تونی بلر آیینه عبرت شد
مگر نه اینکه سرنوشت نخست وزیر سابق انگلیس در انتظار تمام کسانی است که این روزها بر مرکب قدرت و شهرت و ثروت از بیت المال می رانند و گمان نمی کنند روزی در معرض منتقدین و منتقمین قرار گیرند؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۳۰    ۱۳۹۴/۸/۳ کد خبر: 104744 منبع: پرینت

از آن آغازین سال های قرن 21 دیرزمانی می گذرد از 2001 که حمله کاخ سفید و متحدان سرسپرده اش به افغانستان طرح ریزی شد تا 2003 که حمله بر عراق با همراهی چشمگیر انگلیس پی ریزی شد و در مدت زمان کوتاهی نیروهای ناتو منطقه را تسخیر کردند.

این روزها و در سال های توأم با نگرانی برای منطقه از به اجرا رسیدن توافق هسته ای ایران و امریکا، از حمایت نامعلوم و مبهم روسیه از سوریه، از مقاومت لبنان، از درگیری ها در یمن و کویت و عراق و از سرنوشت نامعلوم افغانستان با جمعیتی پناهنده و گریزان از زندگی در این خاک؛ تونی بلر به 12 سال قبل بازگشت!

نخست وزیر سابق انگلیس که یار غار جرج دبلیو بوش رییس جمهور وقت آن زمان بود و هر دو با هم علیرغم مخالفت ها و اما و اگرهای کنگره و پارلمان و مجالس سنایشان بر طبل جنگ در افغانستان و سپس لشکرکشی به عراق کوبیدند؛ اعترافی تکان دهنده ولی مطابق انتظار داشت.

وی در مصاحبه ای تلویزیونی با شبکه سی ان ان، حمله به عراق را درحالی که در بحبوحه جنگ افغانستان بودند اشتباهی بزرگ با آدرس هایی غلط و برآوردها و اشتباهات آماری خواند که محصول براندازی صدام و به آشوب کشیدن خاک عراق، منجر به تولد نامشروع داعش شد.

تونی بلر در 25 اکتبر 2015 درحالی آیینه عبرت و مایه پند سیاستمداران خودکامه و خودمحور عربی و غربی و افغانستانی شد که دیرزمانی قبل در هنگام حمله به خاک عراق در 20 مارس 2003 در اوج قدرت و شهرت بود و گمان نمی کرد بزرگترین اشتباه کشورش به نام وی ثبت گردد.

عذرخواهی جرأتمندانه و جسورانه وی در رسانه جمعی از عموم مردم و سربازان انگلیس و حتی متضرر شدگان از داعش و بی حکومتی در عراق و سوریه، باز هم مصداقی بر مدعای فرهنگ سیاسی و سیاست فرهنگی متفاوت غرب از کشورمان است؛ که در کابل حتی کوچکترین خطاها به گردن دیگری می افتد!

براستی شکل گیری داعش، القاعده، طالبان، گروهک های تکفیری دیگر با نام و بی نام با جهتگیری های مختلف که همه راهی جز سلاح بدست گرفتن و کشتار غیرنظامیان برای دستیابی به خواسته های خود ندیده اند؛ در دست عجولان و بی فکران کاخ سفید و مزدورانشان نیست؟

مگر نه اینکه سرنوشت نخست وزیر سابق انگلیس در انتظار تمام کسانی است که این روزها بر مرکب قدرت و شهرت و ثروت از بیت المال می رانند و گمان نمی کنند روزی در معرض منتقدین و منتقمین قرار گیرند؟

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اعترافات تونی بیلیر به حال آنانی که جانها و هستی و خانمان خود را از دست دادند چه فایده ای دارد؟ آیا مرجعی وجود دارد که او را بر اساس این اعتراف بیفایده و دیروقت به پای محکمه بکشد؟ طبعاْ نه. او قاتلی است که پس از قتل میگوید: متأسم! با این کلمهٔ بسیط و مختصر او شیوهٔ عنعنوی انگلیس را در پیش گرفته و میخواهد خود و کشور خود را از جنایتهائی که جورج بوش در جهان اسلام مرتکب شد، برائت دهد. اعتراف او شجاعت نیست، بلکه حیلهٔ دیگر انگلیسی است که غرض خواباندن اذهان عامه بکار برده شده است. آنانی که امروز به حیث سران حکومت «نفاق ملی» در ارگ کابل نشسته اند از این کار بیلیر تجربه خواهند گرفت و به دروغ ها و خیانت های خود سرعت و وسعت بیشتر خواهند بخشید. زیرا آنها میدانند که در آینده با یک جملهٔ مختصر و عوامفریبانهٔ «متأسفم» خواهند توانست در برابر همه جنایاتی که در حق مردم روا میدارند برائت حاصل نمایند. در عالم ناقص بشریت، امور بر این روال است؛ ولی در دربار الهی بازخواست طور دیگری است و شفاعت هم به هرکسی داده نمیشود.
جهاندیده

>>>   اقای تونی بلر می خواهد از تمام دولت و مردم عراق معذرت خواهی کند ، چه بی موقع ؟! با این معذرت خواهی متواند کشور را که تیکه تیکه کرده و مردم بیچاره ، اواره و ، بدبخت ، ازدای ، ارامی ، ووو کشور را باز بر گردانن ؟ البته که نــــه ! تنها خودش را با این جمله تخلیه احساسات و بخواهند ذهن شان را تهی از این همه دغدعه فکری خود رها سازد تا باشد تبریه گردد ،نزد مردم که زندگی و همه نیستی شان را بر باد داده اند.

>>>   تونی بلیر جنایتکار از جنایتهای خود و از جنایتهای غربیهای جنایتکار در عراق افغانستان سوریه لیبی دفاع میکند... به غربیهای حامی تروریسم بین المللی

>>>   ...حالا به اشتباهت پی بردی وقتی که ملیون ها انسان را خاک و خون کشاندی و آواره و بی خانمان ساختی. ان شاءالله که جای تو و امثال امریکایی و افغان تو در اسفل السافلین خواهد بود.........آمین
بی نام درد دیده..

>>>   رییس جمهور غنی پرداخت مصارف دفتر حامد کرزی ماهانه بیش از ۴۰۰ هزار دالر را تایید کرد محمد اشرف غنی، رییس جمهوری پرداخت مصارف دفتر حامد کرزی، رییس جمهوری پیشین کشور را از کد ویژه دولتی منظور کرده است. آفای غنی با صدور فرمانی به وزارت مالیه هدایت داده است که ماهانه ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار افغانی معادل بیش از ۴۲۳ هزار دالر امریکایی مصارف ماهانه دفتر آقای کرزی از کد شماره ۹۵ پرداخت شود. در این فرمان که یک کاپی آن در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، آمده است که این پول صرف حقوق کارمندان و مصارف این دفتر می شود. در این فرمان رییس جمهوری که در ماه ثور امسال صادر شده تاکید شده که اداره امور مصارف ماهوار ۱۱ میلیون ۳۰۰ هزار افغانی این دفتر را برای سال های بعد شامل بودجه عادی کشور کند. دفتر حامد کرزی در این فرمان، واحد مستقل اداری خوانده شده و قرار است که طرح مصارف این دفتر برای تصویب به پارلمان کشور فرستاده شود. در مکتوب که ریاست دفتر حامد در ماه قوس سال گذشته به ریاست جمهوری فرستاده پیشنهاد شده است که ۵ سمت به ۴۵ بست موجود این دفتر اضافه شود. آقای غنی بلافاصله این پشنهاد را منظور کرده است. مشاور مقام با فوق رتبه، آمر تکنولوژی معلوماتی، آمر مطبوعات، کارمند اداری و کارمند تشریفات ۵ بست پیشنهادی دفتر حامد کرزی بوده است. مجموع سمت های کاری این دفتر به ۵۰ بست می رسد که حقوق برخی این کارمندان هزاران دالر امریکایی در یک ماه است. هنوز هدف و پالیسی کاری این دفتر معلوم نیست. این در حالیست که عبدالله عبدالله، رییس اجرایی بارها گفته است که حکومت وحدت ملی، فساد اداری و ناآرامی ها را از حکومت گذشته به میرات گرفته است. آگاهان امور می گویند که آقای کرزی در ۱۳ سال گذشته با فساد اداری به شکل جدی مبارزه نکرد و هنوز هم برای اینکه دوباره به قدرت برگردد برای تضعیف حکومت وحدت ملی تلاش می کند. پیش از پایان ماموریت کاری حامد کرزی به عنوان رییس جمهوری، او به اداره‌ امور و دارالانشا شورای وزیران دستور داده یود تا حقوق و امتیازهای شماری از مقام‌های حکومت را پس از ختم دوره‌ کاری‌شان نیز پرداخت کند. این افراد شامل ریس دفتر ریاست‌جمهوری، رییس اداره امور، دستیار خاص رییس‌جمهوری پیشین، اعضای شورای وزیران، دادستان کل، رییس عمومی امنیت ملی، مشاور امنیت ملی، مشاوران ارشد و وزیر مشاوران می شدند. این موضوع با واکنش تند مردم افغانستان و اعضای پارلمان مواجه شد. کرزی گفته بود که با در نظرداشت اوضاع و احوال کشور حداقل تا چهار محافظ و تامین خدمات صحی رایگان در شفاخانه‌های دولتی. هم‌چنین درصورت نداشتن موتر شخصی، توزیع یک عراده واسطه نقلیه مناسب (زرهی) با در نظرداشت موقف و سطح تهدیدات امنیتی، استفاده از پاسپورت سیاسی و استفاده از کمک های مالی با در نظرداشت قانون تنظیم معاش مقام‌های عالی‌رتبه دولتی برای مدت پنج سال در اختیار این مقامات قرار گیرند

>>>   چه بازیگر های سیاسی که در آخر خودشان خود را افشاء میکنند و به یک نسل مکمل که در حدود قرن به حال نمی آید در یک اشتباه کوچک سیاسی کی باشد که این مجرمین بین المللی را ببخشد عجیب است بگذارید که ملل جهان قضاوت کنند

>>>   جــوانان به خـــــــارج نروید کرزی صاحب حکومت دومی تشکیل میدهد دران حکومت شامل کار شوید مـــعــاش بارک اوباما رئیس جمهور برحال بزرگترین اقتصاد جهان ماهانه چـــهـــــارصـــد هزاردالـــر ومـعـاش رئیس جمهور متقاعد فقیرترین کشورجهان افغانستان ماهانه چهارصدو بیست وسه هزاردالر است دلیلش را کی میداند؟؟؟
( ر )

>>>   بر همگان معلوم است که آقای کرزی و هواخواهانش، علاوه بر دستگاه آی اس آی پاکستان، در بکرسی شاندن غنی نقش اساسی و کلیدی داشت. طبیعی است که غنی قرض خود را باید به او میپرداخت. تأسف در این است که غنی این قرض را از بیت المال عامه پرداخت می نماید و کسی نیست که جلو اش را بگیرد. زالوها به تن ملت در حال نزع چسبیده اند تا باشد دیده شود که حضرت حق چه جزائی را برایشان تعیین کرده است.
جهاندیده


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است