل برلین که آلمانی که هرگز مهاجرانش را جز در موارد خاص اخراج نمی کرده است اینک با قاطعیت تمام آنان را به بیرون از مرزهای کشورش سوق می دهد و نیز...

و نیز افغانستانی که تاکنون و تا تبادل نظرهای پیشین با انواع و اقسام کشورهای میزبان افغانستانی های پناهنده، اظهارنظری مبنی بر امادگی یا پذیرش مسوولیت عودت داده شدگان یا اخراج شدگان به داخل کشور نداشت اینک در موضعی متفاوت، مهاجران اروپایی را بازمی خواند!

سفر قریب الوقوع اشرف غنی به آلمان و دیدار با مقامات ارشد این کشور درخصوص اتباع غیربومی که رسانه ای نشده است، یاد و خاطره ی سفر مسکوت و بی حاشیه حامدکرزی در سالهای قبل در همین حول و حوش را زنده می کند که تاثیر آن غیرقابل پیش بینی است و در درازمدت آشکار خواهد شد.

با این حال، توافقات ضمنی کابل برلین هرچه که بوده است بر عدم آمادگی و بستر نامناسب طرف افغانستانی برای عودت اتباع آواره اش سرپوشی عظیم گذاشته است تا مهاجران مقیم در کمپ های آلمان به هجرت مجدد به فرانسه، سوییس، سویدن، فنلاند و نروژ روی بیاورند تا از گزند همدستی غنی و مرکل در امان بمانند.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   عالمی بلخی اله دست غنی بود و نبودت فرقی نداره بخاطری که گپت باید از زبان غنیگک فیلتر شکن شوه.

>>>   من طرفدارغنی و المان نیستم وطنم افغانستان مادرم افغانستان مرده وجسدم همینجابایدبماندکه پدرم بخاطراین خاک شهیدشدمنهم خاک وطن برچشمانم می مالم جانم فدایش ! این کسانیکه هجرت کرده اندفقراومساکین نیست بلکه اکثرافسادکارانیکه مال و منالی جمع کرده حال جان شان دروطن شان گنجایش نداردیامفتخوانیست که درشرایط دشوارفرارکرده به نان مفت دوباره حاضرمیشوند.مردمان مظلوم این خاک مزدورشان نیست که بازحمت خودامنیت کرده نان جویده به دهان شان بدهد. من ازاشرف غنی تقاضامیکنم که ازمهاجرین وطن بیزارمنصرف شودحتی کسانیکه وطن رادرشرایط دشواررهاکندتابعیت شانرالغونموده جایدات افغانساتانی شانرافروخته تحویل خزانه نمایدماوطن بیزارکارنداریم !
وطندار

>>>   برگردید ایران

>>>   اگراشرف غنی به آلمان برود مهاجرین افغانی ساکن آلمان حق دارد خیانت وبی کفایتی وبی لیاقتی ونژاد پرستی اورا برملاکند. وبه جهانیان اعلان کند ( به وسیله تظاهرات مصاحبه انترنت ویاهروسیله که برایشان ممکن باشد. ) که او باعث این آوارگی ودربدری میباشد. اوسبب اصلی نا امنی است . درزمان او بیکاری زیادتر شده وسرمایه گزاری به صفر رسیده بلکه سرمایه های مادی ومعنوی مجبور به ترک وطن شده است .
شیخ گلشهری .

>>>   اګر شرایط افغانستان ازنګاه ُ تحصیل وامنیت برای اتباع کشور مساعد باشند چرا اشخاص که درقدرت دولتی قرار دارند تا هنوز فامیلهای خودرا به کشور نیاورده است از انها بفرسند که چه دلایل را پیش میکنند بعدا مردم که درتمام کشورها است بدون تبعیض به کشور بازګشت نمایند اگر توان شان دارند .

>>>   این وطندار نادان که مهاجرین مظلوم را مورد حمله نامردانه قرارداده خودش جزء زور مندان یا وند گیران وچور وچپاولگران است . شاید در جایی راحت نشسته از در بدری مردم بی خبر است . اصلا توشغال چه کاره هستی که برای دیگران تکلیف تعیین میکنی ؟
یک مهاجر گریان .

>>>   جناب وطن دار برای پدرتان غفران رحمت ازخداوند متعال خواستارم بهشت برین جایش دولت اگر اینکار رابکند باید اول ازخودشان یعنی تمام مسئولین ودست اندرکاران که دردولت ومجلس و.....مشغول هست شروع کند تمام مسئولین کشور دوتابعیت دارد وباید تمام فامیل خودشانرا اول برگرداننداگر مهاجرین برگرده به کشورهای همسایه مهاجرت میکند وکشور های همسایه ازمهاجرین استفاده های ابزاری میکندمثلا درجنگها هزاران کارهای دیگه استفاده میکندبافشار آوردن به مهاجرین وباج خواهی ازدولت به نظر من باید ازمهاجرین حمایت شود برگشت مهاجرین درشرایط فعلی. مناسب نیست به نفع کشور نیس
(محمدعلی صادقی ازدایکندی)

>>>   افغانستان بی صاحب که صاحب ندارد پس مردمش نروند کجا شوند؟

>>>   بازگرداندن اجباری مهاجرین نه تنها راه حل نخواهد بود بلکه به جمعیت مخالفین مسلح ضد دولتی افزوده خواهد شد.
سید شرف الدین

>>>   در افغانستان اگر یک دولت درست باشد،آنقدر کار است که ده ها میلیون نفر را میتواند در عرصه های مختلف مشغول سازد. به شرطی که سیستم تعلیمی مطابق بازار کار و سرمایه گذاری و تجارت باشد.
مردم باید لسان خارجی بیاموزند و در عرصه خدمات آموزش ببینند و بخش دولتی و خصوصی عرصه خدمات ایجاد شود و با کشور هایی که عرضه خدمات در آنجا گران است ،ارتباط برقرار کنند و خدمات دیجیتالی را به نرخ ارزان ارایه کنند، میلیون ها نفر صاحب کار میشوند.
طور مثال: در امریکا اگر یک داکتر عکس اکسری یک مریض را ببیند و آن را تشخیص کند، شاید اجوره کار آن زیاد باشد. بناً شفاخانه متذکره .عکس را دیجیتال به یک کمپنی در کشور هند میفرستد و آن ها به نرخ ارزان تشخیص میکنند.
یا این که یک بانک خارجی میخواهد در بازار سهام سرمایه گذاری کند، اما برایش مشکل است که از میلیون ها سهم جهانی در کدام شان سرمایه کذاری کند که عاید بهتر داشته باشد. باید مشخصات این سهام بررسی شود، که خود این بررسی وقت و سرمایه گذاری زیاد در خارج ضرورت دارد. کشور های فقیری مثل افغانستان میتوانند به نرخ ارزان این بررسی ها را ارایه کنند.
خلص این که اگر دولت موفق در افغانستان باشد، مردم تحصیل کرده معیاری مطابق نورم جهانی در افغانستان باشد. مردم از خرافات پرستی به دور باشند. آزادی انتخاب تحصیل و شغل برای زن و مرد باشد. آزادی حق ازدواج و حق زنده گی شخصی برای هر پسر و دختر در خانه شخصی دور از پدر و مادر باشد. آزادی فکری باشد،دور از دغدغه دینی و ملایی و خرافات، همه امکانات پیشرفت درین کشور موجود است.
در غیر آن صورت که فامیل ها چند پول قرض کنند و اولاد های خود را برای مزدوری به اروپا بفرستند، تا برایشان پول بفرستند، در حقیقت والدین با سرنوشت اولاد های خود بازی میکنند.

>>>   اگر ممالک اسلامی چون ایران وعربستان مهاجرین افغانستانی را حد اقل اذیت وازار وجبرا اخراج شان نمیکردند هرگز مردم مسلمان ما بطرف اروپا رو نمی اوردند ا نها میگویند که اسلام حد و مرز ندارد ولی بر خلاف داخل شدن مسلمانان را به کشور شان مانع شده ونمیگذارند چند صباحی در ان کشور ارام بمانند وکسانی را که اجازه موقت هم داده اند به بهانه های گونا گون به اذیت وازار شان می پردازند کشور پاکستان که نام اسلامی را دارد اما رهبران نظامی وملکی انها دوشمن ملت مسلمان بوده بخصوص افغانستان تربیت گاه ترورستان ومرکز ترورستی وصادر کننده ترورستان به تمام نقاط جهان وبالاخص کشور افغانستان که می خواهند اهداف شوم شانرا از طریق ترورستان بنام طالب براورده سازند هرگز گلایه خود را از پاکستان نداریم چون عمل رهبران ملکی ونظامی ان مطابقت به اسلام ندارد وبرخلاف اسلام وهمسایه نیک با کشور ومردم ما برخورد کرده ومیکنند وصادق به حرف وعمل شان نیستند .

>>>   چرا اين همه جوان و کودک که سازندگان آينده افغانستان هستند دارند مملکت را ترک مي کنند و آواره اروپا مي شوند. اين ها بايد در فکر ساختن مملکت خود باشند. اين ها نبايد مملکت خود را ترک نمايند و برای اروپا کارگری نمايند
گل محمد

>>>   اگربابرگشتاندن 120هزارپناهنده افغانستان ابادمیشودکه جناب ریس جمهوراین کاررا بکند واگرابادنمیشودبایداین کاررا نکندوبه انهایکه پناهنده شده اندکمک کنندکه به حق خودبرسندواگراین پناهنده ها برگشتانده شوددولت چی کمکی کرده میتواندبه انهاافغانستان کشور فقیراست پناهنده ها همگیشان خودش بهترین سرمایه هستندبرای کشوربه طورنمونه مهاجرینکه درکشورایران هستندسالانه خیلی زیاد پیسه روان میکنن به افغانستان که خیلی خانواده هامشکل پولیشان ازهمین طریق حل میشوداگر اون کارگرها بیایدافغانستان چی کارکند یخن ریس جمهور را بگیرد یا یخن وزیر کار را بگیرد به هر حال تامیتوانیم برای کشورخودافغانستان خدمت کنیم نه اینکه مشکل ایجادکنیم.
حاجی عمر

>>>   اشرف غنی یا همان (غ) سیاست دوره ی نجیب می خواهد پیاده کند و از خروج اتباع افغانستان جلو گیری نماید ولی باید این سؤال را پرسید آیا قادر هستید دست کم امنیت مردم را فراهم کنید کار و موقعیت پیکش تان؟

>>>   ارودغان با سياست هاي ترورست پروانه اش غير از داعش ديگه ارمغاني به جهان اسلام نداشته و ندارد ، باكمال تاسف خوشباوري هاي هموطنان اخواني ما هنوز هم ادامه دارد ، ارودغان با استفاده از شعارهاي اسلامي پايه هاي پانتركيزيم را تقويت ميكند ، اخواني هاي افغانسان و منطقه فكر ميكنند كه رهبر واقعي جهان اسلام را حمايت ميكنند در حاليكه ارودغان با همه شعاري اسلامي اش هرگز آماده پذيريش حقوق شهروندي كُردهاي تركيه نيست ، نميدانم اين كدام اسلام است كه ترك حق هويت و زبان و فرهنگ خود را داشته باشد و غير ترك ها كه مسلمان هم هستند توسط يك حكومت به اصطلاح اسلامگرا سركوب گردند !!؟

>>>   موافقت اشرفغني با دولت آلمان بخاطر بازگرداندن اجباري پناهجويان افغانستاني از آلمان به افغانستان بيشتر جنبهء هزاره ستيزي دارد. اشرفغني كاملا حساب شده وبطور دقيق اين تصميم را با دولت آلمان مشتركا گرفته اند، زيرا اشرفغني به وضوح ؛ درك كرده كه بيشتر اين پناهنده ها هزاره ها استند، به همين دليل وي موافقت خودرا با دولت آلمان ابراز كرده تا از قبول شدن هزاره ها بحيث پناهنده در آلمان وديگر كشورهاي اروپايي جلوگيري كند، به اين ترتيب كشورهاي هولند، فينلند، سويدن و ناروي نيز از آلمان پيروي خواهند كرد واين يك خبر خيلي بد براي آنعده از هزاره هاي است كه با قبول هزاران مشكل خودشان را به كشورهاي اروپايي رسانيده اند

>>>   دوستان کجابریم کشورمان را بسازیم المان بعدازجنگ جهانی زیاد خراب شد دست بدست هم دادندردرهفته یک روز مجانی همکاری بادولت شان گردند وکشور خود را ساختن

>>>   آقای وطندار ! شما اشتباه میکنید. کسانیکه مال و منال جمع کرده اند آنها یا قوماندار سالار بودند و یا کسانی که به اینها همبستگی داشتند از خارج بوطن رفتند تا توانستند از راه غصب و چور و چپاول ملیاردر شدند . همین حالا هم فرمان روا است و شما را بنام وطندوست در خدمت گرفته و شمارا شهید و اولاد خود شان را در خارج به تحصیل میگمارند . مثلاً بمن بگوئید اولاد های اشخاصی را که نام میبرم در کجای افغانستان استند : « از غنی ریس جمهور گرفته تا معاونین ، وزرا ، وکلا وصاحبان قدرت » .آیا شما بمن گفته میتوانید که پسر کدام یکی از اینها در اردوی ملی سرباز است .؟ آیا گفته میتوانی که اولاد اینها در روشنی شمع درس بخواند ؟ گرسنه ابداً نیستند . اولاد غریب کرسنه میخوابد ،سرباز میشوند زمانیکه معیوب شد ویا شهید شد فراموش میشوند . شما فکر نکنید که تمام مهاجران پولدار بودند و یا خائین و غاصب ، من که در فرانسه زندگی دارم نه در افغانستان خانه دارم نه در اجرت ، این همه مهاجرین تمام جایداد خود را فرختند راهی دیار غربت شده اند . اکثراً به دریا غرق شدند و به امید آنکه بتوانند زندگی کنند جان سپردند . آنقدر درد ما زیاد است که حاجت به نمک پاشی ندارد .
خاموش از فرانسه

>>>   اقایی که گفتی اگر ایران و عربستان مهاجران افغان را اذیت و ازار نمیکردند مردم مسلمان ما به طرف اروپا رو نمی اوردند. اولا ایران موظف به نگهداری از اتباع افغانستان نیست.پس وظیفه دولت افغانستان چیه؟ ثانیا همین الان میلیون ها نفر از هموطنان شما در ایرانند ولی مطمئن باش 100 نفر افغان در عربستان نیست!عربستان حتی سوریه ای ها که هم زبان و هم مذهب خودشان هستند را به کشورشان راه نمیدهند! ثالثا ما شما را اذیت و ازار میکنیم یا بعضی هموطنان شما که حرمت صاحب خانه را نگه نمیدارند؟ .... تا بدونید بعضی هموطنان شما چه بر سر ما اوردن! به جز این همین که شما ایران را با عربستان سعودی در پذیرش مهاجران افغان مقایسه میکنی نشون میده شما انصاف ندارید! ایران طی 40 سال از اقوام مختلف و شیعه و سنی افغانستان را (قانونی) به کشور راه داد و خیلی از اونها هم غیر قانونی به ایران امدن. شما متاسفانه فقط توقع دارید ؛ و گویا تصور میکنید بدون هیچ حد و مرزی ایران وظیفه خدمت کردن به مهاجران افغان را دارد. اتفاقا خوب شد یک مقدار هم به المان و بقیه کشور های اروپایی مهاجرت کردید تا بفهمید همین کشور هایی که ادعای حقوق بشر و دوستی دارند حاضر نیستن حتی چند ماه مهاجران را در کشورشون راه بدن! اما ایران 40 سال به شما پناه داد امنیت داد کار داد به فرزندانتان اموزش داد اما شما همچنان با تنگ نظری و بی انصافی در مورد ایران صحبت میکنید... بی انصافی که شما داری کجای اسلام امده؟ و چرا توقع دارید مردم ایران نسبت به این مسائل بی تفاوت باشند؟ ما که در کشور خودمان کمبود خلافکار نداریم! نمیشه شما از رفتار بعضی از هموطنانتان در ایران چشم پوشی کنید و واقعیت را نبینید ولی وقتی اعتراض مردم ایران نسبت به این مسائل بلند میشه شما بگید چرا اسلامی رفتار نمیکنید!؟
محمد از ایران

>>>   مقصد غ اینست که بیایند سرباز شوند یا اینکه در انتخابات امـــــــــرخیل سیاهی لشکر باشند

>>>   اشرف غنی... بیش نیست

>>>   طبلی را که شما صدایش را از دور شنیده و مدهش رفتن و رسیدن به ان هستید و انرا بهشت موعود فکر میکنید...انقدر توخالی است که شاید اگر در زمره ان گروه محدود خوشبخت هم باشید که به ان برسید و بعد یک کشور اروپایی به شما پناهندگی بدهد، زندگی شما ان زندگی نیست که شما در فلم های امریکایی و اروپایی و هندی در خارج دیده اید و فکر میکنید زندگی خارج یعنی دالر و ایرو باد اورده و موتر و خانه های مجلل و مهمانی و تفریح و خوشگذرانی ! زندگی شما میشود یک اپارتمان ساده در یک منطقه محقر و فقیر نشین شهر، کار طاقت فرسا با تمام اعضای خانواده که هفته ها پدر و مادر و فرزند از فرط کار یکدیگر را نمی بینند.... و در نهایت با سپری کردن ده ها سال از عمر، خریدن یک خانه چوبی و یک موتر الومینیومی و سپری کردن باقیمانده زندگی در پرداخت قرضه سی و چهل ساله ان! شما انقدر در این سرزمین ها کار میکنید که به گفته عام پوست می اندازید، فصل های خدا را، چه بهار و تابستان و چه خزان و زمستان، فقط از عقب پنجره دفتر و رستوران و مغازه و داخل موتر و خانه خود می بینید که سپری میشود و روز و شب میگذرد ولی انقدر مصروف کارید که حتی فرصتی برای لذت بردن از حتی همان نعمات طبیعی و مجانی خدا را ندارید! ان تفریح ها و رقص و شادی و موتر و خانه های مجلل را که خواب شما را ربوده و در فلم های دیده اید و فکر میکنید که هر باشنده امریکا و اروپا زندگی ان گونه دارد، مخصوص میلیونر ها و از هفت پشت میلیادر های این کشورست که از نسل به نسل پول دارند و به یکدیگر انتقال میدهند و فقط پنج فیصد نفوس این کشور ها را تشکیل میدهند شما مهاجر، انچه را در ذهن خود از خارج تصور کرده اید، همان تصور باقی میماند و هرگز انرا نخواهید داشت و به گفته معروف انرا در خواب هم نخواهید دید.....

>>>   آنچه هموطنان عزیز ما نوشته اند مورد تأیید است .اگر این دولت اندکترین توجه به حال مردم خود میداشت هیچ کسی حقارت مهاجرت را نمیپذیرفت. به کمال تأسف باید گفت که قوت های مسلح ما اکثراً درجریان عملیات تصفیوی طالبان را از سه طرف محاصره کرده وسمت(استقامت) چهارم را از طریق مفاهمه و یا رشوه ستانی غرض فرار آنها باز میمانند و بدین ترتیب تصادم مسلحانه به زودی ختم شده و دزدان مسلح مزدور به صفت کوماندو های فعال به یک استقامت دیگر تعرض کرده سلاح وو سایط یک و لسوالی دیگررابه یغما میبرند که حاصل این تراجیدی تقویت بیشتر طالبان است.نمیدانم چرادولت و رهبری قوای مسلح دراین مورد بی تفاوت است ؟

>>>   .... به المان و... به اشرفغني خبيث تاريخي در افغانستان

>>>   غ میخواد واسه خودش دشمن جمع کنه... این غ سرش تنهابی مونیست بلک بی مغزم است اخ یکی نیست بگه ک...زندگیشونو فروختن تاب ارمش برسن

>>>   به توجه خاموش ازفرانسه !
دردشماتاییدنظرشمانیک مگرجهادازبرای ایجاداشرافیت شروع شده عاقبت خواهی نخواهی ایجادحکومت اشرافیت است .اینکه شماخوش یاخفه از سرد مداران جهانی تان تانوکران افغانی درخدمت اشرافیت اند. اگرمیخواهیداولاداشرافی برابرشمادرجبهه باشدآن نظام دموکراتیک ازطرف... وندگیرمنظورنشدحال نتایج نظام شان دزدی و فساداست . اینکه عدالتخواهان جهانی مساوات بشری بخواهندهنوزمبارزه طولانیست .امافعلاپشک پاسبان گوشت است حتمادرفرانسه هم فرزندریس جمهورهمراه شمادرهوتل غریبکاری نمیکندچون پدرش ریس جمهوراست .ملاصاحب بکرات گفت تقدیرهرانسان ازازل معلوم است یعنی درخانه غریب تولدشدی تقدیرت غریبی و درخانه ریس جمهورتولد شوی ریس حمهوریاوزیرهستی . من شکایت تقاضای زمان راسرودم شمادوست عزیزازتغیرتقدیرحرف میزنید.
وطندار

>>>   غ
چوپانی بیش نیست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است